Spelen met de banjo.

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Spelen met de banjo.

Post by oetker »

De achterste remslangen van de Murena is niet veel van te vinden.
Ik zit aan een oplossing te denken ala hieronder.

Men neme 1 banjo-bolt die vermoedelijk van een Bagheera is.
Jammer dat ik er maar 1 heb.
Image

Men voege toe 2 remslangen van een Peugeot 205
Kunnen ze zelfs op de Belgische keuring niet over zeuren.
Image

oa hier te koop voorr peanuts.
http://www.ebay.co.uk/itm/Peugeot-205-P ... 20cc265426

Wijst vanzelf toch?

Image

De andere kant M10x1, perfect dus.
Misschien dat op de borgrand iets af moet maar dat is peanuts.
Image

Nou de hamvraag?????
Of moet ik zeggen de Hesp-vraag?
Is dit een Bagheera bolt of ergens standaard te vinden????
De draad is M10x1 fijnmetrisch.
Het gat in de bolt 15 mm
Image

Kunnen de Bagheera boys is even dat gat voor me nameten.
Last edited by oetker on Sun Oct 14, 2012 10:30 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, dat zijn de voorste remslangen van peugeot 205 hé die passen ook van voor op de murena.







grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je kunt ze voor de voorzijde in ieder geval gebruiken, maar met Banjo ook voor de achterkant.
Moeten we die banjo's wel kunnen vinden.
Is me tot nu toe niet gelukt.

Zie hier de foto van de auto's waar deze slangen gebruikt worden.
Attachments
Peugeotslang.jpg
Peugeotslang.jpg (99.35 KiB) Viewed 11248 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik ga morgen toch eens kijken op die oude slangen wat ik heb liggen er van die banjo's op zitten.






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zal eens meten maar ben er vrij zeker van dat deze banjo van een bagheera is. Als je een remslang koopt van een bagheera is deze ook zonder banjo. De banjo zit op de remcilinder.

Iemand die bagheera's heeft afgebroken moet deze hebben. Ik zal eens kijken wat hier kan terug vinden. Weet zeker dat ik zo iets niet weggooi. :wink:
Attachments
te kleine stofkap [800x600 test tekening 2].JPG
te kleine stofkap [800x600 test tekening 2].JPG (134.31 KiB) Viewed 11234 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, op de oude slangen van mij zitten ook geen banjo's op jammer hé.








grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De diameter is 14.9 mm op een Bagheera. Dus onderling te gebruiken. Wat ik ook gemeten heb is de diameter van de schroefdraad op de remslang en die is 9.3mm met een spoed van 1.0
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De banjo die je hebt komt niet van een bagheera.
Deze van de bagheera is volledig recht.
Ook de draad is anders. Ik meet 9,3mm, dus geen 10mm
De grote opening is iets meer dan 15mm, enkele tiende.
Zie foto
Attachments
je ziet het verschil in draad. [800x600 test tekening 2].JPG
je ziet het verschil in draad. [800x600 test tekening 2].JPG (95.54 KiB) Viewed 11200 times
andere draad [800x600 test tekening 2].JPG
andere draad [800x600 test tekening 2].JPG (95.77 KiB) Viewed 11200 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

GODFRIED wrote:De banjo die je hebt komt niet van een bagheera.
Deze van de bagheera is volledig recht.
Ook de draad is anders. Ik meet 9,3mm, dus geen 10mm
De grote opening is iets meer dan 15mm, enkele tiende.
Zie foto
Dus de remslang van de voorzijde past bij jou niet op de banjo?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik denk dat die wel te gebruiken is want de bout die erin gaat moet ruim kleiner zijn om de olie te kunnen laten passeren. De banjo wordt onderaan en bovenaan gedicht met een koperen ring.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Zoals Benny aanhaalt, er moet wat speling zijn, het geheel wordt afgedicht met een dichting. Beide varianten schroefdraad zijn verkrijgbaar, ik weet bv bij angloparts kan je deze verkrijgen. (www.angloparts.com), op de Morris minor worden deze banjo's bv gebruikt, maar uiteraard ook op vele andere modellen van toendertijd. Of de banjo nu ietwat gebogen is, al dan niet maakt volgens mij niets uit aan de werking ervan.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:
GODFRIED wrote:De banjo die je hebt komt niet van een bagheera.
Deze van de bagheera is volledig recht.
Ook de draad is anders. Ik meet 9,3mm, dus geen 10mm
De grote opening is iets meer dan 15mm, enkele tiende.
Zie foto
Dus de remslang van de voorzijde past bij jou niet op de banjo?
Inderdaad de schroefdraad is anders daarom past de remslang niet.
Dat de banjo van de bagheera recht is doet niets aan de werking. Het is de draad die het probleem is.
Of je moet er draad van M10x1 kunnen intappen!!
Als je op de foto kijkt zie je het verschil van de draad al. Deze heeft een buitendiameter van 9,3mm en niet de gevraagde 10mm.

De remslang in het midden is deze van de bagheera achter.

Daar je één banjo hebt met de juiste draad moet die wel ergens te verkrijgen zijn, maar waar???
Succes. :wink:
Attachments
je ziet het verschil in draad. [800x600 test tekening 2].JPG
je ziet het verschil in draad. [800x600 test tekening 2].JPG (95.54 KiB) Viewed 11169 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Godfried.
------------------
Daar je één banjo hebt met de juiste draad moet die wel ergens te verkrijgen zijn, maar waar???
Succes.
==================================================================

Je kunt aa de Banjo zien dat deze al een lang leven achter zich heeft.
Ik denk echt 60er jaren of ouder.
Dat het gat iets groter of kleiner is zijn wel oplossingen voor.
De slangaansluiting is het probleem.
Ik zal me is in de oude Engelse onderdelen storten voor een oplossing, maar fijnmetrisch was daar niet bekend.
Die hadden zo hun eigen metrieke stelsel.
Best wel moeilijk onderdeel om te vinden.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, op een heftruk vind je die kleine banjo's ook op.








grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Misschien is het toch mogelijk om een bagheera banjo aan te passen door er de juiste draad in te tappen. Alleen de vraag is er genoeg over voor draad in te tappen. Je kunt dan de aansluitopening waar de remslang op komt doorboren om er vlot met een draadtap in te kunnen.
Die andere opening is perfect. De bout met nippel past er zo in.
Attachments
banjo 3 [800x600 test tekening 2].JPG
banjo 3 [800x600 test tekening 2].JPG (54.3 KiB) Viewed 11141 times
banjo 2 [800x600 test tekening 2].JPG
banjo 2 [800x600 test tekening 2].JPG (55.85 KiB) Viewed 11141 times
bajo 1 [800x600 test tekening 2].JPG
bajo 1 [800x600 test tekening 2].JPG (47.13 KiB) Viewed 11141 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In principe om M10 te kunnen tappen moet je 8mm boren.
Je gaf al aan dat de maat 9,3 mm was.
Dan blijft er te weinig over voor een goede verbinding.
Er komt daar toch soms wel 30 bar druk .
Een remslang met aan kant m10x1 en aan de andere kant de Bagheera draad zou deze banjo mogelijk maken. maar deze banjo zal ook moeilijk te vinden zijn.
Beste zou toch zijn de banjo te vinden die ik hier heb, maar dat valt dus tegen.

Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Misschien iets breder gaan zoeken?.. in de landbouwvoertuigenbranche en de vrachtwagenbranche worden dit soort banjo-koppelingen ook wel gebruikt voor brandstofpompen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

M10 standaard is 1.5 spoed, dat is 8.5 boren of 9.3 als je met een roltap werkt.
M10 x 1 is 9 boren of 9.5 voor een roltap.
http://www.borenco.be/article/50187_Rol ... HSS-E+M+12+
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

jo wrote:M10 standaard is 1.5 spoed, dat is 8.5 boren of 9.3 als je met een roltap werkt.
M10 x 1 is 9 boren of 9.5 voor een roltap.
http://www.borenco.be/article/50187_Rol ... HSS-E+M+12+
=========================================================

Mijn schoolopleiding loopt al jaren achter de feiten aan.
Geleerd was x8 voorboren en dan met 3 tappen de draad maken.
Zo was het in de tijd van Tom Poes, maar het is mooi dat het kan.
Het geeft weer wat mogelijkheden, maar de banjo van de bagheera ligt ook niet voor het oprapen.

De banjo's voor de brandstofpompen hebben meestal een slangaansluiting, maar als de invoer maar groot genoeg is zou daar ook in getapt kunnen worden.
We snuffelen gewoon verder.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Indien je geen oplossing vindt laat het me weten en ik stuur je één banjo op. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply