Page 1 of 1

Carburateur deksel matra murena S

Posted: Tue Oct 28, 2014 10:30 am
by gydomatra
Ik zoek voor mijn Murena S een carburateurdeksel . Dit onderdeel zit tussen de dubbele carburateurs en de rubberen slang die naar het luchtfilter gaat.

Het is dus eigenlijk de kap die achterop de carburateurs zit.

Wie o wie heeft nog zoiets liggen?

Image

Posted: Sat Nov 01, 2014 10:31 pm
by pete speed
Guido, probeer eens bij Simon in Duitsland
ik heb voor mijn 2e S meer dan 5 jaar gezocht, maar niets gevonden.
mogelijk ook zelf te maken, de bak is van polyester, deplaat tegen de carbs van metaal, zo ook de buisaansluitingen voor de slangen

Posted: Sat Nov 01, 2014 11:16 pm
by gydomatra
Bedankt voor je reactie. Zelf maken had ik ook al aan gedacht, maar heb helaas geen voorbeeld. Dus als iemand het gevraagde onderdeel wilt uitlenen zodat het na kan maken dan graag.

Optie 2 is 2 lucht/sportfilters van bv K&N monteren. Is vast wel te doen , alleen is dat niet origineel. Optie 1 is dat ook niet dus originaliteit laat ik hier maar even varen.

optie 3 zou misschien een ander luchtfilterhuis zijn. Er zij zat auto's met dubbele carburateurs uitgevoerd en daar zit dan een zwarte kap of deksel aan de achterkant. Met een beetje creativiteit pas te maken voor de S

Posted: Sun Nov 02, 2014 8:58 am
by oetker
Je kunt zoiets proberen te maken.
Image
pic Anders

Posted: Sun Nov 02, 2014 9:05 am
by talbotmatra
Mocht je voor K&N filters gaan, heb ik nog een set bijna nieuwe die nog geen 2000km gebruikt zijn en de folie er nog op hebben zitten.

Posted: Sun Nov 02, 2014 11:31 am
by gydomatra
Bij nader inzien ga ik toch niet voor 2 afzonderlijke luchtfilters denk ik.

Image

De onderplaat van metaal zit gelukkig al tegen de carburateurs aan. Ik ga dun plaatmateriaal buigen in een rechthoek vorm zodat het tegen de onderplaat aangezet kan worden. Deksel en ronde aansluiting luchtfilterbuis er tegen aan lassen en alles netjes in de kleur. Ongeveer hetzelfde idee als op de foto van Herman zijn bericht. Hoop dat het een beetje wil.

Word vervolgd...

Posted: Sun Nov 02, 2014 1:01 pm
by gydomatra
pete speed wrote:Guido, probeer eens bij Simon in Duitsland


Heb net even gekeken op de site van Simon.

541 euro inclusief Mwst.


Pfff..., dat is toch niet leuk meer? Waarom moet dat zoveel kosten? Met deze prijzen is de matra hobby niet mee te betalen.

Posted: Sun Nov 02, 2014 5:36 pm
by pete speed
hallo Guido
geen open filters gebruiken , maken een tering herrie in de auto ; had ik ook op mijn 2e S , maar heb ze er af gegooid en een luchtfilterhuis van een Talbot Samba Rallye omgebouwd. dat werkte veel beter, helaas zijn die nóg zeldzamer dan het huis van een S.
Een luchtfilterhuis, dus waar de luchtfilter zelf in zit, heb ik geloof ik nog ( laat maar weten . ga ik nog ff zoeken.)

Posted: Thu Nov 20, 2014 8:40 am
by ALAIN VAN AKEN
Mooie oplossing van Peter, huis is inderdaad moeilijk te vinden.
Vind je er toch 1 is het meestal onbetaalbaar.

Re: Carburateur deksel matra murena S

Posted: Sun Nov 08, 2015 4:42 pm
by johanansingh
Zo ding wordt ook wel airbox genoemd. Is denk ik best te krijgen niet als origineel matra maar wel als universeel onderdeel voor carburateurs of gasklephuis.

Zoek maar eens op Google naar airbox en dan afbeeldingen.

Re: Carburateur deksel matra murena S

Posted: Sun Nov 08, 2015 5:05 pm
by gydomatra
johanansingh wrote:Zo ding wordt ook wel airbox genoemd. Is denk ik best te krijgen niet als origineel matra maar wel als universeel onderdeel voor carburateurs of gasklephuis.

Zoek maar eens op Google naar airbox en dan afbeeldingen.


Dank Johan voor de tip. Ik ga zeker zoeken op Google. Namaken kan altijd nog, maar een bestaande airbox aanpassen is misschien handiger.

Re: Carburateur deksel matra murena S

Posted: Sun Nov 08, 2015 10:03 pm
by talbotmatra
Op oudere Alfa's komen deze Airboxen veel voor, eventueel zelfs met dezelfde "steek" (lees; ruimte tussen de carbs) als een S. Daar op sommige Alfa's ook Solex C40's werden gebruikt.

Als origineel S slecht te vinden, ik heb nog een nieuwe, maar die wil ik als reserve houden (willen nog wel breken op de klemmen). Eventueel ook aanpasbaar vanaf een Samba Rallye.

Geheel alternatief is een Airbox van ITG uit Engeland, kosten niet al te veel en heeft een positieve invloed op de airflow.