Page 1 of 1

elektrische brandstof pomp doorvoer volume bepalen

Posted: Mon Apr 17, 2017 4:30 pm
by Richard
Ik heb een elektronische brandstofpomp in op de Murena gemonteerd. Redelijk goedkoop dingetje via Ebay. Dit in combinatie met mijn R1 carburateurs. Al langere tijd stottert de motor zo nu en dan wel eens heel even kort als ik een korte linker bocht maak. Heel even hikken en direct weer door.

Sinds vorige seizoen heb ik een AFR meter geplaatst. De waarden zijn inmiddels heel aardig. Daarop valt wel op dat ik een tijdje constant een hogere snelheid ga rijden (bijvoorbeeld 140) de AFR ineens richting de 19 schiet (arm mengsel), ik merk op dat moment weinig veranderend rijgedrag.
Ik moet dan even van het gas af (bijvoorbeeld even 120 rijden) om het te laten herstellen, dit duurt dan wel een minuut ofzo daarna is de waarde ineens weer goed. Ik kreeg de opmerking dat het wel eens het geval kan zijn dat ik de vlotterbak droog rijdt, of dat er iig te weinig brandstof toevoer zou kunnen zijn.

Ik heb natuurlijk geen idee welke hoeveelheid ik nodig heb en wat de pomp precies levert. Is er een manier dit uit te testen ? Ik heb bijvoorbeeld nog een reserve pomp liggen, zou ik parallel een tweede aan kunnen sluiten om er zo achter te komen of dit idd het gedrag verandert ?

Re: elektrische brandstof pomp doorvoer volume bepalen

Posted: Wed Apr 19, 2017 1:33 pm
by oetker
Je hebt natuurlijk wel 4 carburateurs die vragen meer als standaard, en dan kan het zijn dat de druk tekort schiet.
De standaard druk is 0.3 bar en de pompjes die ik heb leveren dat ook.
Ik heb een tijdje met deze gereden zonder terug voerslang en dat gaat goed.
Image
HEP-02A

De uitvoer van die membraam pompjes moet wel schuin omhoog wijzen. (NB: schuiner als op de foto, bvb 45 graden)

http://www.ebay.co.uk/itm/12V-Fuel-Pump ... SwRUhY9C2m

Heb jij die ook?

Herman

Re: elektrische brandstof pomp doorvoer volume bepalen

Posted: Thu Apr 20, 2017 7:12 pm
by Richard
ik heb een soortgelijke maar dan vierkant, ook 0,3 bar. probleem is dat ik niet echt weet wat hij opbrengt. is het een raar of onverstandig idee om even mijn spare erbij aan te sluiten ? dan kan ik iig bepalen of dat helpt. Kan hem ook vervangen voor een merk pomp (die misschien beter werkt of waarvan de specs na te zoeken zijn), maar of dat dan helpt ?

nb ik heb ook geen retour, heb al gedacht of het slim kan zijn die wel te plaatsen zodat de pomp kan blijven pompen ?

Re: elektrische brandstof pomp doorvoer volume bepalen

Posted: Thu Apr 20, 2017 7:32 pm
by oetker
Ik heb eerst ook een vierkante gehad.
Die heeft het niet zo lang volgehouden.
Volgens mij had je toch ook zo'n ding?
Image
Daar kan je ook benzinedruk mee meten.
De fout klinkt als een defecte pomp.
Ik zou er even een andere aan hangen om te proberen.

Groet Herman

Re: elektrische brandstof pomp doorvoer volume bepalen

Posted: Mon Apr 24, 2017 6:22 am
by Richard
ik ga eens wat proberen. kan er op zich prima mee rijden zo. Laat het eerst maar eens zomer worden, knutselt toch fijner :wink:

Re: elektrische brandstof pomp doorvoer volume bepalen

Posted: Fri May 05, 2017 9:46 am
by Richard
Ik heb een tijdje met deze gereden zonder terug voerslang en dat gaat goed.
als ik nu een pompje plaats met te hoge pomp opbrengst en de juiste druk en ik zou daarbij ook een retour slang plaatsen. moet er dan in die retour ook een soort van druk ventiel zitten ? Anders valt de druk weg lijkt mij ?

Re: elektrische brandstof pomp doorvoer volume bepalen

Posted: Fri May 05, 2017 9:55 am
by oetker
Retour slang moet dan een gaatje hebben van 0,7mm.

Herman