Kleppen frezen

Technische tips of alternatieve oplossingen
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Benny, bedankt. Ik heb ze direct besteld.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Gisteravond met mijn vrouw maar eens de matra gebruikt om naar vrienden te gaan. Daarvoor gebruikte ik deze alleen in het weekend in het dorp. Al met al een spannend ritje geweest. De heenreis ging wel goed alleen af en toe schokken bij het optrekken en het afslaan van de motor als je voor een stoplicht stopte.

De terugreis was "leuker". Bij vertrek bleek de rechter koplamp los te bungelen. De koplamp was vastgelijmd in het ijzeren frame maar dit was losgelaten. Met een paar tyre-wraps weer vastgezet en door gereden.

Het schokken werd steeds erger en op het laatst reed de wagen alleen met het gas er op. Als je het gas iets iets los liet sloeg ie bijna af.

Een paar straten voor ons huis een schurend geluid en bij de op een na laatste drempel kon ik de uitlaat op gaan rapen. Daarna met brullende pijp verder gereden en uiteindelijk voor de garage gedumpt.

Op dit moment weet ik de staat van de motor niet meer. De temperatuurmeter werkt helaas niet dus daar kon ik ook niets aan af lezen. De nieuwe motor krijgt nu wel even voorrang.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Vandaag nog even verder gekeken en wat bleek, geen koelvloeistof meer. Volgens mij ligt de koppakking er uit.
Attachments
Pict3273.jpg
Pict3273.jpg (54.12 KiB) Viewed 11412 times
Pict3272.jpg
Pict3272.jpg (74.23 KiB) Viewed 11412 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

:o

Dan is het ook niet zo verwonderlijk dat de temperatuurmeter niets aangeeft... deze reageert op de temperatuur van de koelvloeistof.

Als ik dit zo lees ben ik er bang voor dat je de motor gisteren naar de eeuwige jachtvelden hebt gereden.... ongekoeld gebruik betekend meestal einde verhaal voor het blok. :cry:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

En nu het konstant het verhaal van je vrouw moeten aanhoren?
Alvast een voorspoedige herstelling gewenst.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is zonde, geen koeling. Dat mag niet gebeuren. :cry:

Een koopje voor die dichtingset. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Ik heb gelukkig al een blok liggen maar deze had nog een paar weekjes mee moeten gaan. Helaas. Nu maar kleppen gaan roderen en de kever cabrio weer van de stalling halen.
Attachments
PICT3255.JPG
PICT3255.JPG (56.64 KiB) Viewed 11387 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Alles komt goed, je hebt al een andere motor. Nu deze nog in orde zetten. :wink:
succes.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb een klepveertang gekocht voor 15,84 euro.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is een interssante prijs Benny.
Zoek ik ook nog.
Ook groot genoeg voor de 2.2 kop?
Waar te koop?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Voor dat geld kun je niet prullen. Dat is zeker een koopje. Ik wil er ook één. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bedankt Benny.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Tijdje terug naar de opendeurdag geweest.

Zéér interresant en spotgoedkoop gereedschap.

Zal misschien niet allemaal van hoge kwaliteit zijn maar we moeten er ook ons brood niet mee verdienen.

Is ook zeer goed mee te handelen met deze verkoper.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Vreemd. Snelle conculie getrokken denk ik. Vandaag even water bijgevuld conform de instructies en ging maar een liter in. Motor geprobeerd te starten en die deed het gelijk. In het koelvloeistoftankje zie ik wat "schuim". Dit is ook zo weer weg. Een tijdje laten draaien en de radiateur werd warm.

Wat het schokken met warme motor zaterdag betekende weet ik niet maar de koppakking ligt er niet volledig uit anders loopt de motor echt niet.

Iemand ervaring met een schokkende motor. Het was echt god gas geven en dan schoot je vooruit. Als je het gas iets los liet stortte ie bijna in.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Is de olie melkkleur?
Een andere test is de motor/uitlaat warmdraaien, zodat alle condens uit de uitlaat is..
Vervolgen houd je een hand achter de uitlaat en geeft een paar keer gas..
Als die hand nat word, heb je of een lekke koppakking, of een gescheurde kop.
Kijk uit dat je de handjes niet verbrand.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Indien de controle die Herman beschrijft nihil is zou ik de onsteking (bougies) en de carburatie controleren.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Een aantal weken terug had ik dat soort problemen. De eerste 20 km gingen als vanouds, maar daarna ging de motor haperen, dreigde stil te vallen en was alleen met een flinke dot gas weer aan de praat te houden. En dat werd steeds erger.
Nadat ik moeizaam mijn bestemming had bereikt wilde de auto bij vertrek niet meer starten. Het bleek een kwestie van elektra en rotte stekkers te zijn.
Kortom die verschijnselen kunnen veel oorzaken hebben. Maar er was bij mij niets loos met uitlaat of koelvloeistof.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Ik kan e.e.a. nog niet testen omdat de uitlaat er weer opnieuw en nu beter onder geplaatst moet worden. Liever heb ik een goede demper dan de uitlaat met twee dubbele pijpen die ik nu heb....

Vorige week heb ik het blok schoon gemaakt. Daarvoor heb ik alle gaten dichtgestopt met een doekje. De brandstofpomp had ik al verwijderd omdat ik toch een elektronische pomp heb maar tijdens het polijsten verdween het doekje naar binnen.... Helaas niet meer op te vissen.
Misschien een retorische vraag maar kan ik het laten zitten of moet het stukje er met alle geweld uit. Waarschijnlijk ligt het nu onderin.
Attachments
Hierbij een voorbeeld van het stukje
Hierbij een voorbeeld van het stukje
Pict3297.jpg (20.93 KiB) Viewed 11300 times
En de ride voor de zomer
En de ride voor de zomer
Pict3291.jpg (68.36 KiB) Viewed 11300 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zeker uithalen want er kan een oliekanaal verstopt raken met alle gevolgen vandien.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

kleppen frezen

Post by lemans »

hallo,

dit jobke heb ik net achter de rug ,de murenakop is net gevlakt,
en samen de kleppen en op dichtheid onder vlstf afgeperst ter controlern
en teven nieuwe klepzittingen laten steken , kostprijs ruime
400 euro , terug bij u op 2 werkdagen op 10 min van mijn deur in leuven

stef lemans

ps , prima werk , want ik knal er ondertussen al lekker mee rond....
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Stef,

Mag ook wel voor dat geld en dan spreken we alleen van de cilinderkop.

Remco, In principe zou ik zeggen dat stukje doek kan geen kwaad!!! De olie die naar de motor gaat wordt eerst door een zeef gezogen in het carter , door de oliefilter en dan via de oliepomp naar de motor gestuurd.
De oliekanalen kan hij niet verstoppen, maar de doek kan in stukjes geraken en zo het zeef en de oliefilter gedeeltelijk verstoppen. Dan is nog de vraag wat doet de krukas met dit doekje?? Ik vermoed dat het zal zakken in de olie naar de bodem van het carter, maar of dit zeker is????

Misschien als je de olie aflaat dat je door deze opening het doekje uit het carter kunt halen, met wat geluk drijft het met de olie mee!!
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:
Remco, In principe zou ik zeggen dat stukje doek kan geen kwaad!!! De olie die naar de motor gaat wordt eerst door een zeef gezogen in het carter , door de oliefilter en dan via de oliepomp naar de motor gestuurd.
De oliekanalen kan hij niet verstoppen, maar de doek kan in stukjes geraken en zo het zeef en de oliefilter gedeeltelijk verstoppen. Dan is nog de vraag wat doet de krukas met dit doekje?? Ik vermoed dat het zal zakken in de olie naar de bodem van het carter, maar of dit zeker is????

Misschien als je de olie aflaat dat je door deze opening het doekje uit het carter kunt halen, met wat geluk drijft het met de olie mee!!
Succes. :wink:

Ik moet er niet aan denken wat dat doekje allemaal kapot kan maken... gebrek aan smering door een verstopte zeef of filter, vastgelopen lagers. :cry:
Eruit halen dus, beter nu een dag extra werk dan straks een vastloper.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Eerlijk gezegd, ik zou het ook niet laten zitten.
Misschien is het te verwijderen met het aflaten van de olie!!!
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Alle olie even aftappen en de carterpan er onderweg draaien.
Vervolgens eens proberen of je met 8 bar perslucht dat doekje niet terug kunt blazen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik vermoed dat het doekje in het carter ligt!
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Mijn pa was ook altijd zo een held om overal doekjes in te steken.
Ik zie een kever op de foto staan en dat doet mij diret denken aan mijn pa.
Destijds op het werk de cilinders van zijn T2 bus naar een overmaat bewerkt, pa steekt heel de motor in elkaar en vanaf dat de motor terug loopt wisten we dit hoort niet zo.
Bleek een doekje in de luchttunnel te zijn dat in de ventilator was gesukkeld, daarvoor hebben we natuurlijk de motor terug uitgebouwd omdat we niet wisten waar te zoeken of naar wat.

Doekje, boutje moertje dat moet eruit.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik steek ook overal doekjes in! Hoe ga je anders vuil buiten houden?
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:Ik steek ook overal doekjes in! Hoe ga je anders vuil buiten houden?
Een prop ducktape werkt net zo goed en blijft tenminste plakken in de opening. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply