Even voorstellen: Michael + Matra Murena

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
LeMisanthrope
Posts: 29
Joined: Sun Apr 05, 2009 8:19 pm

Even voorstellen: Michael + Matra Murena

Post by LeMisanthrope »

Hallo beste mensen,

Goed nieuws voor jullie liefhebbers: ik ben een nieuw lid en dat betekent dat er een nieuwe Matra in Belgi? is bijgekomen.
Sinds een tweetal weken ben ik de trotse bezitter van een Matra Murena 2.2, die ik in Nederland heb gekocht.

Even over mezelf: ik woon nu in Zellik, ben ambtenaar en doorgaans het jongste lid van oldtimerclubs... met mijn 26 jaar ben ik bijna even oud als de Murena :D. Ik heb oa. geschiedenis gestudeerd - vandaar de belangstelling misschien - en was voorheen de eigenaar van een witte MGB GT van 1974 (laatste met de chroombumpers). Die heb ik deels verkocht en deels ingeruild tegen een Triumph 1300TC die ik aan het restaureren zou moeten zijn. Maar ondertussen heb ik me dus door Matra laten verleiden ;)
Het zit een beetje in de familie: mijn broer heeft een Reliant Scimitar GTE (en die staat te koop omdat hij voor onbepaalde duur in het buitenland zit, dus wie belangstelling heeft geef maar een seintje) en mijn neef is licht obsessief bezig met zijn Peugeot 205 GTI 1.9.

De auto is zoals gezegd een 2.2 uit Nederland, maar oorspronkelijk uit Duitsland volgens de verkoper. Het is een blauwe wagen en hij is in behoorlijke staat. Nu zal ik niemand verbazen als ik zeg dat de electronica niet 100% is, maar mechanisch lijkt het me behoorlijk goed. Er staan 220.000km op de klok. Even enkele beelden:
Image
Foto met Nederlandse exportplaat (uit karton?!?) en op de achtergrond mijn daily driver
en
Image

Dat is het zo'n beetje denk ik... vragen staat vrij... en voor de rest zal ik wel merken hoe het allemaal gaat op dit forum. Ik plan hier nog wel vaak te komen :) internetgeneratie enzo ;)

Michael Wiesner
en zijn Matra Murena
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Alvast welkom, het virus heeft weer toegeslagen. :D
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Hallo Michael,
Welkom bij Matramania. Veel plezier en sterkte bij het in orde maken van je wagen.
Hopenlijk vind je hier veel steun en antwoorden op je vragen.
succes ermee.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hallo Michael,welkom.
Leuk er een ex MG-B GT rijder bij te hebben.
Heb er zelf ??n uit 73 gehad, maar wel 34 jaar geleden.
Heb er een paar jaar geleden nog naar gezocht als hobby-auto, maar ben geschrokken van de erbarmelijke en roestige staat waar deze old-timers vaak in verkeren, en eigenlijk vanzelf in de Matra scene terecht gekomen, ook wel een beetje door interesse uit het het verleden.

De 2.2 geeft dezelfde kick, en is zelfs een leukere auto om te rijden.
220.000 km is veel, maar mits het onderhoud in het verleden een beetje goed is geweest, hoeft het geen bezwaar te zijn.
Ik heb ze ook al gezien die meer als 300.000 km gemaakt hebben, dus het zegt niet alles.
Laat ons alle ins en outs van de wagen maar weten, en natuurlijk zien we graag foto's als de papierwinkel achter de rug is en je plan getrokken is wat werkzaamheden betreft.

Herman/oetker
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja michael,welkom in de matraklup als je de matra virus hebt dan heb je een probleem daar geraak je niet meer vanaf geloof mij maar ik kan het weten bij mij zit dat heel diep.
Ik slaap bijna al in mijn garage dat zegt genoeg of niet.
Het zijn ook mooie fotos wat je geplaatst hebt. En nog veel succes er mee.



grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Welkom in de viruswereld van Matra...daar zit je dus gelijk voor je verdere leven aan vast, effectieve medicijnen bestaan hiervoor niet.
Maar goed, je zit nu tenminste bij de juiste club om het Matra-virus zo dragelijk mogelijk te maken.
Je hebt in ieder geval wel een mooi exemplaar gekocht, veel plezier ermee.

oetker wrote:.... maar ben geschrokken van de erbarmelijke en roestige staat waar deze old-timers vaak in verkeren, en eigenlijk vanzelf in de Matra scene terecht gekomen,....
:o ...schrikt hij van de roest en neemt dan dus maar een Matra....kun je dus wel nagaan hoe ongeneeslijk het virus eigenlijk is. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Hallo Michael en welkom bij de club!

Zo te zien heb je nog een mooi exemplaar te pakken gekregen.
Als je maar een goede basis hebt dan komt alles wel dik in orde met een Murena en dan zal de wagen je nog jaren uniek rij-plezier bezorgen.

Groetjes en misschien zien we je wel op 2 mei tijdens de rondrit.
Andr
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Micha?l, welkom bij de Matramania-club. Zo te lezen, ben je een autoliefhebber in hart en nieren. Je weet nooit dat de rest van je familie ook bezeten raakt door het Matravirus. De jongste van de club ben je niet. Mijn zoon is waarschijnlijk in de club de jongste eigenaar. Hij komt 19. Laat maar weten hoe het verder verloopt met de wagen en misschien zien we je tijdens een meeting. De eerstvolgende is op 2 mei.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Welkom Michael,

Ziet er nog goed uit die Murena, veel plezier ermee !
Bagheera X '78
LeMisanthrope
Posts: 29
Joined: Sun Apr 05, 2009 8:19 pm

Post by LeMisanthrope »

Blij toe dat ik een zelfhulpgroep voor Matra-eigenaars heb gevonden ;o)

@ oetker: ja, zeker in Belgi? zijn goede MGB's moeilijk te vinden... nu heb ik de indruk dat de Belgische tweedehandsmarkt ook wel heel pover is in het algemeen. Verkopers die geen informatie geven, hoge vraagprijzen en slechte communicatie... (wat ze hier durven vragen voor een wrak alleen) blij toe dat ik in nederland "toevallig" *KUCHE* een Murena heb gevonden.

220.000 is niet niks, maar hij lijkt doenbaar en dat was ik vergeten zeggen, maar ik heb 'm voor 1.850 euro gekocht, inclusief een jaar APK. Het was een impuls, ik dacht tegen die prijs hoeft hij niet eens zo goed te zijn om zijn geld waard te zijn. Ik denk wel dat we nog ver gaan komen samen ;)
benny wrote:Mijn zoon is waarschijnlijk in de club de jongste eigenaar. Hij komt 19. Laat maar weten hoe het verder verloopt met de wagen en misschien zien we je tijdens een meeting. De eerstvolgende is op 2 mei.
Wauw echt? 19 jaar en al een eigen Matra? Wat voor ??n dan?
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Een gewone 1.6 hoor. Er is nog werk aan, maar hij rijdt al. Hij droomt van een 2.2S, maar dat moet nog even wachten. Hij studeert nog en een 2.2S is nog financieel nog even te hoog gegrepen.
Attachments
P1000923.JPG
P1000923.JPG (86.07 KiB) Viewed 13884 times
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

welkom in de club. Mooie aankoopprijs, maar voorzie toch de nodige centen voor eventuele reparaties. 7 jaar terug kocht ik mijn Murena 1600 voor ?2500 gekeurd zonder opmerkingen en met 200000km, maar met de jaren en de kilometers kwamen de kosten en reparaties en frustraties en als je alles samentelt, spendeerde ik toch al meer dan 5000 euro aan reparaties inclusief een motorruil en zonder werkuren ( eigen werk is gelukkig gratis) . Het is nog steeds een zeer leuke auto met ondertussen 250000 op de teller , maar hou in je achterhoofd dat geen enkele hobby gratis is, en al zeker niet de oldtimerhobby. :-? . Je ziet als ik een verkoopprijs zou moeten vooropstellen... :o
Last edited by jurgen M on Mon Apr 06, 2009 8:25 pm, edited 1 time in total.
LeMisanthrope
Posts: 29
Joined: Sun Apr 05, 2009 8:19 pm

Re:

Post by LeMisanthrope »

Een "gewone" Matra is eigenlijk een contradictio natuurlijk. Mooie wagen, hij heeft geluk dat hij nu al aan de banaliteit ontsnapt.

Een hobby mag geld kosten. Natuurlijk hoop ik gespaard te blijven van al te ingrijpende en kostelijke procedures... een motorruil is niet iets waar ik zelf zo aan zou kunnen beginnen... maar zoals gezegd, we zijn gek genoeg om eraan te beginnen, nu zien we wel waar de reis ons brengt :D

Was ik nog vergeten te zeggen: de wagen staat in Zellik bij mij. Als iemand de wagen eens wil inspecteren tijdens het weekend wil ik altijd wel proberen tijd vrij te maken. En anders zie ik jullie allicht op 2 mei.

Meteen in een ander topic al eens van de verzamelde expertise gebruik maken, zie.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

€1850.-? Voor die prijs kun je meestal niet veel vinden.
Er zal dus nog wel wat aan moeten gebeuren, of je moet veel geluk hebben.
Er is nog veel te vinden voor deze auto's dus repareerbaar is het meestal wel.
Zolang je het maar als hobby ziet maakt dat niet uit.
Eerst maar is een goede controle uitvoeren, dan kun je jezelf een beetje een idee vormen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

LeMisanthrope wrote:
... maar ik heb 'm voor 1.850 euro gekocht, inclusief een jaar APK.....
De prijs valt me dan wel mee, maar staar je niet blind op een jaar APK want dit zegt niets over het voertuig.
Kijk maar ens in het restauratieverslag van mijn Rancho Grand Raid...daar zat dus ook een geldige APK op.
Maar de Murena heeft in ieder geval wel een gegalvaniseerd onderstel, dat scheelt in ieder geval enorm.
En zo af en toe een beetje sleutelen schept alleen maar en betere band met de auto, het hoort er gewoon bij.
De importkeuring voor een belgisch kenteken zal misschien nog gebreken aan het licht brengen, maar laat je hierdoor niet ontmoedigen.
De adviezen, tips en eventuele hulp zijn hier in ieder geval ruim voorhanden.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi Michael,

Welkom op het forum en ik zou zeggen v??l rijplezier en weinig sleutelen maar zoals al aangehaald
het is en blijft een oudje met af en toe toch wel wat gebrekjes.

Doch voor alles is een oplossing.

Veel amusement.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Michael,

Van harte welkom bij Matramania. Weer een Matra gered door passie. Met wat onderhoud wordt dit een trouwe partner waar je nog veel plezier aan zult beleven. Gebruik het forum indien je vragen hebt of met problemen zit, er is een massa kennis en ervaring onder de forum gebruikers.
Veel succes, vooral plezier met de murena. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Mooi zo een nieuw lid - welkom Michael-, ik geloof dat Matra en Matramania aan een revival begonnen zijn
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Wat laat, maar ook van mijn kant "welkom" dus. 8)
Tof dat je er bij komt, en, je zit hier goed, techneuten zat.
Alternatieve techneuten ook................, zelfs enkelen waar al eens een vijs aan los zit, maar dat fiksen we ook. (dit is een grapje, mocht je niet zeker zijn)
LeMisanthrope
Posts: 29
Joined: Sun Apr 05, 2009 8:19 pm

Post by LeMisanthrope »

Haha, enige tijd na datum toch ook iedereen laten delen in mijn triomf: de wagen is deze wek door de keuring geweest met naast sympathieke commentaar van de keurders een opmerking datde motor olie lekt (een beetje een open deur) en dat de wielbevestiging voor links versleten is. 'in het oog te houden' maar aan de keuring zelf te zien was dat zo'n beetje het aandachtspunt van de week.
(Ik weet niet of het klopt maar ik heb de indruk dat ze bij de keuring afwisselen met dingen die ze echt aandachtig bekijken?)

In elk geval kan ik mijn O-plaat gaan inruilen nu ik een gelijkvormigheidsbewijs heb. Ik was blij als een kind. :D
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Oke alles is goed verlopen :D :D
Het is inderdaad zo dat de TC op regelmatige basis een aantal opmerkingspunten extra is de verf zet. :evil:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

proficiat,
Ik heb mijn murena ook laten keuren en wacht nog op papieren om mijn verzekering in orde te maken en dan nog mijn O plaat en het rijden kan beginnen.

Dat olielek en waarschijnlijk een versleten fuseekogel dat kun je nu op het gemak herstellen.
Indien je ergens problemen mee hebt !! Dan horen we het wel.

Veel succes en plezier met de murena. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Uzumaki
Posts: 51
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
Location: Nederland Rotterdam

Post by Uzumaki »

Hey Michael,ik zit pas 1 dag op het forum maar wil je ook welkom heten :)
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Dag Michael,

Proficiat met je keuring.
Het is een zalig gevoel als je papierenwinkel eindelijk in orde komt.
Nu maar iedere dag rijden h?, dan wordt ie beter en beter!

Groetjes.
Andr
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Proficiat met je keuring en hopelijk zien we ergens op ??n of andere meeting.

Let the beast go.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Matra is aan een heropstanding toe. Succes heren met de Murena.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Straks rijden er meer Matra's dan Opels :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Voor mij niet gelaten.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Straks rijden er meer Matra's dan Opels :wink:
Dan zullen er nog veel moeten volgen. :D
Ik heb gisteren een jonge liefhebber ( rond de 20 jaar) op bezoek gehad die mijn murena en bagheera is komen bewonderen. Hij zoekt een roestvrije dus wordt het waarschijnlijk een murena 1.6.
Ik ben benieuwd. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply