Page 1 of 1

Aankoop gelbatterij??

Posted: Fri Dec 31, 2010 11:02 am
by GODFRIED
Ik heb een nieuwe batterij nodig in mijn dagelijkse wagen.
Kan via mijn zoon zijn vriend een gelbatterij kopen aan zacht prijsje.
Iemand ervaring met gelbatterijen???

Posted: Fri Dec 31, 2010 12:39 pm
by Paul
Niets mis mee.
Maar je kan er zelf niets meer aan doen, dat kan je als voor of nadeel beschouwen.
Gemiddeld gaan ze ook langer mee.
Kans op uitlopen heel erg gering.

Niet overladen, (druppellader), kan uitdrogen en dan is het "over"

Posted: Fri Dec 31, 2010 12:41 pm
by Vollegaaz
in motorfietsen worden ze al langer gebruikt, tegenwoordig heb je ze ook voor auto's, worden ook wel vaak gebruikt in caravans/mobilhomes.
Is duurder in aanschaf, maar in principe gaat ze wel een stuk langer mee, ze kan in tegenstelling tot zuurbatterijen veelvuldig helemaal ontladen worden. Voor de groene jongens: ze zijn milieuvriendelijk :-)
Wel opletten met welke lader je ze oplaad mocht ze ontladen zijn, je hebt een zogenaamde slimme lader nodig (optimate o.d.), maar dat heb ik ook maar van de handelaar, heb er niet over doorgevraagd waarom daar ik een optimate lader heb.

Posted: Fri Dec 31, 2010 12:51 pm
by jurgen M
Paul wrote:Niets mis mee.
Maar je kan er zelf niets meer aan doen, dat kan je als voor of nadeel beschouwen.
Gemiddeld gaan ze ook langer mee.
Kans op uitlopen heel erg gering.

Niet overladen, (druppellader), kan uitdrogen en dan is het "over"
startstroom is groter, en kan ook beter tegen volledige ontlading.

Posted: Fri Dec 31, 2010 12:51 pm
by oetker
Toch zijn mijn eerste ervaringen met gel-accu's niet best.
De Honda Spacy heeft hem na 3 jaar al kapot, en die is met een druppellader echt wel bijgehouden.
De Accu die ik in de Murena had gekocht gaf er na 1 jaar al de brui aan en werd vervangen onder garantie.
Mijn Varta accu's uit het verleden deden het gewoon vaak meer als 8 jaar.
Helaas bestaat Varta niet meer in zijn oude vorm en is de naam op de accu nog het enige wat ze gemeen hebben met Varta.
Mijn volgende accu is gewoon weer een lood accu.

Posted: Fri Dec 31, 2010 1:33 pm
by Richard
en waar komt die dan te staan ? voor- of achterin ?

Posted: Fri Dec 31, 2010 2:20 pm
by oetker
Zolang er geen LPG installatie in zit, voor in.
Zoveel mogelijk het gewicht aan de voorkant houden lijk me het best.
Ik ga dan wel naar 55 Ah.

Posted: Fri Dec 31, 2010 3:24 pm
by Richard
ohhh maar voor het gewicht zijn ook andere oplossingen (zie vanaf 3 minuut 28 ) http://www.autoweek.nl/video/2141/Klokj ... ru-Impreza

Posted: Fri Dec 31, 2010 5:39 pm
by Muddy Bandit
Gel-accu's zijn er in vele soorten en kwaliteiten.
Het ene type is meer geschikt voor langdurige zware belasting en diepe ontlading (tractie-accu), een ander geeft alleen een hogere startcapaciteit (startaccu).
Daarnaast is er een gigantisch kwaliteitsverschil tussen de diverse merken.

In m'n Suzuki 4x4 had ik een Optima Yellow Top gelaccu zitten, deze tractie-accu kon de gevraagde capaciteit voor het langdurig liergebruik ook bieden.
Dit soort accu's vindt je ook vaak in electrische rolstoelen, golfkarretjes enzovoort.

Voor een oldtimer die vaak langdurig stil staat ben je echter beter af met een Red Top gelaccu (startaccu), deze ontlaadt zichzelf practisch niet en maakt een druppellader eigenlijk overbodig.
Daarnaast zijn ze onderhouds- en lekvrij.

Posted: Fri Dec 31, 2010 6:08 pm
by GODFRIED
Bedankt voor de vele reacties.
Volgende week weet ik de prijs en dan zal ik beslissen wat ik doe.
De huidige batterij is 8 jaar oud en na drie keer starten leeg. Niet dat de motor slecht start.

Posted: Fri Dec 31, 2010 6:44 pm
by Muddy Bandit
Een goede gelaccu kost rond de € 200,=, een beetje afhankelijk van de capaciteit.

Posted: Sat Jan 01, 2011 10:48 am
by GODFRIED
Muddy Bandit wrote:Een goede gelaccu kost rond de € 200,=, een beetje afhankelijk van de capaciteit.
Zoveel geld geef ik zeker niet aan een batterij!!
Mijn zoon zei iets van een €50 a €60 voor een batterij van ongeveer 80 amp. Het is om die reden dat ik overweeg om een gelbatterij te kopen.
De vriend van mijn zoon werkt in een bedrijf waar ze voertuigen ombouwen en gelbatterijen steken in vrachtvoertuigen.
Ik zal moet afwachten wat het word!!!!

Posted: Sun Jan 02, 2011 9:35 am
by oetker
Ik heb is wat rond gelezen.
Je kunt een loodaccu niet zo maar vervangen door een Gel-accu heb ik begrepen.

http://www.wvopzeeland.nl/gelaccu.html

De laadinrichting van de klassieke auto is hier zeker niet geschikt voor.
De laadspanning mag absoluut niet boven de 14.2 V komen.
Bij een accu-temperatuur boven de 20 graden moet de laadspanning zelfs lager worden.

Op de website van Varta kun je zien dat ze verschillende types verkopen.
Voor de klassieke auto is er de black dynamic collection.
Die past beter bij onze voertuigen.

http://www.varta-automotive.nl/index.php?id=99

Het verklaart in ieder geval waarom mijn accu's er zo snel de brui aan gaven.
Die black dynamic is er al in 55 aH voor iets van €90.-
Denk dat deze mijn volgende gaat worden.

Op de website van Varta staat dat er voor iedere toepassing een specifieke accu is.
Deze accu's hebben allemaal zo hun eigen technologie.
Hier kun je de verschillende toepassingen zien door even meer informatie onder ieder type te muizen.

http://www.varta-automotive.nl/index.php?id=26&L=13

Posted: Sun Jan 02, 2011 10:53 am
by GODFRIED
Inderdaad, er is veel keuze en je moet het juiste type nemen.
Zeer interessante informatie.
Bedankt voor dit uit te zoeken. :wink:
Ik zal voorzichtig moeten zijn met wat ik koop!!

Posted: Sat Jan 15, 2011 9:54 am
by GODFRIED
Veel bluf want ik heb nog steeds geen gelbatterij voor €40!!

Posted: Sat Jan 15, 2011 9:57 am
by oetker
Heb je de laadspanning al is gemeten van de auto waar die in moet?
Ik ga tegenwoordig met een bocht om die dingen heen.

Posted: Mon Jan 17, 2011 4:56 am
by GODFRIED
Ik heb geen problemen meer met mijn batterij. Werd waarschijnlijk veroorzaakt door de koude en te kleine stukjes rijden. Ga ze nu niet meer vervangen.

Posted: Mon Jan 17, 2011 8:13 am
by hendrik
Dat zou best kunnen godfried, ik heb die van mij ook moeten bijladen toen het zo koud was. Dat komt ook omdat ik niet genoeg rij met de auto.






grt harry de matra.