Revisie koelsysteem 2.2

Technische tips of alternatieve oplossingen
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

OK duidelijk Harry.
Ik weet niet of je die radiator voor handen hebt, maar kun je mij misschien de maten geven van die plaatjes en waar dat gat precies zit.
Dan maak ik die plaatjes zelf en las ze vast op de radiateur of tap wat gaten voor boutjes te zetten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman,is het goed dat ik je dat morgen geef wand ik zit hier nu in mijn pyama.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, doe maar rustig aan Harry, de Murena hoeft morgen niet klaar :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

oetker wrote: Ik zit ook al een tijdje te snuffelen naar koelbuizen van 32mm die de tand des tijds kunnen doorstaan.
In RVS zijn die best prijzig dus gezocht naar een alternatief.
Nu heb ik in de buurt een bedrijfje gevonden die galvanische buis kan leveren met een doorsnede van 33.7 mm. en een dikte van 2,65mm.
2mm is wel erg dik en zwaar.
Op mijn werk wordt wel eens rvs besteld. Ik kan wel eens vragen naar de prijs van 32mm pijp. Ik denk dat 1mm al dik genoeg is.
Nieuwe koelpijpen is ook iets wat ik eens wil vervangen.

Die superduper flexibele slang van je, hoe lang is die? En is die geribbeld van binnen? Een geribbelde binnenkant geeft stromingsweerstand.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die slang heb ik nog niet, maar wat ik op het oog heb is glad van binnen.
Die bestel ik nog niet voor ik de koelpijpen heb ivm de maat.
Iemand is bezig voor me RVS 32mm te snuffelen, want in koper niet kunnen vinden.
Het kan ook nog zijn dat ik voor allu ga als ik de juiste maat kan vinden.
Dat is dus nog niet ingevuld.
Er zit ook nog een specialistisch bedrijfje hier in Tiel.
Ik zal dus weer wat rond moeten toeren om wat mensen lastig te vallen met mijn hobby :oops:
Ook zou ik graag flenzen aan de eindjes hebben ivm met afschuiven van de slang.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

oetker wrote: Ook zou ik graag flenzen aan de eindjes hebben ivm met afschuiven van de slang.
Dat is inderdaad nodig. Rondom mijn motor heb ik gladde buis zonder randje. Ik heb al twee keer gehad dat er een slang afgeschoven is onderweg. Nu he ik er twee slangklemmen op.

Bij klemkoppelingen voor koperen buis zit er een (trouw)ring in de koppeling. Als er nou zo'n ring in rvs zou bestaan, dan zou dat als felsrand kunnen dienen?

Maar om er randjes op te felsen, kan er net zogoed ook meteen een bochtje in gezet worden om de orginele vorm te krijgen.
Wat is eigenlijk de diameter van de dunne buis?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Daarom had ik het liefst koperen buis gehad.
Die ringen kun je dan makkelijk solderen.
Op RVS en allu word het plakken denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zo herman, ik heb de maten van die plaatjes die zijn 9cm lang en 3,5 breed en er zit een gat in van 13mm.Maar waarom moet je dat allemaal weten je kan die oude beugel toch om zetten naar de nieuwe radiator.




grt harry de matra.
Attachments
1.JPG
1.JPG (93.68 KiB) Viewed 12384 times
2.JPG
2.JPG (93.78 KiB) Viewed 12384 times
2.JPG
2.JPG (93.78 KiB) Viewed 12384 times
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zo herman, ik heb de beugels van een oude kapote radiato er eens af genomen en die kan je gewoon op die nieuwe zetten dan is je probleem toch opgelost of niet?




grt harry de matra.
Attachments
beugels.JPG
beugels.JPG (93.08 KiB) Viewed 12377 times
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is het hem nu juist, er is geen oude beugel.
Er is in het verleden schijnbaar al is een wissel van de radiateur geweest
Daarbij hangt de radateur aan de bovenste klemmen, en onder is er niets, hij bungelt er maar een beetje bij.
Dat kwam aan het licht toen ik de beschermplaat er af haalde om te ontroesten.
In het handboek is er geen info over, maar op de nieuwe radiateur moet ik het dus bedenken.
Dan is het handig als ik weet hoe het origineel gezeten heeft
In ieder geval bedankt dat je het even hebt uitgezocht voor me, nu weet ik hoe ik de nieuwe radiator moet voorbereiden om in te hangen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, als je wild mag je die beugels van me hebben dan breng ik ze de 27 februari wel voor je mee. Ik heb daar er nog van liggen voor me zelf dus als je zo lang kan wachten? Je laat het me maar weten.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is Harry, als hij iemand kan helpen dan doet hij dat. Prachtig he. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat moet kunnen hé godfried daar zijn matra vrienden toch voor.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Harry,
Op het moment dat je het schreef was ik net 2 beugels aan het fabrieken.
Die had ik vast willen lassen onder de radiator.
Of dat een goed idee is weet ik niet, en kan het misschien beter origineel houden.
Neem ze maar mee voor me.
Mocht ik ze niet nodig hebben dan komen ze wel weer terug.
Alvast bedankt.
Attachments
P1030008 (Medium).JPG
P1030008 (Medium).JPG (76.98 KiB) Viewed 12338 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik zal ze voor je meenemen de 27 st.




grt harry de matra.
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

oetker wrote: Ik zit ook al een tijdje te snuffelen naar koelbuizen van 32mm die de tand des tijds kunnen doorstaan.
In RVS zijn die best prijzig dus gezocht naar een alternatief.
Nu heb ik in de buurt een bedrijfje gevonden die galvanische buis kan leveren met een doorsnede van 33.7 mm. en een dikte van 2,65mm.
Ik heb wat rvs prijzen opgevraagt via mijn werk.
RVS pijp 32mm, 1,5mm wanddikte, 9 euro per meter
RVS pijp 32mm, 1mm wanddikte niet leverbaar
RVS pijp 18mm, 1,5mm wanddikte, 5 euro per meter
RVS pijp 18mm, 1mm wanddikte, 4 euro per meter
Alles per 6 meter te bestellen.

Wellicht interessant?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja zeker wel, dat zijn mooie prijzen.
Kunnen we dat regelen?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Het gaat per 6 meter. Is dat genoeg voor twee auto's? 1,5 meter per pijp?

En heb jij een creatief idee om iets van een flensrandje te krijgen?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb geen idee hoe lang de pijpen zijn onder de auto, dat moet ik nog meten maar is niet voorhanden.

Toevallig heb ik het met Peter over die velsrandjes gehad.
Die wist dat er apparaatjes waren om dat te doen.
Gaat die voor me opzoeken.
Als dat niet lukt daan koop ik 35 mm knelringen waar ik iets tussenuit zaag, aan elkaar soldeer met zilversoldeer en knel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Een felsrandje maken is niet zo moeilijk.

Stook eerst het uiteinde van de buis goed heet.
Neem een stalen kogel die wat groter is dan de buisdoorsnede, leg deze kogel op het heetgestookte buiseinde en ram erop met een zware hamer... dan krijg je een mooi trompetje wat de slang met klem probleemloos tegenhoudt. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Is minder elegant, maar kan ook.
Wel zo zien te maken dat de rand niet in de slang snijd, maar het heeft maar iets nodig dus kan denk ik wel als je goed afbraamt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Tsja, als handige machines ontbreken kan gepast geweld soms ook een goede oplossing zijn. :lol:
Ik heb het in ieder geval al meerdere malen met succes gedaan.
Het insnijden van de rand kun je gemakkelijk voorkomen door het trompetje eerst wat groter te maken als nodig is en vervolgens met een tangetje/hamertje weer wat naar binnen buigen.

Maar let er wel even op dat je de slang niet te lang maakt, en anders tussendoor nog wat extra bevestigingssteuntjes fabriceren.
Klapperende koelslangen maken meer kapot dan je lief is... :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik doe het hier altijd met een koon wat ik eens heb gedraait. Gelijk bandit het zegt doe ik het ook maar dan niet met een kogel maar met een koon.
En dat gaat heel goed zonder dat ik een scherpe kant heb.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Bart.

Als ik naar het matenplan van de Murena kijk dan is 1m50 net niet of net wel lang genoeg.
Moet even exact opgemeten worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Laat maar horen hoeveel er nodig voor 2 auto's, en ik bestel het. Voor mezelf wil ik het eigenlijk wel de orginele lengte hebben.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dan gaan we het niet redden met 1 lengte voor 2 auto's.
Als je gaat bestellen mag je voor mij van de 32mm en de 18mm een lengte bestellen.
Voor vervoer moet dat dan even doormidden denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Ik zal eens kijken of ik 8 meter van elk kan bestellen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

OK Bart, als dat lukt dan stuur maar een pb met kosten en rekeningnummer, dan maak ik het over.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Harry nog bedankt voor de beugels, maar denk dat ik ze niet kan gebruiken.
De radiator die ik heb heeft een smallere top en bodemplaat.
De beugels zijn te wijd.
Image
Image
Vermoedelijk is de Visa radiateur toch iets anders waardoor ze niet passen.
Misschien dat ik ze er op las.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat is jammer herman, dan zou ik ze er ook op lassen.





grt harry de matra.
Post Reply