Deze dynamo NIET kopen.

Hier kan je een wagen of onderdeel te koop aanbieden
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Deze dynamo NIET kopen.

Post by oetker »

Van deze veiling klopt niets.
Types waarvoor geschikt en afbeelding niet.

http://www.ebay.de/itm/400646633482?ssP ... 1439.l2649

Wat ik kreeg was dit.
Image
Image

Past mechanisch wel maar geen spanningsregelaar.
Vermoedelijk 1e type bagheera en ouder Simca 1100.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
racemurena
Posts: 86
Joined: Sat Jun 25, 2011 8:12 pm
Location: Sliedrecht (NL)

Post by racemurena »

Herman,

Als je een nieuwe dynamo zoekt , ik heb er nog van de 505 turbo 80a Splinternieuw , past uiteraard direct op de murena 2.2 motor zonder aanpassingen.

René
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bedankt voor het aanbod Renee maar het is voor mijn 1.6.
Heb vandaag ene gehaald in Rotterdam,
Zowel de dynamo vd 1.6 als vd sloper is defect dus had wat haast.
Morgen even pulley overzetten en inbouwen dan kunnen we weer rijden.
Image
Image
Image

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
racemurena
Posts: 86
Joined: Sat Jun 25, 2011 8:12 pm
Location: Sliedrecht (NL)

Post by racemurena »

Heb ik ook nog wel gebruikt ergens liggen.,

Er gaat uiteraard niets boven nieuw !!
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, ervaring leert dat een nieuwe het beste is.
Had vorig jaar de dynamo al aangepakt met nieuwe lagers maar het blijft oud spul.
Inde 2.2 heb ik in 2008 ook al een nieuwe gezet.
Dan werkt het gewoon weer een tijdje.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inmiddels zit de nieuwe dynamo er in.
Na 5 weken de auto weer kunnen starten om tot de ontdekking te komen dat de koppelinscilinder op de bak defect is.
Hij lekt op de seal.
Die had ik vorig jaar gereviseerd maar zal nu een andere moeten plaatsen.
Ik heb er nog een uit de sloper maar moet even kijken of die nog bruikbaar is.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De koppelings bediencilinder uit de sloper overgezet in de rat.
Is ook oud en niet best meer.
Beetje uitgehoond en geplaatst.
Die uit de rat had ik een nieuw revisiekitje van Simon geplaatst maar dat heeft niet lang vol gehouden.
Of de setjes zijn slecht of de cilinder was te ver heen moet ik nog uitzoeken.
We gaan op zoek naar een nieuwe.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Herman,

Ik denk dat ik net het omgekeerde voor heb.
Alternator gekocht via ebay, past perfect maar aansluiting is anders dan op de oude.
Zo ontbreekt de aansluiting met dikke pin op de nieuwe en ik vermoed dat het eentje met spanningsregelaar is.
Toch gemonteerd, aangesloten maar dan zonder de draad met de dikke aansluiting, starten en de laadstroommeter wijkt keurig uit + geen rood lampje op het dashboard.
Hoera, zou ik zeggen, een paar keer op toeren laten komen, flink wat gas geven, motor afgezet en dus operatie geslaagd... dacht ik.
Na half uurtje kom ik terug om wagen terug op de grond te zetten want deze stond met zijn kont omhoog, nog effe starten en wat zie ik, rode verklikker op dashboard brandt en geen laadstroom.
Alle aansluitingen nagekeken maar nog steeds geen laadstroom...
Waarschijnlijk zit de spanningsregelaar op de alternator er voor iets tussen.
Morgen de handel er terug afgooien, en zal een foto posten van de aansluitingen op de nieuwe alternator.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als het er ene is jet maar 1 aansluiting (L of D+) dan is die voor het lampje.
2 aansluitingen heeft Plus contact en lampje.
Als die plus contact er niet is dan werkt de dynamo niet.
Doe maar een foto dan weten we waar we over praten.
De moderne dynamo's werken ook zonder aansluiting lampje maar dan moet eerst een keer gas gegeven worden (1500 rpm)

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Herman,

Deze is het geworden:

http://www.benl.ebay.be/itm/ALTERNATOR- ... 1c39dc357e

Het is een DUCELLIER maar er staat geen type-aanduiding op.
Deze is in nieuwstaat.
Er is links een aansluiting D- (zwarte draad) en rechts B+ (rode draad+dikke zwarte draad naar starter), dit zijn aansluitingen met schroefdraad + moer.
Onderaan zit een pins-aansluiting (rode draad, EXD op oudere alternatoren).
De dikke stift (rode draad) op de vroegere alternatoren ontbreekt.
Ik post een foto van zodra mogelijk.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

D- is Massa en B+ = dikkedraden naar accu en startmotor.

Ik kan op de foto niet zien of het een dynamo met spanningstregelaar is maar het lijkt er op.
Als daar maar 1 contact in zit moet deze naar het lampje lopen.
In dat geval vervalt de externe spanningsregulator.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Herman,

Ik denk dat het probleem is opgelost.
Een flinke dot gas en het lampje dooft + de laadstroommeter wijkt uit.
Telkens je de wagen start en op stationair laat draaien blijft het lampje branden en geen laadstroom, geef je echter gas dan dooft het lampje en laad de alternator op ook al kom je terug naar stationair toerental.
Daarom dat ik gisteren voor een raadsel stond.
Toen startte ik de wagen met koude motor en door de chokewerking had ik dadelijk een hoog toerental.
Toen ik de motor na een half uur opnieuw startte nadat ik de wagen terug op de grond had gezet, liet ik de nog warme motor meteen op stationair draaien waardoor het lampje bleef branden.
Ik dacht er toen niet om effe gas te geven...
Dank voor de tip!
Dit verdient een Duvel op de komende rondrit!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het werkt daar gaat het om maar het kan werken zoals het moet.
Zoek de draad van het lampje.
Die zit in het dashboard aan +contact en de andere aansluiting loopt naar achteren.
De draad die naar achteren loopt moet dan aan D+ of L. (het ene pennetje op de dynamo).
Die geeft de voorspanning voor de stator.
Als de oude spanningsregelaar er nog inzit zit die draad daar.
Als goed aangesloten dan zou het lampje na de start moeten doven.
De stator gaat nameljk bij draaien ook 12 volt opwekken zodat het lampje aan 2 kanten 12 Volt krijgt en dooft.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply