aluminium lijm ?

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

aluminium lijm ?

Post by Richard »

Hoi,

Bij het vervangen van het thermostaathuis van mijn VW kwam met 1 bout de schroefdraad mee naar buiten :evil:

Nu weet ik niet of het slim is dit uit te boren en een helicoil te plaatsen gezien de locatie in de alu kop. Ben bang dit e.e.a. te dun wordt.

er schijnt ook een soort van lijm te zijn zodat ik er een draadeind in kan 'lijmen'. Heeft iemand hier ervaring mee of kan je mij naar een product verwijzen ? Het is dus de cilinderkop dus de temperaturen kunnen behoorlijk oplopen / schommelen.

bvd

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: aluminium lijm ?

Post by Muddy Bandit »

Richard wrote: ...Het is dus de cilinderkop dus de temperaturen kunnen behoorlijk oplopen / schommelen.
En daarmee heb je gelijk het probleem met lijm, namelijk de temperatuur en druk van het koelwater.
Een helicoil plaatsen is hier eigenlijk het enigste juiste wat je kunt doen.
Als je bang bent i.v.m. de dikte van het materiaal kun je misschien nog over naar een dunnere boutmaat zodat er een kleinere helicoil in past?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Geen ervaring mee. Weet dat ze producten kopen waar draad in getapt kan worden na uitharden.
Zou ook gaan voor een helicoil.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kun je niet een iets dikkere schroefdraad intappen.
Anders mischien de alluminum soldeer truc uithalen en opnieuw tappen.
Denk wel dat een hobbybrander niet toereikend is.

http://www.durafixeasyweld.nl/
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

t is gelukt met helicoil, dank voor de reacties.

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooi dat het gelukt is.
Weer een zorg minder.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik ben er gek op......... even snel iets doen. Onderdeeltje pro actief vervangen en vervolgens krijg je er een 'echt' probleem voor terug :evil:

Zijn wel de momenten dat ik mij afvraag wat zal de rekening worden als dit bij een garagebedrijf voorvalt.....
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die thermostaathuizen kunnen je bij alle oudere auto's parten spelen.
Allu met staal in een hete omgeving kan stevige problemen veroorzaken.
De bougies uitdraaien in mijn 1.6 heb ik uren over gedaan bvb.
Klein slag terug klein slagje vooruit en mm voor mm kruipt die er dan uit.
Teveel kracht is meestal einde draad.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Tsja, een beetje kopervet kan dat soort ellende al simpel voorkomen.
Maar helaas gebruikt men dat nog steeds veel te weinig tijdens montagewerkzaamheden.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Muddy Bandit wrote:Tsja, een beetje kopervet kan dat soort ellende al simpel voorkomen.
Maar helaas gebruikt men dat nog steeds veel te weinig tijdens montagewerkzaamheden.
Liever geen koper tussen allu en staal.
Werkt nogal corosief zoals we als hebben gezien met de remmen.
Bij Peter hebben we daar een soort grafietvet voor.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Tsja... ik hoor dat meer, maar ik heb er nog nooit geen problemen mee gehad en ik gebruik het toch al ruim 25 jaar.
Misschien dat het komt doordat ik nog steeds die ouderwetse potten met dat dikke kopervet gebruik i.p.v. die spuitbusjes met dat dunne spul?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die pot hebben we ook maar kopervet schijn uit te zijn en de vervanger is Titanium of keramisch vet.
Ook daar blijven doorintwikkelingen.

Groet Heman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ow... vandaar die dumpprijs bij Kroon Oil vorig jaar, het was naar mijn idee zo goedkoop dat ik gelijk maar een 10 kg emmer heb genomen.

Nou ja, dan gebruik ik dat ouderwetse spul voorlopig nog wel, blijft alles ook mooi in stijl bij de oldtimers.
En tegen die tijd dat ik die 10 kg pot eens leeg heb ben ik zelf ook wel een oldtimer. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Je kan dat ook op de slaapkamer gebruiken hé dat smeert goed.








grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Nope, daar staat de vaseline-emmer al. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:Nope, daar staat de vaseline-emmer al. :lol:
Ook 10 kg, dan heb je nog even te gaan. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Wat staat daar een volle vaseline-emmer je bent wat van plan als ik dat zo hoor.Maar ik moet zeggen het is er wel het weer voor hé.








grt harry de matra.
Post Reply