Page 3 of 7

Posted: Thu Oct 21, 2010 12:09 am
by Muddy Bandit
Met een spuitbus remmenreiniger of deodorant wil het ook wel... :wink:

Posted: Thu Oct 21, 2010 11:05 pm
by Remco007
Nog steeds geen vonk. De kabel naar de verdeler gaf 10 kOhm, deze heb ik weer door de oude vervangen van 3 kOhm maar dat maakt volgens mij geen verschil.

Ik heb de aansluitingen op de bobine nog eens omgedraaid omdat ik er over twijfelde. Het schema is hier niet duidelijk in.

Ik heb de grijze draad op de plus (15) van de bobine en de min op de min (1). De bobine ligt door zijn verflagen verder niet aan aarde en er zit geen ontstoorcondensator op.

Is dit nu juist want dan kan ik verder zoeken. Heb ik door het omwisselen misschien iets kapot gemaakt?

Posted: Thu Oct 21, 2010 11:10 pm
by oetker
Quote
--------
Ik heb de grijze draad op de plus (15) van de bobine en de min op de min.
==================================================
De grijze draad is +contact, maar is daar ook 12 Volt ?
De min van de Bobine gaat niet naar massa, maar naar het moduul.
Daar moet de puls vandaan komen.

Posted: Thu Oct 21, 2010 11:47 pm
by Remco007
Op de grijze heb ik 12 volt. De aansluiting (1) ligt niet aan massa maar is verbonden met de zwarte draad naar de ontstekingsmoduul..

Ik heb de stekker van de ontstekingsmodule nog eens onder handen genomen. Ik had twijfels over de uitgelubberde aansluitingen.

Morgen weer een poging, het is nu te laat.

Posted: Fri Oct 22, 2010 12:29 am
by oetker
De -bobine moet volgens schema de gele draad zijn van -bobine naar pen 5 van moduul..
De zwarte draad is de massa voor het Hall element en zit aan pen 4 van het moduul.
Het moduul zelf moet zo te zien aan de carosserie bevestigd zijn voor massa.

Image

Image

Let op kleuren kloppen niet altijd.
Het is nu eenmaal een Matra :wink:

Posted: Fri Oct 22, 2010 7:28 am
by benny
Controleer de draad tussen de omvormer en de delco. Deze durft nogal eens een onderbreking te hebben.

Posted: Fri Oct 22, 2010 7:16 pm
by Remco007
Benny, Wat bedoel je? De omvormer is de bobine volgens mij maar wat is de delco? de verdeler?

Posted: Fri Oct 22, 2010 7:45 pm
by hendrik
Ja Remco,een delco is een verdeler.




grt harry de matra.

Posted: Fri Oct 22, 2010 8:02 pm
by Remco007
Oetker,

Bedankt voor het heldere schema. Ik ga dit eens door meten.

Posted: Fri Oct 22, 2010 10:28 pm
by oetker
Als het rubber van de draad doorvoer op de verdeler los zit kunnen de draden wel is doorgeneden in de verdeler liggen.
Daar hangt namelijk een als scheermes werkende pulsgever boven.

Image

Posted: Fri Oct 22, 2010 10:48 pm
by Remco007
Oetker,

Ik heb het topic gezien. Ik krijg de verdeler echter niet uit elkaar.

Het probleem lag echter in uitgeluberde aansluitingen op de ontstekingsmodule waardoor ik geheel geen vonk had.

Vanavond weer een poging gewaagd en hij sloeg aan (leek wel een traktor). De ontsteking wat vervroegd en het lijkt wel een zonnetje.

http://www.youtube.com/watch?v=rgD-mGs2uaY
ps. Choke stond nog uit.

Nu nog de accubak en de schakelstang terug plaatsen en rijden :-)


Bedankt voor alle suggesties.

Posted: Fri Oct 22, 2010 10:54 pm
by oetker
Mooi zo, gefeliciteerd.
Motor klinkt goed op eerste gehoor.
Eindelijk eer van je werk.
Scheuren maar :wink:

Posted: Fri Oct 22, 2010 11:02 pm
by hendrik
Zo Remco, nu kan je weer lekker gaan scheuren met je matra.





grt harry de matra.

Posted: Sat Oct 23, 2010 8:45 am
by benny
Goed gedaan Remco. En nu de aandacht trekken op de weg (gaat wel vanzelf).

Posted: Sun Oct 31, 2010 12:39 am
by Remco007
Nog even een vraag. Ik heb alles goed warm laten draaien en getest.
De radiateur wordt warm in een hoekje maar de ventilator gaat nog niet draaien. Misschien iets te kort getest.

Wat is nu de normale werktemperatuur. De meter bleef steken voor de 90 graden dus de temperatuur ligt tussen de 75 en 90 graden.

Wanneer komt de ventilator nu bij?

De koelvloeistofbuizen zijn vervangen. Totale kosten 40,= ex.

Posted: Sun Oct 31, 2010 7:10 am
by oetker
Ik kan niet goed voor de 1.6 spreken, maar de bedrijfstemperatuur tussen de 80-90 is goed.
Ik heb dezelfde sensoren in de 2.2 en de vin springt aan bij 95 graden.
Ik moet wel de auto 15-20 minuten stationair laten draaien voor die aanspringt.
Buizen zien er goed uit en voor een leuk prijsje.
Wat heb je nu gebruikt daarvoor?

Posted: Sun Oct 31, 2010 10:12 am
by GODFRIED
Wat zie ik!! De murena staat op bierbakken, dat is durven!!

Posted: Sun Oct 31, 2010 10:48 am
by hendrik
Straks is de murena zat van al dat bier te zien.





grt harry de matra.

Posted: Sun Oct 31, 2010 11:10 am
by jurgen M
GODFRIED wrote:Wat zie ik!! De murena staat op bierbakken, dat is durven!!
Zijn bakken amstel! Valt dat binnen categorie :D :D :D

Posted: Sun Oct 31, 2010 3:13 pm
by Remco007
Omgekeerde kratten op een stenen vloer met planken voor de drukverdeling. Dit is ongeveer 250 kg per krat. In ieder geval een stuk stabieler en voor mij veiliger dan op de 2-koloms hefbrug laten staan. Dit bewoog toch iets te veel naar mijn zin.

Ik ben blij dat de bedrijfstemperatuur goed is. De vin heb ik nog niet horen aanslaan omdat de motor waarschijnlijk die temperatuur niet benaderd.

ps. Was wel een zware klus om de kratten leeg te krijgen :-)

Posted: Sun Oct 31, 2010 3:19 pm
by Remco007
oh ja, de buizen.

De middelste voor de kachel zijn 18x1,2 cv buizen van Presta. Standaard maat.

De twee dikke zijn 32 mm Wavin Tigr.. buizen. Dunwandig aluminium buizen met kunstof coating van binnen en buiten. Met een fohn goed voorverwarmd en daarna met de hand gebogen. Een buigijzer zou nog beter werken.

Posted: Sun Oct 31, 2010 3:53 pm
by GODFRIED
Die buizen dat heb je fijn bedacht, daar komt niets aan.

Posted: Sun Oct 31, 2010 4:14 pm
by hendrik
Dat zijn fijne buizen dat heb je goed bedacht daar komt nooit wat aan.






grt harry de matra.

Posted: Sat Nov 06, 2010 2:57 pm
by Remco007
Helaas, Een stukje gereden en daarna voor de garage warm laten draaien. De temperatuur ging over de 95 graden en toen..... was ik een heleboel koelvloeistof kwijt. De ventilator heb ik niet aan horen slaan.

Gelukkig gecontroleerd getest dus de motor heeft geen schade.

Terug naar de brug maar daar staat nu de kever met een defecte benzinepomp....

Posted: Sat Nov 06, 2010 4:52 pm
by hendrik
Ja dat is niet zo prettig om te horen maar goed dat je geen schade hebt aan de motor.





grt harry de matra.

Posted: Sat Nov 06, 2010 8:04 pm
by oetker
Vermoedelijk nog lucht in het systeem.
Even volgens het boekje afvullen.
In ieder geval controleren of de sensor en het circuit van ventilator goed zijn.
Sensor op de radiateur doorverbinden en vin moet draaien ter controle.
Sensor controleren op openen in bak heet water.

Nieuwe sensor Thermostaat en temp voeler kosten maar een paar tientjes.
Ik zou dat standaard vernieuwen als je toch het systeem aanpakt.

Posted: Sat Nov 06, 2010 9:37 pm
by Remco007
Oetker,

Ik heb een nieuwe sensor geplaatst maar het controleren op lucht ga ik toch maar nog een keer beter doen (moet toch weer vullen). De ventilator had ik nog niet getest maar dat ga ik natuurlijk ook doen.

Goeie tip.

Posted: Sun Nov 07, 2010 4:01 pm
by Remco007
Zo, De thermostaat getest. De nieuwe schakelde pas bij 95 graden. De oude bij 90 graden dus de oude maar geplaatst.
Direct ook de verbindingsstekkers vervangen en de dikke kabel bij de accu.

De ventilator schakelt. Nu nog warm testen.

ps. Heb de koeling bij de radiateur ontlucht en bij de darm met de ontluchtingsdop bij de motor. Dit moet het volgens mij zijn.

Posted: Sun Nov 07, 2010 4:46 pm
by oetker
95 graden schakelen is wat laat.
Dan is het achterin nog veel warmer.
Origineel is 92 graden aan en 87 graden uit.

Posted: Sun Nov 07, 2010 5:04 pm
by Remco007
Dat klopt. De "nieuwe" thermostaat gaat bij 90 graden al.

Net warm getest. Helaas, boven de 90 graden wordt er heel wat koelvloeistof uitgespuugd. Ik snap niet waar het probleem zit. Enige suggesties?