klapband?

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

klapband?

Post by GODFRIED »

Dag Matraliefhebbers,
Mijn zoon is deze nacht (5uur) thuis gekomen met de melding "ik heb een klapband gehad".Ik heb dat nog nooit meegemaakt.Is dit niet iets voor in de zomer bij hoge temperaturen?De auto is toen gaan slippen en heeft met verschillende wielen de borduur geraakt.Ik ben blij dat het bij wat blikschade gebleven is.Maar dit is de tweede keer op ??n maand.Wat moet ik daar van geloven. Zou het kunnen dat band bij de vorige crash vanbinnen beschadigd is geweest en dit de klapband heeft veroorzaakt?
Zie de foto's.
Groetjes. :wink:
Attachments
klapband.JPG
klapband.JPG (62.35 KiB) Viewed 3854 times
klapband 1.JPG
klapband 1.JPG (59.09 KiB) Viewed 3854 times
velg met band.JPG
velg met band.JPG (68.6 KiB) Viewed 3854 times
klapband 2.JPG
klapband 2.JPG (76.12 KiB) Viewed 3854 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Best mogelijk, of er stond niet voldoende spanning op de band.
Het kan ook zijn dat de band reeds beschadigd was door onvoorzichtig een borduur te nemen.
Het wordt gissen.
Maar het is allemaal nog goed afgelopen!!!
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Te hoge belastingen, zoals ?vliegende starts?, remmen met geblokkeerde wielen of extreme snelheden in bochten, leiden altijd tot vroegtijdige slijtage en verminderen de rentabiliteit van de band.

Een te lage bandenspanning brengt een grote vervorming en verhitting van de band met zich mee, wat tot een klapband kan leiden. Langzaam luchtverlies kan door vreemde voorwerpen, bijvoorbeeld spijkers, defecte ventielen of beschadigde velgen worden veroorzaakt. Daarom is een regelmatige controle van de bandenspanning nodig.

Stoepranden slechts langzaam en zoveel mogelijk in een rechte hoek oprijden. Niet stoten tegen hoge kanten (zoals stenen), dit kan tot verborgen beschadiging van de band leiden, die pas later zichtbaar worden. Het gevaar bestaat dan bij hoge snelheden een klapband op te lopen met alle gevolgen van dien.

Voer regelmatig een controle op eventuele zichtbare beschadigingen van de banden uit: gaten, inkervingen, scheuren of ingedrongen vreemde voorwerpen. Deze laatste kunnen de band ook inwendig beschadigd hebben. Raadpleeg daarom altijd een vakman voor mogelijke reparatie. Indien de reparatie onmogelijk of problematisch is, vervang de band dan.

Benny.



Gebruik nooit tweedehandsbanden waarvan de voorgeschiedenis onbekend is. Overigens, banden verouderen; ook als er niet of slechts weinig mee gereden wordt. Na 6 jaar mag het reservewiel slechts in noodgevallen worden gebruikt en moet men er heel voorzichtig mee rijden
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

7 jaar geleden heb ik door een klapband een ernstig ongeval gehad waardoor mijn echtgenote 3 weken bewusteloos is geweest,alles is gelukkig goed afgelopen,het ongeval gebeurde met een bijna nieuwe wagen(3 maanden oud)de banden waren dus nog nieuw,het onderzoek heeft tot op heden nog steeds geen reden van de klapband opgeleverd.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
Ondertussen ben ik bekomen van het gedacht wat er allemaal had kunnen gebeuren tijdens deze klapband.
Een te lage spanning op de band kan ik moeilijk geloven. Ik controleer maandelijks de bandenspanning. De banden van mijn escort moet ik ieder maand op druk zetten, verliezen lucht.Deze banden doen dit al vanaf ik ze nieuw heb laten plaatsen.Nu een 30000km geleden.
Jules, Wat je daar schrijft is bijna niet te geloven een auto van 3 maanden hoe kan deze nu een klapband krijgen?Als de verzekeringen iets moeten betalen wordt altijd aan iemand anders de schuld gegeven.Gelukkig is het ook voor jullie goed afgelopen.Een mens heeft geluk nodig in zijn leven.H??l veel geluk zelfs.Als ik in de kelder langs die band doorloop kan ik het nog niet begrijpen.Een zaak moet ik toegeven het was geen merk band.Deze banden waren bij de auto tijdens de aankoop.
Mijn zoon zijn rijstijl is nog speels. Hij probeert als eerste weg te zijn aan de verkeerslichten. Hij is nog jong en zal wel nog tot inzicht komen.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Benny zal mogelijk kort bij de oorzaak zijn, je kent de voorgeschiedenis van de banden niet.
Je zou eens navraag kunnen doen en de voorgaande eigenaar of verkoper op de mogelijke gevolgen van hun handelen wijzen. :evil:
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ik heb ook ooit eens in korte tijd twee klapbanden gehad met mijn Golf. Kwam door een constructiefout van de banden, de stalen verstevigingsringen die erin zaten waren niet goed...
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Martijn,
Zo een klapband is toch levensgevaarlijk!Je spreekt al van twee banden op een korte tijd.Waren de banden nog onder garantie?Ik kende het alleen van horen zeggen.Ik kan me voorstellen als je tegen ongeveer 90km/uur een klapband krijgt de kans groot is om een ongeval te krijgen. Waren het merkbanden?Zou dit ook kunnen gebeuren met merkbanden.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Godfried

Bij mijn ongeval door klapband waren het de originele banden (2500 km.) die op de wagen lagen,merk ontsnapt mij,maar het zal wel van een Japans merk geweest zijn daar de wagen ook een Jap was.
Post Reply