Aankoop gelbatterij??

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Aankoop gelbatterij??

Post by GODFRIED »

Ik heb een nieuwe batterij nodig in mijn dagelijkse wagen.
Kan via mijn zoon zijn vriend een gelbatterij kopen aan zacht prijsje.
Iemand ervaring met gelbatterijen???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Niets mis mee.
Maar je kan er zelf niets meer aan doen, dat kan je als voor of nadeel beschouwen.
Gemiddeld gaan ze ook langer mee.
Kans op uitlopen heel erg gering.

Niet overladen, (druppellader), kan uitdrogen en dan is het "over"
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

in motorfietsen worden ze al langer gebruikt, tegenwoordig heb je ze ook voor auto's, worden ook wel vaak gebruikt in caravans/mobilhomes.
Is duurder in aanschaf, maar in principe gaat ze wel een stuk langer mee, ze kan in tegenstelling tot zuurbatterijen veelvuldig helemaal ontladen worden. Voor de groene jongens: ze zijn milieuvriendelijk :-)
Wel opletten met welke lader je ze oplaad mocht ze ontladen zijn, je hebt een zogenaamde slimme lader nodig (optimate o.d.), maar dat heb ik ook maar van de handelaar, heb er niet over doorgevraagd waarom daar ik een optimate lader heb.
Bagheera X '78
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Paul wrote:Niets mis mee.
Maar je kan er zelf niets meer aan doen, dat kan je als voor of nadeel beschouwen.
Gemiddeld gaan ze ook langer mee.
Kans op uitlopen heel erg gering.

Niet overladen, (druppellader), kan uitdrogen en dan is het "over"
startstroom is groter, en kan ook beter tegen volledige ontlading.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Toch zijn mijn eerste ervaringen met gel-accu's niet best.
De Honda Spacy heeft hem na 3 jaar al kapot, en die is met een druppellader echt wel bijgehouden.
De Accu die ik in de Murena had gekocht gaf er na 1 jaar al de brui aan en werd vervangen onder garantie.
Mijn Varta accu's uit het verleden deden het gewoon vaak meer als 8 jaar.
Helaas bestaat Varta niet meer in zijn oude vorm en is de naam op de accu nog het enige wat ze gemeen hebben met Varta.
Mijn volgende accu is gewoon weer een lood accu.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

en waar komt die dan te staan ? voor- of achterin ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zolang er geen LPG installatie in zit, voor in.
Zoveel mogelijk het gewicht aan de voorkant houden lijk me het best.
Ik ga dan wel naar 55 Ah.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ohhh maar voor het gewicht zijn ook andere oplossingen (zie vanaf 3 minuut 28 ) http://www.autoweek.nl/video/2141/Klokj ... ru-Impreza
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Gel-accu's zijn er in vele soorten en kwaliteiten.
Het ene type is meer geschikt voor langdurige zware belasting en diepe ontlading (tractie-accu), een ander geeft alleen een hogere startcapaciteit (startaccu).
Daarnaast is er een gigantisch kwaliteitsverschil tussen de diverse merken.

In m'n Suzuki 4x4 had ik een Optima Yellow Top gelaccu zitten, deze tractie-accu kon de gevraagde capaciteit voor het langdurig liergebruik ook bieden.
Dit soort accu's vindt je ook vaak in electrische rolstoelen, golfkarretjes enzovoort.

Voor een oldtimer die vaak langdurig stil staat ben je echter beter af met een Red Top gelaccu (startaccu), deze ontlaadt zichzelf practisch niet en maakt een druppellader eigenlijk overbodig.
Daarnaast zijn ze onderhouds- en lekvrij.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bedankt voor de vele reacties.
Volgende week weet ik de prijs en dan zal ik beslissen wat ik doe.
De huidige batterij is 8 jaar oud en na drie keer starten leeg. Niet dat de motor slecht start.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Een goede gelaccu kost rond de € 200,=, een beetje afhankelijk van de capaciteit.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:Een goede gelaccu kost rond de € 200,=, een beetje afhankelijk van de capaciteit.
Zoveel geld geef ik zeker niet aan een batterij!!
Mijn zoon zei iets van een €50 a €60 voor een batterij van ongeveer 80 amp. Het is om die reden dat ik overweeg om een gelbatterij te kopen.
De vriend van mijn zoon werkt in een bedrijf waar ze voertuigen ombouwen en gelbatterijen steken in vrachtvoertuigen.
Ik zal moet afwachten wat het word!!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb is wat rond gelezen.
Je kunt een loodaccu niet zo maar vervangen door een Gel-accu heb ik begrepen.

http://www.wvopzeeland.nl/gelaccu.html

De laadinrichting van de klassieke auto is hier zeker niet geschikt voor.
De laadspanning mag absoluut niet boven de 14.2 V komen.
Bij een accu-temperatuur boven de 20 graden moet de laadspanning zelfs lager worden.

Op de website van Varta kun je zien dat ze verschillende types verkopen.
Voor de klassieke auto is er de black dynamic collection.
Die past beter bij onze voertuigen.

http://www.varta-automotive.nl/index.php?id=99

Het verklaart in ieder geval waarom mijn accu's er zo snel de brui aan gaven.
Die black dynamic is er al in 55 aH voor iets van €90.-
Denk dat deze mijn volgende gaat worden.

Op de website van Varta staat dat er voor iedere toepassing een specifieke accu is.
Deze accu's hebben allemaal zo hun eigen technologie.
Hier kun je de verschillende toepassingen zien door even meer informatie onder ieder type te muizen.

http://www.varta-automotive.nl/index.php?id=26&L=13
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad, er is veel keuze en je moet het juiste type nemen.
Zeer interessante informatie.
Bedankt voor dit uit te zoeken. :wink:
Ik zal voorzichtig moeten zijn met wat ik koop!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Veel bluf want ik heb nog steeds geen gelbatterij voor €40!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb je de laadspanning al is gemeten van de auto waar die in moet?
Ik ga tegenwoordig met een bocht om die dingen heen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb geen problemen meer met mijn batterij. Werd waarschijnlijk veroorzaakt door de koude en te kleine stukjes rijden. Ga ze nu niet meer vervangen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat zou best kunnen godfried, ik heb die van mij ook moeten bijladen toen het zo koud was. Dat komt ook omdat ik niet genoeg rij met de auto.






grt harry de matra.
Post Reply