Page 2 of 2

Posted: Mon Mar 09, 2009 9:29 am
by GODFRIED
Voor dat mijn bagheera 25 jaar werd heb ik 5 jaar gereden als classiccar en heb nooit een opmerking gekregen op de keuring voor de handrem. Ik merk zelf wel dat hij de wagen niet goed vastzet, je moet er eens goed aan trekken!! :wink:

Posted: Mon Mar 09, 2009 9:37 am
by oetker
Quote Godfried
------------------
je moet er eens goed aan trekken!
=========================

Vermoedelijk komt dan bodem en handrem er in 1 x uit bij een bagheera :P

Posted: Mon Mar 09, 2009 6:36 pm
by matrafan
Hela hela omdat die murena's een beetje gegalvaniseerd zijn wil dat nog niet zeggen dat ge bij alle bagheera's zomaar een stuk uit kunt trekken.

Grapje!!!!

Posted: Mon Mar 09, 2009 7:42 pm
by oetker
matrafan wrote:wil dat nog niet zeggen dat ge bij alle bagheera's zomaar een stuk uit kunt trekken.
Gelukkig zijn er dan ook weer liefhebbers die dat beter kunnen refabriceren dan Matra zelf bedacht heeft indertijd :wink:

Posted: Tue Mar 10, 2009 8:44 pm
by matrafan
Daar is af en toe wel een beetje kunstenaarswerk voor nodig.

Alle bagheera-renoveerders zullen dit heel zeker met me eens zijn.

Soms zijn er stukken die volledig vermist zijn en dan met de nodige tovenaarskunsten terug moeten gemaakt worden.

Posted: Tue Mar 10, 2009 10:17 pm
by GODFRIED
Meestal is de plaats waar de handrem staat nog in goede staat. Het kan wel zijn dat je de wielarmen naar elkaar toe trekt!! :lol:

Posted: Tue Mar 10, 2009 10:22 pm
by oetker
Dat kan met een Murena ook gebeuren 8)

Posted: Tue Mar 10, 2009 10:26 pm
by GODFRIED
Ik kan er van mee spreken. Het blijft in de familie!! :wink:

Posted: Tue Mar 10, 2009 11:39 pm
by Muddy Bandit
GODFRIED wrote:Meestal is de plaats waar de handrem staat nog in goede staat. Het kan wel zijn dat je de wielarmen naar elkaar toe trekt!! :lol:
Dus de handremkabels van Matra zijn wel van uitmuntende kwaliteit... :lol:

Bij m'n Grand Raid was de grootste speling op de handrem trouwens wel te wijten aan de bodemplaat....bij de achterste boutjes van de handrembevestiging was de bodem over 18 cm uitgescheurd.

Posted: Wed Mar 11, 2009 7:10 am
by GODFRIED
Dat moet een gespierde man-vrouw geweest zijn!! Bij Matra is alles mogelijk, misschien al een kleine scheur in geweest van het persen in de fabriek!!!:wink:

Posted: Wed Mar 11, 2009 8:53 pm
by Muddy Bandit
Ik had al gehoord dat dit een bekend kwaaltje was van de Simca 1100, metaalmoeheid op deze plek bij veelvuldig gebruik van de handrem.

Posted: Thu Mar 12, 2009 12:56 pm
by oetker
Het verlossende antwoord op de vraag, welke remschijven er toegepast zijn.
-----------------------------------------------------------------------------------
Tijdens de samenstelling van de lijst kwam ik toch nog al wat afwijkende gegevens tegen.
Zo bleken de de door mij aangeschafte schijven van 11.5mm te kunnen varieren in dikte, van 10.9 mm tot 11.5 mm, afhankelijk van welk merk disk je gebruikt.
De schijven van Godfried, die officieel 12,7mm dikte hebben, kunnen varieren van 11.9mm tot 13mm
Er zijn/waren wel 10 fabrikanten van die schijven, dus verkrijgbaarheid is nog goed.

Uiteindelijk ben ik in een oerwoud van gegevens terecht gekomen, waar ik een beetje in verstrikt raakte, en heb ik hulp gezocht op het Alfa forum, (Inderdaad Alfa), om exact alles op een rijtje te krijgen.
Ik heb een lijst van 1 meter lang bij elkaar gefr?beld met alle info.
Hier ga ik niemand mee vermoeien.
Er zijn een aantal basis regeltjes om de juiste schijven te vinden.

Allereerst moeten alle genoemde types Alfa boven de 1.8L zijn, dus vanaf 2.0L uitvoering.
De schijven van alle genoemde types zitten op de voorzijde.

De lijst.
Alfa 75
Alfa 90
Alfa Alfetta
Alfa GTV 1e generatie.
Alfa Giulietta

De 11mm disken zijn alleen op de oudere generatie Alfetta's toegepast.
Sommige types zijn later naar grotere en geventileerde schijven gegaan.
De veiligste keus is Alfa 75/90, en Alfetta voor 1979 bij aankoop op een veiling.
Het is natuurlijk altijd beter even navraag te verichten bij de verkoper.
Als ze 261mm diameter, een dikte tussen de 11mm en 13mm, en naafgat van 72mm hebben, zit je goed.
Als je mooie open sportwielen hebt zijn deze disken er ook van Brembo (sport uitvoering).
Ook de gebruikte langere bouten van Hyundai, om de remzadels vast te zetten hebben staalsterkte 8, dus let op als je andere bouten gaat gebruiken, dat deze sterkte vermeld is.

Mochten er vragen zijn over deze ombouw, dan horen we dat graag.
Alhoewel we denken dat er weinig kan gebeuren als je de originele bouten en ringen van de oude schijf/naaf gebruikt, en borgt met locktite, is ombouw natuurlijk voor eigen risico.

Herman

Posted: Sat Mar 14, 2009 4:22 pm
by GODFRIED
Dag Herman,

Mooi en duidelijk uitleg, de mannen weten niet wat zoekwerk wij daar aan gehad hebben.
Maar het is ons gelukt en dat is het belangrijkste. Kun je die lijst in kleur zetten dan plaats ik dit bij het eerste bericht op de topic. Het is dan gemakkelijker om het terug te vinden.

Bedankt voor de juiste types uit te zoeken. :wink:

Posted: Sat Mar 14, 2009 6:38 pm
by oetker
Ik heb de lijst van Alfa's ongeveer compleet met types en bouwjaren.
Het korte lijstje heb ik gedaan om het zoeken gemakkelijk te maken.
Als je wil kan ik die je wel toesturen Godfried.
Inderdaad was het zoekwerk nog meer werk dan de uiteindelijke ombouw, dat is werkelijk een fluitje.

Posted: Sun Mar 15, 2009 12:17 am
by GODFRIED
Ja, stuur ze me maar door. Fijn om te bewaren en iemand mee verder te helpen. :wink:

Posted: Sun Mar 15, 2009 10:07 am
by matrafan
Prachtig werk mannen.

Hopelijk volgen er in de toekomst nog meerdere van deze projecten.

De vraag naar de specifieke onderdelen zal er door de jaren dan ook niet makkelijker op worden.

De zoektocht naar alternatieven is dan ook niet altijd even simpel.

Posted: Sun Mar 15, 2009 10:20 am
by oetker
Quote Matrafan
-------------------
De zoektocht naar alternatieven is dan ook niet altijd even simpel.
===========================================

Dat kan ik bevestigen.
Ik besteed hier iedere dag wel een paar uur aan.
Het internet is wat dat betreft een enorme bron van info.
Heb nog een heleboel andere zaken op stapel staan, die ik wil uitproberen.
Of dat allemaal een succes gaat worden is theorie en nog koffiedik.
Het gemis aan ruimte speelt me echter parten.
Moet altijd van huis om wat te doen en ben afhankelijk van anderen.
Maar goed, het is een hobby, en het moet niet echt in werken ontaarden.
Het moet leuk blijven.