zomaar een vraag

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

zomaar een vraag

Post by ypres »

inderdaad zomaar een vraag
maar soms zijn we bezig over matra
of andere (jonge) oldtimers

maar spring vooruit in de toekomst
en stel je eens voor welk auto van NU
dan zal worden gekozen voor oldtimer

bvb typisch autos: citroen traction - DS
vw kever - opel kadett - oude cadillacs enz

maar dan met auto's van NU, de laatste 10-15 jaar

vuur maar af
en probeer je antwoord te staven als het kan
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ja, dit is niet makkelijk.
In het topsegment zullen er wel enkele te vinden zijn maar in de normale klasse lijkt mij dit een stuk moeilijker.
Dealers in oldtimers beweren eigenlijk dat vanaf 1983 als de electronica in de wagens geleidelijk werd ingevoerd de oldtimer als dusdanig een doodsteek gekregen heeft.
Tot dan was er dus haast geen electronica te vinden in wagens.
Ook zijn de wagens meer en meer op mekaar gaan lijken.
Wie gaat er trouwens nog een werkend exemplaar van de electronica kunnen aanbieden of onderhouden?
Dit wordt echt moeilijk!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Paul heeft voor 100% gelijk.Zeer moeilijke vraag.De ver doorgedreven elektronica gaat inderdaad de doodslag worden van de oldtimers in wording.Het zal een bepaalde elite groep worden die er veel geld voor over hebben om hun auto in het verkeer te kunnen houden.De elektronica zal voor de meeste mensen onbetaalbaar worden.Zeker voor de doe-het-zelver. Wat kan hij dan zelf nog doen?Er zijn nu al zoveel problemen met de elektronica van nieuwe wagens dat je het als oldtimer wel kunt vergeten.Dit zullen geen zorgen zijn voor ons! Wie zijn Matra trouw blijft zal dit probleem niet kennen.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Van ??n iets mag je zeker zijn, en dat is dat de sportcoup?'s van de rijken zoals Mercedes coup?, Porche's allerhande, Aston Martins, Ferrari's Lamborghini's, Lotussen en anderen die ik vergeten ben, zullen beschouwt worden als klassiekers of echte oldtimers. Maar dat is enkel om de happy few, die een exclusief clubje willen, een reden te geven om de minder kapitaalkrachtigen niet te moeten opnemen in hun midden. Zie maar hoeveel kritiek ze hebben met de recentste oldtimers. Maar er zullen altijd auto's zijn, die uit de band springen, die ook binnen het handbereik zullen liggen van de minder kapitaalkrachtigen. Het is enkel de kunst om zo'n auto eruit te halen nog voor anderen beseffen dat die auto een klassieker wordt, en de prijzen beginnen te stijgen. Een auto die volgens mij in de toekomst een klassieker zal worden, en misschien binnenkort betaalbaar wordt is de BMW 850. Ik weet er een staan op het achterplein bij een BMW-dealer. De auto staat daar reeds meer dan 2 jaar. Misschien is dat een interessant geval, maar helaas heb ik het te druk met mijn 2 Bagheera's en heb ik geen plaats meer om nog een auto te stallen. Of wat gedacht van een Lotus Esprit. ( De super tweelingbroer van de Bagheera ) Een paar jaar terug, was deze auto voor een schappelijke prijs te koop. Dan lanceert Lotus de Elise, en de prijzen van de Esprit schieten de hoogte in. Je moet dus nog altijd zoeken bij de exclusieve modellen, want een doordeweekse auto is minder in trek, en maakt minder kans om ooit een klassieker te worden, vooral omdat ze nu de dag van vandaag zo massaal geproduceerd worden, dat de commerciele waarde na 10 ? 15 jaar ?0 is.
Maar de markt van de oldtimers kan ook in elkaar stuiken, als de petroleumbronnen zullen leeggepompt zijn. Want wie wil dan nog een oldtimer die nog enkel goed is om in de woonkamer te zetten.

Benny.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

benny wrote:Van ??n iets mag je zeker zijn, en dat is dat de sportcoup?'s van de rijken zoals Mercedes coup?, Porche's allerhande, Aston Martins, Ferrari's Lamborghini's, Lotussen
Benny.
Benny

Ik rijd ook met een Lotus Elise maar ik ben verre van RIJK,en heb net zoals toen ik de Matra 530 aankocht ook voor die Elise heel hard moeten werken.Het is net als bij de aankoop in 1972 van de M530 nu ook met de aankoop van de Elise een jongensdroom :roll: die uitgekomen is.
Het is wel een feit sinds dat de Esprit niet meer gemaakt word, de prijzen de hoogte zijn ingeschoten.

Groeten
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Jules, het is zeker niet de bedoeling om alle mensen met een exclusieve auto aan te vallen of er een etiket op te plakken. Ik ken een collega die met een Porche gereden heeft. Hij heeft er lang voor moeten sparen, net zoals jij Jules, om zijn droom te kunnen kopen. Maar mensen die een exclusieve auto kopen alleen maar om te kunnen tonen dat ze zich zo'n auto kunnen permiteren, zonder dat hun bankrekening daar last van heeft, en dan vanuit de hoogte kijken naar iemand anders met een oldtimer die van een minder exclusief merk is, dat werkt op mijn heupen.
Misschien heeft zijn auto 2 of 4 cilinders meer, maar hij heeft ook maar 4 wielen aan zijn kar :evil: . Hier in mijn straat is er iemand lid van een oldtimerclub, waarbij de auto van voor 1945 moet zijn.Hij heeft mij in mijn gezicht verteld dat auto's van na die datum in hun ogen geen oldtimers zijn. Waarom? Is het omdat na die datum de auto's op grote schaal geproduceerd geweest zijn?
Jules, ik droom reeds jaren van een Esprit, maar ik moet mij beperken tot een Bagheera. Gelukkig voor mij lijkt de Bagheera op een Esprit.
Jules, het is niet in het oldtimer milieu alleen dat er exclusieve clubjes bestaan. Zolang ze anderen met rust laten heb ik daar geen probeem mee. Ik lach inwendig daarmee, met zo'n kortzichtigheid. Maar ze moeten iemand anders niet vanuit de hoogte bekijken, want dan word ik pisnijdig.
Jules, mocht ik jou beledigt hebben, aanvaard alstublief mijn excuses.

Benny.
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Post by ypres »

inderdaad electronica zal een probleem vormen
maar omdat auto's zo massaal gemaakt worden nu
zal die electronica niet langer beschikbaar blijven??
d'r zullen toch hopen onderdelen te vinden zijn???
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het vinden van elektronische componenten in de toekomst zal zoals je schrijft, geen probleem vormen. Maar het juiste onderdeel vinden, zal een moeilijker opgave worden. Maandelijks worden er aan de electronische componenten verbeteringen aangebracht. Zodat op het einde van de produktie van een model, er zeer veel verschillende componenten bestaan voor dezelfde functie, dat je geluk zal moeten hebben dat ze precies dat model liggen hebben. Een voorbeeld. De ontstekingsmodule. Op het eerste zicht zijn ze allemaal gelijk. Maar bij nader inzien, hebben ze soms een ander onderdeelnummer. Dus met hun eigen specificaties. Wanneer je nu een onderdeel wilt bestellen bij je garagist, vraagt hij het chassisnummer en soms moet hij dan nog andere specificaties vragen om het juiste nummer te kunnen bestellen. En een automerk MOET maar tot 10 jaar na het laatste produktiejaar vervangingsonderdelen leveren. Dus zijn we dan verplicht om ons tot de tweedehandsmarkt te wenden. Maar de overheid wil nu zo vlug mogelijk alle oude modellen van de weg. En worden er nu reeds gebruikte onderdelen teruggestuurd naar de constructeur. Die willen ook hun aandeel in de autoverkoop beschermen.Voor de modellen waarvan er honderduizenden gemaakt zijn, zal het eenvoudiger zijn. Helaas voor de auto's met een kleine produktie,zal het moeilijker zijn, want op de tweedehandsmarkt voor onderdelen zijn die wagens minder interessant. Een voorbeeld: onderdelen vinden voor een VW Golf, een Opel Kadet, of een Ford Escort is gemakkelijker dan om tweedehandsonderdelen te vinden dan voor een Toyota Supra, of een Mazda RX7 of een Nissan 300ZX of binnenkort een Ford Cougar.
Er zijn wel merken die voor hun oude modellen een speciale afdeling hebben, zoals Mercedes. Daar kun je nog je zeer oude Mercedes in zijn oorspronkelijke staat laten herstellen. Helaas voor ons, is dat voor onze Matra niet meer mogelijk.
Met de laatste nieuwe auto's hebben we wel het geluk dat de electronica opnieuw kan geprogrammeerd worden. Zo kunnen ze met ??n electronisch component, alle verschillende modellen voorzien. Dat is dan weer goed voor de mensen die in de toekomst een auto die reeds jaren oud is, opnieuw van de juiste electronische sturing te voorzien.
Volgens mij zal er een generatie auto's zijn waarvoor het moeilijker zal zijn om onderdelen te vinden ( de eerste met elektronica, die niet programmeerbaar is ) en dan de jongste generatie met de herprogrammeerbare electronica met componenten die op alle modellen past.
Dat is wat ik denk, helaas is dit in de toekomst kijken en kan ik er ook compleet naast zitten.

Benny.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik weet niet welk model in de toekomst een klassieker of oldtimer label zal dragen maar wat betreft hedendaagse wagens denk ik dat niet de electronica maar de uitstootnormen een probleem gaan vormen (EGR kleppen, catalisators, roetfilters, lambdasondes,..). De electronica kan op het eerste zicht ingewikkeld lijken maar is vrij logisch opgebouwd, wat niet wil zeggen dat de diagnosestelling snel kan gebeuren. Vroeger keek men de carburator, delco en bougies na nu zijn er meerdere sensoren en rekeneenheden dit tot een "optimaler" motormanagement zouden moeten komen.
Hij draait niet mooi meneer: geen probleem even de rekeneenheid, luchtdebietmeter, EGR klep, krukas- en nokkensensor, druksensor, bobine,.....nakijken .........zo voor mekaar :D :D :D :D :D
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik zie het al voor mij. Die jonge auto's ( zowel goedkope als dure ) aan de kant omdat een van die kleine sensoren van ? 1 er de brui aan gegeven heeft. En wij de passeren met onze oude knar die draaiende te houden is met een schroevendraaier en een engelse sleutel.

Benny.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ha wat kan het leven mooi zijn :D
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Inderdaad Alain!
Laat ze maar zeuren over de slechte economie, de file's op de buitenring, het overschrijden van de index...
Het mooiste moment is wanneer ik achter het stuur van mijn Bagheera kruip en er even tussenuit knijp.
Klassieker of oldtimer, uniek of niet uniek, het zal me worst wezen.
Ik veroorloof mij een tikkeltje ego?sme want als ik met mijn auto rondrijd, vind ik dat ik de mooiste auto heb en daar gaat het toch om.
Alleen hou ik die gedachte liefst voor mij alleen want als ik dit tegen iedereen ga uitbazuinen, dan heb ik pas een groot probleem.
Dus, geniet met volle teugen van je eigen karretje maar laten we de ander ook respecteren, ongeacht met welke wagen die ook rijdt.

Om terug op dit topic te komen, oldtimer of klassieker?
Een oldtimer wordt IEDERE auto, gewoon omdat hij ouder wordt.
Een klassieker zou je kunnen omschrijven als een auto die een speciale betekenis in de automobielgeschiedenis heeft gehad.
Een vooroorlogse FORD-T zou je dus een klassieker kunnen noemen omdat het de eerste auto was die aan de lopende band in serie werd geproduceerd.
Tevens is diezelfde Ford ook een oldtimer gezien zijn respectabele leeftijd.
Een Kia Sephia uit 2005 daarentegen zal nooit een klassieker worden gezien zijn 'slaapverwekkende' kenmerken (sorry Kia-eigenaren) maar het zal ooit wel oldtimer worden indien deze pakweg 40 jaar oud zal zijn.

Welke hedendaagse auto's zullen oltimers worden: ALLEMAAL (indien ze niet op de schroothoop belanden)
Welke hedendaagse auto's zullen klassiekers worden: volgens mij kan de Smart meedingen door zijn unieke concept, de allereerste Renault Espace (Matra!!!) daar dit de eerste monovolume was, en misschien de allereerste VW Golf gezien deze (oorspronkelijk) een betaalbare leuke auto was en enorm populair was alsook de allereerste Toyota Corolla.
Er zullen er ongetwijfeld nog een paar zijn die de klassieker-status zullen krijgen.
De Mazda RX-7 met zijn wankelmotor, de kleine Fiat Xi/9 en uiteraard de Bagheera waren elk in een bepaald opzicht uniek.
Zeer recente wagens zoals de Audi TT en de iets minder recente BMW Z1 en de BMW 850 (inderdaad Benny) zouden wel eens klassiekers kunnen worden vanwege hun revolutionaire concept en vormgeving (voor een originele BMW Z1 & BMW 850 mag nu al heeeeeel wat neergeteld worden...)

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Hey mannen,
het is vooral zo dat wagens in massa productie niet veel "ruggegraat" hebben,en inderdaad slechts enkele zullen de status"oldtimer"(of verzamelauto) verdienen.
voor de rest ik wil ook zoveel dingen hebben maar zoals steeds moet je roeien met de riemen(plaats,tijd en centen) die je hebt.Maar als je jezelf dan echt "smijt" heb je er bergen plezier aan.Je moet het bekijken zoals met de kalenders die we nu weer massal krijgen,je kan er veel naar kijken en dromen ,maar je moet het toch doen met diegene die s'avonds naast je in bed ligt....OFWA?????
en ivm met de "sensoren van 1€" awel die moet ik nog tegenkomen ,of zijn ze bij jullie wel zo goedkoop alain....

Frank,die volgende week probeert om naar de keuring te gaan met mijn geliefde (ik heb er in 2005 meer tijd ingestoken dan in de vrouw.....
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Benny

U hoeft u niet te verontschuldigen,ik was zeker niet beledigd,maar ik wilde alleen aantonen dat er ook nog personen bestaan met een passie voor mooie wagens.
De Elise is geen wagen met veel elektronica,met de motor met bijhorende elektronica stopt het.
Geen ABS en dergelijke,remmen en stuuinrichting hebben zelfs geen servo,airbaigs zijn bij de Elise ook onbekend kwestie van het gewicht zolaag mogelijk te houden.
Er is zelfs geen asbak voorzien. :roll:
Alleen de FUN van het rijden telt.

Wij hebben wel ??n jongensdroom gemeen,ik was ook verliefd op een Lotus Esprit en natuurlijk ook op een Lancia Stratos,wagens die financieel niet haalbaar waren voor mij.

Maar onze Matra droomwagen blijven wij koesteren.

Groeten.
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Jules, ik ben blij dat het bijgelegd is. Helaas zullen veel auto's dromen blijven voor mij. Zelfs als ze 25 jaar oud of ouder zijn. Maar veel droomauto's of ze zeer oud zijn of nog maar nieuw uitgekomen, zijn nu en in de toekomst, onbetaalbaar voor 99,99% van ons.
Maar Jules, mochten wij het geluk hebben dat enkele rijken het merk Matra ontdekken, kan ik u garanderen dat de prijzen wel eens de pan zouden kunnen uitswingen. Het is maar de vraag hoe we die lui zo zot kunnen krijgen.

Jules, nu mijn examen voorbij is, kunnen we dan eens afspreken om samen te komen, zodat we de Matrarit in grote lijnen kunnen vastleggen. Hierbij vraag ik aan andere leden, die dit lezen om eventueel mee te helpen om de rit te organiseren, of om idee?n door te geven. Het is maar door en met jullie hulp dat de rit en meeting een succes kan zijn.

Groeten Benny.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Benny

Bijgelegd is een groot woord,ik denk niet dat er iets fout was tussen ons,alleen hadden wij een andere mening wat ieders recht is.
Betreft de uitstap,denk ik dat het beter is om na Nieuwjaar eens af te spreken,het is nu nogal druk.
Wij kunnen wel reeds idee?n uitwisselen via mail.

Groetjes
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Post by ypres »

"de rijken matra ontdekken ????"

dat denk ik niet
want meneer doktoor op de golfclub zal niet veel indruk maken
met zijn gegalvaniseerde bagheera 1300cc naast een
blinkende chrome porsche 911 van hetzelfde bouwjaar

porsche is een merk
matra is totaal ongekend
en hoewel iedereen wel die auto kent waarin je met drie vooraan
kon zitten
is het wel porsche - ferrari - lamborghini
die meneer doktoor als rijken zullen interesseren om te showen
want de mechaniek interesseert hem geen bal

daarbij als "de rijken de prijzen doen stijgen"
hangen wij ook erbij want onze wagens worden onbetaalbaar
om te onderhouden

want we speculeren toch niet op de verkoop van onze
geliefde matra zeker ????? hahaha

vriendelijke groetjes
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Post by ypres »

"de rijken matra ontdekken ????"

dat denk ik niet
want meneer doktoor op de golfclub zal niet veel indruk maken
met zijn gegalvaniseerde bagheera 1300cc naast een
blinkende chrome porsche 911 van hetzelfde bouwjaar

porsche is een merk
matra is totaal ongekend
en hoewel iedereen wel die auto kent waarin je met drie vooraan
kon zitten
is het wel porsche - ferrari - lamborghini
die meneer doktoor als rijken zullen interesseren om te showen
want de mechaniek interesseert hem geen bal

daarbij als "de rijken de prijzen doen stijgen"
hangen wij ook erbij want onze wagens worden onbetaalbaar
om te onderhouden

want we speculeren toch niet op de verkoop van onze
geliefde matra zeker ????? hahaha

vriendelijke groetjes
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Laat de weinige nog resterende Matra's in handen komen van diegenen die het hart op de juiste plaats hebben en hem alsdusdanig naar waarde weten te schatten.
Club's zoals deze, moeten dit alleen maar versterken en aanmoedigen.

Dokter, directeur, bediende of arbeider, het maakt niet uit zolang de wagens gerestaureerd en/of goed onderhouden zijn en de persoon in kwestie goed weet waarmee hij rijdt.
Ik vrees dat Matra nooit dezelfde status van pakweg Porsche zal krijgen omdat:

1-Matra was in automobielnormen een klein bedrijf en auto's bouwen was maar een deel van hun activiteiten (de ingenieurs moesten handschoenen tegen de kou aantrekken, probeer maar eens een plan te tekenen met handschoenen aan...).

2-De kwaliteit en vooral de afwerking waren wel zeer "frans" met uitzondering van de simpele mechaniek die wel beter was maar zeer bescheiden qua vermogen.

3-De meeste eigenaren zagen hun auto letterlijk onder hun ogen wegroesten waardoor ze hem vlug wegdeden nog lang voor de motor het begeven had.

Matra zal dus wel een puur liefhebbersmerk blijven van een kleine groep enthousiastelingen die de handen uit de mouwen willen steken terwijl vele anderen hun oude Porsche, Jaguar of Mercedes laten restaureren door een gespecialiseerd bedrijf.
De vraag naar zulke wagens is groter en ook is de kwaliteit van de aangeboden wagens meestal beter dan bij onze arme Matra's het geval is. :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
karel

Post by karel »

inderdaad
daar kan ik me 100% bij aansluiten

en inderdaad er zijn er steeds minder te vinden
en ook onderdelen
maar dat zal niet verbeteren door andere mensen het merk
te laten ontdekken

bij mg maken ze nog onderdelen voor de oldtimers nieuw vanaf fabriek
maar bij matra ga je dat niet meer tegenkomen vrees ik

dus zal het inderdaad aan ons liggen om
met de nodige inventiviteit en arbeid
deze mooie auto's rijdende te houden
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hoi de mannen.
Om dat er een massaproductie is wil dit nog niet zeggen dat je na ongeveer 20 jaar nog veel onderdelen zult vinden.Zolang als er veel vraag is naar onderdelen zullen de meeste auto's blijven staan op autokerkhoven.Als eenmaal de vraag afneemt zullen ze smelten als sneeuw voor de zon en op zeerkorte tijd in de pers verdwijnen.Ook het probleem van de zelfde fouten bij het zelfde model zal altijd blijven bestaan.Ik heb dat ook ondervonden met mijn 5 Bagheera's.Het zijn de zelfde onderdelen die de geest geven.Dan ben je nog gedwongen om nieuwe onderdelen te kopen, als ze dan nog te vinden zijn?Wat gaat dat geven met onze matra's na nog eens 10 jaar.Zullen we nu al moeten gaan hamsteren?Een beperkte groep gaat dan nog onderdelen hebben en anderen kunnen er niet meer aankomen!Maar dat zijn zorgen voor later.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Frank, ik heb nooit beweerd dan de sensoren bij ons maar 1 euro kosten. Want voor 1 euro denk ik dat er op dit gebied niks te krijgen is.
Rijk of arm als het Matra hart maar op de juiste plaats zit. Zelfs met beperkte middelen kan je een prachtig Matra bezitten.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Er zullen altijd rijken..., rijkere..., nog rijkere zijn maar er zijn ook mensen die rijk zijn met hun eigen "bescheiden" bezit en daar best gelukkig bij zijn wat de andere ook mag denken! 8) :D 8) :D
En dit is een rijkdom die anderen kan frustreren en niet eenieder bezit.

Die Matra's zijn best mooi en erg exclusief, toch!
Laat ze nu toevallig of niet,... betaalbaar zijn.

Lijken die Porche's niet allemaal op die eerste 911? Dus exclusief???

(Was even buiten strijd door netwerkproblemen)
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer er iemand met zijn Porche passeert, heeft iedereen het gezien en gehoord, maar 5 minuten later spreekt er geen kat nog van de Porche. Maar wanneer er ergens een Matra gepasseerd is, spreken ze er uren van. Hetzij omdat ze niet weten welke auto ze gezien hebben, of om herinneringen bovenhalen te halen uit hun vroegere jaren. E?n probleem met een Matra. Iedereen weet waar je geweest bent, wat je niet kan zeggen van iemand met een Porche.

Benny.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Paul en Benny

Ik kan het alleen maar beamen wat die Porche betreft,ze zijn duur maar zeker niet zo exclusief als onze Matra's.De grote lijnen van een Porche blijven steeds hetzefde of hij nu van 1972 of van 2005 is.

Groeten
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Nu..., ja..., bij zo'n Carrera GT zal je mond wel open vallen! :-? :o :wink:

Die heeft nu al de status van verzamel item en zal de oldtimer status zeker halen en ze zullen daar in Duitsland wel zorgen dat ze blijven bollen (zolang er benzine beschikbaar is).
Op dat niveau zullen er dan ook geen budgettaire problemen zijn denk ik.
Guest

Post by Guest »

Alain,dat heb ik ook niet gezegd, maar den benny!! En vermits jij en ik allebij in "de sector" zitten weten we dat auto rijden met de nieuwe technologie vast niet goedkoper geworden is!!

frank
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Frank, ik heb dat ironisch bedoeld. De nieuwe auto's hebben zoveel onderdelen die met elkaar communiceren, dat bij het minste wat verkeerd loopt, de electronica overschakelt naar de nood-modus, of zelfs de auto helemaal immobiliseert. Daarna komt het uit dat door ??n of ander pietluttig onderdeel geweest is, of de electronica die even in de fout geweest is. Frank, ik weet ook dat een sensor meer dan ? 1 kost, maar wanneer je het kapotte onderdeel ziet, heb je soms de indruk dat het niet meer dan ? 1 waard is. Ik begrijp wel dat het de dag van vandaag niet anders kan door al die hitech die nu in de auto zit. Dat is nu precies het zwakke punt geworden van de moderne auto.

Terug naar de oorspronkelijke vraag. Welke auto zal in de toekomst een klassieker worden?


Benny.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Lotus, Venturi, Donkervoort en alvast ook http://www.gilletvertigo.com/ast een Belgisch product waarvan er jaarlijks maar een hanDvol worden geproduceert zullen het stadium wel halen.
Last edited by Paul on Sun Mar 12, 2006 11:17 am, edited 1 time in total.
Guest

Waarom Matra toch een oldtimer zou kunnen worden???

Post by Guest »

Hallo Matra vrienden,

Ik denk dat het verleden al geschreven is...oldtimers zijn wagens die succes hebben gekend en die niet pers? in klein aantallen zijn geproduceerd. Ik denk bijvoorbeeld aan Mini, 2CV, de Kever of Fiat 500(bolhoedje) het zijn wagens die onder het criterium vallen van "kleine gezinswagens" en die de dag van vandaag toch zeer begeerd zijn.

Waarom Matra toch een oldtimer zou kunnen worden???
Matra...onderscheid zich van de massa. Het waren een handvol mensen die de zich steeds het principe van "auto bouwen" in vraag stelden.
Matra Bagheera was dan ook de eerste als drie-zitter. De Murena was de eerst gegalvaniseerd chasis drager, hij was ook de wagen met de laagste CX waarde,...
Matra heeft ook in de autosport revolutionnaire technologi?en ontwikkeld.

De hele geschiedenis van Matra vind ik boeiend en ben ervan overtuigd dat de Matra in de autogeschiedenis zijn plaats zal krijgen...en laten we daar ons geen zorgen overmaken...de Fransen zijn zo chauvinstisch, zij zullen daar wel voor zorgen.

Beste wensen voor 2006!
Groetjes
Post Reply