Nieuw stuurhuis.

Technische tips of alternatieve oplossingen
User avatar
GODFRIED
Posts: 8522
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Thu Mar 17, 2011 6:20 am

Als het mogelijk is laten afdraaien???
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk » Sat Mar 19, 2011 11:14 am

Het stuurhuis zit weer in elkaar, maar nu voel ik een zwaar punt op de rechtdoor stand. Dat was niet eerder opgevallen. :cry:

Nou kan ik spindel er op een andere stand in zetten. Dan wordt er een andere tand van de spindel gebruikt voor de rechtdoor stand. Dat halveerd het zware punt. Volgens mij kan het geen kwaad om de spindel in een andere stand te gebruiken, toch? De flexibele koppeling komt dan ook op een andere stand te staan. En de stuurstang, die er maar op 1 manier in past, komt dan ook op een andere stand te staan. Dus dan moet ik het stuur op een andere stand erop zeten om dit weer recht te zetten.


Wat me ook opviel, is als ik de veer weglaat van de druktaats (heet dat zo?) dan stuurt het erg licht. En voelik geen zwaar punt. Als ik de druktaats instel op minimale speling, en ik zou de veer achterwege laten, wat zijn de concequenties?

User avatar
oetker
Posts: 7541
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Mar 19, 2011 8:03 pm

Nou dat zou ik maar niet doen.
Die veer is voor je veiligheid en afstelling van de druktaats moet je op de auto doen en het WP handboek vergeten.
Bij impact moet de veer indrukken en de worm vrij komen zodat de klap niet doordrukt in het stuur.
Ik heb daar een tijd mee zitten spelen en veel opgezocht hoe het bij andere auto's zit.
Bij de meeste auto's word dat op 7 Nm afgesteld, maar dat klopt dus niet voor de Murena.
Ik heb de volgende truc toegepast.

Zet de druktaats losjes vast.
Zet de auto met de wielen op de grond.
Beweeg het stuur wild heen en weer.
Je zult tikken bij de taats horen.
Draai hem een klein stukje aan en herhaal de stuurbewegingen.
Doe dit net zolang tot je net geen tikken meer hoort.
Vervolgens draai je de taats nog 15 graden in en zet de borgmoer vast.

Edit.
Foute info verwijdert.
Last edited by oetker on Sat Jan 03, 2015 6:41 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk » Sat Mar 19, 2011 9:01 pm

Dat is totaal anders dan het handboek :o

Ik heb het nu zo gedaan zoals het boek aangeeft. Dus helemaal indraaien, en dan iets terug. Dan drukt de veer erg hard. Zo heeft het ook altijd afgesteld gezeten.
Die handelswijze zoals jij schetst, komt er veel minder veerdruk op te staan, en stuurt het lichter. Ga ik morgen mee aan de gang.

Ik heb nou een 6mm dikke ring gemaakt op de nieuwe spoorstang. Die ring is nu de eindstop. De ring heb ik echter te groot gemaakt. Het haakt in de balgen van de hoes.

Image

User avatar
oetker
Posts: 7541
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Mar 19, 2011 9:51 pm

Die stuurhuizen zijn echt klussen met hindernissen :wink:
Als je het stuurhuis afstelt zoals het WP manual dan klopt er echt geen moer van.
De veerkracht is dan veel te hoog.
Ik weet niet waarom ze dat zo bedacht hebben en niet gewoon een kracht voor de torsiesleutel hebben opgegeven zoals andere fabrikanten ook doen.
De aantrekkoppels in andere auto's liggen rond de 7 Nm.
Omdat ik geen getal had heb ik het proefondervindelijk zo uitgezocht.
Dat gaat goed en de wagen stuurt beter.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8522
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Mar 20, 2011 10:18 am

Goed om te weten waar we allemaal rekening mee moeten houden als we zelf deze revisie willen uitvoeren.
Het lijkt allemaal eenvoudig tot je er aan begint. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk » Sun Mar 20, 2011 7:11 pm

oetker wrote:Die veer is voor je veiligheid en afstelling van de druktaats moet je op de auto doen en het WP handboek vergeten.
Bij impact moet de veer indrukken en de worm vrij komen zodat de klap niet doordrukt in het stuur.


Is dat wel zo?
Als ik bij mij de druktaats verwijder, dan komt de worm niet vrij. Dus met druktaats en lichte veerdruk komt het zeker niet vrij. Dat lijkt me ook niet wenselijk. Als het wiel een klap krijgt, dan heb ik liever dat ik de macht over het stuur hou, dan dat opeens de wielen de andere kant gaan opwijzen.
Als ik google, dan vind ik ook weinig informatie hierover. Maar wat ik wel vind, is ongeveer hetzelfde wat het boek aangeeft.
Wat ik uit het boek begrijp, is dat je de druktaats helemaal moet indraaien, en dan 1/6 slag terug. Ik heb het nu ook zo gedaan, maar dan 1 hele slag terug. Ik heb daar wel een goed gevoel bij.

Waar ik een minder goed gevoel bij heb, is dat er bij de nieuwe spoorstang-uiteinde-kogels geen moeren bij zitten. Ik kon er nog eentje herbruiken van de oude kogel, maar die van de andere kogel was verloren gegaan. En waar haal je nu zogauw een M12 moer met fijn links schroefdraad vandaan?

Image

Is er iemand die zo'n moer over heeft? :roll:

User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine » Sun Mar 20, 2011 7:31 pm

fabory vestiging heeft veel op voorraad liggen

User avatar
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk » Sun Mar 20, 2011 7:35 pm

Toine wrote:fabory vestiging heeft veel op voorraad liggen


Dan ga ik daar eens kijken. Mijn werk is klant bij fabory, en er zit een vestiging vlakbij. Zouden ze ook per stuk verkopen?

User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine » Sun Mar 20, 2011 7:55 pm

in eindhoven wel gewoon per stuk zelfs aan particulieren dus ik neem aan bij de andere fillialen ook

User avatar
oetker
Posts: 7541
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Mar 20, 2011 9:21 pm

Quote
-------
Is dat wel zo?
Als ik bij mij de druktaats verwijder, dan komt de worm niet vrij.
===========================================

Volgens mij heb ik dat bij het 1100 stuurhuis zo gedaan.
Maar goed, die instelling is wel degelijk om er voor te zorgen dat je geen duim breekt als je met dichtgeknepen billen en hard knijpend in het stuur op een botsing afstormt.
Ik zal dat op mijn auto nog eens controleren.

Ik heb de moeren hier niet meer liggen.
Ik heb ze geloof ik bij Peter in de grote moerenbak gegooid.
Daar ben ik morgen toch, dus kijk ik even of ik ze nog kan vinden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk » Mon Mar 21, 2011 4:50 pm

Herman, bedankt voor je aanbod. Morgen kan ik er twee ophalen bij de plaatselijke fabory. 8)

User avatar
oetker
Posts: 7541
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Mar 21, 2011 9:21 pm

Dat is mooi want ik heb ze niet kunnen vinden vandaag.
Vermoedelijk heb ik ze ook hergebruikt omdat ze niet bij de nieuwe kogels zaten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk » Sat Mar 26, 2011 8:46 pm

Het stuurhuis zit eindelijk weer op zijn plek, en de auto staat eindelijk weer op zijn wielen. En eindelijk weer eens een stukje gereden :D

Ik heb zelf geprobeert om de uitlijning recht te krijgen. Met behulp van een winkelhaak en een lat.

Image

User avatar
oetker
Posts: 7541
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Mar 26, 2011 8:55 pm

Voor naar het uitlijn bedrijf te brengen prima toch.

Ik had vandaag Yoran zijn auto op bezoek.
Ik heb uiteraard de druktaats afstelling nog is bekeken.
Het blijkt dat tussen mijn methode en de methode van het handboek maar iets verschil zit.
We konden de taats geen 45 graden opdraaien want dan liep het stuur zwaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

Post Reply