Gelijkvormigheidsattest

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Op het gelijkvormigheidsattest staat onderaan een nummer. Is dat het serienummer van het hoeveelste chassis dat van de band gelopen is? Of is dat een nummer dat door de overheid gegeven is en dat voor iedere auto uniek is?
Attachments
gelijkvormigheidsattest.jpg
gelijkvormigheidsattest.jpg (215.4 KiB) Viewed 3534 times
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by hendrik »

Matra is nu al uniek aan het worden hé Benny. Je ziet ze nooit of ik moet Godfried tegen komen anders zie je ze niet meer.





grt harry de matra.
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Via officiële kanalen wordt het moeilijk want het verloopt allemaal via de computer. De computer herkent enkel de nieuwe chassisnummers en niet de oude want er zijn te weinig tekens. Ik probeer nu zoveel mogelijk informatie te verzamelen om via de Vlaamse Overheid aan een nieuw gelijkvormigheidsattest te raken. Wat ik voorlopig gezien heb is dat blijkbaar ieder gelijkvormigheidsattest van Matra onderaan een ander nummer heeft. Indien dat nummer het produktienummer is, ben ik al weer een stap verder. Indien dat een willekeurig nummer is, zit ik voorlopig vast.
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Ja Harry en het nadeel is ook dat iedereen weet waar je geweest bent. Je moet goed opletten wat je doet, en wanneer.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by hendrik »

Ja Benny, mij kennen ze overal of ik met de Bagheera ben of de Murnea ben ze kennen me overal dat wel een nadeel.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by GODFRIED »

benny wrote: Mon Aug 21, 2023 12:54 pm Op het gelijkvormigheidsattest staat onderaan een nummer. Is dat het serienummer van het hoeveelste chassis dat van de band gelopen is? Of is dat een nummer dat door de overheid gegeven is en dat voor iedere auto uniek is?
Dit zou wel eens perfect het bouwnummer kunnen zijn van tijdens de productie en ja deze nummer is uniek voor iedere Bagheera. Bij mijn Bagheera is dat nummer 31436.
Ik zal dit eens controleren bij mijn Bagheera. :wink:
Alleen waarom zou je meerdere nummers geven aan een chassis als je al een chassisnummer erin geklopt hebt??? Je gaat een chassisnummer toch niet pas plaatsen als de wagen af is maar in het begin van de productie!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2152
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by matrafan »

Ik denk Benny dat dit nummer aan elk gelijkvormigheidsattest uniek is.

En heeft volgens mij niks te maken met Matra of eender welk merk.

Zijn denk ik nummers die meegegeven worden aan elk gelijkvormigheidsattest naarmate ze uitgereikt worden.

Bij mij staat nummer: 79/4136
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Wat ik nu weet is dat iedere auto zijn eigen nummer heeft. Ik ben vandaag naar de technische controle geweest. Daar konden ze ook geen nummer terugvinden van het gelijkvormigheidsattest. Gelukkig heb ik het niet nodig om de auto als oldtimer te keuren. Wat mij wel opgevallen is op de technische keuring is dat er gegevens verdwenen zijn van de wagen. De controleur vond enkel de laatste keuring terug en die was in 1993. Alles daarvoor was verdwenen. Wat ik ook nu weet is dat de invoerder het homologienummer niet op het PVA-plaatje gestampt heeft en bij controle van andere PVA-plaatjes was dat ook niet het geval. Wat ik daaruit concludeer is dat bij een technische keuring de keurder kijkt naar het chassisnummer op het PVA-plaatje en niet naar het homologienummer.
User avatar
matrafan
Posts: 2152
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by matrafan »

benny wrote: Wed Aug 23, 2023 11:51 pm Wat ik nu weet is dat iedere auto zijn eigen nummer heeft. Ik ben vandaag naar de technische controle geweest. Daar konden ze ook geen nummer terugvinden van het gelijkvormigheidsattest. Gelukkig heb ik het niet nodig om de auto als oldtimer te keuren. Wat mij wel opgevallen is op de technische keuring is dat er gegevens verdwenen zijn van de wagen. De controleur vond enkel de laatste keuring terug en die was in 1993. Alles daarvoor was verdwenen. Wat ik ook nu weet is dat de invoerder het homologienummer niet op het PVA-plaatje gestampt heeft en bij controle van andere PVA-plaatjes was dat ook niet het geval. Wat ik daaruit concludeer is dat bij een technische keuring de keurder kijkt naar het chassisnummer op het PVA-plaatje en niet naar het homologienummer.
Vraagje Benny: welk nummer bedoel je met homologienummer?

Is dat het gene wat onderaan op het gelijkvormigheidsattest staat?

Volgens mij wordt bij de technische keuring zelfs niet op het PVA-plaatje gekeken, enkel het chassisnummer.

In mijn rode Bagheera zatten zelfs 2 PVA-plaatjes (beide met hetzelfde Chassisnummer), eentje van Talbot en eentje van Simca?

Nooit geen opmerking van gehad.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Ik bedoel inderdaad het nummer die onderaan het gelijkvormigheidsattest staat. Hier werd vroeger ook het PVA-plaatje gecontroleerd. Ik weet zelfs niet of dit nog op nieuwe auto's aanwezig is.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by ALAIN VAN AKEN »

PVG nummer dat onderaan staat is de type goedkeuring / homologatie van het model en is voor elke model gelijk. Het is een uniek nummer voor de ganse reeks voertuig van hetzelfde model. Op de keuring kijkt men meestal alleen naar het chassisnummer. In jouw geval Benny (als het dokument dat hierboven staat van je gele Bagheera is) type 1 met chassisnummer van een type 2 van 1979 😉
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Alain, het is een voorbeeld dat hier getoond wordt. Mijn Bagheera is een omgevormde type 2 die voor de eerste keer ingeschreven geweest is in 1980 maar zonder de deurklinken. Ik heb nog geen enkel gelijk nummer gevonden die onderaan het gelijkvormigheidsattest staat en dat vind ik zeer vreemd.
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Vandaag antwoord gekregen van onze Vlaamse overheid ivm mijn aanvraag voor een gelijkvormigheidsattest: Uw dossier xxxxxxx i.v.m. het voertuig met nummer X65509Xxxxxxxxx is geweigerd.
Reden : Er is geen goedkeuringsnummer voor dit voertuig beschikbaar. Voertuig is ingeschreven zonder homologatie, vandaar kunnen wij geen duplicaat afleveren voor dit voertuig.
Hier spreken ze zichzelf tegen want het voertuig is ingeschreven geweest in België, is altijd naar de technische controle geweest, ik heb zelfs het laatste controleverslag van de auto nog voor hij oldtimer was. Jullie weten ook dat je zonder gelijkvormigheidsattest geen keuring kan ondergaan.
Je kan geen auto inschrijven in België zonder homologatie. Konden ze niet gewoon laten weten dat ze over onvoldoende gegevens beschikken en daardoor geen attest konden afleveren? Gelukkig kan ik zonder gelijkvormigheidsattest de auto laten keuren als oldtimer, maar niet als wagen voor dagelijks gebruik.
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by Vedrive »

Wat vervelend Benny, dan kan je beter technische problemen hebben, die kunnen pittig en erg vervelend zijn maar oplosbaar.
Met dit soort zaken loop je vaak tegen muren aan.
Heeft dit nog consequenties als je in Spanje wil rijden?
Ik heb het idee dat er erg veel verschil is in de procedures tussen Nl en België, zou toch niet moeten zijn voor homologatie goedkeuring binnen èèn Europa. Heeft dit voertuig ooit Belgisch (of ander Europees land( kenteken gehad?
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Ja, het voertuig heeft jaren geleden rondgereden in België. Ik heb de nummerplaat van toen op het proces-verbaal en het laatste rapport van de technische controle (APK bij jullie). Je kan niet naar de technische controle zonder gelijkvormigheidattest, dus is er ooit zeker een goedkeuringsnummer afgeleverd geweest voor dat chassisnummer. Het is dus zeker geen ingevoerd voertuig of een voertuig die toen geen gelijkvormigheidsattest had. Ze willen gewoon niet toegeven dat ze niks weten.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by GODFRIED »

Indien je het niet opgelost krijgt kun je het via het BEHVA proberen.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Murenanimal
Posts: 311
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by Murenanimal »

Benny,
Kopie gelijkvormigheidsattest van een “collega” bagheera eigenaar gebruiken, als bewijs dat er attesten waren en
de deze van jou als “verloren” ?? opgeven. Leugentje om bestwil.
groetjes Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Guido, ik zou eigenlijk het nummer dat onderaan in het kader van het gelijkvormigheidsattest staat moeten hebben van een Bagheera met als beginnend chassisnummer X65509X
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Ik denk dat ik iets ontdekt heb. Ik heb hierboven een gelijkvormigheidsattest van een X65507X met nummer 41897 gezien op een foto.
Ik heb hier ook een gelijkvormigheidsattest van een X65508X met nummer 41699.
Als er iemand is met een X65508X die ook het nummer 41699 heeft dan wil ik dat graag weten.
Dan kan er iemand met een X65509X mij helpen aan het nummer.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by GODFRIED »

benny wrote: Fri Mar 08, 2024 10:30 pm Ik denk dat ik iets ontdekt heb. Ik heb hierboven een gelijkvormigheidsattest van een X65507X met nummer 41897 gezien op een foto.
Ik heb hier ook een gelijkvormigheidsattest van een X65508X met nummer 41699.
Als er iemand is met een X65508X die ook het nummer 41699 heeft dan wil ik dat graag weten.
Dan kan er iemand met een X65509X mij helpen aan het nummer.
Mijn Bagheera zijn chassisnummer begint met X65507X . :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Godfried, is het nummer op uw gelijkvormigheidsattest dan 41897 (onderaan in het kader)?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by GODFRIED »

benny wrote: Sat Mar 09, 2024 9:49 am Godfried, is het nummer op uw gelijkvormigheidsattest dan 41897 (onderaan in het kader)?
Ja, inderdaad 41897
Ik heb ook een gelijkvormig attest met chassis X65509X nr 41699 van een bagheera van 1979, dit is van die gele Bagheera wat hier nog staat.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Bedankt Godfried. Dan zou het voor mijn Bagheera dat nummer moeten zijn. Ik zal eens contact opnemen met de Vlaamse overheid.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by GODFRIED »

benny wrote: Sat Mar 09, 2024 6:07 pm Bedankt Godfried. Dan zou het voor mijn Bagheera dat nummer moeten zijn. Ik zal eens contact opnemen met de Vlaamse overheid.
Benny, graag gedaan. :wink:
Attachments
gelijkvormig attest Bagheera (Middel).jpg
gelijkvormig attest Bagheera (Middel).jpg (115.79 KiB) Viewed 482 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by ALAIN VAN AKEN »

Benny, even naar de papieren van mijn grijze x 1979 gekeken en daar stond 41.699
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Bedankt Alain.
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Ik heb de Vlaamse overheid het nummer doorgestuurd van het gelijkvormigheidsattest en ze vinden niks terug. Hun conclusie blijft hetzelfde: geen gelijkvormigheidsattest. Ik kan maar één iets aanraden: Zorg dat je van alle papieren copies hebt als bewijs.
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Gelijkvormigheidsattest

Post by benny »

Het blijkt nu als je geen copie hebt van de papieren maar je geeft alle gegevens door dat zelfs dan het niet mogelijk is om aan duplicaten te raken. Als het niet in hun systeem zit, krijg je niets. De overheid heeft mij een printscreen doorgestuurd met de gegevens die ze hebben van mijn wagen. Ik denk bij het digitaliseren dat ze vonden dat de wagen niet meer bestond en ze het ook niet nodig achtten om dat nog in hun gegevensbank in te geven. De gegevens die je vind op de printscreen zijn via mijn attest van verlies ingevuld.
Attachments
gelijkvormigheidsattest.jpg
gelijkvormigheidsattest.jpg (122.11 KiB) Viewed 345 times
Post Reply