Page 3 of 4

Posted: Tue Apr 27, 2010 7:06 am
by GODFRIED
Inderdaad, soms plak ik de openingen dicht, maar als het vettig is houd het niet.

Posted: Tue Apr 27, 2010 10:09 pm
by Muddy Bandit
GODFRIED wrote:Inderdaad, soms plak ik de openingen dicht, maar als het vettig is houd het niet.

Ik maak de openingen eerst even schoon met remmenreiniger.
Vervolgens maak ik van ducktape een prop met de kleefzijde aan de buitenkant, en dan druk ik de prop vast in de opening.
Op lastige plaatsen even een lange spijker door de prop steken, dan heb je altijd een handvat om de prop er weer uit te halen.

Posted: Tue Apr 27, 2010 10:17 pm
by jo
Hier ook duck tape.

Posted: Wed Apr 28, 2010 7:08 am
by GODFRIED
De volgende keer ook eens proberen, maar een gewoonte is moeilijk af te leren. :wink:

Posted: Thu Apr 29, 2010 11:16 pm
by Remco007
Eindelijk de kleppen gedemonteerd. Mijn eigengemaakte kleppentang heeft het twee kleppen volgehouden maar brak toen op het draaipunt. Gelukkig had de eigenaar van Keverland nog een kleppentang over die ik moch lenen. Hij had vroeger een Bagheera gehad en was wel geinteresseerd over de vorderingen. Momenteel staat de Murena zonder uitlaat en met een lekke koppakking stil maar de kever is van stal dus ik rij weer.

Posted: Fri Apr 30, 2010 6:57 am
by GODFRIED
Spijtig van je kleppentang, deze zou anders perfect kunnen werken.
Succes. :wink:

Posted: Sun May 02, 2010 3:27 pm
by benny
Remco, passen de klepsteeldichtingen? Volgens mij zitten de verkeerde in de set. Ik heb klepstelen van 8mm en de zitting is 12.7 mm. Ik heb contact genomen met de verkoper, en die schrijft dat ze zouden moeten passen. Blijkbaar weet hij niet dat er waarschijnlijk 2 verschillende dichtingen bestaan voor de cilinderkoppen. Ik mag ze terugsturen en krijg dan mijn geld terug maar dat doe ik niet want de verzendkosten zijn te hoog.

Posted: Sun May 02, 2010 7:14 pm
by Remco007
Benny, Ik wist niet dat er ook klepsteeldichtingen in het pakket zaten dus had ik deze al bij Simonis besteld. Ik zal ze eens opmeten want die in het pakket zitten heb ik nu over.

Posted: Sun May 02, 2010 9:59 pm
by Remco007
Benny, Ze zouden moeten passen. Ik wil ze wel opsturen. Stuur maar een PM.

Posted: Sun May 02, 2010 10:03 pm
by Remco007
Kleppen geslepen en kop geschuurd. Daarna de kleppen terug geplaatst en volgegoten met Thinner. Na een uur was er 1,5mm vloeistof weg dus volgens mij voldoet het.

Nu wilde ik de boel in elkaar gaan zetten maar behalve de twee bussen die in het blok zitten heb ik nog twee bussen over. Weet iemand waar deze horen?

Horen deze misschien bij de klepstoterstang?

Posted: Sun May 02, 2010 10:24 pm
by benny
Die klepsteeldichtingen heb ik niet nodig. Ik heb er hier ook nog 8 liggen. Aangezien het dezelfde zijn die jij hebt, zou ik wel eens willen zien hoe jij die erop krijgt. Wil je eens meten wat de afmeting is waar die dichtingen op zitten op de cilinderkop? De bussen die je over hebt kunnen van de armen komen waar de bouten in zitten om de cilinderkop vast te maken. Die armen tussen de kleptuimelaars.

Posted: Sun May 02, 2010 11:20 pm
by Remco007
Ik heb deze dus niet gebruikt maar de klepsteeldichtingen van Simon uit Duitsland. De bussen kan ik helaas niet meer voor je meten want alle kleppen zitten er al weer op.

Posted: Mon May 03, 2010 7:31 am
by GODFRIED
Dat gaat goed, doe zo verder.

Die klepdichtingen zijn die wel juist? volgens mij zijn die voor de bagheera type 1. Julie hebben de hoge nodig, of ben ik mis?

Posted: Mon May 03, 2010 3:30 pm
by benny
Het zou moeten gaan om de Elring 010.250 dichting.
De afmetingen hiervan zijn 8x12,7/15,3x9,5

Posted: Mon May 03, 2010 8:14 pm
by Remco007
Godfried, Ik heb de dichtingen zoals je afbeeld. Deze heb ik bij Simon besteld. Maar goed dat ik de groene niet geplaatst heb.

Posted: Mon May 03, 2010 11:17 pm
by Remco007
De kop is er weer op. Helaas kan ik pas compressie testen als ik dat lastige doekje hab verwijderd. Ik heb gelijk de extra kogel op de schakelstang geplaatst. (kleppendeksel moet ik nog wel schoonmaken) Nu nog wachten tot dat de hittebestendige verf binnen komt.

Wie heeft er ervaring met de papieren pakkingen. Moet ik deze eerst vet maken of droog plaatsen? Volgens mij moet ik ze in vetten en waar vet ik ze dan mee in?

Posted: Mon May 03, 2010 11:31 pm
by benny
Nooit olie of vet gebruiken, die zorgen ervoor dat de dichting niet aanpakt aan het metaal. De onderdelen goed ontvetten en dan de papieren dichtingen ertussen. Je kan eventueel op de metalen delen vloeibare pakking smeren en dan de papieren dichting ertussen.

Posted: Mon May 03, 2010 11:49 pm
by oetker
Jongens niet te schoon maken al die motoren.
Ik val zo uit de toon met die vette klomp achterin.
Wel oppassen dat je niet te veel van die vloeibare pakking gebruikt.
Dan krijg je dit soort dingen.

Pic Lars B

Posted: Tue May 04, 2010 7:11 am
by GODFRIED
Ik gebruik bij een papierendichting altijd iets pasta. Bij een nieuwe motor denk ik dat ze geen pasta gebruiken.

je ziet wat te veel doet in het carter van de motor, daar verzamelt alles zich.

Posted: Tue May 04, 2010 5:04 pm
by jurgen M
Bij montage zag mijn motor er ook zo uit, nu krijg ik idd hartzeer als ik een beetje vet zie opduiken uit een of andere dichting... Zal wel normaal zijn eens je begint te rijden[

Posted: Tue May 04, 2010 7:24 pm
by Remco007
Die van mij is wel redelijk schoon nu maar zo ver als Godfried ga ik niet. De boel wordt toch weer vies en vuil alleen is het wel prettig dat je handen niet steeds zwart zijn als je in de moterruimte zit.

Maar goed. Dun streepje vloeibare pakking moet het doen.

In de manual las ik ook iets over de koppaking vetten voor plaatsen maar dat heb ik ook niet gedaan. Mij lijkt het dat een dun filmlaagje vet alleen maar voor lekkage kan gaan zorgen. Ik hoop dat dit geen problemen veroorzaakt.

Posted: Wed May 05, 2010 7:25 am
by GODFRIED
Ik heb de koppakking voor het plaatsen met wat motorolie ingesmeerd. Dacht dat dit aangeraden is!!

Posted: Wed May 05, 2010 3:39 pm
by benny
Godfried, kan je eens de afmetingen die hierboven staan controleren op je klepsteeldichting?

Posted: Thu May 06, 2010 7:32 am
by GODFRIED
Benny, ik hoop dat ik er nog liggen heb. De foto is al ouder.
Die lage van de bagheera , daar heb ik ook twee setjes van liggen maar deze zijn niet bruikbaar op mijn bagheera en ook niet op de murena.

Ik heb het gevonden. Stond al op het forum.

Is dat voldoende?????

Posted: Thu May 06, 2010 11:24 pm
by Remco007
Ik heb het setje pakkingen uitgepakt. Een aantal kan ik wel plaatsen en de rest kom ik nog wel een keer tegen. Wat ik graag wil weten is waar de rubber afdichtingen geplaatst dienen te worden. Deze zou ik nu al graag vervangen omdat ze waarschijnlijk uitgehard zijn. Ook de pakking daaronder is waarschijnlijk van de carburateur maar misschien alleen van de Bagheera. Ik ken deze niet van de Murena. Wie o wie kan de pakkingen plaatsen?

ps. Er zitten nog een paar pakkingen in een klein pakket die niet op de foto staan maar deze zijn nu niet belangrijk.

Posted: Fri May 07, 2010 4:46 pm
by benny
Inderdaad Godfried, dat is het. Dat de Murena 1.6 daarbij staat roept bij mij toch vraagtekens op.

Posted: Fri May 07, 2010 7:03 pm
by GODFRIED
benny wrote:Inderdaad Godfried, dat is het. Dat de Murena 1.6 daarbij staat roept bij mij toch vraagtekens op.
Waarom? Mijn bagheera heeft deze klepsteeldichtingen ook.

Posted: Fri May 07, 2010 7:44 pm
by benny
Godfried, de nieuwe klepsteeldichtingen zijn die kleinere.

Posted: Sat May 08, 2010 9:05 am
by GODFRIED
Inderdaad nu zie ik pas wat je bedoelt. Ik heb altijd gedacht dat de kleine dichtingen de oude waren maar het is het tegenovergestelde. Dus dat wil zeggen dat ik nog twee setjes liggen heb waar ik niets mee kan doen??

Zitten er nu kleine of grote op een murena??? Kleine zeker??

Posted: Sat May 08, 2010 9:19 am
by benny
Er zitten grote in de Murena 1.6 daarom dat ik mij afvraag vanwaar ze erbij komen "Murena 1.6 bouwjaar 83" op die service te plaatsen. De 2.2 heeft een ander model.