Controle van de Vacuum en Centrifugaal vervroeging
Posted: Mon Jul 22, 2013 11:32 am
Iedereen die al eens de voorontsteking afgesteld heeft kent het effect: van zodra je het toerental opdrijft verdwijnt het BDP uit het vizier.
Nu als je een professionele stoboscooplamp met een vervroegingsinstelling hebt kun je het ijkpunt terug halen en aflezen hoeveel de voorontsteking bedraagt. Maar als je een iet of wat degelijk apparaat wil ben je al snel enkele honderden € kwijt, en voor een arme gepensioneerde is dat veel geld voor iets dat je maar zelden gebruikt.
Daarom heb ik, toen mijn motor open lag, een graadverdeling aangebracht op het vliegwiel zodat ik met een gewone stroboscoop ook de vacuum en centrifugaal vervroeging kan aflezen.
De volgende waarden gelden voor een 1.6 Murena motor.
Het vliegwiel heeft een diameter van 251.7mm wat een omtrek oplevert van 790.72mm. Een graad is dan afgerond 2.2mm.
Als je de vaste voorontsteking, de vacuum en de certifugaalvervroeging optelt kom je met een schaal van 40 graden wel toe. Desnoods kun je als extra de graadverdeling op het koppelingshuis er nog bij tellen.
Zie de foto...
Nog een opmerking, als je, zoals ik, de ontsteking controleert vanuit de kofferbak, kan je best de cijfers in de andere richting zetten, dan hoef je ze niet op hun kop af te lezen. (te laat aan gedacht...)
Nu als je een professionele stoboscooplamp met een vervroegingsinstelling hebt kun je het ijkpunt terug halen en aflezen hoeveel de voorontsteking bedraagt. Maar als je een iet of wat degelijk apparaat wil ben je al snel enkele honderden € kwijt, en voor een arme gepensioneerde is dat veel geld voor iets dat je maar zelden gebruikt.
Daarom heb ik, toen mijn motor open lag, een graadverdeling aangebracht op het vliegwiel zodat ik met een gewone stroboscoop ook de vacuum en centrifugaal vervroeging kan aflezen.
De volgende waarden gelden voor een 1.6 Murena motor.
Het vliegwiel heeft een diameter van 251.7mm wat een omtrek oplevert van 790.72mm. Een graad is dan afgerond 2.2mm.
Als je de vaste voorontsteking, de vacuum en de certifugaalvervroeging optelt kom je met een schaal van 40 graden wel toe. Desnoods kun je als extra de graadverdeling op het koppelingshuis er nog bij tellen.
Zie de foto...
Nog een opmerking, als je, zoals ik, de ontsteking controleert vanuit de kofferbak, kan je best de cijfers in de andere richting zetten, dan hoef je ze niet op hun kop af te lezen. (te laat aan gedacht...)