oldtimer inschrijven

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
Matra69
Posts: 79
Joined: Tue Feb 28, 2012 1:03 am

oldtimer inschrijven

Post by Matra69 »

Vraagje: ik heb me laten wijsmaken dat je een wagen ouder dan 25j op 2 manieren in het verkeer kan brengen. Als oldtimer met O platen maar dan mag je maar in een straal van 30km rond je huis rijden, moet je eenmalig bij aanschaf naar de keuring en betaal je weinig wegentaks en verzekering. Of als oldtimer met gewone platen mag je zoveel rijden als je wil maar dan moet je jaarlijks naar de keuring maar blijft de wegentaks en verzekering ook laag. Wat is hier juist van? :o
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat klopt. Onze Murena is als gewone dagelijks te gebruiken wagen ingeschreven. Ieder jaar naar de tecnische controle, en de jaarlijkse taks is gelijk aan een oldtimer.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

benny wrote:Dat klopt. Onze Murena is als gewone dagelijks te gebruiken wagen ingeschreven. Ieder jaar naar de tecnische controle, en de jaarlijkse taks is gelijk aan een oldtimer.
Ook de verzekering is aan oldtimertarief.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Je mag maar 25 km van huis als je een o plaat hebt en dat moet dan ook nog voor een testrit zijn.








grt harry de matra.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

hendrik wrote:Je mag maar 25 km van huis als je een o plaat hebt en dat moet dan ook nog voor een testrit zijn.
grt harry de matra.

En het vertrekpunt is meteen ook het aankomstpunt, dus van punt A naar punt A, in principe mag je dus onderweg niet stoppen om bv een terrasje te doen...
Bagheera X '78
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Als je op de site van de BFOV kijkt, zie je dat er onderhandeld wordt over een nieuwe wetgeving voor oldtimers in Belgie. De ouderdom zou opgetrokken worden tot 30 jaar, maar de beperking in afstand zou vervallen. Wel mag de oldtimer niet gebruikt worden voor comerciele ritten, woon-werk verkeer of woon-school verkeer.
Ik dacht dat afhankelijk van de ouderdom toch nog een driejaarlijkse keuring voorzien wordt.
Maar helemaal officieel is het nog niet...
Een oldtimer verzekering via het BFOV is ook niet duur (+/- 100€) maar je dient wel te bewijzen dat je een dagelijks voertuig hebt dat normaal ingeschreven en verzekerd is.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Matra69
Posts: 79
Joined: Tue Feb 28, 2012 1:03 am

Post by Matra69 »

Dus best NIET inschrijven met O-platen maar gewone dan mag je zovvel rijden als je wil maar de taks en verzekering zijn gelijk aan die van oldtimer. Bedankt allemaal nu weet ik al véél meer. :D
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Re: oldtimer inschrijven

Post by lemans »

Matra69 wrote:Vraagje: ik heb me laten wijsmaken dat je een wagen ouder dan 25j op 2 manieren in het verkeer kan brengen. Als oldtimer met O platen maar dan mag je maar in een straal van 30km rond je huis rijden, moet je eenmalig bij aanschaf naar de keuring en betaal je weinig wegentaks en verzekering. Of als oldtimer met gewone platen mag je zoveel rijden als je wil maar dan moet je jaarlijks naar de keuring maar blijft de wegentaks en verzekering ook laag. Wat is hier juist van? :o
hallo ,;

ik rij ook mijn murena met dagelijkse plaat maar sprak met mijn
verzekeraar een "restricted driver" alléén ik en niemand anders af ;
zodat ik een beterkope verzekering kreeg
stef
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Klopt allemaal wat hierboven geschreven werd.
Je betaald bij de BFOV ongeveer 135 euro per jaar voor het eerste voertuig. Voor elk bijkomen voertuig iets van een 30 euro.
De reden waarom ze een dermate lage prijs kunnen aanrekenen is dat ze enorm veel voertuigen verzekeren waardoor ze die prijs kunnen bedingen.
Voertuigen met een "O" plaat mogen enkel rijden van zonsopgang tot zonsondergang en er mogen enkel testritten mee gedaan worden met het oog op deelname aan een degelijk georganiseerde bijeenkomst.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Urbain wrote: Een oldtimer verzekering via het BFOV is ook niet duur (+/- 100€) maar je dient wel te bewijzen dat je een dagelijks voertuig hebt dat normaal ingeschreven en verzekerd is.
Tjee, wat een luxe situatie hebben wij in Nederland toch. Verzekering voor max. 5000 km/jaar kost voor de Murena 50 euro per jaar exclusief assurantiebelasting (die gaat van 7,5% naar 21%), mits er een andere auto voorhanden is. Dat dagelijks voertuig hoeft niet op mijn naam te staan, ik hoefde niet eens een kenteken o.i.d. door te geven aan de verzekeringsmaatschappij. Technische controle (APK) is voor auto's ouder dan 30 jaar slechts om de 2 jaar verplicht.

Maar als de zojuist gevormde coalitie van sociaaldemocraten en liberalen hun zin krijgt, is het gedaan met de belastingvrije status van onze klassiekers. Er zijn de afgelopen jaren zeer veel oude auto's geïmporteerd, voornamelijk diesels uit Duitsland waar deze juist afgedankt werden. En nu zo'n beetje elke shoarmaboer in een ouwe Mercedes rijdt, worden er teveel belastinginkomsten gemist en gaat onder het mom van milieu de belasting er terug op. Reken op zo'n 400 euro per jaar als het om een Murena gaat.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Brinkie, jullie rijden nu wel heel goed koop hé als ik dat met ons vergelijkt. Ik betaal 130 € verzekering en 35€ wegenbelastingen per jaar dat is ook niet te duur hé.






grt harry de matra.
Matra69
Posts: 79
Joined: Tue Feb 28, 2012 1:03 am

Post by Matra69 »

Maar in Nederland betalen ze dan weer fenomenale bedragen om met een motorhome (camper) te mogen rijden... Wij voor de onze 130€ wegentaks/jaar en 200€ verzekering BA en kleine omnium.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is wel voor een oldtimer hé dat bedrag . Voor mijne gewoone auto betaal ik 300 € verzekering en 170€ wegenbelastingen per jaar en ik heb maar een toyota 13cc motor . En ik rij al 32 jaar ongeval vrij anders betaal je nog meer verzekering. Mijn schoonbroer betaald 1000€ voor zijn auto en dat is ook maar een 13cc maar die heeft wel wat teveel gebotst hé.






grt harry de matra.
Matra69
Posts: 79
Joined: Tue Feb 28, 2012 1:03 am

Post by Matra69 »

hendrik wrote:Dat is wel voor een oldtimer hé dat bedrag . Voor mijne gewoone auto betaal ik 300 € verzekering en 170€ wegenbelastingen per jaar en ik heb maar een toyota 13cc motor . En ik rij al 32 jaar ongeval vrij anders betaal je nog meer verzekering. Mijn schoonbroer betaald 1000€ voor zijn auto en dat is ook maar een 13cc maar die heeft wel wat teveel gebotst hé





grt harry de matra.
:lol: :lol:








13cc is dat niet een héél kleine motor? :lol:
Post Reply