Page 2 of 3

Posted: Thu Jan 27, 2011 9:26 pm
by bart_heemskerk
Aangezien een nieuwe niet leverbaar is, ga ik mijn eigen stuurhuis opknappen. Een andere oude stuurhuis van marktplaats hoef ik niet. (tenzij ik mijn eigen stuurhuis verkloot) Eerst ga ik het stuurhuis stralen voordat ik hemuit elkaar haal. Dan lijkt het tenminste al als nieuw.....

Posted: Fri Jan 28, 2011 5:25 am
by GODFRIED
Nog geld genoeg voor zo een wrak van een stuurhuis.

Posted: Fri Jan 28, 2011 11:26 pm
by Geert
Er is een verschil tussen vragen en krijgen,hé Godfried.

Posted: Sat Jan 29, 2011 5:23 am
by GODFRIED
Geert wrote:Er is een verschil tussen vragen en krijgen,hé Godfried.
Inderdaad, veel van die onderdelen worden nooit verkocht en belanden dan op de schroothoop.

Posted: Sat Jan 29, 2011 3:56 pm
by jo
GODFRIED wrote:
Geert wrote:Er is een verschil tussen vragen en krijgen,hé Godfried.
Inderdaad, veel van die onderdelen worden nooit verkocht en belanden dan op de schroothoop.
Soms zijn de biedingen zo laag dat je uit onvrede de dingen liever op het schroot smijt, dan brengt het ook nog iets op.
Als ik denk aan mijn oude Yamaha velgen die ik op het XVforum te koop zette, 50€ voor 2 als nieuwe velgen (nieuw nog te koop à 220€/stuk) en dan krijg je biedingen van 10€ voor de 2, sorry die liggen nu op het schroot.
En nee ik denk niet een geldwolf te zijn, naargelang geef ik het ook al eens gratis weg en als ik er geld voor vraag is het meestal een redelijke en vaak lage prijs.

Posted: Sun Jan 30, 2011 9:38 am
by GODFRIED
Soms moet je veel geduld hebben om een echte liefhebber te vinden, die kennen de waarde en kopen wel.

Posted: Sun Jan 30, 2011 9:57 am
by oetker
Zo heb ik hier nog steeds 2 nieuwe 14" Bridgestone banden liggen.
Die zouden toch makkelijk samen €70.- moeten kunnen opbrengen.
Er is al €10.- geboden maar denk dat ze bij de volgende kerstboomverbranding rook gaan maken :evil:

Posted: Sun Jan 30, 2011 1:48 pm
by Toine
Herman wat zijn het precies voor een banden en waar heb je ze ergens tekoop staan.

Posted: Sun Jan 30, 2011 3:35 pm
by oetker
Het zijn 195/60/14 H banden.
Bridgestone ER300
Ik heb ze 100km op de 2.2 gehad.
Zie het banden topic Rubber.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1870
Image
Voor €70.- verwisselen ze bij elkaar van eigenaar.
Hebben meer als het dubbele gekost en de verfstrepen zijn er nog niet eens helemaal afgewassen.

Posted: Sun Jan 30, 2011 8:06 pm
by jo
Welke lastindex? Ik moet minimaal 81 hebben
Op welke breedte van velgen gaan die? Is 5 1/2 genoeg?

Posted: Sun Jan 30, 2011 8:40 pm
by oetker
Lastindex 86H
5 1/2 J lijkt me goed.
Murena is dacht ik 6J

Posted: Mon Jan 31, 2011 12:02 am
by jo
Neem ze voor me mee naar de meeting als dat gaat.

Posted: Mon Jan 31, 2011 12:05 am
by oetker
Ja doe ik.

Posted: Mon Jan 31, 2011 10:52 am
by Toine
Maar Herman nu moet je wel iets anders vinden voor onder de kerstboom, misschien krijg je de oude banden wel van Jo om op te stoken.

Posted: Mon Jan 31, 2011 10:57 am
by oetker
Er komen straks nog een paar Michelin Primacy van 15 inch vrij.
Die zijn iets te hoog en worden vervangen door lagere Conti's (45).
Als ik die niet verkocht krijg is mijn kerst toch nog goed :P

Posted: Sun Mar 06, 2011 2:19 pm
by bart_heemskerk
De laatste paar weken weinig vooruitgang met het stuurhuis. Tervergeefs probeer ik een nieuwe stuurhuis te bestellen bij diverse duitse webshops. Dus dan maar mijn eigen stuurhuis een tweede leven geven.

Bij de demontage braken zoals te verwachten alle bouten af. Hoeweil ik gehoopt had dat dat niet zou gebeuren. Want al vanaf één jaar geleden spray ik af en toe kruipolie op de bouten. Heeft dus niet geholpen. De afgebroken bouten moet ik nog uitboren.

Het complete stuurhuis heb ik meteen laten stralen, zonder eerst te demonteren. De rubber balgen waren nog heel, en het rubber om de spindel zag er nog goed uit. Er zou dus geen straalzand in het stuurhuis mogen komen. En dat is goed gelukt. Het ziet er weer uit als nieuw. En meteen het huis grijs gespoten. Beter nu dan later als het onder de vette vingers zit. En daarna heeft het stuurhuis enige tijd aan de kant gelegen.

Gisteren aan het demonteren geslagen. De recher kogel kwam makkelijk los, want die was een paar jaar geleden vernieuwd. En handig te weten dat het linkse draad is. Nou weet ik het, maar een paar jaar geleden heeft het veel tijd gekost eer ik erachter kwam waarom dat kloteding niet los wilde. :roll:

De linker kogel ging iets minder makkelijk. Met een hoop geweld de moer los weten te krijgen. Maar de kogel zelf was geen beweging in te krijgen. Uiteindelijk heb ik de kogel afgezaagt, en de moer aan het schroefdraad vastgelast. En toen proberen met een pneumatische slagsleutel het schroefdraad uit de arm te draaien. En dat mislukte.

Image

Dan maar niet. Dan maar ook de armen vernieuwen.


Image

Image

De tanden zien er goed uit, en de spindel ook. Ook het glijlager aan het uiteinde van het stuurhuis lijkt me goed. Dus eigenlijk was er niets mis met mijn stuurhuis?

Nou nog nieuwe armen op de kop tikken, en dan kan de boelw eer in elkaar.
Hoewel... ik heb weer een paar duitse webshops gevonden die een nieuw stuurhuis aanbieden voor zo'n 90 euro. Laat ik die maar eens proberen. 90 euro is spotgoedkoop, als je weet dat twee losse armen officieel 44euro per stuk kosten. En ik blijf toch een hollander....
Volgende week zit ik weer in engeland. Eens kijken of ik daar armen kan krijgen, en ook in afwachting op antwoord van de duitse webshops...

Posted: Sun Mar 06, 2011 3:22 pm
by bart_heemskerk
Armen zijn de QR1561s. Maar ik heb ook ergens gezien dat de QR4191s te gebruiken is. Deze is van de talbot solara. Volgens de quinton hazell website is de qr1561 230mm lang, en de qr4191s 225mm lang. Als ik mijn oude armen opmeet zijn deze 225mm.

De qr4191s staan op diverse duitse webshops aangeboden voor 15-16 euro. Die ga ik maar eens bestellen. :roll:

Posted: Sun Mar 06, 2011 3:23 pm
by oetker
Het is moeilijk te zien of worm en slider tanden goed zijn, maar goed te voelen als de boel in elkaar zit.
Bij het afstellen van de druktaats los in de bankschroef kun je de te grote spelingen voelen.
Mocht je niet aan de stuurarmen kunnen komen heb ik hier vrij zeker nog wel wat liggen wat bruikbaar is.

Posted: Sun Mar 06, 2011 3:32 pm
by oetker
Ik zal die nummers even nalopen in het programma.

Posted: Sun Mar 06, 2011 3:52 pm
by oetker
De QR1561S is goed, maar de solara komt bij mij met een heel andere spoorstang van 172mm.(vermoedelijk met stuurbekrachtiging).
De QR 4191S heeft rechtse schroefdraad volgens mijn programma, en is 290mm lang.
Er is veel misinformatie, dus let goed op.

Posted: Sun Mar 06, 2011 4:29 pm
by bart_heemskerk
Onderstaande komt van de website van quinton hazell
http://quintonhazell.de/downloads/QH6/Q ... 5-1166.pdf

Image

Image

Image

Ik denk dat de lengte 225 wel goed is, als ik de foto's vergelijk van de solera en 1100/rancho.
Maar op de alle duitse webshops die ik heb gezien staat het als 290mm. ik denk dat 290mm een foutje is die overal is over gekopieerd.

Posted: Sun Mar 06, 2011 5:32 pm
by oetker
We mogen aan nemen dat QH zijn zaakjes wel goed in de catalogus heeft zitten, en de cijfertjes lijken mij wel goed.
Die 5 mm zal niet veel uitmaken zo te zien.

Posted: Mon Mar 07, 2011 8:35 pm
by bart_heemskerk
Dejá-vu

Spoorstangen besteld bij een duitse webshop, want de website zegt dat ze met twee dagen te leveren zijn, en.... je raad het al.


Image

Posted: Mon Mar 07, 2011 8:41 pm
by oetker
Ik snap niet dat ze hun programma's dan aanpassen.
Zet er dan bij out of stock, dan hoef je ook geen moeite te doen.
Ik heb zelf een ouder type spoorstangen gemonteerd zonder de aanslag nok.
Daar heb ik de bovenste schokbrekerbevestiging gemonteerd.
Dan heeft de stang iets meer schuifmogelijkheid waardoor de draaicirkel ook iets korter word.
Die zie je nog wel is op Ebay UK voor een leuk prijsje.
Image
Image

Posted: Mon Mar 07, 2011 8:59 pm
by bart_heemskerk
Er staan er nu twee op ebay. ééntje van 13 pond, maar die kan er maar één leveren. En die andere is 30 pond, en dat vind ik een beetje duur.

Posted: Mon Mar 07, 2011 9:07 pm
by oetker
Ik heb incl. verzend voor 2 stuks iets van €25.- betaald bij de leverancier van de Rancho rod.
Soms moet je even afwachten of er iets voorbij komt.
Mocht je er niet uitkomen heb ik hier vrij zeker ook nog goed bruikbaar materiaal liggen.(zal echter even moeten zoeken).

Posted: Tue Mar 15, 2011 8:50 pm
by bart_heemskerk
De oogst van spoorstangen van diverse duitse websites: 1 (ééntje)
Ik geloof dat ze nu op zijn in duitsland. Er was één duitse webwinkel die mij belde met de mededeling dat de QR4191s nog maar één van te verkrijgen was bij zijn leverancier, en dat de QR1561S niet meer te bestellen is.

Maargoed, ik heb nu één nieuwe spoorstang. Ik ga dan maar 1 nieuwe en 1 oude monteren. De oude heeft geen speling, en de kogel zit nog vrij strak. Dit klusje heeft lang genoeg geduurt.

Wat me bij de nieuwe opvalt, dat de kogel wel erg strak zit. Als je de losse spoorstang in je hand hebt, en probeert dat te bewegen, gaat het zéér moeizaam. Toen ik het voor het eerst probeerde, lukte dat niet eens. Klopt dat?

De lengte is overgens in orde. Totale lengte is 225. En er zit een stop kraag op, die wat verder zit dan de oude. De stopkraag zit iets van 10mm meer naar buiten, dus grotere stuuruitslag. Foto's volgen.

Ik ben nu alleen het rubber kwijt wat om de spindel zit, en het dekseltje heb ik ietwat vernield bij het openen.

Posted: Tue Mar 15, 2011 9:03 pm
by oetker
quote
-------
Wat me bij de nieuwe opvalt, dat de kogel wel erg strak zit
=======================================

Inderdaad, dat gaat vrij strak, maar moet wel met wat moeite te bewegen zijn.

Posted: Wed Mar 16, 2011 8:44 pm
by bart_heemskerk
Image

Image

Lengte is ongeveer hetzelfde.

Image

De stopkraag zit echter te ver weg. Hier is de tandheugel maximaal opzij, en de stopkraag zit nog voor het huis. Ik zal dus een extra ring erop moeten maken.

Posted: Wed Mar 16, 2011 8:55 pm
by oetker
Dan ga je dus stuuruitslag inleveren.
Ik heb even gezocht en gevonden.
Is in goede conditie.
Als je hem nodig hebt laat maar weten.