gelijkvormigheidsattest

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

gelijkvormigheidsattest

Post by bassboss »

Hallo,
Als kersverse eigenaar van een uit frankrijk ingevoerde Bagheera type 1,vraag ik me af of men in het bezit moet zijn van een gelijkvormigheidsattest van de auto als men naar de autokeuring gaat?Ik heb wel het inschrijvingsbewijs op naam van de vorige eigenaar met de vermelding van type en chassisnummer,echter,het gelijkvormigheidsattest was er niet meer bij.Kan ik indien nodig nog een duplicaat van zo'n attest aanvragen bij de constructeur(Matra,dus) of is dit bij oldtimers niet meer nodig?De wagen is van 1974.
Bart
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Voor je naar de technische keuring gaat moet je over de nodige douane dokumenten beschikken.
Indien het om een ingevoerd voertuig gaat , dient de eigenaar zich aan te bieden in een keuringstation bevoegd om over te gaan tot de identificatie van de voertuigen die het chassisnummer zullen controleren met de voorgelegde buitenlandse documenten.
Enkel de volgende 10 keuringstations zijn hiervoor bevoegd:
8480 Ichtegem, A. Coussensstraat 75 ? Tel : 051/58.93.16
8560 Moorsele, Noordstraat 3 ? Tel : 056/43.27.70.
8000 Brugge, Kolvestraat 29 ? Tel : 050/31.36.42.
9052 Zwijnaarde, Buitenring-Zwijnaarde 1 ? Tel : 09/222.54.30.
9320 Erembodegem, Industrielaan 24 ? Tel : 053/66.97.62.
2100 Deurne, Santvoortbeeklaan 34 ? Tel : 03/328.69.10.
2440 Geel, Lammerdries 7 ? Tel : 014/57.86.00.
3570 Alken, Industrieterrein Kolmen 1308 ? Tel : 011/31.39.52.
6041 Gosselies, rue Tahon 59 ? Tel : 071/35.73.57.
1140 Schaarbeek, Kolonel Bourgstraat 118 ? Tel : 02/726.91.52.
Na de keuring en de administratieve molen krijg je een nieuw gelijkvormingheidsattest.
Veel suc6 en loopt het fout laat iets weten, misschien kunnen we helpen
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Bedankt Alain.Heb intussen al wel het vignet 705 van de douane gekregen en moet,eens de wagen ingeschreven zal worden,terug naar de douane gaan om het document te halen waarop dit vignet moet gekleefd worden.Dit is maar twee maand geldig en daar ik de auto volledig wil restaureren hebben ze me voorgesteld te wachten tot de auto klaar is om ingeschreven te worden.Ik zal jullie gedurende mijn werkzaamheden regelmatig moeten teisteren met allerhande vragen dienaangaande.Zet jullie dus maar schrap...Ik wil ook zo snel mogelijk lid worden.Gebeurt dit enkel door storting van 25euro of sturen jullie een inschrijvingsmail of dergelijke?
Bart
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Eerst en vooral bedankt voor de mooie foto's, de Bagheera ziet er alvast correct uit. Voor de vragen, geen probleem we zijn er om jullie te helpen waar kan.
Lidgeld kan gewoon gestort worden op onze rekening u krijgt binnenkort dan een paswoord waarmee de rubrieken onderdelen en clubbladen kan inkijken.
25 euro per jaar voor leden die zelf het tijdschrift willen downloaden en eventueel afprinten; 40 euro per jaar voor leden die een gedrukt exemplaar per post willen.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Mannen,

Nog even de papierwinkel bovengehaald.
Heb een foto van het franse inschrijvingsbewijs van mijn Bagheera.
De wildste verhalen doen weer de ronde dat ik beter eerst een inschrijvingsbewijs op MIJN naam zou hebben VOORALEER te beginnen met de restauratie. Anders, kans op gevaar dat de bureaucratie weer eens moeilijk gaat doen.
De wagen moet daarvoor toch eerst gekeurd worden?
Bovendien heb ik geen gelijkvormigheidsattest meer.
Moet ik een "verlies van gelijkvormigheidsattest-document" aanvragen bij de politie?
Ik zou graag met een gerust hart verder werken aan de restauratie, dus daarom deze oproep. :-?

Bart

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag bart,
Met die mallemolen van de papieren kan ik je helaas niet verder helpen.Ik heb geen ervaring hiermee.In jou plaats zou ik eens contact nemen met een keuringsstation. Deze mensen kennen de procedure.Ze zullen je graag de nodige informatie geven en of zeggen waar je terecht kunt.Ik weet wel toen ik mijn Opel Gt in het verkeer heb gebracht een probleempje had op de keuring.Daar werd mij gevraagd of er laswerken waren uitgevoerd aan het chassis! Waar ik eerlijk op antwoorden"ja".Toen zieden ze "dat ik met het chassis eerst naar de keuring had moeten komen alvorens steenslag te spuiten".Weet je wat ik daaruit geleerd heb"soms moet je liegen".De zelfde vraag kreeg ik ook tijdens de eerste keuring van Bagheera.Mijn antwoord was toen"nee, geen laswerken aan het chassis geweest".Toen waren er geen problemen en alles was IO.Belachelijk maar dat is wat ik ervaren heb.Je hebt de foto's van mijn Bagheera gezien, er werd veel plaatwerk aan vervangen en ik heb dit niet geplakt.Als je het volgens de regels doet moet je met het opgelaste chassis eerst naar de keuring alvorens het terug samen te bouwen.Maar wie doet die moeite?
Veel succes om alles in orde te krijgen.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Op de keuring na restauratie zal je in eerste instantie afgekeurd worden omdat je geen Belgisch gelijkvormingheidsattest hebt, je zal een extra alu identificatieplaatje moeten monteren en na een 3 tal weken krijg je dan een nieuw gelijkvormigheidsattest. Althans dit is de ervaring die ik bij de Murena S tegengekomen ben.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Eerst papieren dan de rest!!! :roll: :-? :roll:
8) Het lijkt mij gewoon al het verstandigst! 8)
Ken je het correcte verhaal van deze wagen?
Het zal je geen deugt doen als je de wagen niet op de weg krijgt na de restauratie.
Het zal mogelijk niet allemaal even vlot verlopen, daar kan je best op voorbereid zijn.
De ambtenaar in kwestie kan begrip tonen of niet maar regels zijn regels. :-? l
Om je een beetje te motiveren, mijn ervaring bij het invoeren van een wagen was positief. Ik had dan ook het geluk een bereidwillige ambtenaar getroffen te hebben die alles mooi had uitgelegd. Alle papieren waren wel aanwezig! Een detail over het identificatie plaatje, dat wat moeilijk te lezen was, daar zijn ze ook niet gaan dwars liggen. :) Douane althans, de keuring viel al bij al ook nog mee wat de mensen betrof alleen de overheid is erg stoef. Daar zou het kunnen fout lopen!! Als daar iemand in een slechte bui zegt "Geen papieren, geen auto", t'ja, wat dan,........
EEN LANG VERHAAL MISCHIEN!?!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Ik heb een escort voor mijn zoon gekocht.Deze werd jaren geleden ingevoerd uit Duitsland.Ik heb daar geen gelijkvormingsattest bij maar een ander papier waar op staat dat hij ingevoerd is.Dit papier zal het gelijkvormingsattest wel vervangen denk ik?
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Ik heb voor mijn Bagheera de papierwinkel ook in orde gekregen.
Ik vermoed dat je het hebt over de zogenaamde kfz-brief of "kraftfahrzeugbeweis" hetgeen je nodig hebt om de auto hier te kunnen invoeren en te laten inschrijven+het originele Ford-document zou ook aanwezig moeten zijn. Anders moet je de wagen opnieuw laten keuren om hem geschikt voor het belgische wegennet (homologatie) te laten verklaren. Dan pas kan je hem laten inschrijven.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Ik heb het formulier wat bij mijn auto is eens goed gelezen.Het is wel degelijk het gelijkvormigheidsattest.Dit document vervangt het gelijkvormigheidsattest staat erop gedrukt. Ik kan gerust zijn.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

welk papier heb je zeker nodig van een franse wagen? (buiten de factuur)
carte gris is dat het gelijkvormigheidsattest? ziet die er dan zo uit http://i15.photobucket.com/albums/a386/ ... 0_0824.jpg ?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

om in teschrijven als oldtimer is geen gelijkvormigheidsattest nodig als de wagen uit nederland komt.is wel tekrijgen via de keuring op bepaalde dagen op afspraak.zo heeft men aan mij gezegd op de keuring.dus voor gewone keuring moet het aangevraagd worden ,voor oldtimer keuring tellen de nl. papieren wel deel 1,2,3 nodigvoor de keuring.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

geen Nederlandse maar een Franse wagen
bestaat de firma Matra nog of is die opgedoekt samen met de fabriek? (want die mogen zo een attest schrijven)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Post Reply