Page 1 of 1

Nieuw statuut olditmer in Belgie

Posted: Thu Jun 27, 2013 11:48 am
by jurgen M
Het gebruik van oldtimers is niet langer beperkt tot een straal van 25 km. Na zeven jaar onderhandelen heeft de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) eindelijk een nieuw statuut voor oldtimers bedongen. Dat is vanaf 1 juli 2013 van toepassing op auto’s met een O-nummerplaat.

Wat verandert er?

Een eerste nieuwigheid is de leeftijd van de oldtimer. Tot nu toe gold de regel van 25 jaar alleen voor auto’s, auto’s voor gemengd gebruik en minibussen. Bedrijfs- en militaire voertuigen moesten minimaal dertig jaar oud zijn. Nu is het 25 jaar voor iedereen.

Gebruik

Momenteel is het reglement verwarrend: “Het gebruik van een oldtimers met O-nummerplaat is beperkt tot een straal van 25 km, tussen zonsopgang en -ondergang, bij een behoorlijk toeglaten manifestatie of om zich naar zo’n manifestatie te begeven.” Dat bepaalt het Koninklijk Besluit. Het begrip ‘behoorlijk toegelaten manifestatie’ is nooit nader omschreven en hoewel het toegelaten wordt om naar zo’n manifestatie te rijden mag je blijkbaar niet terugkeren.

Vanaf 1 juli mag een oldtimer elke dag gebruikt worden, ook ’s nachts. Het nieuwe statuut legt wel enkele beperkingen op en verbiedt het gebruik voor woon-werkverkeer of van thuis naar school, net als commercieel of professioneel gebruik.
Technische controle

Op een bepaald moment was er sprake van een periodieke technische keuring voor alle voertuigen ingeschreven na 15/06/1968, maar dat is van tafel geveegd. Voertuigen met O-nummerplaat zijn dus nog altijd vrijgesteld van de technische controle.

Posted: Fri Jun 28, 2013 5:08 am
by GODFRIED
Dat ziet er zeer goed uit, zullen dus meer oldtimers bijkomen.
Als je dan die ellende ziet in Nederland!! Geldwolven.

Posted: Wed Apr 23, 2014 12:58 pm
by brammozz
Ik hoor net van een collega dat de regels om een oldtimer gekeurd te krijgen strenger worden. Ook veel subjectiever, geen gebruik van apparaten maar controle van het oog.

Iemand hier informatie over?

Posted: Wed Apr 23, 2014 3:55 pm
by hendrik
En van wanneer gaat dat dan in?





grt harry de matra.

Posted: Wed Apr 23, 2014 8:55 pm
by Urbain
Ik heb volgende info ontvangen via de BFOV. De nieuwe regeling zou ingegaan zijn vanaf 1 april.

Posted: Wed Apr 23, 2014 10:19 pm
by hendrik
Urbain, ik krijg het niet geopend .







grt harry de matra.

Posted: Thu Apr 24, 2014 7:18 am
by GODFRIED
Zie daar niet veel verandering in. :wink:
Geen zorgen maken Harry. :wink:

Posted: Thu Apr 24, 2014 7:32 am
by hendrik
Ik wil met mijn bagheera gaan daarom godfried.
Waar moet ik vooral op letten als ik ga?





grt harry de matra.

Posted: Thu Apr 24, 2014 8:24 am
by GODFRIED
Lichten, remmen, pinkers, en de staat van de carrosserie.
Zie e mail. :wink:

Posted: Thu Apr 24, 2014 12:03 pm
by Urbain
hendrik wrote:Urbain, ik krijg het niet geopend .







grt harry de matra.
Harry, het is een pdf file, om te openen Adobe Acrobat reader gebruiken.

Posted: Thu Apr 24, 2014 3:47 pm
by hendrik
Het is al gelukt Urbain.


grt harry de matra.

Posted: Fri Aug 08, 2014 4:45 pm
by brammozz
Heb net de nieuwe platen van mijn murena ontvangen en op het bijhorende identificatie blaadje staat bij merk: bonnet! Is dit bij nog iemand?

Posted: Fri Aug 08, 2014 8:26 pm
by Urbain
Jaja,

Bij mij staat dat ook. Kennelijk kennen ze daar hun klassiekers....

Posted: Sat Aug 23, 2014 7:26 pm
by Matra69
brammozz wrote:Ik hoor net van een collega dat de regels om een oldtimer gekeurd te krijgen strenger worden. Ook veel subjectiever, geen gebruik van apparaten maar controle van het oog.

Iemand hier informatie over?

Ik heb in april een Peugeot 205 CTI ingevoerd vanuit Nederland, keuring is idd strenger geworden, eigenlijk een gewone keuring maar dan géén CO-test en schokbrekertest. Ik had er veel schrik voor en dat is alles goed en word ze toch wel niet afgekeurd omdat er 1 licht te laag stond zeker... :lol: Herkeuring was natuurlijk zo gedaan en nu moet ze niet meer gekeurd worden tot ik ze ooit verkoop.