Page 1 of 3

expantievat 1.6 nieuw

Posted: Sat Dec 06, 2014 3:04 pm
by oetker
Expansionvaatjes Alfa33 geschikt voor Murena 1.6 for 24 Euro incl verzend.
Hetzelfde ls Alfa 33.
Hier te koop.
http://www.ebay.co.uk/itm/1x-Wasserkast ... 58c43e07e4

Image
Image
Image
Beste wel de originele dop te gebruiken want die moet 12 psi zijn.

Herman

Edit: link aangepast 13 mei 2015

Posted: Sat Dec 06, 2014 4:31 pm
by talbotmatra
Dank, heb er gelijk 2 besteld!

Posted: Sat Dec 06, 2014 4:45 pm
by Richard
ergens ook nog doppen te krijgen dan ? wel zo mooi.

Posted: Sat Dec 06, 2014 5:27 pm
by oetker
Ik heb doppen op het oog maar die zijn 0.7 bar.
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Fiat-Lanc ... 4623eade0e
Misschien dat 0.5 bar voldoet (die zit er bij).
Het liefst heb ik de originele druk (0.8 bar/80kpa).
Hoe hoger de druk, des te hoger het kookpunt.
Ga binnenkort wel wat bestellen om te proberen maar dat kan pas deze zomer uitgetest worden.

Herman

Edit foute eenheid ingevoerd.

Posted: Sat Dec 06, 2014 6:29 pm
by pete speed
Als je even verder zoekt zijn diezelfde tankjes van Alfa ook te koop met een vloeistofniveaugever;die zit op de plaats van het rondje, langs de vuldop. Zeker zo veilig als de lamp gaat branden als je niveau te laag is. Kijk maar eens hoe rot de koel en verwarmingsbuizen na 30 jaar kunnen zijn. Je kunt , door de druk in het systeem op zeer korte tijd je koelvloeistof verliezen, zonder dat je het merkt. Koelvloeistof weg = motortje exit, nietwaar? Ik heb hem aangesloten op het lampje voor het vacuümsysteem, samen met de chokeknop; werkt al jaren goed.

Posted: Tue Dec 09, 2014 11:12 pm
by Richard
linkjes zijn altijd welkom .....

Posted: Wed Dec 10, 2014 5:41 am
by oetker
Klopt, die zijn er ook, maar de prijsstelling van dit vaatje was natuurlijk geweldig.
Deze watervaatjes zijn onlangs nieuw nagefabriceert.
Ze waren al een tijdje moeilijker te vinden.

Heb nog even gezocht.
Hier een met switch maar met schroefdop.
Dat kan een probleem zijn

http://www.ebay.de/itm/Wasserkasten-Kue ... 0964805360

Posted: Wed Dec 10, 2014 11:25 am
by gydomatra
Zeer goede tip mbt de vloeistof niveaugever. Voor iets meer geld een prima waarschuwingssysteem voor als je leidingen rot zijn of als er een slang los raakt of zo. Ik ga proberen ook zoiets te plaatsen in mijn murena.

Weet iemand of er ook iets is voor vervanging voor het 2.2 reservoir?

Posted: Wed Dec 10, 2014 11:42 am
by oetker
Jazeker.
Heb in de ledensectie een hele story staan.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... sc&start=0

Daar wordt een Clio vat gebruikt met een Peugeot dop die de juiste specificaties heeft.
Image
Image
Werkt al een paar jaar goed in mijn 2.2

filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=x8Mdx3TpEFU

Ook voor weinig te vinden.
http://www.ebay.co.uk/itm/RENAULT-19-21 ... 3ce353cba7

Posted: Wed Dec 10, 2014 12:47 pm
by gydomatra
Ziet er prima uit Herman. Ik zie alleen geen vloeistoniveaugever, klopt dat?

Die 9 pond via ebay is geen geld zeg..., al komen er wel wat verzendkosten bij. Herman heb jij misschien ook gezocht/onderzocht of die vaatjes er zijn met een niveaugever?

En ik zie verschillende doppen die relateren met verschillende drukken. Komt het erop neer hoe hoger de drukdie de dop aankan, des te minder snel heb je de boel aan de kook? Zal misschien in je topic staan , maar heb nog even geen tijd op het door te spitten.

Ik ben zelf bezig met de inbouw van een saab turbomotor en weet nog niet hoe ik dat ga doen met het koelsysteem. Het originele koelsysteem is niet voldoende denk ik om alles koel te houden. Met een V6 van alfa gaat het net weet ik uit ervaring, maar ik verwacht dat de saab motor door het hogere vermogen en de hete turbo meer warmte produceert. In ieder geval een andere en dikkere universele radiateur denk ik. En de afstand tussen radiateur en motor is bij de murena ook veel langer dan bij de saab. Iemand ervaring hiermee?

Posted: Wed Dec 10, 2014 1:55 pm
by oetker
Die dop vinden was het meeste werk.
Ik wilde de druk zo exact mogelijk.
Hoe hoger de druk hoe hoger het kookpunt maar ook des te eerder je koppakking het kan begeven.
Daarom moet je de specificaties in acht nemen.
Voor een Saab motor geen idee maar voor de het koelsysteem van de Murena moet het 12 psi zijn.
Ingenieurs berekenen met 10% dispensatie dus 13 psi kan.(daar zijn doppen voor).
Ook moet de dop van de Murena bij afkoelen lucht in laten.
Het staat allemaal beschreven in dat topic.

Clio vaatjes zijn er waarschijnlijk wel met switches maar de watervulling van dit vat bij koud moet al tussen de strepen staan.
Het vaatje bevat namelijk iets minder water als het originele vat en ik heb berekend dat op 11 liter koelvloeistof bij 80 graden verschil de expantie 0.5 liter is.
Ik heb ook ergens berekend wat het kookpunt is bij 12 psi en als ik terug denk was dat iets van 116 graden C.
Hij mag dus niet helemaal afgetopt zijn .
Tot het streepje dus.
Image


Herman

Posted: Fri Dec 12, 2014 9:57 pm
by pete speed
Heb dit vaatje met de signalering en de schroefdop in1992 gemonteerd en nog nooit een koppakking eruit geblazen. Wel een keer de ontluchtingsschroef verloren, en ja toen kwamen de lamp en het zoemertje ( kostte €2.50 ) in aktie. Ben onmiddellijk gestopt en het euvel ontdekt. Zonder de signalering was waarscijnlijk de motor exit geweest. Kan iedereen de aanpassing aanraden.

Posted: Fri Dec 12, 2014 10:04 pm
by talbotmatra
Vandaag heb ik mijn vaatjes binnen gekregen. De constructie is zeer degelijk, het plastic is van een betere kwaliteit. Ook is zoals te zien op de foto's het gedeelte waar de dop op komt van metaal. Waardoor dit wat minder afbreek gevoeliger is.

Een goede aanrader om hiervan iets op reserve te hebben!

Posted: Sat Dec 13, 2014 11:13 am
by oetker
pete speed wrote:Heb dit vaatje met de signalering en de schroefdop in1992 gemonteerd en nog nooit een koppakking eruit geblazen.
Dat hoeft ook niet te gebeuren als de juiste dop er bij zat.
De originele dop is 80 kPa = 0.7-0.8 bar =11-12 psi
De dop die ik op het Alfa vaatje heb =0.5 bar (metalen dop, net zoals origineel maar druk te laag).
Daarmee verlaag je het kookpunt.
Dat hoeft niet tot problemen te leiden.(moet door mij nog getest worden op een roodhete dag vd zomer).
Problemen ontstaan als de druk hoger genomen word.
Op de rat zat 1.4 bar.
Dan gaat de dop pas veel later afblazen.
Dat geeft een hogere druk in het systeem en daar is het systeem niet door de ingenieurs op berekend.
Dus zoekt de druk een zwakke plek.
Dat kan radiateur zijn of de koppakking of ?
Ook bij afkoeling van het systeem gaat de originele dop zachtjes lucht in nemen.
Je zult vast wel is sissen gehoord hebben als je met hoofd in de motorruimte zit als je net gereden hebt.
Dat komt dan bij de dop vandaan die daar mee bezig is.
De hoger druk doppen hebben deze functie vaak niet.
Beter te vergewissen dat de juiste dop er op zit.
Ik heb in mijn topic in de ledensectie over dit item heel veel tijd ingestoken en een hele studie van gemaakt.

Herman

Posted: Sun Dec 14, 2014 8:53 pm
by oetker
Kopkiller? 110KPa (normaal mag80KPa), zat op de rat.
Vat gescheurd en koppakking kort ervoor vervangen.
Image

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Wed May 13, 2015 9:29 pm
by oetker
Vanmiddag was Richard even hier.
Hij had dit vaatje ook en voelde ook de behoefte van melding als het niveau te laag komt.
Dit is simpel te realiseren met een dingetje van een paar Euro.
Je hebt 7 cm om dit te monteren.
Door de lengte van de schroefdraad mooi in te stellen.
Wel een paar goede afdichtringen monteren.
W-switch.jpg
W-switch.jpg (36.77 KiB) Viewed 12512 times
Hier te koop.
http://www.ebay.com/itm/Mini-Stainless- ... 565c33ddee

Herman

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Mon May 18, 2015 6:28 am
by Richard
top !

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Wed May 27, 2015 11:01 am
by Richard
past net niet door de opening. denk als ik van beide iets afhaal dat het past. liefst zou ik alleen iets van de vlotter afhalen, maar het is dun materiaal of of hij dan dicht blijft. maar eens voorzichtig proberen binnenkort.
20150527_105440.jpg
20150527_105440.jpg (135.21 KiB) Viewed 12417 times

Kon het niet laten gelijk maar even te proberen, viel mee, rondom even licht gehamerd, nu past hij.
20150527_120548.jpg
20150527_120548.jpg (162.9 KiB) Viewed 12414 times
nu even kijken of hij nog dicht is
20150527_120912.jpg
20150527_120912.jpg (192.08 KiB) Viewed 12414 times

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Wed May 27, 2015 7:18 pm
by oetker
Hij past met wat schuin drukken er net door, maar er zijn andere problemen.
Image

Hij moet op deze plek komen.
Image

Je kunt hem niet in dat compartiment krijgen want er zit een schot tussen.
Dat was in de oude versie niet.
Image
Met eem soldeerbout een gat in gemaakt.
Let op dat de rook niet in je oog komt.
Image

Met wat gepiel kun je hem dan monteren.
Image

Misschien beter hem naast de dop monteren, maar ja, ik had het gat al geboord.

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Wed Jun 03, 2015 1:24 pm
by Richard
er zitten meer schotjes op onhandige plekken. naast de dop gaat idd ook. de slag kan er zo ook nog op, al lijkt het op de foto van niet.
tankje.jpg
tankje.jpg (129.12 KiB) Viewed 12362 times

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Sun Jun 14, 2015 5:27 pm
by Richard
ik kan weer een stukje zekerder de weg op.

https://youtu.be/7gbOEMcC19k
alarm1.jpg
alarm1.jpg (177.31 KiB) Viewed 12293 times
alarm2.jpg
alarm2.jpg (128.27 KiB) Viewed 12293 times
alarm3.jpg
alarm3.jpg (98.89 KiB) Viewed 12293 times

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Mon Jun 15, 2015 8:12 am
by oetker
De oude vaatjes scheuren gauw aan de onderzijde.
Deze zijn gemaakt van moderne materialen en versterkt (vandaar de schotjes aan de binnenzijde).
De signalering is niet overbodig in een Murena.
Er zijn zoveel lekmogelijkheden bij een verouderd koelsysteem dat het gewoon een must is.
Zal hem binnenkort ook is monteren.

Groet Herman

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Thu Jul 16, 2015 10:32 pm
by Richard
ik loop tegen problemen aan met de vlotter. hij lijkt het niet fijn te vinden vaker achter elkaar geactiveerd te worden, daarna blijft hij nl actief.
met het klotsen van de koelvloeistof krijg je vaak vals alarm, dit dacht ik op te lossen met een timer deze geeft het signaal pas door naar een x aantal seconden. Het water moet dus langer laag staan voordat er alarm volgt. Dat werkt prima. Wat mij nu opvalt is dat als de vlotter een paar keer achter elkaar geactiveerd wordt, deze aan blijft totdat ik hem helemaal spanningvrij maak, daarna doet hij het weer volgens plan. Zal het in de kwaliteit zitten ? of moet ik misschien een elektrisch component toevoegen om dit effect te omzeilen ? Ik heb er 2 beiden hebben ze er last van.

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Fri Jul 17, 2015 6:57 am
by oetker
Ik heb het vat nog niet ingebouwd maar zou goed moeten werken.
De temperatuur is van -30 tot +125
Het zal wel de kwaliteit zijn.
Ik ga op zoek naar een andere.

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Fri Jul 17, 2015 11:27 pm
by Richard
mijn volkswagen heeft 2 pennen die in de vloeistof zitten. geen idee hoeveel spanning daarover gaat of hoe dat werkt. Ik ga daar mee experimenteren, dan heb ik geen vlotter en dus geen valse meldingen.... hoop ik......

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Sat Jul 18, 2015 9:53 am
by bart_heemskerk
Gaat er misschien teveel stroom door het contactje?

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Sat Jul 18, 2015 10:19 am
by Richard
misschien........ elektronica is niet mijn ding. hij krijgt nu 12v en ik ga er voor het gemak vanuit dat ik niet teveel afneem met een buzzer........
misschien moet ik hem al knijpen bij de toevoer ?

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Sat Jul 18, 2015 3:54 pm
by talbotmatra
Even het contactje als base van een klein trasistortje nemen (wel darlington) en dan met een weerstandje ertussen om de stroom te beperken.

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Sat Jul 18, 2015 5:19 pm
by oetker
Misschien moeten we deze kant op.
Relais 42
http://www.albertsoldtimerservice.nl/in ... ts_id=1909

In combo met dit.
http://www.ebay.co.uk/itm/Sensor-Coolan ... 417f08deaa

Het streeft op deze manier wel een beetje zijn doel voorbij voor een goedkoper vaatje dan die met sensor.

Herman

Re: expantievat 1.6 nieuw

Posted: Sat Jul 18, 2015 5:41 pm
by Richard
kijk !, relais 42 heb ik nog wel liggen denk ik en die sensor had ik gisteren ook al besteld. is best wel een breed ding, dus dan kom je volgens mij toch weer op de originele plaats van het vaatje uit. Moet ik de andere maar afdoppen......... we gaan het testen...........