Hier kan ik best een beetje kwaad om worden

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Hier kan ik best een beetje kwaad om worden

Post by Yoran »

We schrijven 1991, Matra geeft de electrische Zoom aan renault..Renault zegt naaah andere keer.
Image

we schrijven 2012, renault maakt
Image
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

De tijd was niet rijp, ............... , Matra was te vroeg geboren........ :roll:
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Hier kan ik best een beetje kwaad om worden

Post by oetker »

Yoran wrote:We schrijven 1991, Matra geeft de electrische Zoom aan renault..Renault zegt naaah andere keer.
Sinds 2008 is er wel een Matra GEM elektrisch op de markt.
http://evworld.com/article.cfm?storyid=1548

http://www.leboncoin.fr/utilitaires/319 ... htm?ca=1_s

http://www.leboncoin.fr/voitures/317149892.htm?ca=1_s
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Paul wrote:De tijd was niet rijp, ............... , Matra was te vroeg geboren........ :roll:
Zelfde geld voor de Avantime. ZIe wat er nu rond rijd, de Avantime had een goede verkooptopper kunnen zijn in deze tijden.

Of de Rancho.... Stoer uiterlijk, maar onderhuids normaal (zoals de meeste betaalbare Hyundai/Kia SUV's) Die had het later ook waarschijnlijk beter gedaan.

Je moet het maar zo zien: sommige merken zijn nodig om innovatie teweeg te brengen. Al zullen ze weinig verkopen mogen noteren, de markt zal het wel waarderen en jaren later de moed weten te verzamelen om een soortgelijk model (dan al meer main-stream) te kopen.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik denk dat er voor de 90er jaren er nog een ander probleem hier aan ten grondslag lag.
In de 90er jaren waren accu's nog niet zo high tech als nu het geval is.
Met de ontwikkeling van de Lithium accu en zijn varianten zijn er goede stappen genomen, maar het wachten is nog steeds op een betere opslagcapaciteit voor de actieradius.
Toen was het nog nikkel cadmium, en dat type accu had nog veel nadelen.
Naarmate de accu beter wordt zal de electr. auto een groter marktaandeel krijgen.
Toch zie ik de elektrokar nog steeds niet als volledige vervanger, maar leuk voor de boodschappen.
We zitten in een tussenfase waar er voor de grotere afstanden toch nog een benzine hulpmotor aanwezig moet zijn.
ook de laadtijden zijn nog lang.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik vraag me nog steeds af hoelang zo'n accupack meegaat... en wat de kosten voor zo'n vervangend accupack dan zijn.

Is een Toyota Prius straks economisch misschien al total-loss als de accu kapot is???
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ook een accu zal opgeladen moeten worden. als iedereen een electro-auto zou gaan rijden zouden er tig kolencentrales bij gebouwd moeten worden.... Waar is de milieu-winst dan?

Het is een leuk gesubsudieerd iets in deze tijden maar het zal niet de opvolger van de auto zijn zoals we die nu kennen....
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
---------
als iedereen een electro-auto zou gaan rijden zouden er tig kolencentrales bij gebouwd moeten worden.... Waar is de milieu-winst dan?
=================================================

Er zijn toch wel wat voordeeltjes.
Om brandstoffen te raffineren is ook nog wel wat energie nodig.
Elektra kan uit aardgas gewonnen worden of uit windmolens/zonne-energie krachtcentrales bij waterval of andere natuurlijke krachten.
Je moet het natuurlijk wel in een toekomst pespectief zien waar de eerste zetten nu worden genomen.

Als de fossiele brandstoffen op zijn moet het wel allemaal klaar zijn om op de milleuvrinedelijke manieren te kunnen draaien.
Daarbij geldt, hoe duurder de fossiele brandstoffen worden des te meer kan er geinvesteerd worden in deze technieken.
Er komt absoluut een tijd dat 1 liter benzine gewoon € 10.- kost.
Wij zullen dat allemaal net niet meer meemaken waarschijnlijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De kostprijs van een elektrische auto staat nog niet in verhouding tot de besparing tov een verbrandingsmotor. Maw je moet op dit moment nog veel te lang rijden met een elektrische auto om break-even uit te komen. De constructeurs zijn nog niet zeker van de degelijkheid van de batterijen want die moet je ook nog eens leasen bij hen (Renault). Dus nog een kost die erbij komt. Je kan wel je auto laden met de zonnecellen op je dak. Dat kost je niks, en belast het milieu niet.

In het museum van Matra staat een prototype van een wagen die als 2 druppels water gelijkt op de Citroën Picasso. Dus toch nog een model die serieproductie gehaald heeft.
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Muddy Bandit wrote:Ik vraag me nog steeds af hoelang zo'n accupack meegaat... en wat de kosten voor zo'n vervangend accupack dan zijn.

Is een Toyota Prius straks economisch misschien al total-loss als de accu kapot is???
Een vriendin heeft een Prius van de 1e generatie van bj '99 met ondertussen iets meer als 200d km.
Begin dit jaar (pas!) heeft ze de normale accu (zoals in elke "normale" wagen zit) laten vervangen.
Ze heeft never-nooit enige onderhoudskost gehad aan de hybride-toestand, laat staan enige panne ; er is zelfs geen enkele interventie tijdens de garantieperiode (van 12 (!!) jaar) geweest.

Blijkbaar hebben ze (bij Toyota dan toch) de boel aardig onder controle.

PS: bij haar laatste bezoek aan de garagist, zou ze bij aankoop van een nieuwe Prius nog 7.500€ inruilwaarde krijgen voor haar oude...! :o
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoeveel was haar gemiddeld benzineverbruik?
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

benny wrote:In het museum van Matra staat een prototype van een wagen die als 2 druppels water gelijkt op de Citroën Picasso. Dus toch nog een model die serieproductie gehaald heeft.
Dat komt omdat de ontwerper van de Murena en de Rancho ook de citroen picasso heeft getekend :)
Post Reply