Page 4 of 6

Posted: Thu Mar 10, 2011 4:42 pm
by oetker
Tankje hangt in de wagen.
Valt nog niet mee die slangen aanpassen.
Heb uit diverse slopers slangen getrokken en een koperen reducer moeten maken om het te realiseren.
Even een tijdelijke bevestiging gemaakt.
Als het tankje blijft dan maak ik later een wat nettere oplossing en plaats dan ook gewoon een nieuwe tank.
Image
Image
Koelsysteem ontlucht en gevuld tot de minimum streep op de tank om voldoende ruimte voor expansie te houden.
Na een ritje van 50 km gemaakt te hebben was het level in de tank naar max gestegen en de wagen goed op temperatuur..
Het beste vulpunt ligt naar mijn mening precies midden tussen de strepen min/max op de tank.
Van de zomer blijft de tank zo hangen om voldoende uit te testen.
het ziet er bemoedigend uit 8)

Filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=x8Mdx3TpEFU

Posted: Thu Mar 10, 2011 5:09 pm
by hendrik
Herman, dat heb je alweer mooi opgelost, maar ik had het ook niet anders van je verwacht.





grt harry de matra.

Posted: Thu Mar 10, 2011 6:36 pm
by GODFRIED
Dat ziet er prima uit. Ik verwacht verder geen problemen met dit tankje.
We zullen het spoedig weten. :wink:

Posted: Tue Apr 26, 2011 8:31 am
by hendrik
Herman, ik heb er nog een gevonden wat je voor een matra kan gebruiken die is van een opel kadet van 1988 hier een foto er van.




grt harry de matra.

Posted: Tue Apr 26, 2011 8:52 am
by oetker
He, dat is mooi Harry, deze had ik nog nergens gezien.
Daar zitten ook beter passende aansluitingen op.
Weet jij hoeveel liter er in dat tankje gaat?

Posted: Tue Apr 26, 2011 5:41 pm
by hendrik
Zo herman, ik heb het eens voor je uitgetest, er gaat 1,5 L in.




grt harry de matra.

Posted: Tue Apr 26, 2011 5:58 pm
by oetker
Misschien dat dit vaatje ook kan als de peugeot dop hier op past.
Dat is belangrijk voor de maximale druk in het systeem.
In een Opel Vectra van 2002-2009 zit een nog beter gelijkende met nivoschakelaar.
Ik denk dat zelfs de beugels passen.
Ik ga het Clio vat voorlopig niet veranderen want deze werkt prima in de auto, maar zal deze ook nog is nader bekijken.

Posted: Tue Apr 26, 2011 7:06 pm
by hendrik
Ik ga dat morgen eens uit zoeken herman, of de dop van een peugeot er op past als ik er tijd voor heb. Wand ik heb het noghal druk druk met mijn nieuwe garage wat ik aan het zetten ben je hoort het wel van me.





grt harry de matra.

Posted: Wed Apr 27, 2011 6:53 am
by GODFRIED
Mooi, er komen steeds meer oplossingen.

Posted: Wed Apr 27, 2011 4:49 pm
by hendrik
Herman, van welke peugeot moet die dop zijn?





grt harry de matra.

Posted: Wed Apr 27, 2011 5:12 pm
by oetker
Peugeot nummer 1303.40 is de juiste dop voor ons systeem.
Ik heb hem bij de Peugeot dealer gehaald.

Die hoef je om te passen niet specifiek te halen.
De plastic Franse doppen zijn pastechnisch allemaal een beetje gelijk (Peugeot/Renault).
Het bovenstaande nummer heeft echter ook de juiste eigenschappen voor onze Murena's.
Ik zal dat vanavond proberen uit te zoeken.

Posted: Wed Apr 27, 2011 6:55 pm
by matra530lx
Herman, deze dop komt van een 205, maar is volgens de microfiche in 2 drukken te verkrijgen onder het zelfde onderdeelnummer, zijnde 0.5 bar en 0.8 bar.

Mvg,

Matra 530 Lx

Posted: Wed Apr 27, 2011 8:02 pm
by oetker
Ja dat klopt Jean, maar als je besteld via de Peugeot computer dan komt de 0.8 bar versie naar voren.

Posted: Wed Apr 27, 2011 9:19 pm
by oetker
De buitenmaat van de dop zit 12mm verschil, maar er is niet goed uit te komen in de doc die ik ter beschikking heb.
Er zijn meerdere uitvoeringen.
De druk van de opel doppen is echter veel te hoog (1.4 bar)
Dat zegt dus niets over het schroefdraad, dus moet gepast worden of die Peugeot dop past.
De juiste dop is het moeilijkste deel van dit project en heeft mij het langst bezig gehouden.
Ik ga in het Vectra vat zeker nog tijd steken.
Het is mooi om een vloeistof te laag indicatie te hebben op het dashboard en het lijkt of het vat zonder aanpassingen past.

Posted: Wed Apr 27, 2011 10:40 pm
by hendrik
Dan ga ik het eens uit zoeken herman, je hoor nog van me.





grt harry de matra.

Posted: Sat Apr 30, 2011 5:50 pm
by hendrik
Herman, ik ben vandaag naar een afbraak geweest voor die dop de schoefdraad van een peugeot past wel maar daar staan geen onderdeel nummer op die dop nu weet ik nog niet welke goed is voor de murena.

Die dop van een 2.2 of een 1.6 zijn dat de zelfde bar?




grt harry de matra.

Posted: Sat Apr 30, 2011 6:21 pm
by oetker
Mooi dat die past.
Voor zover ik heb kunnen bekijken zijn de 1.6 dop en 2.2 dop hetzelfde.

Om zeker te zijn van de juiste dop moet je die bij de Peugeot dealer halen.
Er zijn verschillende doppen gebruikt op de diverse Peugeots om op een gebruikte te gokken.
Bestelnummer 1303.40 en kost daar ongeveer €8.-
Vragen om 0.8 bar uitvoering en je hebt de perfecte dop.
Ik ben inmiddels bezig een Vectra vaatje op te snorren.

Posted: Sat Apr 30, 2011 7:14 pm
by hendrik
Dan ga ik maandag eens naar een peugeot dealer en dan ga ik die dop eens bestellen.

Alvast bedankt herman.


grt harry de matra.

Posted: Sun May 22, 2011 8:03 am
by oetker
Omdat de beugels van Harry niet pasten heb ik de Visa radiator aangepast.
Image
Image
Image

Het werd echt wel tijd hier wat aan te doen.
De onderste beugel was er al jaren afgerot, en de ventilator bungelde er maar een beetje bij.
Image

De radiator verwijderd waarbij de meeste bouten afbraken.
De nieuwe er in gehangen en dat kijkt al weer wat beter.
Image
Image

Dat ene boutje vergt wel wat handigheid.
Image

Gelijk maar een nieuw thermocontact van een Fiat 127 er in.
Image

De kachelkraan er ook maar is uit.
Die heeft het nog nooit gedaan.
Gaan we ook maar is onderzoeken.

Posted: Sun May 22, 2011 9:28 am
by GODFRIED
Dat ziet er weer zeer degelijk uit en kan weer 15 jaar mee zonder veel problemen.

Toch valt het op dat alles wat je losmaakt of bekijkt aan vervanging toe is.
Indien je een betrouwbare wagen wil hebben is dit de enige oplossing.
Gelukkig ben je genie in het vinden van goede betaalbare oplossingen.

Posted: Sun May 22, 2011 10:00 am
by oetker
De meeste Murena's hebben een mooi huidje, maar als je dan eenmaal begint dan zit er onder dat huidje toch wel het nodige werk.
Dat komt pas naar voren als je wat uit elkaar begint te halen.
Het ene klusje roept dan het andere op.
Het houdt me bezig, en wil gewoon dat de wagen technisch goed is.
Daar komen uitdagingen bij kijken, en dat maakt het ook wel weer leuk.

De radiator in mijn Murena was al een Visa radiator.
Ze hadden daar wel de originele beugels gebruikt, maar dat past niet goed.
Ik hoop dat deze constructie beter voldoet.

Posted: Sun May 22, 2011 10:43 am
by hendrik
Herman, dat heb je alweer mooi gedaan en het ziet er ook nog goed uit ook.En zo te zien werd het ook hoog tijd dat je het heb gedaan als ik dat zo zie want het was toch niet meer betrouwbaar die ouwe radiator he.





grt harry de matra.

Posted: Sun May 22, 2011 12:33 pm
by jurgen M
Die radiator lijkt wel uit een Peugeot 205 GTI te komen (zijn die identiek aan de VISA?)

Posted: Sun May 22, 2011 11:07 pm
by oetker
Maar is proberen iets vervangend voor de kraan te maken.
De kachel heb ik nog nooit kunnen afsluiten.
Image
De oervorm van deze kraan ziet er uit als een kraan die in diverse VW worden toegepast
Had een tijdje terug van een besteld voor Golf 1 Corado Santana Passaat .
Komt ongeveer op €15.- op Ebay.
Image
De voet is anders maar die heb ik verwijderd.
De gedachte was het pas te maken op de Matra grondplaat.
Image
Image

Helaas zat in de binnenkant geen plastic, dus niet zo maar te gebruiken.
Image

Dan de Matrakraan maar is uit elkaar gehaald.
Image
Image

Die zit afgesloten met een rubber.
Deze kon ik er zo af halen.
Image

De binnenwerken afdichting is gelijk in beide kranen.
Image
Image
Het rubber in de oude kraan is bikkelhard geworden endicht daardoor niet meer af.
De seal van de nieuwe kraan past perfect in de oude kraan.
De kraan sluit weer goed af .
Image
Image

Nog wat ontroesting en spuiten weer in elkaar gezet.
Werkt weer perfect.
Image
Image
Image

Kraan is volkswagen.
oa hier te koop.
http://www.ebay.co.uk/itm/Heater-valve- ... 3f2c11a70a

Posted: Sun May 22, 2011 11:26 pm
by Vollegaaz
Onwaarschijnlijk hoe sommige onderdelen toch verwant zijn met mekaar, ik heb ook datzelfde probleem, als ik de verwarming afsluit komt er toch nog steeds warme lucht binnen, in de zomer niet echt handig.
Staat dus nog op het lijstje.

Posted: Mon May 23, 2011 4:14 am
by JEAN
Van de mijjne krijg ik nog koude of warme lucht het is altijd hetzelfde er komt lauwe lucht uit.
Zou de kachelkraan stuk zijn?

Posted: Mon May 23, 2011 6:17 am
by GODFRIED
Dat heb je weer goed opgelost. Het belangrijkste is de dichting en deze heb je nu nieuw.

Posted: Mon May 23, 2011 8:47 am
by oetker
Jan
-----
Zou de kachelkraan stuk zijn?
====================

Het kan ook zijn dat de bedieningskabel de kraan niet goed dicht trekt.

Posted: Mon May 23, 2011 9:55 am
by hendrik
Herman, als je zo verder gaat heb je achter een paar jaar een nieuwe murena.

Jean, je moet je de kraan ook maar eens na kijken ik had dat ook wat jij zegt en bij mij was de kraan toen stuk.





grt harry de matra.

Posted: Mon May 23, 2011 1:58 pm
by JEAN
Zal dat dan maar eens doen als ik tijd heb eerst nog iets anders.
Kachelkraan zijn er van andere wagens die passen op een murena? :wink: