Waarom zoveel Murena's te koop?

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Waarom zoveel Murena's te koop?

Post by dieterwieter »

Hoi Makkers,

wat me opvalt is dat er (relatief gezien) toch aardig wat Murena's te koop worden aangeboden (vb op 2dehands.be)

Hebben ze nu dringend geld nodig of is de liefde compleet over?

Wat zet er mensen toe aan om n? hun wagen/oldtimer te verkopen?

De markt zit momenteel aardig diep, dus als je nu zou verkopen, verlies je een hoop van de re?le waarde.

Of zie ik het verkeerd?

Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De enige reden waarom ik zou verkopen is het feit dat ik er veel te weinig mee rij. We hebben nu 3 auto's en dus staat de Murena meer stil. :-? .
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Daar zijn uiteenlopende redenen voor.
Een aantal mensen die een Murena hebben, zijn gekocht in de jongere jaren.
Dan komt trouwen en facts of life, en het apparaat gaat op stal, met de gedachte er later werk van te gaan maken om hem op te knappen.
Daar komt dan niets van en zet hem maar te koop.
Vaak wordt ook de stallingsruimte kwijt geraakt door verhuizing of te duur geworden.
Met de huidige recessie telt iedere Euro dus weg met dat ding.

Ook zijn er mensen die een illusie armer zijn geworden door de kosten die het intact houden met zich mee brengen, en mensen die om gezondheidsredenen de wagen niet meer de aandacht kunnen geven.

Dat juist nu de meeste Murena's opduiken is logisch.
Mei/juni is de maand van het vakantiegeld, dus verkopen in deze periode is logisch.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Sommige murena's zijn ook al verkocht hoor!
Ook vragen sommige iets teveel voor hun murena en de staat dat ze zijn daarom blijven ze ook te koop staan.
Ben nu al een paar weken an het zoeken en ik moet zeggen zoveel komen er niet bij zunne en ik moet zeggen ik kijk elke dag
Bij mij is er ook nog twijfel want het zou ook onze derde wagen zijn en ik vrees dat de murena ook veel zou stilstaan.
En je weet iets die stilstaat gaat ook kapot h? :wink:
Uzumaki
Posts: 51
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
Location: Nederland Rotterdam

Post by Uzumaki »

Ik durf niet eens te kijken wat er aan Murena`s wordt aangeboden :-?
Straks krijg ik nog spijt van het feit dat ik mijn auto 6 jaar lang in een veel te dure stalling heb bewaard,waar hij zoveel is verslechterd.

Ik had een veel mooiere auto voor veel minder kunnen kopen...
Dus als hij eenmaal weer op de weg komt,zal ik hem niet meer verkopen.
Als ik alles optel wat ik er aan besteedt heb,en wat ik nog meer moet doen,zal ik dat nooit meer terug krijgen door hem te verkopen.

En Jean heeft gelijk,niets is zo slecht als de auto stil laten staan,ik heb dat aan den lijve ondervonden,wat een lagdurige stalling doet met een auto.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die van mij had sinds 1990 in een verwarmde garage gestaan en maar gemiddeld 300 km per jaar gelopen sinds dat jaartal.
Merk wel dat sinds ik er mee rijdt de wagen weer een beetje los begint te komen.
Heb er ook best nog wel wat werk aan, en de kosten van het uiteindelijke project wil ik eigenlijk niet eens over nadenken.
Daar kun je een hele knappe nieuwe auto voor kopen.
Je moet het blijven zien als hobby, en een hobby mag wat kosten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Passie kan overgaan, er zijn veel liefhebbers die niet zelf sleutelen. De kosten die dan gemaakt worden en steeds bijkomen zijn de druppels die de emmer dan doet overlopen. Als je een mooie Matra hebt die je zelf een stuk van je leven gekoesterd hebt verkoop je die toch niet!! Ik zou hem dan aan mijn zonen geven maar verkopen dat is het laatste. Gelukkig heb ik de plaats om haar eventueel jaren droog te laten staan voor het nageslacht, een kleinzoon wie weet!!!! Als je passie een ergernis begint te worden is het veel erger, dan wil je daar zo vlug mogelijk vanaf.
Voor het geld moet je inderdaad je Matra niet verkopen, 4, 5, 6, 7, 8000? maken een mens niet gelukkiger!! je krijgt je geld wat je er in steekt toch niet terug. Ik zal met mij Matra's rijden tot ik het niet meer kan... Als het weer goed is haal ik mijn bagheera iedere dag van stal en ik moet toegeven , zij rijdt steeds beter. 8)
Natuurlijk hebben we geen glazenbol waar je alles in ziet wat de toekomst brengt, uiteindelijk is alles te koop behalve gezondheid!!!!!!!!!!! :x
Matra Bagheera S - 1977
LeMisanthrope
Posts: 29
Joined: Sun Apr 05, 2009 8:19 pm

Post by LeMisanthrope »

Misschien een iets rooskleurigere (en toegegeven: naieve) verklaring: door de crisis is de automarkt meer een kopersmarkt geworden. Misschien zijn er mensen die hun Murena verkopen omdat die Alpine (of Porsche, of E-type, wat dan ook - Verhulst van de Matra-garage heeft een prachtige Simca 1200 coup? trouwens) die ze altijd wilden te koop staat?

Volgens mij zijn er inderdaad veel mensen die denken: met de huidige benzineprijzen en huurprijzen (niet iedereen heeft een garage) en onheilsberichten kan ik best de tweede, minder nuttige wagen verkopen.

Of ik zelf de Matra zou verkopen? Op dit moment is er niemand die het geld zou geven waarvoor ik erover zou nadenken. Maar als ik binnen enkele jaren zelf teveel problemen heb gehad, of ik zie een of andere droomwagen staan, dan denk ik wel dat ik 'm zou verkopen. Wat ik mezelf nu niet zie doen is de matra wegdoen om een Volkswagen Golf te kopen of zo. Maar als ik onder de marktprijs een TVR Grantura tegenkom allicht wel. Als jullie begrijpen wat ik bedoel? De matra zou alleen plaats ruimen voor iets met evenveel of meer klasse.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag leMisanthrope,als je een matra virus hebt dan doe je ze nooit weg
ik heb dat matra virus al van 1979 en dat word aleen maar erger met de
jaren.Ik zal dan ook niet voor een anderen auto de matras weg doen
maar bij mij zit het matra virus ook wel heel diep.Maar ja dat is ieder zijn eigen mening.



grt harry de matra.
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Hendrik, dat heb je heel goed en heel precies verwoord.

Matra is een geval apart.
Het concept is apart, de (woelige) geschiedenis van het merk is apart. De spirit er achter is apart.

Er zijn uiteraard betere wagens, er zijn zeker snellere wagens en er zijn ook meer exclusieve wagens...

Toch heeft Matra iets unieks en sommigen onder ons voelen dat zeker ook zo aan.
De term 'Matra-virus' waar, op ons forum, zo dikwijls naar verwezen wordt, is iets heel concreet.
Uitzonderlijk is het feit dat dit virus in elk van de verschillende Matra-types terug te vinden is, van bij de eerste Djets over de 530, in de Bagheeras, in de Rancho en tot bij de laatste Murena... Het is dus duidelijk dat het concept vanaf het begin 'besmet' was door zijn uitzonderlijk getalenteerde bezieler Ren? Bonnet. Wat verder opvalt is dat iedereen die iets betekend heeft in de Matra-Saga, eveneens door het zelfde virus getroffen bleek...

Het feit dat onze Matras in de verkoopsquoteringen niet echt hoog scoren en toch door fanatiekelingen (in de verschillende Matra-clubs) met zoveel passie behandeld worden, zegt volgens mij h??l veel over de ware gevoelens die Matra bij een echte Matracien te weeg brengt.
Dit is uiteraard slechts mijn persoonlijke mening.

Groetjes.
Andr
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag andr?, ik ben ook zeer gek van een bagheera want ik heb veel spijt dat ik die 4 bagheeras heb weg gedaan. Daar ben ik nog altijd ziek van
als godfried of rudy bij mij komt met de bag dan heb ik nog altijd hart pijn.Als de grijze murena klaar is ga ik hem wegdoen denk ik voor een bagheera. Met ??ne murena heb ik genoeg en daar nog een bag er bij
dat zou ik fijn finden we zien wel.


grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dat zijn hier lovende woorden voor het Matra-merk.

Dat komt van de echte matraciens met een lichaam gevuld met matra-virussen.

Alhoewel ik nog maar een groentje ben in de matra-wereld denk ik niet dat er ??n is die voldoende euro's op tafel kan voor m'n bagheera's.

Zou ik ook al besmet zijn met het matra-virus????
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Verkopen???

Nee, dat zal waarschijnlijk niet snel gebeuren.
Ik heb er voorlopig nog teveel lol mee.
Denk dat er eerder nog 1 bij zou komen als ik er de ruimte en de centen voor had.
Wie weet wat nog mijn pad kruist in de toekomst. :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

matrafan wrote:
Alhoewel ik nog maar een groentje ben in de matra-wereld denk ik niet dat er ??n is die voldoende euro's op tafel kan voor m'n bagheera's.

Zou ik ook al besmet zijn met het matra-virus????

Liefde maakt blind, en echte liefde is onbetaalbaar...je bent dus overduidelijk besmet. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Hoi Makkers,

soms spookt het door m'n hoofd om afscheid te nemen van de Murena.
Tot dat ik het contactsleuteltje omdraai en de motor hoor pruttelen.

Nu ik lekker dicht bij 't werk woon, heb ik meer dan ooit de kans om er meer te rijden.
Jammer genoeg zijn het niet meer dan een goeie 2 nafbakken per jaar.

De kinderstoel past er eveneens in, dus geen excuus.
En de wagen staat in onze verwarmde huis-garage ; dus altijd startklaar.

Behalve 't vrouwtje dat er niet erg graag in zit. :(

Mijn besluit:
Als 't vrouwtje 20% zou hebben van de passie die haar man voor de oldtimer zou hebben, zouden we d'r gewoon veel meer ons best voor doen om de wagen van stal te halen.

Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
-------
Behalve 't vrouwtje dat er niet erg graag in zit.
===============================

Denk dat meer vrouwen dat hebben.
Het is uiteindelijk een beetje mannending ( met excuses aan de uitzonderingen).
Zolang er geen roze Murena is met stuurbekrachtiging 2 make up spiegels, automaat en zo, zie ik Linda er nog niet in rijden.

2 Naftbakken.. :roll: :roll: ?????
Daar heb ik even over moeten denken.
2 tanken benzine waarschijnlijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

dieterwieter wrote:Hoi Makkers,

soms spookt het door m'n hoofd om afscheid te nemen van de Murena.
Tot dat ik het contactsleuteltje omdraai en de motor hoor pruttelen.

Nu ik lekker dicht bij 't werk woon, heb ik meer dan ooit de kans om er meer te rijden.
Jammer genoeg zijn het niet meer dan een goeie 2 nafbakken per jaar.

De kinderstoel past er eveneens in, dus geen excuus.
En de wagen staat in onze verwarmde huis-garage ; dus altijd startklaar.

Behalve 't vrouwtje dat er niet erg graag in zit. :(

Mijn besluit:
Als 't vrouwtje 20% zou hebben van de passie die haar man voor de oldtimer zou hebben, zouden we d'r gewoon veel meer ons best voor doen om de wagen van stal te halen.

Groetjes,
Dieter
Zeer herkenbaar, wanneer je er dan toch eens mee rijd, denk je deze hou ik zeker... Ook het laatste argument herken ik :-?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Persoonlijk vind ik dat je zo een wagen niet als dagelijks voertuig moet nemen. Je wordt de wagen dan zo gewoon dat iedere herstelling een ergernis wordt. Je moet deze wagen houden om van te genieten.
Als je niet met twee van deze wagen houdt zal het moeilijk worden om te blijven genieten van de murena. Toch is dit geen reden om haar weg te doen, maar je moet de plaats hebben voor stalling en dat is meestal wel een probleem. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:Persoonlijk vind ik dat je zo een wagen niet als dagelijks voertuig moet nemen. Je wordt de wagen dan zo gewoon dat iedere herstelling een ergernis wordt. Je moet deze wagen houden om van te genieten.
Als je niet met twee van deze wagen houdt zal het moeilijk worden om te blijven genieten van de murena. Toch is dit geen reden om haar weg te doen, maar je moet de plaats hebben voor stalling en dat is meestal wel een probleem. :wink:
Auto's zijn gemaakt om mee te rijden.
Niets is mooier dan dagelijks van je hobby kunnen genieten, dat zal dus nooit gaan vervelen.
Elke keer weer die verbaasde, soms jaloerse blikken van medeweggebruikers en daarbij nog de vaak zeer spontane reacties van kinderen, da's puur genieten.
Eventuele herstellingen zullen dan ook liefdevol en met begrip uitgevoerd worden, vaak nog zorgvuldiger en beter dan bij een garagebedrijf.

Door de passie heb ik inmiddels al 21 jaar en ruim 345.000 km gereden met m'n Suzuki SJ413 LWB, en ik spaar de wagen echt niet.
En het is de bedoeling dat het met de Grand Raid straks dus net zo gaat.
Dus dagelijks gebruiken, en als blijk van dank hiervoor zorgvuldig en secuur onderhoud teruggeven.
(en iedereen heeft wel eens een slecht humeur, dat mag je de wagen dan ook niet kwalijk nemen. :wink: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
LeMisanthrope
Posts: 29
Joined: Sun Apr 05, 2009 8:19 pm

Post by LeMisanthrope »

Mutadis mutandis: misschien zijn er nu veel mensen die hun Murena verkopen omdat ze een 530 of een Bagheera hebben gekocht :D
Ik moet toegeven dat mijn hart nog steeds sneller slaat als ik mijn Murena nog maar zie staan. "Zo'n Matra zie je niet vaak" denk ik dan "en dit is MIJN Matra". Het is zeker een jongensdroom in de zin dat je de wagen vaker tegenkomt op foto dan op de weg.
Misschien besef ik dus gewoon nog niet dat ik deze wagen niet ga willen verkopen?
Langs de andere kant, toen ik bij de MG-club was, zeiden ze dat ook... en bij de Triumph-club ook... dus misschien ben ik de afwijking, de veelvraat ^^

Over dagelijks gebruik gesproken: als ik mijn nieuwe platen heb, ga ik ook af en toe met de Matra naar het werk rijden. Ik fiets meestal naar mijn werk, dus 'dagelijks wordt dat niet, maar ik weet nu al dat ik de verleiding niet altijd ga kunnen weerstaan. Use it or lose it zoals ze zeggen. Aan mijn vriendin zal het niet liggen: die vind het een leuke auto. Ze zal er niet snel aan beginnen sleutelen, maar dat zou ook al snel teveel worden he ;)
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
------
Ze zal er niet snel aan beginnen sleutelen.
===============================

Nou zag ik mijn vrouw laatst met een vijl lopen :o
Denk wat gaat die nou doen.
Gelukkig was het een nagelvijl :)
Ik schrok al.

Zijn best wel veel auto's die ik mooi vind.
De keus voor Matra heb ik jaren over gedaan, en dan is het all the way.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

[quote="oetker]

Nou zag ik mijn vrouw laatst met een vijl lopen :o
Denk wat gaat die nou doen.
Gelukkig was het een nagelvijl :)
Ik schrok al.[/quote]

Euhh Herman...met een nagelvijl worden ook autosloten geforceerd hoor...dus toch maar even controleren? :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb Matra-kat de opdracht gegeven haar in de gaten te houden.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Als 't vrouwtje 20% zou hebben van de passie die haar man voor de oldtimer zou hebben, zouden we d'r gewoon veel meer ons best voor doen om de wagen van stal te halen.

Ik moet toegeven dat moeder de vrouw bij mij met elke toertocht meerijdt.

Denk dat ik dan geluk heb zeker????????
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
-------
Denk dat ik dan geluk heb zeker????????
=============================

Dat heb je zeker Jos.
Het vervelende is dat mijn vrouw slecht zit in de Murena.
Het is nu eenmaal geen Twiggy.
Als ik dat wil verbeteren dan moet ik aan het 3zits concept gaan sleutelen, en eigenlijk wil ik dat niet.
Het is het hart van het ontwerp van d Murena en Bagheera.
Nou heb ik nog wel wat ideetjes om daar wat op te bedenken, maar voorlopig schuif ik dat nog voor me uit.
Kan haar (en mezelf) ook op dieet zetten natuurlijk :oops:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit,
Zoals jij je wagen restaureert zul je niet veel problemen meer gaan tegen komen, deze gaat beter zijn dan dat hij Romorantin verliet.
Ik bedoel eigenlijk een auto voor aan het dagelijks gejaagd leven deel te nemen wordt zeer vlug aan de kant gezet als zich technische problemen voordoen. Iemand die iedere dag 200km maakt voor naar zijn werk te rijden zie ik niet met een murena rijden. Ja, tijdelijk tot dat hij zijn maandelijks factuur ziet van het brandstofverbruik!!
Maar passie en liefde daar heeft men wel veel voor over!!! Zolang als het duurt!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply