Goed nieuws!!!

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Goed nieuws!!!

Post by JEAN »

Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet voert dan toch op 1 juli het nieuwe statuut voor oldtimers in. Eerder werd gevreesd dat dat pas na de zomervakantie zou gebeuren. Oldtimerliefhebbers zullen vanaf dan "veel vrijer kunnen genieten van hun oldtimer", klinkt het. "Ik had dit beloofd, en het is er nu", zegt Wathelet. "De zomer staat voor de deur en dankzij dit nieuwe KB zullen oldtimerliefhebbers dag en nacht van hun voertuigen kunnen genieten."

Het nieuwe statuut geldt enkel voor voertuigen die met een O-plaat staan ingeschreven, en niet voor klassieke voertuigen van 25 jaar en ouder met een gewoon kenteken. Voor die tweede categorie blijft alles bij het oude.

Vanaf 1 juli kunnen alle voertuigen die minstens 25 jaar oud zijn, ingeschreven worden als oldtimer. Onder het huidige statuut moesten militaire- en bedrijfsvoertuigen minimaal 30 jaar oud zijn, maar dat onderscheid valt vanaf 1 juli weg.

De voornaamste verandering is echter dat oldtimers dag en nacht mogen rijden, en dat dit niet langer binnen de context van een "behoorlijk toegelaten manifestatie" moet zijn. Vroeger bleef het gebruik van een oldtimer met O-platen nog verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en -ondergang, in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie, of om zich daartoe te begeven. Er zijn wel nog een paar beperkingen: de oldtimers mogen niet voor commerciële en professionele doeleinden gebruikt worden.

De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen, die mee over het statuut onderhandelde, laat in een persbericht weten dat het zijn slag heeft thuis gehaald.



11 Reageer
Bewaar artikel
Mail
Print
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, nu gaan er te veel oldtimers komen dat komt in de tijd ook niet goed let maar eens op.Het heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen voor in de toekomst.







grt harry de matra.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Jean, nu heb je een argument om je vrouw te overtuigen om een Matra te mogen kopen.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Een beetje duidelijkheid in jullie wetgeving is ook niet overbodig.
Het zou mooi zijn als het allemaal door gaat.
Nou hadden we Nederland ook goede besluiten, maar dat is allemaal terug gedraaid met de nieuwe wetgeving.
Zo tegenstrijdig allemaal.
1 Europa is nog ver weg.
Ja, ik ban jalours :wink:

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Bij ons gaat die wet vanaf morgen in herman.










grt harry de matra.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik heb eerder ergens gelezen dat de periodieke 3 jaarlijkse keuring die geschrapt is in de federale wet, eruit gelaten is omdat de autokeuring een gewestelijke bevoegdheid wordt. Dus de kans is groot dat Vlaanderen uiteindelijk toch een soort oldtimer keuring zal invoeren. Als je oldtimer technisch in orde is kun je daartegen weinig bezwaren hebben, alleen dat het telkens wat geld gaat kosten....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Urbain wrote:Ik heb eerder ergens gelezen dat de periodieke 3 jaarlijkse keuring die geschrapt is in de federale wet, eruit gelaten is omdat de autokeuring een gewestelijke bevoegdheid wordt. Dus de kans is groot dat Vlaanderen uiteindelijk toch een soort oldtimer keuring zal invoeren. Als je oldtimer technisch in orde is kun je daartegen weinig bezwaren hebben, alleen dat het telkens wat geld gaat kosten....
Als die keuring gaat over veiligheid en zelfs nog over milieu heb ik er niets op tegen; dan krijg ik al spijt dat mijn oldtimer weg is... Maar als die keuring ook gaat nakijken of alles conform is met het gelijkvormigheidsattest, dan blijft het een probleem. In Nl kan je gelukkig nog een éénmalige keuring vragen als je bv. de motor hebt veranderd naar een ander type. :-?
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die keuring is niet het probleem Urbain, je moet daar alweer je tijd in gaan steken en dat wachten daar krijg ik het van. En de meeste moeten ook nog verlof nemen en als je met meer auto's moet gaan per jaar hé.Maar wat ik niet begrijp is dat de motoren niet moeten gaan dat vind ik wel niet eerlijk.Dat is in mijn ogen veel gevaarlijker dan een oldtimer ik kan het weten heb bijna 30 jaar motor gereden.







grt harry de matra.
Post Reply