Page 1 of 1

E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Sun Oct 27, 2019 9:04 am
by oetker
Veel wild-west verhalen heb ik al gehoord.
Het zou het einde betekenen van onze antieke motoren.
Ethanol is in het leven geroepen om het oldtimerbestand terug te dringen.
Hele auto's zouden oplossen door de agressieve Ethanol.
Dan komen we van die sukkels af die nog in die oude knollen rijden.
Ik hoor ook andere verhalen die positiever zijn.

Wat doe Ethanol nu werkelijk in de benzine en wat kan het aantasten.
Op zich is bio-ethanol een goede brandstof.
Het pingelt minder snel dan benzine. vanwege een hoger octaangehalte.
Ethanol heeft een octaangehalte van 108 maar het nadeel is dat je er meer van nodig hebt.
Zou je op pure Ethanol rijden dan moet je 1.5 x zoveel inspuiten.
Met 10% bijmenging van ethanol is het nadeel natuurlijk kleiner.
Een moderne motor kan dat bij regelen maar een carburateur motor kan dat niet.
Die gaat armer lopen en die wordt heter en het verbruik omhoog met 2 tot 5% .

De Ethanol zou ook agressiever zijn dan benzine maar persoonlijk vindt ik ze allebei agressief.
Het is in ieder geval al bewezen dat als auto's lang stil staan het watergehalte in de E10 hoger word en daardoor de tank kan laten roesten.
Die is bij ons van plastic dus dat valt dan mee.

Goed, waar hebben we dan verder rekening mee te houden?
Ethanol zou ook agressiever zijn op aluminium en rubber soorten.
Daar vallen dan benzinepompen (membraanrubber), carburateur (seals , rubbers en aluminium )onder.
Nergens wordt aangegeven wanneer het einde der tijden van deze materialen bereikt is.
Daarom heb ik een testje in de pijplijn gezet.
I heb in wat E10 benzine diverse materialen gezet zoals carburateur onderdelen en rubbers.
P1090437.JPG
P1090437.JPG (150.82 KiB) Viewed 6106 times
P1090438.JPG
P1090438.JPG (161.33 KiB) Viewed 6106 times
P1090439.JPG
P1090439.JPG (187.7 KiB) Viewed 6106 times
De kop in onze auto's is van aluminium maar dat is van moderne motoren ook het geval en die hebben nergens last van.
Testen van Benzine, aluminium en E10 en laten niet veel verschil zien in corrosief gedrag.
Alleen bij stallen voor langere tijd komt er meer vocht en de metalen tank kan dan meer gaan roesten maar zoals gezegd we hebben een plastic tank.
Ik heb de laatste tijd best veel carburateurs uit elkaar gehad en het effect van benzine op aluminium is ook niet mals.

Mijn 1.6 rijdt inmiddels al weer even op E10.
De motor zou wat warmer worden maar hij heeft al een thermostaat van 82 graden dus daar merk ik niets van.
Mijn 2.2 krijgt het niet vanwege langer stilstaan.
Voor de winterstop 1 december ga ik de effecten even bekijken (benzineslangen rubbers)..
Het potje benzine staat enigzins open voor de vochtopname te bekijken en wat het doet met de materialen die er in zitten.
Dit zal af en toe wat bijgevuld worden met E10 net zoals we doen als we tanken.

Als je nog niet op E10 wil kun je Shell V-power gebruiken die bevat zeker geen Ethanol.
Andere merken hadden vaak ongemerkt al 5% toevoeging.
Dus terwijl je het niet wist reed je er soms al op.
Daar kwam ik ook vaak pas later achter en heb er qua rijgedrag niets van gemerkt.

wordt vervolgd.

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Sun Oct 27, 2019 4:20 pm
by elix
Als je nog niet op E10 wil kun je Shell V-power gebruiken die bevat zeker geen Ethanol.
Dat is lang zo geweest Herman. Echter nu staat er op de pomp dat er 5% in zit.
Dus we zullen er langzaam allemaal aan moeten geloven.

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Sun Oct 27, 2019 6:24 pm
by ALAIN VAN AKEN
Interessante test Herman. Volg ik.
Zit in E10 geen 10% en in E5 5%?
Binnenkort zal de E85 wel komen zeker, 85% ethanol en 15% benzine. In Frankrijk kom ik deze regelmatig tegen.

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Sun Oct 27, 2019 7:51 pm
by oetker
Inderdaad E5 5% en E10 10% Ethanol.
E85 heb je wel een auto voor nodig die daar geschikt voor is,
Dat is pas ingevoerd en lang nog niet overal verkrijgbaar,

Ik verwacht vrijwel zeker dat de 1,6 motor op zich de E10 wel aankan.
De vraag is wat doet het op de lange termijn.
Ik heb in ieder geval vast 3 meter DIN 73379 geschikte slang besteld.
Die gaat er onder als de huidige slang die er op zit gaat deorienteren.
brandstofslang.jpg
brandstofslang.jpg (65.11 KiB) Viewed 6084 times
We gaan in ieder geval kijken hoe de carburateur en de brandstofpomp het volhoud.
Die zijn beide al oud en ik heb de carburateur die er nu opzit nog niet gereviseerd.

Hier in ieder geval vast een lijstje welke materialen wel en niet E10 geschikt zijn.

http://iqlearningsystems.com/ethanol/do ... bility.pdf

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Mon Nov 04, 2019 5:54 pm
by oetker
Gisteren E5 moten tanken in de 2.2.
Daar wilde ik het eigenlijk niet in hebben want die moet straks ook 3 maanden rusten.
Ik dacht er een toevoeging in te doen die de Ethanol zou neutraliseren,
Die worden wel rap verkocht maar de werking is veel negatieve feedback van.
Ik ga de tank dus leeg rijden en 25 km verderop de superbrandstof competition 120 halen.

Hier een neutraal filmpje van iemand die wat testen heeft gerunned.

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Mon Nov 04, 2019 6:22 pm
by ALAIN VAN AKEN
Dat werkt ook niet echt bevorderlijk :cry: :cry: :cry:

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Tue Nov 05, 2019 7:31 pm
by JV
De KNAC heeft brandstofmaatschappijen gevraagd of ze nog benzine leveren die vrij is van bio-ethanol en dat blijken er nog drie te zijn. In alfabetische volgorde zijn dat BP Ultimate (98 octaan), Firezone Premium 98 (98 octaan) en Shell V-Power (98 octaan). Firezone leverde tot 1 oktober 2019 Competition 102, maar heeft dat dus vervangen door loodvrije superbenzine zonder bio-ethanol. Maar de verwarring blijft, want ook op pompen waar bio-ethanolvrije benzine uit komt, moet een sticker worden geplakt met de aanduiding E5.

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Tue Nov 05, 2019 11:18 pm
by oetker
Ik heb dus V-power 98 getankt dus zou er geen ethanol in moeten zitten.
De shell site beaamt dat.

Link weg

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Wed Nov 06, 2019 8:52 am
by oetker
Gisteren dus een link geplaatst waarin Shell zegt dat de de V-power 98 geen Ethanol bevat.
Die is dus op mysterieuze wijze verdwenen.
Werd er gelogen?
We zoeken het uit.

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Wed Nov 06, 2019 9:13 am
by oetker
De vraag is 8 uur geleden op de Shell site nog een antwoord op geplaatst.
Geen Ethanol dus.
https://support.shell.nl/hc/nl/articles ... ndstoffen-

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Fri Nov 08, 2019 8:45 am
by GODFRIED
oetker wrote: Mon Nov 04, 2019 5:54 pm Gisteren E5 moten tanken in de 2.2.
Daar wilde ik het eigenlijk niet in hebben want die moet straks ook 3 maanden rusten.
Ik dacht er een toevoeging in te doen die de Ethanol zou neutraliseren,
Die worden wel rap verkocht maar de werking is veel negatieve feedback van.
Ik ga de tank dus leeg rijden en 25 km verderop de superbrandstof competition 120 halen.

Hier een neutraal filmpje van iemand die wat testen heeft gerunned.
Dat is om schrik van te krijgen. :cry:

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Wed Oct 05, 2022 11:53 am
by oetker
Ik zal hier nog even terug komen op het verhaal. De dingen die ik getest heb is het duidelijk dat de allu delen aangetast zijn. Afgelopen jaar heb ik de carburateur 3x moeten reinigen. De oorzaak was oplossende benzineslangen. De wagen gaat dan nukkig worden omdat de sproeiers zeer kleine deeltjes vol lopen. Nu ik de slangen voor ethanol bestendige vervangen heb is het opgelost. Ik tank nog steeds in de 1.6 E10 en heb als smering 10W40 semi syntheet. De auto loopt uitstekend. De 2.2 deed er heel vervelend op. Daar ben ik op Shell V power gebleven en ben naar smering van Bahrdal voor oldtimers gegaan. Die voelt zich daar heel plezant bij. Herman

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Wed Oct 05, 2022 6:55 pm
by elix
Ook hier shell Vpower. Nog nooit problemen mee gehad

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Thu Oct 06, 2022 12:41 am
by JV
Veiligheidshalve ook zoveel mogelijk V-power getankt en geen problemen.

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Thu Nov 03, 2022 8:20 pm
by oetker
dubbelpost

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Thu Nov 03, 2022 8:33 pm
by oetker
oetker wrote: Mon Nov 04, 2019 5:54 pm Gisteren E5 moten tanken in de 2.2.
Daar wilde ik het eigenlijk niet in hebben want die moet straks ook 3 maanden rusten.
Ik dacht er een toevoeging in te doen die de Ethanol zou neutraliseren,
Die worden wel rap verkocht maar de werking is veel negatieve feedback van.
Ik ga de tank dus leeg rijden en 25 km verderop de superbrandstof competition 120 halen.

Hier een neutraal filmpje van iemand die wat testen heeft gerunned.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=UvS_D4_lF5U[/youtube]

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Fri Nov 04, 2022 7:23 am
by GODFRIED
Die V-power is dus van het merk Schell. Ik tank eigenlijk nooit bij Schell steeds bij de goedkope benzinepompen. :o

Re: E10 wat doen we in onze bolides.

Posted: Fri Nov 04, 2022 8:20 pm
by oetker
SHELL wordt hier ook bij lokale pompen verkocht.
Het is hier niet moeilijk om aan de V-power te komen.
Die tankte ik specifiek in de 2.2 en gaf geenproblemen
De 1,6 rijdt al een 2 jaar op normale benzine E-10 Er zijn bij mij in deze auto wel problemen ontstaan met de slangen die in 20212 al nieuw had geplaatst.
Na het zetten van nieuwe slangen volgens DIN normgeen problemen meer gehad.
In de carburateur zal ook wel het e.e.a oplossen maar dan reviseer ik die weliedere 2 jaar.

Heb hier gisteren getracht de Youtube linkjes weer werkend te krijgen maar nog niet gelukt