Dynamo spanning

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Dynamo spanning

Post by Richard »

Het betreft een vraag ivm mijn VW.

Ik heb al langere tijd problemen met het zo nu en dan afslaan van mijn VW als ik de koppeling intrap.

Nu viel mij op dat ook de laadspanning aan de lage kant is. Wellicht dat dit mede de oorzaak is van het afslaan, lage toeren, minder spanning, afslaan.

Het is inmiddels een oud beestje en ik heb al eerder dynamo problemen gehad. Zekere voor het onzekere heb ik een nieuwe geplaatst. Helaas wederom lage spanning, bij draaiende motor 11.6 volt. Als ik de laadkabel loshaal van de dynamo en direct op de + en aarde van de dynamo meet heb ik ook deze lage waarde. Ik heb de aarde contacten schoongemaakt en extra geplaatst, helpt niets. Natuurlijk ben ik vergeten de oude dynamo te meten met de multimeter voordat ik deze eruit haalde, echt vergelijk buiten de meter op de dash heb ik niet.

De dynamo zal toch minimaal 14 volt moeten geven lijkt mij ? wat zou er loos kunnen zijn ?

bvd

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Dynamo spanning

Post by Richard »

probleem lijkt hem in de stuurdraad te zitten, die moet minimaal 12v geven en dat doet hij niet. vandaar de de dynamo nu niets doet waarschijnlijk. eerst de accu maar eens goed bijladen daarna kijken of het contact bij de oorsprong van deze draad wel lekker is
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Dynamo spanning

Post by Richard »

Ik kom nog even terug op dit onderwerp, ik denk dat ik het duidelijk heb, maar snap de logica niet helemaal.
Probleem lijkt duidelijk dynamo gaat niet laden omdat hij geen 12 volt krijgt op de D+ pen (hij krijgt slechts 11.5 of zo).

D+ komt vanuit de zekering kast, aan het begin van de draad meet ik ook de lage spanning.
Bij de voeding van de zekering kast meet ik meer dan 12v. Ik heb nog van alles liggen dus de zekering kast vervangen, de nieuwe netjes schoon gemaakt, contacten gereinigd, allemaal nieuwe zekeringen. Iets hogere spanning maar geen 12v :evil:

ik denk dat ik een geschakeld relais ga plaatsen en zo de D+ direct vanaf de accu ga voorzien, of zijn er nog andere tips te geven ?
gelijk vraag ik mij af, hoe dit in de praktijk gaat, stel je accu is al zwak en je kan nog net starten, hoe kom je ooit aan laadstroom als de spanning vanuit de accu onder de 12v zakt ? Hier is vast een logische verklaring voor, maar helaas mis ik die kennis.

bvd

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Dynamo spanning

Post by oetker »

D+ wordt getrokken via het acculampje op het dashbord.
Er zit een hulpwikkeling op de dynamo van massa naar D+ (hulpwikkeling ziten de koolborstels van de regelaar) en als de dynamo gaat draaien wordt die 12V.
Spanning + contact 12V aan ene kant lampje gaat met de ander kant van het lampje naar D+ en geeft dan 12 V.
Draaiende dynamo D+ wordt 12V en lampje gaat uit en heft dan de verschilspanning op.

Vermoedelijk lampje stuk.
Je kunt dit testen door een buislampje van de +accu (bij de dynamo) naar D+ te bruggen.
Dan moet ie gaan werken en je 13-14 V meten.

De meeste moderne dynamo's gaan ook werken als het lampje stuk is, maar dan moet je eerst 1x 2000rpm geven.
Dan schakelt die om en gaat laden.

Als die niet gaat laden met deze tips is waarschijnlijk de regelaar op de dynamo defect

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Dynamo spanning

Post by Richard »

okay, er zit een LED in maar dat zal geen verschil maken. als de LED defect is zou ik toch helemaal geen signaal op de D+ draad moeten meten ?
maar kan het dus wel kloppen dat ik op de draad richting D+ geen 12v meet ? en hoeft dat dus geen probleem te zijn ?
als ik in een test opstelling D+ aan 12V + hang heb ik direct laadstroom
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Dynamo spanning

Post by oetker »

Ik denk dat een LED niet voldoende voorspanning geeft of in Ieder geval de stroom niet aankan die de wikkeling moet hebben.. (was dat origineel zo?)
Dat moet een lampje zijn want LED werd in die leeftijd auto nog niet toegepast volgens mij.
Verlies spanningsval over een LED is zoiezo al 0.7 Volt en een LED diode laat de spanning maar 1 kant op door.
Voor D+ moet de \LED 2 kanten op doorlaten.
Ik zou de plus niet rechtstreeks op D+ zetten maar via een stevige weerstand weerstand of lampje.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Dynamo spanning

Post by Richard »

Origineel zit een led. auto uit 1992.

Image

heb nog wel een buis lampje die zal ik er tussen zetten, als je zegt stevige weerstand, wat voor een waarde denk je dan ?

En dan weer even mijn onwetendheid; als ik 12v nodig heb om de dynamo het signaal te geven dat hij moet gaan laden.
Vervolgens doet hij dit niet omdat hij geen 12v maar 11.5 volt krijgt.
Nu maak ik een nieuwe toevoer die wel 12v geeft, maar ik plaats een 'stevige' weerstand, dan zakt die 12v toch weer naar een lager nivo waardoor ik het probleem weer/nog heb ?

bedankt maar weer.......

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Dynamo spanning

Post by Richard »

nog eens getest met een andere dynamo op de bank, die kan ik idd met een lampje ertussen aan het laden krijgen, ook met < 12v.
nieuwe dynamo er maar weer uit halen, want in de auto kan ik hetzelfde gedrag niet reproducen, misschien op de werkbank wel.
helaas moet ik bij de Corrado het halve blok uitbouwen om erbij te kunnen :evil: :evil: :evil: :evil:
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Dynamo spanning

Post by oetker »

Denk dat de nieuwe dynamo een probleem heeft.
Met 11.5 V moet het ook gewoon werken
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Dynamo spanning

Post by oetker »

oetker wrote:Denk dat de nieuwe dynamo een probleem heeft.
Met 11.5 V moet het ook gewoon werken
Met als toevoeging dat het gemeten moet worden met alleen contact aan zonder draaiende motor op de D+
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply