Page 3 of 3

Re: Ombouwen

Posted: Fri Aug 11, 2017 6:08 pm
by matrafan
Waar haal je deze gegevens uit Godfried?

Zie dit motor type 6y7 niet in de lijst van Herman staan?

De 76 zal wel het bouwjaar zijn?
De X staat dan voor Bagheera.
De rest van de nummers ???

Re: Ombouwen

Posted: Fri Aug 11, 2017 6:52 pm
by oetker
407 029 = 1600 naarmate ouder is het nummer lager.
Dat is het nummer dat midden onder het spruitstuk staat

lijst
407 026 = 1118 cm3 Simca 1100 Motorcode 3E1
407 027 = 1294 cm3 Bagheera I Motorcode 3G4
407 028 = 1442 cm3 Bagheera II Motorcode????
407 029 = 1592 cm3 Murena Motorcode X5J2A

Motorcode gegenereerd door Tecdoc
P1080803 (Custom).JPG
P1080803 (Custom).JPG (139.27 KiB) Viewed 7940 times
P1080805 (Custom).JPG
P1080805 (Custom).JPG (148.37 KiB) Viewed 7940 times

Re: Ombouwen

Posted: Sat Aug 12, 2017 10:32 am
by GODFRIED
Zie dit schrijven van Alain aan Bart.

In het zwart vet gedrukt zie je welk type mijn ( Godfried) motor is. :wink:

Bij de Bagheera zijn er drie type motoren mogelijk de 3G4, de 6Y2 en de 6Y4. Waarbij de 4 wil zeggen dat je 2 dubbele carbus hebt en de 2 dat er 1 dubbele carbu is.
De 3G4 is een 1294 cc en de 6Y2/6Y4 is een 1442 cc.
Voor de 3G4 zijn de laatste 7 cijfer in de reeks 3700001 en volgende of 3719999 en volgende of 7900001 en volgende.
Voor de 6Y2 8930001 en volgende
Voor de 6Y7 8900001 en volgende
Voor deze 7 cijfers kwam altijd de fabricage datum vb 07 is 1977.
Bij u staat er 0C wat volgens mij betekent dat de motor uit 1982 is
0A = 1980 0B = 1981.

Re: Ombouwen

Posted: Fri Aug 18, 2017 10:06 am
by GODFRIED
GODFRIED wrote:Dat is zeer interessant. 8)

De delco die nu op mijn bagheera zit is de Bosch met nr; 0237020007

Ik heb twee reserve bosch delco's liggen.
1; 0237020006
2; 0237020047

Motornummer van mijn bagheera is
07-8904289
Zou ik nu de juiste delco op mijn bagheera hebben?? :wink:
Volgens de lijst is dit niet met zekerheid te bepalen.

Re: Ombouwen

Posted: Wed May 22, 2019 7:28 am
by GODFRIED
Ik ben dit terug aan het bekijken.
Wie kijkt er eens met me mee?

Volgens deze lijst van Herman heb ik de XY4 motor in mijn bagheera zitten.
Dit wil zeggen dat ik deze stroomverdelers kan gebruiken.
1,Bosch 0 237 020 028 6°+ 2°-0°
2, Ducelier 525 228 6°+ 2°-0°

Nu zit er de Bosch 0 237 020 007 op mijn bagheera, 12°+ 2 -0

Met andere woorden zie het verschil. Van 6°!!!!

Dit moet toch vermogen kosten??
Ik zou graag de juiste delco eens proberen. Heeft iemand deze liggen, de Bosch of de Ducelier?? Als is het maar om dit uit te testen.

Jos weet je welke type delco's op jou bagheera's zitten??? Mijn motor had origineel geen elektronische ontsteking. Deze heb ik zelf geplaatst en blijkbaar de verkeerde!! :o :o

Re: Ombouwen

Posted: Wed May 22, 2019 10:17 am
by oetker
Ik heb een tijdje met een Horizon delco rond gereden.
dat scheelde bovenin zeker 20 pk minder.
Die is later naar Stef zijn bagheera gemonteerd samen met een electronische ontsteking.
daar werd het vermogen ineens ook behoorlijk wat minder.
het is zeker wel belangrijk de juiste delco er op te hebben.
ik heb geen Bagheera om dit is nader te bekijken.

Re: Ombouwen

Posted: Wed May 22, 2019 12:22 pm
by ALAIN VAN AKEN
Godfried,

Op jou Bagheera 1442 Y4 (1977) staat normaal vanuit de fabriek een Marchal 4112902 of Ducellier DA 4CS 11

Re: Ombouwen

Posted: Wed May 22, 2019 12:37 pm
by benny
De delco moet ook aangepast zijn aan de nokkenas. Daarom is zomaar verwisselen geen goed idee.

Re: Ombouwen

Posted: Wed May 22, 2019 5:58 pm
by hendrik
Godfried, ik heb vier de zelfde liggen met dat nummer 0237020039 J H F U 4. Ik kan ook eens kijken wat voor een nummer op mijn bagheera staat als je wilt als dat gaat natuurlijk ik weet niet of ik het kan zien.




grt harry de matra.

Re: Ombouwen

Posted: Thu May 23, 2019 6:48 am
by GODFRIED
hendrik wrote: Wed May 22, 2019 5:58 pm Godfried, ik heb vier de zelfde liggen met dat nummer 0237020039 J H F U 4. Ik kan ook eens kijken wat voor een nummer op mijn bagheera staat als je wilt als dat gaat natuurlijk ik weet niet of ik het kan zien.
grt harry de matra.
Harry, Dit zijn allemaal X5J2A Delco's, zie lijst hier boven. Deze zijn alleen te gebruiken op de Murena, solara, 1307/8/9, met 1592 motor.
Harry, bedankt voor de info en het zoeken.

Alain, Deze Delco de Sev Marchal 4112902 zat inderdaad op mijn bagheera. Ik heb deze meer dan 20 jaar geleden verwijdert na een rondrit met de Waalse Matraclub. Ik had toen wat problemen waardoor de motor soms begon te sputteren en uitviel. Misschien herinner je het nog!! Er werd me toen aangeraden om een elektronische ontsteking te plaatsen van een andere Talbot , Matra, of Simca. Ik heb bij deze wissel niet gemerkt dat ik een vermogen verlies had. Ik ga de originele Delco eens opbouwen en dan weten we het zeker.
Uiteindelijk had mijn probleem toen niets te maken met de ontsteking maar met een verstopte benzinefilter in de benzinetank. Dit door vuil in de benzine en deze fout was niet constant aanwezig en daarom moeilijk te vinden. Ik kon soms 100 km rijden eer ik iets merkte.

Benny, Natuurlijk moet het de juiste zijn. De meeste oldtimers worden omgebouwd naar een elektronische ontsteking.
De bosch 0237020028 of Ducelier 525228 zit ook op de latere bagheera's en heeft een ontstekings- curve van 6° Deze zou ook perfect zijn voor mijn Bagheera.
Heeft iemand deze liggen????
Ik heb ook een bosch 0237020006 liggen deze is 8°. We komen al in de buurt. :wink:

Herman, bedankt voor de info. Het is door jou zoekwerk dat ik weet dat de verkeerde Delco op mijn Bagheera zit.

Re: Ombouwen

Posted: Thu May 23, 2019 8:06 am
by ALAIN VAN AKEN
Rit was in Dinant dacht ik, restaurant boven op de citadel. Vage herinnering.

Re: Ombouwen

Posted: Thu May 23, 2019 9:28 am
by hendrik
Die kan je dan niet op een bagheera gebruiken Godfried ?




grt harry de matra.

Re: Ombouwen

Posted: Thu May 23, 2019 6:30 pm
by GODFRIED
hendrik wrote: Thu May 23, 2019 9:28 am Die kan je dan niet op een bagheera gebruiken Godfried ?

grt harry de matra.
Ja, de originele, maar die is niet elektronisch en die andere Bosch komt in de buurt maar is net niet goed genoeg. :x

Re: Ombouwen

Posted: Thu May 23, 2019 6:31 pm
by GODFRIED
ALAIN VAN AKEN wrote: Thu May 23, 2019 8:06 am Rit was in Dinant dacht ik, restaurant boven op de citadel. Vage herinnering.
Je hebt een goed geheugen. :wink:

Re: Ombouwen

Posted: Sat May 25, 2019 6:59 am
by GODFRIED
Ik zet deze ombouw verder op de rubriek "Bagheera" werkzaamheden tijdens winterperiode. :wink:
viewtopic.php?f=6&t=408&start=1470

Dit is niet voor iedereen zichtbaar en ik wil mijn werkzaamheden bij elkaar houden. Zodat ik af en toe alles eens kan overlopen zonder te zoeken naar waar het staat.

Re: Ombouwen

Posted: Fri Mar 26, 2021 5:31 pm
by talbotmatra
Dit topic is al wat ouder maar ik zie een hoop info die duidelijker kan:

- Het motornummer begint altijd met "O", het tweede karakter verwijst naar de serie en is een hexadecimaal cijfer tussen de 0 en de F (0123456789ABCDEF)

- Het gietstuk nummer is 026 voor 1118, 027 voor 1294, 028 voor 1442 en 029 voor 1592.

E = 1118cc - slag 65mm
G = 1294cc - slag 70mm
Y = 1442cc - slag 78mm
J = 1442cc - slag 78mm

- Vanaf 1975 zijn alle cilinderkoppen gelijk voor de E, G, Y en J motor.

- Het cijfer achter de motorcode geeft aan of het een enkele, dubbele of 2 dubbele carburateurs betreft (1,2 of 4).

- Iedere cilinderkop heeft de fabricage datum aan de uitlaatzijde van het gietstuk staan.

- De zuigers en koppakking van de J motor zijn verschillende van alle andere motoren, de zuigers zijn gedesaxeerd op de drijfstang gemonteerd en de centerafstand is op iedere cilinder gelijk, de motoren met kleinere capaciteit hebben tussen cilinder 2 en 3 een andere center afstaan dan de andere cilinders.

- De Y en J motor zijn grofweg 14mm hoger dan de E en G motoren vanwege de langere slag, tevens is er een tussencarter met twee ovale uitsparingen gemonteerd.

- Het vliegwiel heeft bij een G motor 6 gaten en bij een Y motor 7 gaten, totaan 1976, daarna is dit gelijk getrokken en hebben beide vliegwielen 7 gaten.

Re: Ombouwen

Posted: Fri Mar 26, 2021 6:18 pm
by oetker
Dit is interessante info.
Echter wel 1
aanmerking dat de koppen niet helemaal bouw gelijk zijn
Volgens werkplaats handboeken zijn er verschillen tussen iingeslepen klephoeken.

Re: Ombouwen

Posted: Fri Mar 26, 2021 8:31 pm
by talbotmatra
Alle cilinderkoppen na 1975 hebben hetzelfde bestelnummer of een nummer die op dat nummer uit komt, nl 0200.16.

Ik kom in het 1510 boek ook verder geen verschillen tegen, alleen dat de kleppen bij standaardisatie van de Y motor zijn vergroot voor alle modellen.