Page 2 of 3

Posted: Fri Jul 16, 2010 11:21 am
by Vollegaaz
mja, mijn Bagheera gaat best vlot vooruit, in mijn beleving dan toch.
Heb nochtans in het verleden andere dingen onder de kont gehad, Crx Vtec en een civic typeR die ruim 200pk had.
De Bagh is gewoon back to basics, stuurt erg direkt en je voelt wat er gaande is, en je hebt niet de neiging om het onderste uit de kan te halen.
Maar uiterlijk ziet ze er sneller uit dan ze werkelijk is, i don't care !

Maar t'is idd gek hoe dezelde wagens steeds weer op diverse 2de hands website's terugkeren terwijl mooie/betere exemplaren niet verkocht raken.

Posted: Fri Jul 16, 2010 1:11 pm
by Paul
Vollegaaz wrote: De Bagh is gewoon back to basics, stuurt erg direkt en je voelt wat er gaande is, en je hebt niet de neiging om het onderste uit de kan te halen.
Maar uiterlijk ziet ze er sneller uit dan ze werkelijk is, i don't care !
Dat is juist ook mijn punt. Die Bagh's zullen ook nog wel het juiste gevoel opwekken, dat vind ik minder prettig bij de Murena die is gewoon te goed.
De rij beleving zit hem juist daar en hoe beter de wagen, des te hoger de snelheid en evenredig het gevaar voor ernstige builen!

Ergens in mijn wagenpark staat een Turbo beest van 220pk en 54/46 gewichtsverdeling. EEN BEEST! Heel erg indrukwekkend.
Eigenlijk ben ik wel bang van te wilde beesten. Gaat loeihard, maar dan wordt het erg gevaarlijk als het fout loopt, dus daar kan je je eigelijk uitsluitend op een circuit met uitleven.

Die rode M530 kat geeft mij ruim voldoende plezier en tegen een relatief lage snelheid, de cick van dat 220pk beest ligt elders en is totaal niet evenredig.

Posted: Fri Jul 16, 2010 1:39 pm
by JEAN
ik geniet nog altijd van de matra is leuk om iets te hebben die je niet overal ziet.
Ok het is geen raket maar heeft zijn charmes om mee te rijden.
Ik vind het nog altijd een speciale wagen :P mooi en tof om mee rond te toeren.
Verlang al om ermee weer weg te gaan maar het regent nu en heb hem nog maar gewassen dus nog effen geduld :wink:

Posted: Fri Jul 16, 2010 2:38 pm
by hendrik
En jean, hoe is het nu met je matra is alles nu goed met ze?
Mijn matra moet ook geen raket zijn het is en blijft een hobby auto en ook nog fijn om mee te rijden en dat is wat telt.




grt harry de matra.

Posted: Thu Aug 12, 2010 6:09 pm
by baleno
had ze te koop gezet om gewoon te zien wat reactie's had ze nog maar net gekocht, Maar nee ze is niet te koop en nee ik ben ze niet moe, als ik het niet meer kan betalen dan zal ik ze pas verkopen.

ondertussen zijn remklauwen volledig gerevisseerd, zal nu 10 jaar duren eer ze terug vastkomen haha. Alternator ook ok.

Vandaag naar keuring geweest voor oldtimer in te schrijven maar helaas rode kaart stuurchape links speling en rechtse stuurhuishoesje gescheurd, deze dienen vervangen te worden. HAd graag dit weekend oldtimer rit st truiden meegedaan, was maar een 17 km van ons thuis af..... zucht.

Hopelijk vind ik ergens nog die delen. Wie raad heeft stuur maar door.
Voor de rest rijd ze goed, je hebt sportief gevoel zonder hard te rijden.

Alvast bedankt !

Posted: Thu Aug 12, 2010 6:47 pm
by oetker
De stuurhoezen staan hier.

http://cgi.ebay.co.uk/Steering-Rack-Boo ... arParts_SM

De stuurkogel QR1204S hier

http://cgi.ebay.co.uk/TRACKROD-END-QR12 ... arParts_SM

Of hier als bovenstaande verkoper niet wil verkopen naar Belgie.

http://cgi.ebay.co.uk/Tie-Track-Rod-End ... arParts_SM

Posted: Thu Aug 12, 2010 10:07 pm
by baleno
vandaag los gemaakt, is niet de stuurkogel, is het bovenste ophangingsgewricht, staat met 2 lange vijzen vast op torsievering en 1 bout in fusee stuk, alleen deze bout krijg ik er niet uit, de moer is los maar de bout niet los te krijgen, is deze ingeschroefd of steekt die er gewoon in en dan de moer er op ? Weet iemand dit ?

Posted: Thu Aug 12, 2010 10:40 pm
by oetker
Deze bedoel je. QSJ 262

http://cgi.ebay.co.uk/SIMCA-1100-1307-1 ... arParts_SM

De bout steekt er gewoon in.
Even de onderse draagarm met de krik ondersteunen en dan kun je hem er uit tikken.

Posted: Fri Aug 13, 2010 7:09 am
by GODFRIED
Waarschijnlijk zijn deze onderdelen hier in de autoshop nog te vinden!!

Posted: Fri Aug 13, 2010 9:58 am
by hendrik
Dat klop godfried,ik heb deze week nog vier stuurkogels mee gebracht en ook vier ophangingsewrichten.


grt harry de matra.

Posted: Fri Aug 13, 2010 10:09 am
by oetker
Meestal is de prijsstelling op Ebay wat gunstiger dan de autoshop.

Posted: Fri Aug 13, 2010 12:24 pm
by hendrik
Dat klopt ook herman,voor die stuurkogels heb ik 16€ het stuk betaalt en voor de ophangingszwrichten 14€ stuk.Als ik het op Ebay moet kopen met de verzending er bij maakt het niet veel verschil. Ik betaal nu mischien wel wat meer maar dat vind ik niet zo erg.




grt harry de matra.

Posted: Fri Aug 13, 2010 6:18 pm
by baleno
hendrik wrote:Dat klop godfried,ik heb deze week nog vier stuurkogels mee gebracht en ook vier ophangingsewrichten.


grt harry de matra.
heb je misschien nog de onderdeelnummers en het merk als ze niet van Talbot/peuegot zijn ???? Kan ik ze via autoshop ook bestellen

Posted: Fri Aug 13, 2010 6:27 pm
by oetker
Dat stond er al QSJ262S daar kunnen ze alles mee.

Talbot nummer 00 12 858 600
Peugeot nummer 32345T

Posted: Fri Aug 13, 2010 7:08 pm
by hendrik
Dat klopt herman, die nummer staat bij mij ook op het doosje.



grt harry de matra.

Posted: Fri Aug 13, 2010 10:17 pm
by matrafan
baleno wrote:vandaag los gemaakt, is niet de stuurkogel, is het bovenste ophangingsgewricht, staat met 2 lange vijzen vast op torsievering en 1 bout in fusee stuk, alleen deze bout krijg ik er niet uit, de moer is los maar de bout niet los te krijgen, is deze ingeschroefd of steekt die er gewoon in en dan de moer er op ? Weet iemand dit ?
Bout zit conisch in het fusee-stuk.

Zoals Herman aanhaalt: arm omhoog krikken.

Vervolgens met twee hamers, één links één rechts op de fusee tikken waar de bout van het ophangingsgewicht door zit.

Zou dan los moeten komen.

Veel succes.

Posted: Sat Aug 14, 2010 10:17 am
by hendrik
Ja die gaan tamelijk goed los. Ik heb die ook al vernieuwd.





grt harry de matra.

Posted: Sat Aug 14, 2010 7:33 pm
by baleno
deze bout bedoel ik, foto's aan verschillende zijde genomenzoals je kan zien op foto is de kant waar moer op zat (rechts) al af en de andere kant (links) is de kop van de bout afgebroken, stuk bout zit er nog in. Zit deze in fuseestuk ingeschroefd en is de moer die ik afgedaan dienende als contramoer of steekt gewoon de bout los in het fuseestuk (dus goed vastgeroest) en moet ik enkel de bout eruit kloppen. Heb al goed erop gemept maar durf niet harder omdat ik niet zeker weet of ze niet mee in het fuseestuk geschroefd is.
In werkplaatshandboek staat daar niet iets van vermeld.
Miscchien al iemand losgemaakt ?

Posted: Sat Aug 14, 2010 7:47 pm
by matrafan
Heb me vergist dacht dat ge met de onderste kogel bezig waard.

Deze zit dus niet conich in de fusee maar is gewoon een recht asje.

Normaal zit de bout los in de fusee niet geschroefd.

Dus wat kruipolie erop en eruit kloppen die handel, eventueel een beitel voorzichtig in de gleuf van de fusee slaan.

Veel succes.

Posted: Sat Aug 14, 2010 8:15 pm
by matra530lx
Hallo Baleno,

Hopelijk heb je dat eindje schroefdraad niet kapot geklopt en kan je er nog een moer op plaatsen.
Als dat nog kan beginnen met een te grote rondel(vulring)+ een juiste en dan de moer deftig op spanning brengen en dan aan de andere zijde met een doorslag of juist passend staafje trachten te kloppen en dan maar hopen dat hij zich verzet. Als hij dan een beetje gaat terug spanning bij zetten op de moer, denk dat dit moet lukken.
Als de chappe van de stuurinrichting nog moet dienen is het wenselijk om een chappentrekker te gebruiken.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Sat Aug 14, 2010 9:21 pm
by Muddy Bandit
Het ziet er allemaal hetzelfde uit als bij de Rancho.
Als je die fusee eerst even weer vastbout aan de bovenste draagarm dan tik je die pen er zo uit met een hamer + drevel.

Vervolgens even een krik tussen de onderste en bovenste draagarm zetten en de boel IETS op spanning brengen.
Nu kun je die kogelpen los krijgen door hem te laten schrikken met 2 hamers, even gelijktijdig een ferme tik aan weerszijden op de plek waar je de spie eruit getikt hebt. (dit kan eventueel ook goed met shockspray)

Die stuurkogel krijg je het makkelijkste los met een kogeltrekker (=chappentrekker), maar met een kleine poelietrekker kun je er ook nog wel tussen komen.

Posted: Mon Aug 16, 2010 12:19 am
by baleno
baleno wrote:deze bout bedoel ik, foto's aan verschillende zijde genomenzoals je kan zien op foto is de kant waar moer op zat (rechts) al af en de andere kant (links) is de kop van de bout afgebroken, stuk bout zit er nog in. Zit deze in fuseestuk ingeschroefd en is de moer die ik afgedaan dienende als contramoer of steekt gewoon de bout los in het fuseestuk (dus goed vastgeroest) en moet ik enkel de bout eruit kloppen. Heb al goed erop gemept maar durf niet harder omdat ik niet zeker weet of ze niet mee in het fuseestuk geschroefd is.
In werkplaatshandboek staat daar niet iets van vermeld.
Miscchien al iemand losgemaakt ?
WD40 EROP EN 24 UUR LATEN TREKKEN, ZONET MET LICHTE HAMER ER ZO UITGEKLOPT EN HET STUURGEWRICHT LICHTE TIK OP EN DIREKT UIT. DINSDAG EENS ZIEN OF ZE DAT HIER LOKAAL KUNNEN BESTELLEN AAN DE HAND VAN DE NRs DIE JULLIE OPGEGEVEN HEBBEN . DIKKE MERCI VOOR DE TIPS !!!!!! JA MIJN CAPS LOCK TOETS BLIJFT HANGEN HAHAHAHA :P

Posted: Mon Aug 16, 2010 1:05 pm
by benny
WD40 op je "caps lock"-toets spuiten kan misschien helpen, het lost wel bouten.

Posted: Fri Sep 03, 2010 12:03 am
by baleno
vandaag verzekering in orde en nummerplaat gehaald OCS-.....
net klein toertje gedaan lijkt goed te gaan, enkel tijdens remmen iedere keer als je remt 'klakt' er iets, zal wiel eens agfnemen en zien misschien rempomp niet vast of klemmentjes boven of onder veer gezet dat de remblokjes los zitten.....

Posted: Fri Sep 03, 2010 6:04 am
by GODFRIED
Probeer de remklauw eens te bewegen als je het wiel af hebt. Deze mag niet te veel bewegen, de veren drukken de remklauw tegen het zadel, anders de veren iets aanspannen door ze te vervormen.

Posted: Fri Sep 03, 2010 7:28 am
by oetker
Worden de remblokjes wel door de rammelveertjes in de rijrichting geduwd?

Posted: Mon Sep 13, 2010 11:31 pm
by baleno
"geklak" is weg, heeft eerste dagen wat gedaan en is af, had wel gemerkt dat één van de remblokjes een veertje weg was en zat wat los in, denk dat beetje roestvorming deze vaster gezte heeft, ik ga allesinds die remblokjes vervangen want waren toch niet zo dik meer en door de jaren zijn die toch 'hard' geworden wat de remafstand duidelijk langer maakt.

Voor de rest valt alles goed mee, behalve die zekeringkast waarvan ik om de 2-3 dagen regelmatig de zekeringetjes gooed moet reinigen want die pinnetjes waar zekeringetjes in pakken coroderen makkelijk, heb al wat vet opgedaan en blijft zelfde, is zeer lichte boel, denk dat ik daar een oude zekeringkast van Toyota ga inzetten daar komt niks aan en is voor altijd ophgelost dan. Ook dat parkervijsje (zie andere topic) in de remvloeistofrezervoir waar licht lekt zou een andere op moeten want zit met misschien maar een goei 20cl vloeistof rond te rijden.

Posted: Tue Sep 14, 2010 7:15 am
by GODFRIED
De fout ligt niet bij de zekeringen, het zijn de stekkers waar de contactjes van over zijn. Controleer je stekkers op de zekeringkast.

Posted: Tue Sep 14, 2010 8:19 am
by hendrik
Dat ligt inderdaad aan de stekkers. Ik had daar laatst ook slecht contact aan.



grt harry de matra.

Posted: Tue Sep 14, 2010 8:21 am
by oetker