Revisie koelsysteem 2.2
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Tankje hangt in de wagen.
Valt nog niet mee die slangen aanpassen.
Heb uit diverse slopers slangen getrokken en een koperen reducer moeten maken om het te realiseren.
Even een tijdelijke bevestiging gemaakt.
Als het tankje blijft dan maak ik later een wat nettere oplossing en plaats dan ook gewoon een nieuwe tank.
Koelsysteem ontlucht en gevuld tot de minimum streep op de tank om voldoende ruimte voor expansie te houden.
Na een ritje van 50 km gemaakt te hebben was het level in de tank naar max gestegen en de wagen goed op temperatuur..
Het beste vulpunt ligt naar mijn mening precies midden tussen de strepen min/max op de tank.
Van de zomer blijft de tank zo hangen om voldoende uit te testen.
het ziet er bemoedigend uit
Filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=x8Mdx3TpEFU
Valt nog niet mee die slangen aanpassen.
Heb uit diverse slopers slangen getrokken en een koperen reducer moeten maken om het te realiseren.
Even een tijdelijke bevestiging gemaakt.
Als het tankje blijft dan maak ik later een wat nettere oplossing en plaats dan ook gewoon een nieuwe tank.
Koelsysteem ontlucht en gevuld tot de minimum streep op de tank om voldoende ruimte voor expansie te houden.
Na een ritje van 50 km gemaakt te hebben was het level in de tank naar max gestegen en de wagen goed op temperatuur..
Het beste vulpunt ligt naar mijn mening precies midden tussen de strepen min/max op de tank.
Van de zomer blijft de tank zo hangen om voldoende uit te testen.
het ziet er bemoedigend uit
Filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=x8Mdx3TpEFU
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Misschien dat dit vaatje ook kan als de peugeot dop hier op past.
Dat is belangrijk voor de maximale druk in het systeem.
In een Opel Vectra van 2002-2009 zit een nog beter gelijkende met nivoschakelaar.
Ik denk dat zelfs de beugels passen.
Ik ga het Clio vat voorlopig niet veranderen want deze werkt prima in de auto, maar zal deze ook nog is nader bekijken.
Dat is belangrijk voor de maximale druk in het systeem.
In een Opel Vectra van 2002-2009 zit een nog beter gelijkende met nivoschakelaar.
Ik denk dat zelfs de beugels passen.
Ik ga het Clio vat voorlopig niet veranderen want deze werkt prima in de auto, maar zal deze ook nog is nader bekijken.
- Attachments
-
- vectra.JPG (24.71 KiB) Viewed 12111 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- hendrik
- Posts: 4862
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Peugeot nummer 1303.40 is de juiste dop voor ons systeem.
Ik heb hem bij de Peugeot dealer gehaald.
Die hoef je om te passen niet specifiek te halen.
De plastic Franse doppen zijn pastechnisch allemaal een beetje gelijk (Peugeot/Renault).
Het bovenstaande nummer heeft echter ook de juiste eigenschappen voor onze Murena's.
Ik zal dat vanavond proberen uit te zoeken.
Ik heb hem bij de Peugeot dealer gehaald.
Die hoef je om te passen niet specifiek te halen.
De plastic Franse doppen zijn pastechnisch allemaal een beetje gelijk (Peugeot/Renault).
Het bovenstaande nummer heeft echter ook de juiste eigenschappen voor onze Murena's.
Ik zal dat vanavond proberen uit te zoeken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De buitenmaat van de dop zit 12mm verschil, maar er is niet goed uit te komen in de doc die ik ter beschikking heb.
Er zijn meerdere uitvoeringen.
De druk van de opel doppen is echter veel te hoog (1.4 bar)
Dat zegt dus niets over het schroefdraad, dus moet gepast worden of die Peugeot dop past.
De juiste dop is het moeilijkste deel van dit project en heeft mij het langst bezig gehouden.
Ik ga in het Vectra vat zeker nog tijd steken.
Het is mooi om een vloeistof te laag indicatie te hebben op het dashboard en het lijkt of het vat zonder aanpassingen past.
Er zijn meerdere uitvoeringen.
De druk van de opel doppen is echter veel te hoog (1.4 bar)
Dat zegt dus niets over het schroefdraad, dus moet gepast worden of die Peugeot dop past.
De juiste dop is het moeilijkste deel van dit project en heeft mij het langst bezig gehouden.
Ik ga in het Vectra vat zeker nog tijd steken.
Het is mooi om een vloeistof te laag indicatie te hebben op het dashboard en het lijkt of het vat zonder aanpassingen past.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- hendrik
- Posts: 4862
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Mooi dat die past.
Voor zover ik heb kunnen bekijken zijn de 1.6 dop en 2.2 dop hetzelfde.
Om zeker te zijn van de juiste dop moet je die bij de Peugeot dealer halen.
Er zijn verschillende doppen gebruikt op de diverse Peugeots om op een gebruikte te gokken.
Bestelnummer 1303.40 en kost daar ongeveer €8.-
Vragen om 0.8 bar uitvoering en je hebt de perfecte dop.
Ik ben inmiddels bezig een Vectra vaatje op te snorren.
Voor zover ik heb kunnen bekijken zijn de 1.6 dop en 2.2 dop hetzelfde.
Om zeker te zijn van de juiste dop moet je die bij de Peugeot dealer halen.
Er zijn verschillende doppen gebruikt op de diverse Peugeots om op een gebruikte te gokken.
Bestelnummer 1303.40 en kost daar ongeveer €8.-
Vragen om 0.8 bar uitvoering en je hebt de perfecte dop.
Ik ben inmiddels bezig een Vectra vaatje op te snorren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Omdat de beugels van Harry niet pasten heb ik de Visa radiator aangepast.
Het werd echt wel tijd hier wat aan te doen.
De onderste beugel was er al jaren afgerot, en de ventilator bungelde er maar een beetje bij.
De radiator verwijderd waarbij de meeste bouten afbraken.
De nieuwe er in gehangen en dat kijkt al weer wat beter.
Dat ene boutje vergt wel wat handigheid.
Gelijk maar een nieuw thermocontact van een Fiat 127 er in.
De kachelkraan er ook maar is uit.
Die heeft het nog nooit gedaan.
Gaan we ook maar is onderzoeken.
Het werd echt wel tijd hier wat aan te doen.
De onderste beugel was er al jaren afgerot, en de ventilator bungelde er maar een beetje bij.
De radiator verwijderd waarbij de meeste bouten afbraken.
De nieuwe er in gehangen en dat kijkt al weer wat beter.
Dat ene boutje vergt wel wat handigheid.
Gelijk maar een nieuw thermocontact van een Fiat 127 er in.
De kachelkraan er ook maar is uit.
Die heeft het nog nooit gedaan.
Gaan we ook maar is onderzoeken.
Last edited by oetker on Sat Dec 13, 2014 3:31 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- GODFRIED
- Posts: 9854
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dat ziet er weer zeer degelijk uit en kan weer 15 jaar mee zonder veel problemen.
Toch valt het op dat alles wat je losmaakt of bekijkt aan vervanging toe is.
Indien je een betrouwbare wagen wil hebben is dit de enige oplossing.
Gelukkig ben je genie in het vinden van goede betaalbare oplossingen.
Toch valt het op dat alles wat je losmaakt of bekijkt aan vervanging toe is.
Indien je een betrouwbare wagen wil hebben is dit de enige oplossing.
Gelukkig ben je genie in het vinden van goede betaalbare oplossingen.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De meeste Murena's hebben een mooi huidje, maar als je dan eenmaal begint dan zit er onder dat huidje toch wel het nodige werk.
Dat komt pas naar voren als je wat uit elkaar begint te halen.
Het ene klusje roept dan het andere op.
Het houdt me bezig, en wil gewoon dat de wagen technisch goed is.
Daar komen uitdagingen bij kijken, en dat maakt het ook wel weer leuk.
De radiator in mijn Murena was al een Visa radiator.
Ze hadden daar wel de originele beugels gebruikt, maar dat past niet goed.
Ik hoop dat deze constructie beter voldoet.
Dat komt pas naar voren als je wat uit elkaar begint te halen.
Het ene klusje roept dan het andere op.
Het houdt me bezig, en wil gewoon dat de wagen technisch goed is.
Daar komen uitdagingen bij kijken, en dat maakt het ook wel weer leuk.
De radiator in mijn Murena was al een Visa radiator.
Ze hadden daar wel de originele beugels gebruikt, maar dat past niet goed.
Ik hoop dat deze constructie beter voldoet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- hendrik
- Posts: 4862
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Maar is proberen iets vervangend voor de kraan te maken.
De kachel heb ik nog nooit kunnen afsluiten.
De oervorm van deze kraan ziet er uit als een kraan die in diverse VW worden toegepast
Had een tijdje terug van een besteld voor Golf 1 Corado Santana Passaat .
Komt ongeveer op €15.- op Ebay.
De voet is anders maar die heb ik verwijderd.
De gedachte was het pas te maken op de Matra grondplaat.
Helaas zat in de binnenkant geen plastic, dus niet zo maar te gebruiken.
Dan de Matrakraan maar is uit elkaar gehaald.
Die zit afgesloten met een rubber.
Deze kon ik er zo af halen.
De binnenwerken afdichting is gelijk in beide kranen.
Het rubber in de oude kraan is bikkelhard geworden endicht daardoor niet meer af.
De seal van de nieuwe kraan past perfect in de oude kraan.
De kraan sluit weer goed af .
Nog wat ontroesting en spuiten weer in elkaar gezet.
Werkt weer perfect.
Kraan is volkswagen.
oa hier te koop.
http://www.ebay.co.uk/itm/Heater-valve- ... 3f2c11a70a
De kachel heb ik nog nooit kunnen afsluiten.
De oervorm van deze kraan ziet er uit als een kraan die in diverse VW worden toegepast
Had een tijdje terug van een besteld voor Golf 1 Corado Santana Passaat .
Komt ongeveer op €15.- op Ebay.
De voet is anders maar die heb ik verwijderd.
De gedachte was het pas te maken op de Matra grondplaat.
Helaas zat in de binnenkant geen plastic, dus niet zo maar te gebruiken.
Dan de Matrakraan maar is uit elkaar gehaald.
Die zit afgesloten met een rubber.
Deze kon ik er zo af halen.
De binnenwerken afdichting is gelijk in beide kranen.
Het rubber in de oude kraan is bikkelhard geworden endicht daardoor niet meer af.
De seal van de nieuwe kraan past perfect in de oude kraan.
De kraan sluit weer goed af .
Nog wat ontroesting en spuiten weer in elkaar gezet.
Werkt weer perfect.
Kraan is volkswagen.
oa hier te koop.
http://www.ebay.co.uk/itm/Heater-valve- ... 3f2c11a70a
Last edited by oetker on Thu Sep 25, 2014 7:53 am, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- oetker
- Posts: 8001
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact: