Page 1 of 4

Benzinepomp sturingprintjes.

Posted: Sat Jan 16, 2010 9:50 pm
by oetker
Was de afgelopen tijd een beetje lui, maar moet er nu toch echt aan beginnen wil ik voor de nieuwjaarsmeeting wat klaar hebben.
Als je jaren in de elctronica hebt gezeten dan verzamel je aardig wat kleine onderdelen.
Image
Als je echter een jaar of tig maar af en toe wat doet op dat gebied, dan komt er toch een punt dat je op de kleine onderdelen mis grijpt.
Image
Heb dus maar een beetje van dat kleine spul besteld en ga de komende weken er tussendoor werk van maken.
Image
Ik ga de printjes zo maken dat er slechts 4 draden gemonteerd dienen te worden.
1 Massa
2 + contact
3 -bobine
4 +sturing relays Brandstofpomp.

Zelf een kastje bedenken en een standaard relays gebruiken.
Het zal zo werken dat bij aanzetten contact de pomp eerst enige tijd loopt om de carb te vullen.
Daarna loopt de pomp pas weer als hij een -bobine signaal krijgt, of het contact een keer uitgezet en weer aangezet word.
Als de motor afslaat zal de pomp stoppen.

Graag nog even in dit topic kenbaar maken wie ze wil hebben, want het was alweer een tijdje terug dat we de discussie brandstofpomp hadden, en meningen kunnen veranderen zo tussendoor.
De prijs zal ongeveer tegen de €15.- komen te liggen.

Posted: Sat Jan 16, 2010 10:57 pm
by matra530lx
Herman als je het niet erg vindt mag je voor mij eentje maken.
Ik heb nog geen elec.pomp maar het gaat er toch van komen en dan is het handig om dit al in huis te hebben.
De kosten mogen dan geregeld worden op de nieuwjaars bijeenkomst?
of moet ik het overmaken op uw rekening?

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Sat Jan 16, 2010 11:04 pm
by oetker
Ok jean,
We regelen dat op de meeting wel.

1x Jean

Posted: Sun Jan 17, 2010 9:55 am
by benny
Herman, voor mij mag je er 2 maken.

Posted: Sun Jan 17, 2010 10:19 am
by Vollegaaz
voor mij ook eentje graag.

Posted: Sun Jan 17, 2010 10:32 am
by matra530lx
Herman,

Alvast op voorhand bedankt.

Mvg,

Matra 530 LX

Posted: Sun Jan 17, 2010 3:05 pm
by fjodor 2.2
Herman,

Voor mij ook eentje alstublieft.

Posted: Sun Jan 17, 2010 3:11 pm
by oetker
Lijstje tot nu toe.

1x Jean
2x Benny
1x David
1x Fjodor

Posted: Sun Jan 17, 2010 6:23 pm
by jo
Eentje voor mij ook. :D
Voor de Rancho bedoel ik. :lol:

Posted: Tue Jan 19, 2010 12:03 am
by oetker
Vandaag even een testprintje gemaakt.
Werkt goed.
Het is ter grootte van een luciferdoosje geworden.
Dat is de helft kleiner als mijn eerst gebouwde.
Image
Image
Image
Image
Geen gelikte fabrieksprint, maar het pure handwerk.
Hier zal de eerste 100 jaar geen los contact op voorkomen 8)
Elco's zijn geschikt voor 105 graden Cesius.
Helaas heb ik de etsbak om printjes te bakken al jaren geleden opgeruimd, maar zo gaat het ook.
Deze gaat morgen de Honda in voor testdoeleinden.

De stand tot nu toe.

1x Jean.
2x Benny.
1x David.
1x Fjodor.
1x Jo

Dat gaat op werken lijken :o

Posted: Tue Jan 19, 2010 4:57 pm
by jurgen M
Heb nog steeds schrik van elektrische benzinepompen op oldtimers, zal wel aan m'n verleden liggen :-?

Posted: Tue Jan 19, 2010 6:23 pm
by GODFRIED
Graag voor mij twee.. Voor mijn bagheera en mijn murena. :wink:

Je bent goed op weg. Nu de proefperiode doorstaan en dan er tegenaan.
Zoveel bakjes, wat mag daar allemaal inzitten?

Posted: Wed Jan 20, 2010 11:11 am
by oetker
Dat zit vol met klein onderdelen overgehouden uit het verleden.
Het meeste is weg.
Vroeger had ik een rij van 2 meter breed.
Dit wordt steeds minder gebruikt.
Een jaar of 18 geleden is SMD ingevoerd.
Dat is zeer klein.
De bakjes zien er nu zo uit.
Image
En de onderdelen zo.
Image
Image
Image
Image
Lastig te verwerken met slechte ogen en bevende handjes :cry:

Posted: Wed Jan 20, 2010 6:54 pm
by GODFRIED
Wat een kleine dingen. Ik kan het me voorstellen dat het niet eenvoudig is om mee te werken.
Wat zijn die blokjes op de foto?

Posted: Wed Jan 20, 2010 7:12 pm
by oetker
De witte blokjes?
dat zijn de reed relays.
Die hebben de contacten in een vacuum zitten (NB: ongevoelig voor oxydatie).
Ik had gehoopt de pomp hier rechtstreeks mee aan te gaan sturen, maar ze kunnen het vermogen van de pompen niet aan.
Vandaar dat deze printjes nog een extern relays nodig hebben.

Posted: Wed Jan 20, 2010 11:19 pm
by Remco007
Oetker,
Als mijn matra een paar weken stil staat wil deze moeilijk starten. Heeft dit ook te maken met een droggevallen carburateur? Zo ja dan wil ik hier ook wel een brandstofpomp inbouwen met stuurprint. Elektrotechnisch ben ik wel onderlegd maar welke brandstofpomp ik aan moet schaffen is mij niet duidelijk. Is er een type wat geschikt is voor de Matra om in te bouwen.

gr. Remco

Posted: Wed Jan 20, 2010 11:48 pm
by oetker
Inderdaad, een droogvallende carburateur is de oorzaak van slechte start na een tijd stilstaan.
Ik heb al een tijdje een electr. pomp er op staan.
Het is nu een kwestie van starten, motor maakt een paar slagen en lopen na een tijd stil staan.
Voor pompen zijn diverse mogelijkheden.
De mechanische pompen op onze murena leveren ongeveer 0.28 bar, of 4 psi.
Je moet een pomp zoeken die dat ongeveer kan leveren.
Als je een veel zwaardere pomp neemt dan moet je daarachter een regulator zetten, en dat maakt het weer een stuk duurder.
Pompjes van deze druk woren gemaakt door Facet en Empi.
Die zijn voor een redelijke prijs op E-bay wel te vinden.
Wel rekening houden dat deze pompjes wat lawaai maken, dus best zwevend monteren.

Zie ook dit topic.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1686

Posted: Thu Jan 21, 2010 5:02 pm
by Vollegaaz
ik heb er zo eentje :

Image


werkt prima, na lang stilstaan even wachten tot ze stopt met tikken en hup, starten.

klikkerdeklik

Posted: Thu Jan 21, 2010 5:23 pm
by oetker
2 nadelen aan deze pomp.
Slangaansluiting 8 mm...moet 6mm zijn en maar 0,2 bar ipv 0,28 bar.
Had bovenstaande pomp ook liggen, maar heb hem niet geplaatst om deze redenen.

Posted: Thu Jan 21, 2010 5:56 pm
by oetker
Deze komt beter in de buurt.

Klik

Posted: Thu Jan 21, 2010 8:36 pm
by Vollegaaz
k'heb het even gecheckt wat type ik heb, idd 8mm in/uit maar daar heb ik geen hinder van, de geleverde druk is 0,38bar, dus dat zit ook snor :wink:

Posted: Thu Jan 21, 2010 9:10 pm
by oetker
Die pompen zijn er in diverse uitvoeringen.
Die ik had liggen was 0.22 bar.
Het zal niet super kritisch zijn maar probeer me toch aan de voorgeschreven druk te houden, en van 6mm naar 8 mm zal ook niet het grootste probleem zijn.
Het is echter makkelijk als het al 6 mm is, dan hoef je ook niets aan te passen.

Posted: Thu Jan 21, 2010 9:30 pm
by benny
Ik heb een pomp van Facet ( zoals hierboven aangegeven) gemonteerd en die voldoet.

Posted: Fri Jan 22, 2010 7:13 am
by GODFRIED
oetker wrote:Deze komt beter in de buurt.

http://cgi.ebay.co.uk/FACET-PUROLATOR-F ... 3ef989997a
Ik heb nog geen benzinepomp voor mijn murena, misschien deze bestellen?

Op mijn bagheera zit ook een Hardypomp.

Posted: Fri Jan 22, 2010 8:11 am
by oetker
Volgens de manual is op de S dezelfde pomp gebruikt als de 2.2
Deze pomp zou ruim voldoende moeten zijn.
1 voordeel de filter zit er ook bij.

Posted: Sat Jan 23, 2010 12:07 am
by Remco007
Help me even opfrissen. De plus van de bobine wordt geschakeld via het 2e contact. De min loopt via de onderbreker. Als ik de min van de bobine gebruik krijg ik een pulserend contact. Als ik de plus gebruik en massa draait de pomp continu ongeacht of de motor draait. Volgens mij kan ik alleen meten of de motor draait aan de dynamo maar dat geeft alleen maar een verhoogde spanning tenzij ik een gigantische diode plaats, wat niet kan of ik moet het spanningsverschil gaan meten tussen de dynamo en de accu (spanningsval over de kabel). Hoe werkt het stuurprintje Oetker en wat is de beste oplossing zonder stuurprintje. Laat de pomp ook voldoende vloeistof door als deze niet draait zodat ik dit met een tijdrelais kan oplossen?

Ik hoor het wel.

gr. Remco

Posted: Sat Jan 23, 2010 1:35 am
by oetker
De pomp laat geen vloeistof door als deze niet draait.
De carburateur zuigt er namelijk zelf niet aan.

Als je Contact aan zet dan komt er een plus op de bobine.
Contactpunten hebben we niet meer in de murena.
Deze zijn vervangen door een moduul met schakelende transistor.
De transistor heeft als het ware de functie van de contactpunten overgenomen.
Deze transistor wordt aangestuurd door een Hall magneetsensor in de verdeler bij de 1600, en door een inductieve spoel met magneet in de 2.2.
Dat zijn de 2 draadjes die op het huis van de verdeler naar buiten komen.
Het -bobinesignaal is niet een echte min.
Het is min als de transitor doorlaat maar de spoel in de bobine heeft een naijl-effect en geeft als de transistor open staat een wisselend signaal te zien op de osciloscoop.
Dit signaal is niet zo maar bruikbaar, maar kan prima als trigger dienen voor een stukje electronica of bvb een electronische toerenteller.

Wat kun je verder gebruiken om een pomp aan te sturen?

Zonder nadelen zijn er niet veel mogelijkheden om het zonder electronica te doen.
De dynamo is geen goede optie.
Er is immers pas wat te meten als de motor draait, cq, het laadcontolelampje dooft.
Dan zou de brandstofpomp pas gaan draaien als de motor loopt, maar die gaat nooit lopen omdat die geen brandstof krijgt.
Een vacuumswitch op het spruitstuk zou een mogelijkheid zijn, maar ook hier gaat de pomp pas draaien als er vacuum is, en voor het oliedrukcontact geld hetzelfde.
Het komt er op neer dat zonder electronica de enigste oplossing de pomp via +contact te laten draaien maar dan draait die zonder beveiliging.

Het gebouwde printje is een rechtstreekse afleiding van de sturingen die door Bosch gemaakt worden voor hun brandstofpompen..
Het is rond een al lang op de markt zijnd IC NE555 opgebouwd wat zich in de afgelopen jaren wel heeft bewezen.

Natuurlijk kun je een compleet gestuurd relais kopen, maar die zijn vrij duur, en die hebben niet het voordeel dat ze eerst de carburateur vullen als je contact aan zet.

Dit is het schema van de print.
Image
Korte verklaring van het schema.
Bij plus contact krijgt het ic NE555 aan pen 8 en Pen 4 spanning en levert gedurende ongeveer 15 seconden een signaal aan pen 3 die vervolgens transistor Q2 laat geleiden.
Deze zal dan relays 1 dicht trekken.
Het -bobine signaal word aangeboden aan transistor Q1 en die geeft dat weer door aan pen 2 van het IC triggert het IC.
Als dit signaal niet binnen 15 seconden aanwezig is zal het signaal van Pen 3 wegvallen waardoor het relays afslaat.
Tijdens het starten is -bobine signaal aanwezig en de pomp zal blijven draaien tot de motor niet meer draait.
Mocht bij lang stil staan 15 seconden niet genoeg zijn om de carb te vullen, dan kun je contact uit en aan zetten.
Bij aanzetten reset het ic zich naar de beginwaarden door de spanning aan pen 4, waardoor de cyclus opnieuw begint.

Posted: Sat Jan 23, 2010 10:09 am
by GODFRIED
Goede duidelijk uitleg, nu weten wij ook het werkt. :wink:

Posted: Sun Jan 24, 2010 4:58 pm
by Remco007
Oetker,duidelijk. Ik heb zelf ook electronica gedaan maar het een 555 werken is nu wel zo'n 20 jaar geleden.
Mijn vraag is wel: als er geen benzinepomp in zit en de carb zuigt de benzine niet aan hoe is het dan nu geregeld dat de benzine naar de carb loopt?

gr. Remco

Posted: Sun Jan 24, 2010 5:39 pm
by Vollegaaz
Standaard heeft de bagheera/murena een mechanische benzinepomp, deze word bediend via de nokkenas.