Oldtimer vanaf 30 jaar.....

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply

Oldtimer vanaf 30 jaar, om de 3 j. keuring en + 25 km rijden

Goed : .................
5
45%
Niet goed : .................
3
27%
Andere : ................
3
27%
 
Total votes: 11

baleno
Posts: 42
Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm

Oldtimer vanaf 30 jaar.....

Post by baleno »

Volgens keuringcentrum zou in België eind dit jaar, begin volgend jaar wetgeving veranderen, er is een wet in de maak waaravn verscheidene vereniging en vakmensen hun akkoord en steun gegeven hebben; dat 'oldtimers pas kunnen worden vanaf 30 jaar (nu 25 jaar voor personenwagens, 30 jaar voor lichte vracht) en men om de 3 jaar gekerud worden, ook een uitgebreidere keuring dan ze nu is (nu is enkel werking lichten, geen afstelling van de koplampen, remwerking, geen verschil opmeting, en stuurinrichting.) Zou een overgangsperiode zijn voor de huidige oldtimers. (voertuigen nu tussen 25 en 30 jaar.)
Men zou ook de straal van 25 km afschaffen. En dat zou vooral een goede zaak zijn.
Wat zijn jullie opmerkingen / meningen hierover
Matra Murena 1.6 1982
Ferrari F355
Suzuki Cappucino Cabrio 600 cc 1994
Toyota MR Tbar usa import
Huyndai H1 170 PK
Citroen 2 pk (new) import France
Motorhome Granduca 2007
+ twingo 1.2, alto 1.0, honda lead 100, yamaha majesty 400
baleno
Posts: 42
Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm

Post by baleno »

mijn mening :

Andere : Het goede is dat je onbeperkt kunt rijden (geen 25 km maar en hoogtwaarschijnlijk ook niet meer tussen zonsopgang en ondergang) Het minder negatieve is wanneer je oldtimers begint te verbouwen de keuring.
Alhoewel ik meer bij het positieve aansluit. Als je voertuig origineel is en technisch ok is de keuring geen probleem.
Matra Murena 1.6 1982
Ferrari F355
Suzuki Cappucino Cabrio 600 cc 1994
Toyota MR Tbar usa import
Huyndai H1 170 PK
Citroen 2 pk (new) import France
Motorhome Granduca 2007
+ twingo 1.2, alto 1.0, honda lead 100, yamaha majesty 400
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Daar gaan veel oldtimers afgekeurd worden dat weet ik nu al.Wand dan moeten alle onderdelen origineel zijn anders kom je niet meer door de keuring.






grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ha er was al een topic over http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... light=bfov
Volgens mij zijn ze er nog niet uit met de keuring.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Bij mij zagen ze al jaren over roest aan de polyester motorkap... Eens het op je schouwingsbewijs staat... Ook over een gebrek aan gewicht op de vooras; moeilijk als je motor centraal achteraan ligt, en over het houten sportstuur en de achterspoiler... Tuning meneer, dat gaat je wat kosten...
Geen probleem als het over veiligheid gaat, maar ik hou m'n hart vast als mensen met weinig kennis en of/hart voor oldtimers hierover gaan moeten beslissen.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat word zeker een probleem als we naar de keuring moeten daar ben ik nu al zeker van. Hier in as zijn ze heel streng en zeker als het om een oude auto gaat, die willen ze van de weg hebben.




grt harry de matra.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik ben altijd voorstander geweest van een keuring. Dan weet je tenminste wanneer er iets mankeert aan sleetgevoelige zaken, maar het mag dan niet repressief gebruikt worden om systematisch auto's van de weg te halen. Probleem wordt dan ook wanneer er geen originele vervangonderdelen meer te verkrijgen zijn. Wat zullen ze daarmee doen op de keuring?
matrascal
Posts: 82
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
Location: Lier

Post by matrascal »

Hi vrienden,

Ik vind het niet goed!

Niet omwille van de keuring zelf, want ben voorstander van veiligheid op de baan.
Maar die 30 jaar valt wel tegen, ik bedoel hiermee dat als Je Jean en George hoor dat ze al nu voorraad te kort komen om hun wagen te herstellen, dan is 30 jaar al voor een Avantime te veel.
Ten laatste als men met moeite aan onderdelen kan geraken of zelfs geen, vb banden maten vb op mijn Bagheera en je vervang het met de dichtstbijzijnde maten en ze houden ja daarvoor tegen, dan ben je geschareld.
Als je dit gedachtegang doortrek economisch, valt de marktwaarde van Oldtimers in elkaar , want wie zou er nu een in een oldtimer willen investeren en de risico te lopen na drie jaar niet meer door de keuring te kunnen geraken.

Als ik iets zou mogen voorstellen is dat ze de wagen keuren en testen op veiligheid met de gehomologeerde voorschriften van toen. Dat ze een verslag weergeven aan de wagen van wat niet meer origineel meer is (omwille van overmacht) aan de wagen en dat ze een hier een quotering geven in percentage.
vb.:
--> dit wagen voldoet aan 85% originele homologatie
--> opmerking: banden maten komen niet overeen. (-15%)

Enfin het is maar een idee hé,

Groeten
Pascal
- Matrascal -
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In Nederland is dit nog vrij simpel allemaal.
De wagen moet aan de eisen vand de tijd van produktie voldoen.
Daarbij word niet zo nauw gekeken naar een bandenmaatje meer of minder.
ik denk dat we uiteindelijk gaan naar onderdelen die aan een bepaalde specificatie moeten voldoen.
In Duitsland heeft alles tegenwoordig TUV keur nodig als je geen originele onderdelen gebruikt.
Er word in Europa nog gemeten met verschillende maten, maar uiteindelijk zullen de eisen in heel Europa hetzelfde worden.

Het grappige in Belgie vind ik, dat er keuringsstations in Gent zijn die naar Nederlandse APK waarden keuren.
Daar vertrouwen we maar niet op.
Voor de keuring van de Sunny rijdt mijn zoon gewoon even naar Nederland op en neer.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Dat oldtimers ook technisch gekeurd moeten worden heb ik absoluut geen probleem mee, mits dit natuurlijk gebeurt naar de technische maatstaven die behoren bij het betreffende bouwjaar.

Waar ik wel een probleem mee heb zijn de belgische keuringseisen, en met name al dat gedoe met het attest.
Bepaalde wijzigingen aan voertuigen zouden gewoon moeten kunnen, mits de wijzigingen maar op een degelijke en verkeersveilige manier uitgevoerd zijn.



Ik zie (helaas) in België met regelmaat nog oldtimers op de weg die eigenlijk helemaal niet de weg op zouden moeten kunnen vanwege de technische staat...
Nu begrijp ik wel dat dit deels komt doordat de volgens het attest benodigde delen niet meer te bekomen zijn, maar ik zie ook wel gevallen op de weg die eigenlijk richting sloop zouden moeten maar via de oldtimerkeuring nog even 1 of 2 jaartjes ge(mis)bruikt kunnen worden.

Of de oldtimermarkt bij jullie door een verplichte keuring in elkaar gaat zakken zal van de bijbehorende regels (attestregels) af gaan hangen.
Zeker zal een deel van de markt in gaan zakken, maar dit zal als eerste het deel zijn wat toch al richting sloop zou moeten vanwege de totale technische staat.

Momenteel lijden de goeden bij jullie onder de burocratie terwijl de slechten nog even financieel profiteren van de mazen in de wet.



In Nederland is een voertuig oldtimer als die 25 jaar oud is.
De auto moet dan nog wel gewoon jaarlijks APK gekeurd worden (naar de eisen behorend bij het bouwjaar) om op de weg te mogen komen.
Vanaf 30 jaar is de APK 2-jaarlijks voor benzinevoertuigen, diesel en lpg blijft jaarlijks keuren.
Vanaf 50 jaar zijn de voertuigen wel vrijgesteld van APK, maar dat betekent echter wel dat ze alleen in een APK-waardige staat de weg op mogen.

Helaas is in Nederland wel de vrijstelling voor belastingen komen te vervallen, met een bouwjaar vanaf 01-01-1987 moet je blijven betalen.
Wij zien nu ook een stevige verschuiving in de oldtimermarkt.
Tot en met bouwjaar 1986 is waardevol, vanaf 1987 zijn ze opeens een heel stuk minder waard en er worden al goede (te jonge) voertuigen gesloopt om een iets oudere loop/sloop auto weer mee op te knappen.
Vooral bij de zwaardere diesels (Mercedes) en zware benzine/LPG (Volvo) zien we hier al duizenden euro's prijsverschil tussen belastingvrij en belastingplichtig... tot bouwjaar 01-01-1987 brengen ze (in nette, APK-waardige staat) probleemloos 3000 tot 5000 euro op terwijl dezelfde auto vanaf bouwjaar 01-01-1987 net 500 tot 1000 euro opbrengt. :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mijn Honda wordt goud waard hoop ik. (1985) :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Mijn Honda wordt goud waard hoop ik. (1985) :wink:
M'n Horizon ('81), Rancho ('80) en Anssems aanhanger ('86) hopelijk ook. :lol:

Maar het zijn helaas niet de meest populaire en gezochte merken onder de oldtimers, ze zullen in de praktijk dus altijd wel een beetje ondergewaardeerd blijven ten opzichte van de gewilde merken.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply