Matra Rancho Grand Raid

Hier kan je een wagen of onderdeel te koop aanbieden
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote: ...Dat moet heel veel pijn of de Matra passie is zeer vlug verdwenen...

De Rancho-passie is bij mij absoluut niet verdwenen, alleen het betaalbaar kunnen genieten van zo'n auto is mij ontnomen door de overheid.
Maar hopelijk komt deze tijd voor mij nog weer terug als de Rancho's eenmaal de 40-jarige leeftijd gepasseerd zijn. (en onze politiek een standvastig beleid kan hanteren...)
Ik zal dan met veel plezier ook zo weer opnieuw gaan beginnen aan zo'n uitdagend project. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote: Ook ik zal er waarschijnlijk 1 weg moeten doen, maar wacht even af wat er nou definitief beslist gaat worden.

Ik heb ook in twijfel gestaan om eerst nog maar even af te wachten.
Het kan heel misschien nog gunstig uitpakken, maar net zo goed ook nog veel negatiever... de laatste persberichten melden immers al dat er nog veel meer gegraaid moet gaan worden voordat Ome Brussel weer tevreden is over de Haagse Maffia.

En met de verkoop van de Grand Raid was wel een stevig bedrag mee gemoeid, ik wou het risico dus niet langer lopen om na augustus misschien met een financiële strop en/of onverkoopbare auto te blijven zitten.
Want dat heb ik in het verleden ook al meegemaakt toen de grijs kentekenregeling voor particulieren opeens werd afgeschaft, ik had toen een zware dieselauto die daardoor in 1 klap onbetaalbaar en waardeloos werden... dat was voor mij toen ook een strop van ruim 7000 harde guldentjes die nog steeds in mijn achterhoofd meespeelt. :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Muddy Bandit wrote:
oetker wrote: Ook ik zal er waarschijnlijk 1 weg moeten doen, maar wacht even af wat er nou definitief beslist gaat worden.
ik had toen een zware dieselauto die daardoor in 1 klap onbetaalbaar en waardeloos werden... dat was voor mij toen ook een strop van ruim 7000 harde guldentjes die nog steeds in mijn achterhoofd meespeelt. :evil:
Paar maanden voor deze beslissing heb ik de Berlingo diesel verkocht.
Alsof ik het aan voelde komen dat de grijs regeling opgeheven zou worden.
Ik had geluk want beurde toen een goede prijs voor een 5 jaar oude kar met 90.000 km.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ook Parijs mogen we binnenkort niet meer komen.

http://www.autoblog.nl/parijs-gaat-vana ... -verbieden
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Waar gaat dat naar toe hé herman,straks mag je nog geen scheet meer laten.







grt harry de matra.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Laat ze het systeem dan veranderen zodat de vervuiling voor iedereen gelijk is. Iedereen zou het recht moeten hebben om een hoeveelheid CO en CO2 te mogen uitstoten uit zijn uitlaat. Aangezien de overheid de vervuilingsgraad kent van iedere auto, zouden ze op voorhand het aantal kilometers dat je per jaar zou mogen rijden vooraleer je aan je limiet zit, kunnen toekennen. Kom je daarboven dan kunnen ze u een extra belasting laten betalen direct te betalen. Wij met onze oldtimer die weinig kilometers doen zouden toch onze hobby kunnen beoefenen.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat ben ik met je eens benny zo moeten ze dat doen.








grt harry de matra.
peterslot
Posts: 30
Joined: Wed Aug 01, 2012 7:20 am

Post by peterslot »

het is verziekt door die allochtone gasten die een vervuilende 30 jaar oude mercedes diesel hebben gekocht in duitsland
ze verzieken het altijd voor de liefhebber die amper 3000 km per jaar rijdt
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is ook zo ze moeten die oude diesels van de weg doen dat zijn de vervuilende. Als er zo ene langs je staat te draaien krijg je geen lucht meer het zijn echte stink bakken. Dat ze daar maar eens wat aan doen.








grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Diesels hoeven ook niet te stinken en te walmen, met een goed gloeisysteem, goede verstuivers en juist afgestelde brandstofpomp kun je er rustig naast staan zonder vergast te worden.

Maar ja, sommigen spelen toch liever stoomtreintje...
http://www.youtube.com/watch?v=Z-ZoCIMqIaI
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

De Grand Raid staat inmiddels al een paar weekjes veilig gestald bij z'n nieuwe eigenaar.
En ik heb inmiddels weer een ander speeltje gevonden wat nog wel blijft voldoen aan de aankomende nieuwe belastingvrijstelling:

Image

Image

Image

Het is een Jeep Wagoneer uit 1971 geworden, 2160 kg amerikaans staal. 8)
Er zit een 5,7 liter gasgestookte V8 met een 3-traps automaat in het vooronder.
Rijdt heerlijk maar wel een beetje dorstig... 1:4 bij 90 km/h constant is nog net haalbaar :o
Maar ik reken het verbruik wel om naar gallons per mijl, en dan klinkt 1:9,4 nog best acceptabel. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ziet er in een uitstekende staat uit. Wat een ruimte en vermogen.
Veel plezier ermee. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er netjes uit.
Een vriend van mij had zoiets in een V6 uitvoering met houtprint aan de zijkant.
Is een stuk minder dorstig.
Gelijk maar LPG er in dan loopt die 1 op 2 :P
Veel plezier er mee.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

M'n oude overbuurvrouw (81 jaar) heeft al de nodige paniek in de straat veroorzaakt door overal te vragen wie er was overleden :o .... tsja, donkergroen en zwart lijkt wel aardig op elkaar in de schemering.
Maar goed, ze heeft inmiddels al een rondje meegereden en is nu weer geheel gerust.

Het vermogen is inderdaad meer als genoeg, 230 pk en een koppel van 470 Nm bij 2400 rpm.
Daar trek je de klinkers wel mee uit de straat. 8) (of de kruisstukken uit de aandrijfas...)
Wat ruimte betreft was de Rancho daarintegen toch een stuk ruimer... die amerikanen bouwen alles gewoon vol.

Er zit nog wel een hoop detailwerk in wat betreft de afwerking (vooral interieur), maar de basis is in ieder geval knetterhard en de techniek is gewoon goed.

oetker wrote: Gelijk maar LPG er in dan loopt die 1 op 2 :P
Er zit al een LPG- installatie in, met een 100 liter tank... 1:4 op gas is bewezen haalbaar.
De netto brandstofkosten per kilometer komen dus nog aardig overeen met de Rancho. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Wel, dat is een prachtstuk, heb ze altijd graag gezien (vooral in woody uitvoering).
Veel plezier ermee.
Zag ook dat je moderator op 4x4 forum bent, is deze ook 4x4?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

jo wrote: Zag ook dat je moderator op 4x4 forum bent, is deze ook 4x4?
Het is een echte Jeep, deze heeft dus ook 4x4. (op een uitzondering na zijn bijna alle Jeep's 4x4)
Ik ben al vanaf 1988 actief in het offroad-wereldje, dat is voor mij en m'n gezin gewoon een levenswijze geworden... m'n bijnaam Muddy Bandit komt hier ook uit voort.
En inderdaad, ik ben ook één van de "mudderators" van het forum www.modderpoel.nl , waarop inmiddels ook al vele belgische 4x4-liefhebbers actief zijn.

M'n zoon beweert maar steeds dat alle 50+ers maar verplicht in een automaat moeten gaan rijden. :-?
En aangezien die Abraham-leeftijd bij mij ook aardig nadert heb ik met deze aankoop het nuttige en aangename dus maar vast in stijl met elkaar gecombineerd. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Fijn dat de rancho bij een liefhebber staat. Wagoneer is een topauto en past misschien beter bij je 4x4 hobby :)
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

De nieuwe regels in NL zijn natuurlijk belachelijk (als ze door gaan, want dat is nog niet zeker natuurlijk.) maar om voor die paar tientjes nu je auto weg te gaan doen... Het lijkt me dat je minstens zo veel nu kwijt gaat zijn aan de dorstige Yank.

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Deze rijdt - anders dan de Rancho - op LPG.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Klopt, maar met 1:4 bij 90 km dan ben je al snel voordeliger op benzine met een Rancho lijkt mij.

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

matramurena wrote: ... maar om voor die paar tientjes nu je auto weg te gaan doen... Het lijkt me dat je minstens zo veel nu kwijt gaat zijn aan de dorstige Yank.
De Yank rijdt 1:4 op lpg, de Rancho 1:10 op benzine... netto zijn de brandstofkosten dus ongeveer gelijk.
En die "paar" tientjes zouden in mijn geval dan wel 58 tientjes worden (=vol tarief belasting), en de yank blijft vanwege de leeftijd 40+ gewoon belastingvrij.

Die zogenaamde overgangsregeling is voor mij om 2 redenen gewoon niet haalbaar:
- ik moet dan voor de 3 wintermaanden een stalling huren, dat kost ook het nodige extra.
- juist in die wintermaanden heb ik de meeste tijd om te kunnen genieten van m'n oldtimer, het voor- en najaar gaat al volledig op aan mijn seizoen gebonden werk.

Het was voor mij dus gewoon een gedwongen keuze tussen de Rancho aanhouden met die extra kostenpost van 580 euro per jaar (voor hooguit 2000 km/jaar :o ), of een andere oldtimer nemen zonder extra kostenpost.
En aangezien ik enigst kostwinner ben zonder een vast inkomen houd ik de vaste kosten natuurlijk het liefst zo laag mogelijk.

Ik heb de Grand Raid gelukkig kunnen verkopen aan een liefhebber waarvan ik ook zeker weet dat hij er zeer zuinig op zal zijn.
En financieel heb ik nog mooi gelijk kunnen spelen met alle investeringen die ik in deze auto had gestoken, is ook iets wat weinigen tegenwoordig nog kunnen zeggen na een volledige restauratie.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik had hem al gezien. 8)
Good oldies never die...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply