voor de lange winteravonden... even een Rancho tussendoor.

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

voor de lange winteravonden... even een Rancho tussendoor.

Post by Muddy Bandit »

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan... ondanks dat m'n Grand Raid-project nog niet klaar is heb ik er nog een Rancho + donor bijgekocht.

De staat is zoals de meeste Rancho's... van buiten ziet het er allemaal nog redelijk uit, maar onderhuids is het gewoon een bende.
Accubak verrot, kabelboom defect, motor doet het niet, stuurinrichting werkt niet... kortom genoeg te doen voor de winteravonden.
Maar goed, voor € 15,= :o moet je ook niet gaan klagen.

De bedoeling is dat deze Rancho ook uitgevoerd gaat worden als een Grand Raid.
Gelukkig kan ik al het sleutel- en schilderwerk allemaal op de keukentafel doen, lekker bij de kachel dus.
Deze winter zit ik er warmpjes bij. :wink:



De Rancho met z'n donor:

Image


...en de onderhuidse bende:

Image
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

8)
Gewoon een standaard autotje gaan kopen en alles overbouwen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

hahahaha ja minatuur werk is ook werk he :D
Eerst op het klein testen en dan op de grote uit proberen :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean,heb jij dan geen minatuur matra's dan word het wel tijd he.





grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Ja had nog graag een witte gehad kon hem dan in mijn wagen zetten op het dachbord vind dat nog leuk :D
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

JEAN wrote:Ja had nog graag een witte gehad kon hem dan in mijn wagen zetten op het dachbord vind dat nog leuk :D
Dit wordt zelf spuiten... :( Ik heb de miniatuurmurena alleen in goud en in groen gezien. groen was beduidend duurder, maar toch. Het zelf spuiten lijkt mij niet eenvoudig, ik heb zelf nog een 1/43 2pk en Saab staan die in het juiste kleur moeten komen..; :-?
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Ja dat spuiten zou friemel werk worden als ik ooit een minatuurke vind aan een mooie prijs :wink:
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Op schaal 1:18 of 1:24 is geen probleem om te spuiten. Schaal 1:43 is minder geschikt.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die RC Rancho is ook oldtimer speelgoed.
Kost bijna net zo duur als een echte op marktplaats :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Die RC Rancho is ook oldtimer speelgoed.
Kost bijna net zo duur als een echte op marktplaats :lol:
Is inderdaad ook een collectorsitem, ik heb al (betaalde) prijzen gezien van ruim 250 euro voor een onbespeeld exemplaar in de doos.

Maar goed, deze was aardig bespeeld en zonder de RC.
Op een zoeklicht en achterlichtgaasje na echter wel compleet.
En voor een prijsje van 15 euro (samen met die Wind-uitvoering) heb ik in ieder geval een leuk ding om wat mee te prutsen.
Ik ben er vandaag maar mee begonnen, het tuinwerk ligt hier helaas plat vanwege de sneeuw.... :cry:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Te hopen dat het dit jaar niet zo word als vorig jaar voor je.
euhhh, je hebt toch ook nog een grote om mee te spelen :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote: euhhh, je hebt toch ook nog een grote om mee te spelen :wink:

Jep, die moet eerst gespoten worden voordat ik daarmee verder kan.... Maar ik houd de centen voor de spuiter nog liever even op zak tot de winter weer voorbij is, van een mooie laklaag kan ik m'n gezin namelijk niet onderhouden. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Even een update van de keukentafelwerkzaamheden (mooi woord voor scrabble trouwens :lol: ):

Image

Het was wel even puzzelen en veel mengen voordat ik de verfkleur van de Grand Raid kon benaderen, blijkbaar is het geen populaire kleur bij de bouwmarkten.
Heb uiteindelijk maar een potje mosgroen zijdeglans genomen, en zelf verder gemengd met geel, wit en bruin uit de oude voorraden.
Nu is het weer wachten tot de verf droog is... duurt lang. :evil:

Heeft er trouwens iemand een idee hoe ik de Rancho-logo's kan maken (of een suggestie waar ik kleine losse plaklettertjes kan halen)?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hier is trouwens nog iemand bezig met een serieuze Rancho restauratie.
http://www.youtube.com/watch?v=JJv5XGHeMGk
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Als je zo snel blijft werken aan je rancho is ze nog klaar voor de winter dan heb je weer niets voor de winteravond door te brengen je werkt te snel.


Ja herman, dat gaat daar wel snel aan toe he in dat filmpje


grt harry de matra.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Als ik jou was zou ik eens naar een modelbouwzaak gaan! Die hebben alle tinten groen die je kan wensen. (vooral de in het leger gebruikelijke tinten)

De logo's kun je printen op blank decal-papier. Onder andere verkrijgbaar bij modelbrouwers.nl. Let wel goed op of je het op een inkt-jet of laserprinter uit wilt printen want hier heb je verschillend papier voor nodig! Op dit papier kun je de logo's printen en deze dan op het model aanbrengen. Het papier is echter doorzichtig, dus wil je witte logo's dan moet je het speciale witte papier hiervoor kopen, maar dit heeft als grote nadeel dat je de logo's heel netjes uit moet knippen omdat de randen dus niet doorzichtig zijn...

Deze decals aanbrengen kan met water, maar wil je het echt mooi en strak doen dan is een setje micro-set en micro-sol aan te bevelen. (ook bij de betere modelbouwzaak te krijgen) Dit zorgt ervoor dat de decals mooi strak op het model komen.

Mocht je het model ook willen verouderen/verweren heb ik nog wel meer tips!

P.S. Als je het tapijt van de rancho mooi realistisch wilt laten lijken (en als het of beige of zwart moet worden) kan ik je wel een zakje flock-vezel toesturen. Deze kun je over een natte laag verf strooien met een schitterend tapijt-achtig resultaat.

Succes met het project.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

matramurena wrote:Als ik jou was zou ik eens naar een modelbouwzaak gaan! Die hebben alle tinten groen die je kan wensen. (vooral de in het leger gebruikelijke tinten)

De logo's kun je printen op blank decal-papier. Onder andere verkrijgbaar bij modelbrouwers.nl. Let wel goed op of je het op een inkt-jet of laserprinter uit wilt printen want hier heb je verschillend papier voor nodig! Op dit papier kun je de logo's printen en deze dan op het model aanbrengen. Het papier is echter doorzichtig, dus wil je witte logo's dan moet je het speciale witte papier hiervoor kopen, maar dit heeft als grote nadeel dat je de logo's heel netjes uit moet knippen omdat de randen dus niet doorzichtig zijn...

Deze decals aanbrengen kan met water, maar wil je het echt mooi en strak doen dan is een setje micro-set en micro-sol aan te bevelen. (ook bij de betere modelbouwzaak te krijgen) Dit zorgt ervoor dat de decals mooi strak op het model komen.

Mocht je het model ook willen verouderen/verweren heb ik nog wel meer tips!

P.S. Als je het tapijt van de rancho mooi realistisch wilt laten lijken (en als het of beige of zwart moet worden) kan ik je wel een zakje flock-vezel toesturen. Deze kun je over een natte laag verf strooien met een schitterend tapijt-achtig resultaat.

Succes met het project.

Verf in de juiste kleur heb ik op het moment genoeg, er staat nu ruim 1 liter. :lol:
Het duurt alleen 12 uur voordat het stofdroog is en ik weer verder kan... en wachten staat eigenlijk niet in m'n woordenboek.
Maar het zij zo, morgen spuit ik de laatste kleurlaag erop en dan moet het goed zijn.
Het is ook niet de bedoeling dat alles nu precies met het origineel overeen moet gaan komen... dat kan ook niet, de binnenkant lijkt geheel niet op het origineel en de schaalverdeling klopt ook niet overal.
Het moet gewoon een leuk hebbedingetje worden om op de TV te zetten
(is er tenminste altijd wat leuks op de buis :wink: ) of op het dashboard.

Maar ik zal eens gaan informeren bij een modelbouwtoko naar dat blanke decal-papier... er zitten er genoeg hier in de buurt.
Bedankt voor de tip.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Hier is trouwens nog iemand bezig met een serieuze Rancho restauratie.
http://www.youtube.com/watch?v=JJv5XGHeMGk

Zoiets gaat m'n volgende project worden als de Grand Raid (de echte)geheel klaar is.
M'n 4x4-bloed kruipt namelijk waar het niet gaan kan... ik heb even afscheid genomen van m'n verbouwde Suzuki SJ413 en het offroad rijden, maar ik mis deze hobby toch wel.

Nu heb ik al de beschikking over een donorrancho die echt niet meer te restaureren is (bodem is compleet verrot tussen de voor- en achterbumper), hier had ik dus een aanhanger van willen maken.

Tevens ben ik er inmiddels achter gekomen dat een Daihatsu Rocky Wagon dezelfde wielbasis heeft als een Rancho, een spoorbreedte heeft die ook aardig overeen komt met de Rancho, en dat de plaats van de motor en schutbord onderling ook aardig overeen komen.
Ik wil dus een rijdend Rocky-onderstel (incl. de bodemplaat en schutbord) gaan voorzien van een Rancho-opbouw... dat zal ook wel even het nodige laswerk geven en zweetdruppels gaan kosten maar volgens recente metingen moet het wel aardig te doen zijn.

Voor de RDW geeft zoiets ook niet al te grote problemen.
Het laswerk moet in ieder geval deugelijk gebeuren, en zolang het chassis en de aandrijflijn van de Rocky verder maar ongewijzigd blijven blijft het kenteken van de Rocky gewoon behouden... alleen komt er een opmerking van kitcar bij en het kentekengewicht wordt aangepast.

De éérste serie Rocky's zijn inmiddels al vrij van wegenbelasting en nog redelijk verkrijgbaar voor dumpprijzen. (die dingen roesten namelijk ook prima aan de carrosserie maar het onderstel is gewoon beresterk)
Het is dus een kwestie van een Rocky Wagon zoeken met een bouwjaar t/m 1986, driftig sleutelen/lassen en vervolgens RDW laten keuren.
Als het allemaal lukt kan ik ook weer lekker offroad dieselen EN legaal de weg op met een 4x4-Rancho. 8) (en als het niet lukt bij RDW dan beperk ik me er wel mee tot enkel het offroad rijden).

Maar goed, dit zijn nog maar toekomstplannen.... eerst maar eens de Grand Raid afmaken voordat ik ergens anders mee verder ga.
:wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Zo, het winteravondprojectje is inmiddels ook al weer klaar.

Image

Ik moet alleen nog ergens een reservewiel "scoren" voor op het dak, dat zal nog wel even zoeken gaan worden.

Maar ik ben er zelf tevreden mee. 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Klasse!!! 8)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Snel gedaan, en goed gelukt.
Ik heb zo het vermoeden dat de grote ook deze kleur zal krijgen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat is mooi gedaan gelijk nieuw.






grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Als de echte uitvoering er hetzelfde uitziet wordt dat een lust voor het oog.

Zéér mooi :D :D :D .
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Mooi :wink:
Post Reply