Olie en Additieven

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Olie en Additieven

Post by oetker »

Nu ik een wat oudere auto rij komen er bij mij vragen op over olie.
Er zijn veel meningen en die lopen nogal uiteen.
Zelf ben ik gegaan op 15W40 en wel omdat de vorige eigenaar dat gebruikte.
Ik moet zeggen dat de Murena er soepel op loopt.

De wagen heeft wat last van zwetende pakkingen en ik denk dat de oliekeerringen eigenlijk ook wel wat hulp kunnen gebruiken.
Hij lekt nog weinig, en er ligt na 1 week staan nog geen druppel onder.
Toch heb ik de neiging om er standaard wat leak-lock aan toe te voegen.
Dit heb je ook van Wynns en Barleak.
Dat maakt de keeringen en pakkingen wat soepeler en laat ze iets opzwellen waardoor de boel weer lekdicht kan worden.

Hebben jullie ervaringen met dit soort producten?
Is het aan te bevelen?
Last edited by oetker on Fri Oct 24, 2008 12:44 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Houd er rekening mee dat al deze middelen slechts lapmiddelen zijn om een reparatie uit te stellen.

Ik heb er zelf al een keer problemen door gehad in m'n suzuki.
Hier zit een door de nokkenas aangedreven brandstofpomp op, het membraam van deze pomp was niet bestand tegen deze "weekmakers".
Gevolg: door benzine verdunde olie in het carter, dus direct een grote beurt en een nieuw brandstofpompje nodig :evil: .
Moet echter wel toegeven dat door de benzine die in het blok is gekomen de motor van binnen superschoon is geworden. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Muddy bandit
------------------
De brandstofpomp heeft natuurlijk een haakse belasting op het rubber en wordt dan zwaarder belast.
Kan natuurlijk toeval zijn maar je kunt niet uitsluiten dat het door de weekmaker is gekomen.
Nou ben ik mijn systeem om aan het bouwen naar electr. pomp dus dat speelt straks niet meer.
Waren verder wel positieve resultaten met de andere rubbers/pakkingen?

Zelf heb ik wel een positieve ervaring met het aditive Slick 50.
Heb dat ooit is in een uitgewoonde diesel gegooid en heb daar een revisie 50.000 km mee uitgesteld.
Ik sta dus niet negatief tegenover dit soort produkten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:@ Muddy bandit
------------------
De brandstofpomp heeft natuurlijk een haakse belasting op het rubber en wordt dan zwaarder belast.
Kan natuurlijk toeval zijn maar je kunt niet uitsluiten dat het door de weekmaker is gekomen.
Nou ben ik mijn systeem om aan het bouwen naar electr. pomp dus dat speelt straks niet meer.
Waren verder wel positieve resultaten met de andere rubbers/pakkingen?
Het gebeurde zo'n 500 km nadat ik dit goedje erin gekieperd had.
En dat toeval geloof ik niet in, de suzuki-dealer vroeg na inspectie van de pomp meteen of ik iets van dat goedje bij de motorolie in had gedaan....

En verder ook geen positieve resultaten, de benzine in m'n blok had de motorolie zo verschraald dat ik al lang blij was dat er geen ernstige lagerschade was ontstaan.
Alleeneen keerring van de nokkenas en 2 keerringen van de krukas moest vervangen worden. (maar 1 van deze keerringen was juist de reden dat ik het goedje gebruikte)
Heb wel in 1000 km 2x oliefilter moeten vervangen om alle prut weer uit de motor te krijgen. :evil:

Voor mij dus nooit weer. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
------
Het gebeurde zo'n 500 km nadat ik dit goedje erin gekieperd had.
---------------------------------------------------------------------------

Ja dat geeft ernstige bedenkingen, vooral als de susuki dealer gelijk de juiste conclusie trok.
Hadden ze zeker vaker bij de hand gehad.
Dan zal het rubber in de brandstofpomp wel een chemische reactie gegeven hebben met leak-lock.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik heb in mijn C15 een product gebruikt om de rubber delen terug soepel te maken, weet wel de naam niet meer maar het was wel goedgekeurd door BMW en Mercedes.
Nu heb ik Abcon bij de olie zitten.

Producten als Metal 5 , slick 50 en asta 3000 vind ik dikke zever, uitgesleten metaal is metaal dat er niet meer is, punt uit.

Ik gebruik wel geregeld een ontkooler-reiniger en ben er zeker van dat dit goed werkt (al meerdere keren ondervonden). dat is trouwens sterk aan te bevelen als je een revisie plant, 500 tot 1000 km op voorhand de boel vanzelf proper laten maken.
als je dan aan de revisie begint heb je een carb zonder aanslag en een kop welke binnenin blinkt.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Wat betreft koolaanslag hebben de oudere auto's allemaal wel wat problemen wat betreft koolaanslag vanwege weinig km en korte stukjes.
Een toevoeging helpt daar zeker.
Vroeger kiepte ik nog wel is wat remvloeistof in de carb.
Rookte even flink, maar brandt zeer goed schoon.
Dat zal ik met Matra maar niet doen.

Wat betreft de Slick 50, ben ik het niet met je eens.
Dat deed zeker wel iets goed met een oude diesel met 300.000km.
Dat was een rookbom als je hem starte, en 3 liter olie op 1000km was nodig.
Na toevoeging was het roken practisch weg en zakte het olieverbruik na 0,5 liter per 1000km en de motor was stiller.
Achteraf heb ik de oude onderdelen na de revisie nog gezien en tussen de lagers was een gele substantie die waarschijnlijk teflon is.
Dat werkte dus in mijn geval wel goed.
Ken ook gevallen die minder goede resultaten hadden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Mijn pa en mijn broer deden slick 50 in hun VW boxer, ik niet, beide hadden na 5000km zwaar problemen en binnen de 10000 een revisie aan hun broek.
Ze hadden vooraf alle 2 een betere motor als ik zitten .

Ik ben wel stellig van mening dat dit komt door mijn goede olie (Helix), dat ik gewoon verder kon rijden met een motor waar het beste vanaf was.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zo zie je maar weer dat ervaringen nogal verschillen.
Ik denk dat de olie tegenwoordig een veel hogere kwaliteit heeft als vroeger.
Bij een nieuwe auto zit de eerste beurt tegenwoordig op 30.000 km, dat zou vroeger ondenkbaar zijn geweest.
Ken leasebedrijven die na de eerste beurt de olie niet meer verversen en tot 150.000 gewoon met dezelfde olie doorgaan.
Dan gaat de auto exit naar een volgende, waarschijnlijk minder gelukkige eigenaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ha ik heb een leasebak en die moet elke 15000 nieuwe olie al schrijft het fabriek 30000 voor. :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Persoonlijk heb ik ook al additieven gebruikt, voor olieverbruik en lekkage. Steeds zonder resultaat.
Voor mijn bagheera wordt het ook tijd dat ik eens met een set nieuwe dichtingen start. Het is vervelend als er ergens bent geweest en je laat een olieplek achter. Wat zeggen ze dan" die met zijn oude bak".
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien die wondermiddelen echt zo goed zijn, waarom gebruiken de constructeurs ze dan niet? Inderdaad, die middelen doen gewoon niets. Je moet enkel de mensen kunnen overtuigen dat ze het echt nodig hebben, of dat ze anders in hun ongeluk lopen. COMMERCIE !!!!!!!!!!!! en niks anders.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Misschien maar even afwachten tot het ernstig genoeg is om als laatste redmiddel toe te passen.
Heb begrepen dat de meeste Murena's wel wat lekken.
Het is bij mij nog bijna niks.
Toen ik tijdens mijn zoektochten bij een Matra 1.6 ging kijken, had deze een lekbakje onder de auto gemonteerd :lol:
Het is natuurlijk een oplossing, maar deze motor was ook echt goed nat.
Er was eigenlijk geen plekje waar geen olie uitliep.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zo een bakje heb ik ook gemaakt maar de olie drupt er juist langs, aanpassen of nieuwe dichtingen plaatsen!! :oops: Ik denk dat het nieuwe dichtingen gaan worden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply