Page 1 of 2
MegaJolt / Slimme oplossing gezocht........
Posted: Sun Jan 13, 2013 2:09 pm
by Richard
Hoi,
Ik wil een TPS plaatsen op mijn carburateurs. Nu heb ik een TPS maar die heeft precies de verkeerde draairichting. Ik moet dus een manier vinden om hem toch te plaatsen. misschien met tandwieltjes of zo. Maar misschien dat iemand ervaring heeft of een andere slimme oplossing.
Ik denk dat ik sowieso de TPS precies andersom moet plaatsen dan normaal. Eigenlijk zoals hij nu op de foto staat, dus zeg maar met de opening van de carbs af (op een beugeltje ofzo). Ik zoek een overbrenging die een slag kan maken van maximaal een kwartslag, dus dat bereik dat hij kunnen halen.
alle tips zijn welkom !
Bij voorbaat dank,
Richard
Posted: Sun Jan 13, 2013 4:36 pm
by benny
Is er geen enkele carburator van de 4 met die zaak op de andere kant?
Posted: Sun Jan 13, 2013 4:57 pm
by Richard
helaas niet, ze zitten gekoppeld en ik heb slechts aan 1 kant een draaiend deel aan de buitenkant. Zelf zit ik te denken aan tandwielen, of aan 2 schijven die aan elkaar gekoppeld zijn. Probleem is dat ik niet op 1 lijn kan zitten met beide delen. Deze TPS is nieuw en een exemplaar van meer dan 100 euro dus om hem maarzo te vervangen gaat mij eigenlijk te ver.
Posted: Sun Jan 13, 2013 8:51 pm
by bart_heemskerk
Zet de tps op marktplaats en koop de juiste
Posted: Sun Jan 13, 2013 9:03 pm
by Richard
tja, dat kan ook natuurlijk maar als ze nu nog goedkoop en dik gezaaid waren......
Posted: Sun Jan 13, 2013 10:51 pm
by oetker
Ik heb die dingen wel is in mijn handen gehad maar het is volgens mij niets anders dan een potmeter.
Heeft die 3 aansluitinegn?
Dan zou die andersom ook kunnen meten.
Mischien doorboren aan de andere kant en iets verzinnen met een bout/pen.
Zo maar een idee hoor, en of het te verwezelijken valt ???
Edit.
Als die 3 aansluitingen zou hebben danhoef je eigenlijk alleen de plug om te draaien.
Groet herman
Posted: Mon Jan 14, 2013 6:22 am
by Richard
doorboren heb ik aan ziten denken, ben alleen niet zeker op er electronica zit op lijn met de as. Ik verwacht zelf eigenlijk dat het er rondom zit omdat het idd een potmeter is.
V.w.b. het omdraaien... ik moet het ding eerst maar eens goed doormeten om te zien wat hij eigenlijk doet, omdraaien op zich gaat niet maarzo want er zit een aanslag en een veer in.
Hij is ingegoten, denk dat het verstandig is dit eerst eens (na gemeten te hebben) los te halen om eens te zien wat er binnenin nu precies gaande is.
Posted: Mon Jan 14, 2013 10:51 am
by Urbain
Richard,
Even nieuwsgierig zijn, wat ben je van plan met die TPS?
Posted: Mon Jan 14, 2013 10:54 am
by Richard
Ik ben van plan een Megajolt onsteking te plaatsen, omdat het vacuum niet echt precies is met de eerder gedane aanpassingen wil ik dit aanpassen naar TPS
Posted: Mon Jan 14, 2013 3:29 pm
by oetker
Is er nog geen 123 ontsteking inmiddels?
Posted: Mon Jan 14, 2013 3:33 pm
by Richard
Heb ik nog niet echt naar gekeken dit kan ik evt ook op mijn andere vervoer toepassen ( hoop ik ) ik had al veel delen in huis dus het moet er maar eens van komen. De techniek hierachter spreekt mij wel aan.
Posted: Sun Jan 20, 2013 2:32 pm
by Richard
Ik het het er maar op gewaagd en voor zover ik nu kan bekijken met succes. De boor erin gezet, een asje en een beugeltje gemaakt. Ik kan weer verder met de volgende stap.
Posted: Mon Jan 21, 2013 8:07 am
by oetker
Ziet er creatief uit Richard.
Ik neem aan dat het slechte vacuum uiteindelijk dus ook het matige remmen veroorzaakte?
Het vacuum heeft echter weinig invloed op de de vervroeging op hogere toeren.
Alleen bij stationair/ralenti tot ongeveer 1500 RPM doet het wat om het stationair wat bij te regelen volgens mij.
Bij de 2.2 kun je het zelfs gewoon weg laten.
Laat maar weten hoe het verder gaat.
Is wel interessant voer.
Groet Herman
Posted: Mon Jan 21, 2013 8:37 pm
by Richard
Het niet goed remmen had volgens mij toendertijd ook te maken met brakke remklauwen. De nieuwe deden toen wonderen in combinatie met de vacuümpomp.
Of het vacuüm invloed heeft op mijn ontsteking momenteel daar heb ik zeer mijn twijfels over. Misschien dat dit verbetering brengt, praktijk zal het uitwijzen. Als ik nu aan de switch zit registreert hij dit direct dus, hij zal wel directer worden denk ik.
Ik ga nu kijken of de toerenteller aangestuurd kan worden via dit systeem en dan de 36-1 op de poelie plaatsen. Daarna een steun maken voor de voelers dus ik heb nog wel wat te doen. Ik blijf de ontwikkelingen natuurlijk posten.
Posted: Mon Jan 21, 2013 10:04 pm
by Richard
ook dat lijkt best soepel te lopen
Posted: Mon Jan 21, 2013 10:29 pm
by oetker
Bart heeft volgens mij ooit MJ er op gehad.
Ik heb geen ervaringen hiermee.
Hoe meet je nu de toeren?
Posted: Wed Jan 23, 2013 9:56 am
by Richard
Bart hier van het forum ? Dan zal ik die eens een berichtje doen. Aansluiting voor toerenteller zit op de MJ zelf maar het feit dat het in 1x goed is, is ook wel eens fijn
Posted: Wed Jan 23, 2013 10:10 am
by oetker
Bart mert de Mazda engine dacht ik.
Moest even terug in de tijd kijken, maar was geen Megajolt maar Megasquirt wat die geplaatst had.
Groet Herman
Posted: Wed Jan 23, 2013 10:30 am
by Richard
lijkt volgens mij wel op elkaar..... ik blijf posten kan best goed werken denk ik
Posted: Sat Mar 09, 2013 11:58 am
by Richard
stukje bij beetje kom ik verder met de nieuwe onsteking. inmiddels begonnen met het plaatsen van de het triggerwheel.
Ik vroeg mij af of ik rekening moet houden met het feit dat de nieuwe ontsteking werkt met een 'wasted spark'. Hij vonkt bij iedere slag, dus ook als de kleppen open staan.
Volgens mij maakt het niet uit, maar msschien dat iemand anders daar anders over denkt en dat ik ergens rekening mee moet houden ?
Posted: Sat Mar 09, 2013 2:26 pm
by oetker
Tja, in theorie is bij de wasted spark de uitslagklep net gesloten en moet de aanzuiging nog beginnen volgens mij.
Er kan dus niets ontbranden omdat er nog geen branstof id.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wasted_spark
Nadeel is wel dat de hoogspanning gedeeld moet worden.
Mag volgens mij geen probleem geven.
Dat is ruim voldoende.
Posted: Sun Sep 29, 2013 1:05 pm
by Richard
Gisteren was het zover, ik kon de Matra starten met de nieuwe onsteking. Starten en lopen, zo out-of-the box !
Stationair en op de plaats ging het prima, toen ik even ging rijden begon de motor te sputteren en viel zelfs stil. Direct starten ging en als ik hoog in toeren bleef liep hij, maar niet van harte (alsof hij op 3 poten liep). Nadat ik even had stilgestaan liep hij weer maar later kon ik mij laten afslepen. Eenmaal thuis was het weer starten en lopen. Mijn accu was slecht deze is inmiddels vervangen maar dat mag geen probleem zijn geweest als de wagen al liep lijkt mij. Misschien dat ik het moet zoeken in de gebruikte onderdelen deze zijn allemaal afkomstig van sloop wagens. Denk ook dat ik de voeler nog niet dichter op het tandwiel ga plaatsen. Tips omtrent de mogelijke oorzaak van het stotteren en stilvallen zijn welkom !
Posted: Sun Sep 29, 2013 1:13 pm
by benny
Is het debiet van de benzinepomp groot genoeg?
Posted: Sun Sep 29, 2013 1:57 pm
by Richard
heeft voorheen altijd goed gelopen dus ik verwacht van wel, is een electrische
Posted: Fri Oct 04, 2013 4:16 pm
by oetker
Dat klinkt als een defecte DIS bobine.
Controleer is of de bougies een goede vonk krijgen en controleer of er geen scheuren/lekken in zitten.
Was dat een gebruikte ?
Komt vaak voor.
Groet herman
Posted: Fri Oct 04, 2013 5:41 pm
by Richard
dat zal gaat mijn idee ook naar uit, al blijft het gokken. de komende week kom ik er niet aan toe. ik wil iig even kijken of ik de voeler wat dichter op het getande wiel zet en dan een andere DIS bobine scoren. Deze komt uit een sloper dus de kwaliteit weet ik niet. In de test opstelling vonkte hij goed. maar wat er gebeurt tijdens een echte rit weet ik niet
Posted: Sat Oct 05, 2013 10:08 pm
by bart_heemskerk
Wat voor een sensor zit er op de tandenschijf?
Ik wil ook zoiets maken. Ik heb al megasquirt in mijn wagen zitten, maar momenteel niet in gebruik. Ik wil het weer in gebruik nemen, maar dan met een tandjesschijf i.p.v. bobinesignaal.
Posted: Sat Oct 05, 2013 10:11 pm
by Richard
dit is het 36-1 tandwiel waarmee MegaJolt zijn BDP bepaalt
Posted: Sat Oct 05, 2013 11:27 pm
by bart_heemskerk
Ja, OK. Maar die sensor, wat is dat en waar is dat te krijgen?
Posted: Sat Oct 05, 2013 11:32 pm
by Richard
het is een positie sensor (
http://www.autosportlabs.com/ford-crank ... -p-72.html) , de onderdelen die ik gebruik zijn (volgens mij) allemaal afkomstig van een Ford Fiesta