Wat vindt je het mooist aan je matra?

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Wat vindt je het mooist aan je matra?

Post by djapo »

Ik was gister op weg vanaf leiden naar huis, welke ik voornamelijk in file door wegwerkzaamheden heb afgelegd. Je droomt zo eens weg met een pruttelend geluid op de achtergrond.

Wat vind ik nu eigenlijk het mooiste aan de matra, waarom heb ik hem gekocht, wat trok er aan. Naast de goede wegligging, 3-zitter en aparte vormgeving die voor de hand liggen.

Eigenlijk was ik verrast van het vernuft dat interval heet op de ruitenwissers. De bediening van de interval is eigelijk wel een apart stukje techniek zeker voor die tijd. :lol:
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Voor mij de vormgeving van de wagen de motor de brult gewoon één brok nostalgie om mee te rijden vind gewoon een leuke en aparte wagen om mee op de baan te zijn. :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zo is dat, ik kan er niet veel meer aan toevoegen. Het is en blijft een aparte wagen zalig om mee te rijden.





grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Wat ik het mooiste vind aan mijn Matra?

Momenteel eigenlijk dat die weer geheel roestvrij en hard is... :lol: ... de rijervaring kan ik nog niet eens over meepraten, dit is hooguit 200 km in 3 jaar tijd.

En verder?... jeugdsentiment voor de Rancho Grand Raid. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik vind de drie zetels op rij geweldig, de motor achterin en de vormgeving samen met de exclusiviteit van de Matra doen de doorslag. Een Volkswagen kever is ook mooi maar je komt ze op iedere hoek van de straat tegen en niemand kijkt er nog na, dit is bij Matra anders. Dit heeft ook zijn nadelen iedereen weet waar je geweest bent. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
====
iedereen weet waar je geweest bent.
==========================

Inderdaad, overal waar je was ligt olie :lol:

De 3 stoelen zijn eigenlijk voor 3 halve mensen.
Dat is in mijn ogen het minst geslaagde aan deze auto's.
Ik zou hier liever 2 volwassen stoelen in gezien hebben met voldoende zijdelingse steun.
Laten we eerlijk zijn, het is gewoon martelen om de gordel om te doen.
Mijn vrouw is toch echt een stevige tante, en heeft gewoon bijna de 2 zitplaatsen rechts nodig.

Wat mij aanspreekt is de tijdloze wigvorm van de auto en de midmotor.
De prestaties zijn echter onder de maat, maar voldoende om nog goed mee te komen in het verkeer.
Ik rijd er graag in omdat het rijgedrag van de auto nog niet beinvloed word door dingen als ABS en zo.
Je bent zelf nog een beetje de baas in deze auto.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Quote
====
iedereen weet waar je geweest bent.
==========================

Inderdaad, overal waar je was ligt olie :lol:

.
Dan vergeten ze je ook niet zo vlug. :lol:

Ps; Het moet geen Matra zijn om olie te lekken, kijk op veel parkings maar eens naar de grond.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, lekt jou matra dan?

Die van mij lekken toch niet die zijn alle twee droog.





grt harry de matra.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Matra heeft zowel in de racerij als in de serieproduktie prachtige wagens gemaakt, zeker als men weet dat Matra eigenlijk een kleine constructeur geweest is.

Voor mij persoonlijk is de Bagheera I zowat het mooiste dat ooit in produktie gegaan is.
De wagen doet me herinneren aan de typische Gran Tourismo kenmerken uit de jaren '70 die je slechts bij de echte volbloed italianen uit die periode tegenkomt.
De "valse" luchtrooster vooraan, de lichtmetalen velgjes met "kottekes", de chromen schildjes achter de oplopende zijruitjes, de wigvorm door hogere en bredere banden achteraan, de brede platte neus en de inklapbare koplampen waren in die tijd enkel voor Maserati, Ferrari of Lamborghini's weggelegd.
Deze klassieke kenmerken gekoppeld aan zeer gedurfde elementen zoals het interieur met de legendarische 3 zetels, het stuur met platte kant, de cirkelvormige raamslingers en nog zovele andere details, maken de Bagheera tijdloos.
De glazen achterklep zonder metalen frame en de tankdop die vernuftig in het Matra-logo is ingewerkt, vind ik zeer speciaal alsook de ingewerkte handgrepen om de deuren te openen.

Uit welke hoek je de wagen ook bekijkt, alles lijkt te kloppen en is perfect in evenwicht, een gevoel dat ik niet zomaar kan omschrijven.
Een auto moet me ergens een gevoel van opwinding geven, een Bagheera geeft me zonder twijfel het gevoel van "nou, dat is 'm helemaal".
Een gevoel dat ik bv. niet bepaald heb bij een Nissan Almera of een Opel Agila, als je begrijpt wat ik bedoel...

De "cockpit-sfeer" die ik ervaar aan het stuur van de Bagheera, is niet te evenaren.
Je ligt als het ware zoals in een straaljager en de groene "vliegtuiginstrumenten" hebben iets speciaals.
Als je bij valavond de koplampen ziet openklappen, is het net alsof je vleugelkleppen ziet bewegen ;)
Bovendien zitten de zetels zeer goed, ik kan er uren mee rijden zonder ook maar iets te voelen in de rug of benen.
Ik moet Herman wel bijtreden dat de zetels wel wat meer zijdelingse steun mochten geven.
De sensatie van een motor die achter je rug ligt te ronken, is toch wel een gevoel dat enkel een speciale wagen je kan geven.
Het enige wat ik echt enorm mis, is een vijfde versnelling.
De motor doet zijn werk naar behoren, je kan goed meekomen in het verkeer maar op de autosnelweg blijf ik rustig aan 110km/u rijden.
Het motortje kan gerust meer, als ik doorduw pak hij direct op en gaat makkelijk door tot 160km/u maar het helse kabaal brengt je snel tot andere gedachten.
Met een vijfde versnelling erbij, zou een kruissnelheid van 125km/u ideaal zijn.

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
=====
en gaat makkelijk door tot 160km/u maar het helse kabaal brengt je snel tot andere gedachten.
===================================================================

Die 5e versnelling was een gemis op veel auto's uit de 70s
Mijn MG BGT had hetzelfde probleem.
Vloog gemakkelijk naar de 170 maar dan kwam het rode vlakje van de toerenteller al aardig dichtbij.
Gelukkig kon je daar in die tijd nog gemakkelijk een overdrive voor vinden, en daarmee kon je het toerental nog aardig drukken.

Olielekkage, er zijn weinig old/youngtimers die daar geen last van hebben.
Naarmate ik sleutel word het steeds wat minder.
Ik heb al vberschillende kleine lekkages opgelost, maar helemaal olievrij is hij nog niet.
Bus Castrol er in, en de oude geuren van cicuit Zandvoort komen terug.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
baleno
Posts: 42
Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm

Post by baleno »

mooiste ?

wel ik vind in begin die Murena van me maar heel gewoontjes niets bizonder, maar hoe langer ik ze heb, mijn kanariegele Murena, hoe liever dat ik ze toch zie. blijft voor een toch bijna 30 jaar oud beestje een mooi model dat in der tijd waarschijnlijk te futuristisch was ??? Mensen die ze zien denken dat ze een jaar of 10 oud is.....
Vind persoonlijk de voorzijde met de speciale lampen in bumper toch het mooiste en algemeen volledig vooraan (motorkap, voorruit, bumper spatborden..) lelijkste blijft toch de bruine tapijtenset en de achterste bumper en onderzijde bumper achteraan...
Matra Murena 1.6 1982
Ferrari F355
Suzuki Cappucino Cabrio 600 cc 1994
Toyota MR Tbar usa import
Huyndai H1 170 PK
Citroen 2 pk (new) import France
Motorhome Granduca 2007
+ twingo 1.2, alto 1.0, honda lead 100, yamaha majesty 400
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik vind de Bagheera 1 de mooiste. De lijn is puur en simpel zonder aerodynamische trukjes. Wat erbij komt is dat hij altijd exclusief geweest is en er maar weinigen er één gehad hebben. En één van mijn slechte trekjes is dat ik graag iets heb dat een ander niet heeft. Vandaar mijn voorkeur voor Matra en in het bijzonder de Bagheera.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja benny, ik wou dat ik ook nog een bagheera had staan. Had ik die vier bagheera's maar nooit weg gedaan. Daar heb ik heeeeeeeeeel veel spijt van.






grt harry de matra.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Het mooiste aan de murena......em..

Ik denk dat ik het mooiste vind dat bouten niet los willen en ik er tot ergenis mee bezig ben om hem los te krijgen..... of toch misschien niet.
(hij is nu overigens los).

mooiste vind ik de 3 stoelen, de exclusiviteit, de lijn van de zijkant (vloeiende stroom over de auto). Ook wel het foute bruine interieur :D.

Minder mooi vind ik de erg stijle neus als je de auto van de voorzijde ziet.

En ik vind de achterbumper wel heel mooi !


enne baleno, naarmate je de auto langer hebt ga je de bruine bekleding steeds meer waarderen (tenminste had ik).
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
baleno
Posts: 42
Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm

Post by baleno »

je ziet het : smaken verschillen. Gelukkig maar anders had iedereen hetzelfde, hé.

Maar inderdaad hoe langer je iets hebt , des te meer je het graag gaat zien en neem je de minder mooie zaken er bij en ga je ze mooier vinden. Nu spreek ik over auto's hé. :wink:
Matra Murena 1.6 1982
Ferrari F355
Suzuki Cappucino Cabrio 600 cc 1994
Toyota MR Tbar usa import
Huyndai H1 170 PK
Citroen 2 pk (new) import France
Motorhome Granduca 2007
+ twingo 1.2, alto 1.0, honda lead 100, yamaha majesty 400
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Maar goed dat we niet allemaal dezelfde smaak hebben anders waren er veel matra's te kort.




grt harry de matra.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote: De 3 stoelen zijn eigenlijk voor 3 halve mensen.
Dat is in mijn ogen het minst geslaagde aan deze auto's.
Ik zou hier liever 2 volwassen stoelen in gezien hebben met voldoende zijdelingse steun.
Laten we eerlijk zijn, het is gewoon martelen om de gordel om te doen.
Mijn vrouw is toch echt een stevige tante, en heeft gewoon bijna de 2 zitplaatsen rechts nodig.
Nou is mijn vrouw ook niet bepaald mager, maar met kinderstoeltje voor de oudste in het midden past het nog wel. Alleen als ze de gordel om wil doen, dan moet eerst de deur open, anders lukt het niet. We hebben de Matra ook nog niet gebruikt met de Maxi-Cosi van de jongste, ik weet niet of de gordel lang genoeg is. We komen in ieder geval nu een zitplaats tekort (advies dat ik al gehoord heb: Matra erbij kopen :lol:)
Wat mij aanspreekt is de tijdloze wigvorm van de auto en de midmotor.
De prestaties zijn echter onder de maat, maar voldoende om nog goed mee te komen in het verkeer.
Het tijdloze en ongewone (middenmotor, 3 zetels op een rij, opklappende koplampen) design is wat mij het meest aanspreekt, op korte afstand gevolgd door het gebrom van de middenmotor achter me.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

brinkie wrote:...met de Maxi-Cosi van de jongste, ik weet niet of de gordel lang genoeg is.
Door eigen gezinsuitbreiding weet ik dat de maxi-cosi past zonder enig probleem past ; de gordel is lang genoeg.

Aangezien er momenteel een 2e spruit op komst is, doemt voor mij het scenario op om toch afscheid te nemen van de Murena...

Tijd zal raad brengen...

Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Papa mag toch ook iets hebben voor de zondag om te krijgen!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Daar ga je over een jaar of 20 (of eerder) toch spijt van krijgen. :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Gewoon een tweede auto bij kopen dan is het probleem ook opgelost. De matra verkopen zou ik ook niet doen. Ik heb dat ook al eens gedaan en daar ben ik nog altijd ziek van geloof mij.





grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Al eens gedacht om een Rancho erbij te nemen als gezinsauto? 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Of een Espace als je minder sleuteltijd hebt. :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote,
--------
Of een Espace als je minder sleuteltijd hebt
================================
Ben laatst naar een 1e generatie Espace wezen kijken.
Daar was grof geschat wel 500 uur werk aan :wink:
Blijven Franse karren wat dat betreft.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:Quote,
--------
Of een Espace als je minder sleuteltijd hebt
================================
Ben laatst naar een 1e generatie Espace wezen kijken.
Daar was grof geschat wel 500 uur werk aan :wink:
Blijven Franse karren wat dat betreft.
Dan kun je beter een Avantime kopen.

Het design van een Avantime inspireerde zelfs de decorateur van een parkeergarage in Houten, als je daar binnenrijdt heeft men het front van een Avantime boven de uitgang en de achterkant boven de ingang geschilderd, een levensgrote Avantime. Zonder logo's en dergelijke, maar onmiskenbaar een Avantime.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Da's een makkelijke vraag; de berijder uiteraard!
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hoi Martijn,
Moet je soms goede punten scoren bij je bijrijder? :D :D :wink:
Post Reply