Vastgelopen waterpomp

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
User avatar
hendrik
Posts: 3969
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by hendrik » Mon Apr 30, 2018 9:30 am

Ik heb dat eens zelf gemaakt en dat gaat goed.




grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8517
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by GODFRIED » Mon Apr 30, 2018 1:25 pm

oetker wrote:Bij E-bay kan je ze nog wel vinden.
Ik ben niet helemaal zeker of deze past.
Heeft 50mm buitenring dus zou op de 48mm kunnen passen voor Murena.

Voor Bagheera heb je dan weer een andere nodig.
Je heb ze echter weinig nodig dus of je zoiets moet aanschaffen ?.

https://www.ebay.co.uk/itm/Sealey-SX027 ... SwwpdW8Y1D

Image

Voor dat geld kun je zelf niet veel maken. Inderdaad, dit heb je eenmalig nodig. Misschien om uit te lenen aan de clubleden!! Het was handiger als we allemaal in de zelfde straat woonde.

Benny, 250 km dat is al een flinke rit als test. Spuit eens wat WD40 op de riem bij draaiende motor. Dit doet wonderen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by benny » Mon Jun 04, 2018 6:21 pm

We hadden last van waterinsijpeling links langs de A-stijl. Na controle hebben we een sterk vermoeden dat de voorruit niet goed gekleefd is. Toen de Murena ooit in het oranje werd gespoten hebben ze hoogstwaarschijnlijk een andere voorruit geplaatst. En daarbij heeft de kleefkit niet goed gehecht aan het metalen frame van de voorruit. Het lek zochten we met perslucht en werd bovenaan links van de voorruit gevonden. Toen we de ruit een beetje wilden omhoogduwen om nieuwe kit aan te brengen kwam de oude kit nog meer los. Dit is iets om op te volgen. De riem is aangespannen en de wagen schreeuwt niet meer bij het starten of bij hoge elektrische belasting.

User avatar
hendrik
Posts: 3969
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by hendrik » Mon Jun 04, 2018 7:18 pm

En Benny heb je het lampje al?




grt harry de matra.

User avatar
oetker
Posts: 7529
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by oetker » Mon Jun 04, 2018 7:21 pm

Ik heb de gehele ruimte tussen ruit en chassis opgevuld met kit.
Lekkage weg en ruit zit vast.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3577
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by ALAIN VAN AKEN » Mon Jun 04, 2018 7:29 pm

Waterpomp opgelost, riem opgelost, nu de ruit nog ...
De ruit komt wel vaker voor dat die lost, zelfs zonder dat ze ooit vervangen is. Dichtkitten en ook opgelost.

User avatar
oetker
Posts: 7529
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by oetker » Mon Jun 04, 2018 7:35 pm

Niemand had er op gerekend dat het 40 jaar vast moest zitten.
Ik heb dit bij beide Murena's gehad, waar bij het bakje binnen rechts zelfs vol liep met water.
In een bocht had je dan natte schoenen. 8)
Ik zag gewoon buitenlicht als ik onder het dashboard keek :o
Als de ruit ooit vervangen moet is het best de rand goed te behandelen en epoxy primer op te zetten.
Dan hecht de kit ook goed.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by benny » Mon Jun 04, 2018 7:50 pm

Het lampje is goed aangekomen, Harry. Dank daarvoor.

User avatar
hendrik
Posts: 3969
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by hendrik » Mon Jun 04, 2018 8:28 pm

Ok veel plezier er mee.



grt harry de matra.

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by benny » Wed Jun 06, 2018 7:55 pm

Vond de laatste tijd dat de remmen minder werkten. We hadden nieuwe schijven en remblokken vooraan geplaatst, maar ik vond dat de remmen niet goed werkten. Wanneer we enkele keren op het rempedaal duwden zakte het stationair toerental. Net alsof de motor valse lucht aan het zuigen was. De onderdrukleiding gecontroleerd maar dat was in orde. De motor dan maar gestart en maar verder gezocht. En ja hoor, plots proestte de motor en zag ik een wolkje uit een carburator komen. Een vacuumplug was verdwenen en daardoor zoog de motor valse lucht en werkte de servo door gebrek aan onvoldoende onderdruk. Weer een probleem opgelost.

User avatar
oetker
Posts: 7529
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by oetker » Wed Jun 06, 2018 8:08 pm

Dat hele systeem van aanzuigen via de inlaatspruitsuk deugt mijn inziens niet.
Als ik naar de verbranding keek dan was er 1 bougie behoorlijk wit.
Dat is waarom ik een Volvo vacuumpomp heb geplaatst.
De remkracht nam aanzienlijk toe.
Misschien dat ik het systeem voor de verkoop er af haal want dat kan een obstakel zijn voor de verkoop van de 2.2
Ik heb alle spullen om de wagen origineel te maken maar ga dat waarschijnlijk niet zelf doen.
Dat is voor de nieuwe eigenaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by benny » Mon Oct 08, 2018 9:12 pm

2 weken geleden was het alsof de gaskabel vastzat. De motor ging zeer hoog in de toeren en het gaspedaal voelde zeer slap aan. Enkele malen pompen tot tegen de vloer en alles werd terug normaal. Na een tussenstop bij de bakker draaide de motor op 3 poten en was het alsof er een klep open bleef. Een beetje later alles terug normaal, maar bij het oprijden van de oprit was het probleem daar opnieuw. Na controle bleek een inlaatklep niet meer te sluiten. Een nieuwe klep en geleider besteld. Dit weekend hebben we de motor uitgenomen. Die moest toch eruit omdat hij nogal veel olie verloor.
Na het afnemen van de inlaatcollector zagen we een boutje zitten aan de klep. We nemen de cilinderkop af en zien het boutje tussen de klep en de klepziiting zitten. What the f..k is hier gebeurt? Er zijn enkele kleine deukjes in de cilinderkop en in de zuiger. Gelukkig niet erg. De cilinderkop is al binnen en blijkbaar is het roderen van de klep voldoende om de cilinderkop terug in orde te krijgen. De zuiger, daar moet gelukkig niks mee gebeuren. Maar van waar komt dat boutje? Mijn oog viel op de plaat die op de carburatoren zit als deel van de luchtfilter. En daar ontbreekt 1 van de 8 boutjes. Mysterie opgelost. Straks post ik nog foto's.
Nu nog een vraag aan zij die ervaring hebben met de 2.2. Om de spanning van de ketting van de oliepomp te regelen moet er een folie geplaatst worden tussen de pomp en het motorblok. Uit welke materie bestaat die folie? Het is een breed u-stuk met 3 gaten. Is te zien op het werkplaatshandboek blz 812
Attachments
image-2018-10-08.jpg
Het boutje zichtbaar in de inlaatopening
image-2018-10-08.jpg (112.91 KiB) Viewed 1291 times
image-2018-10-08(2).jpg
De indrukken op de zuiger door het boutje
image-2018-10-08(2).jpg (104.71 KiB) Viewed 1291 times
image-2018-10-08(1).jpg
Het boutje tussen de klep en de klepzitting
image-2018-10-08(1).jpg (169.57 KiB) Viewed 1291 times

User avatar
GODFRIED
Posts: 8517
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by GODFRIED » Tue Oct 09, 2018 7:34 am

Ja, Daar wordt je niet vrolijk van. Veel werk en kosten die overbodig zijn.Het is vlug gebeurd iets wat in de carburator valt. Bij het verwijderen van de luchtfilter steeds de carburator goed afsluiten zodat er niks kan invallen. Als er iets invalt zie je dit meestal niet gebeuren en na het openen van de gasklep is het verdwenen. Toch wel vreemd door de stand van de carburators valt er niet vlug iets in bij de 2.2S.

Wordt die ketting niet door een veer op spanning gehouden. Daar heb ik veel ellende mee gehad. Bij het verwijderen van de cilinderkop de veer niet goed ontspannen en dan springt deze eruit. Daarom te motor moeten verwijderen om alles goed te zetten.
Succes. :wink:

Even enkele foto's bekeken. Deze heeft dus twee kettingen. Foei wat ben ik vergeetachtig!! :oops:
Attachments
motor 2.2 uitbouw 6jpg.jpg
motor 2.2 uitbouw 6jpg.jpg (113.21 KiB) Viewed 1287 times
klaar_voor_de_plaatsing__5__medium__159.jpg
klaar_voor_de_plaatsing__5__medium__159.jpg (79.1 KiB) Viewed 1287 times
begint_er_weer_netjes_uit_te_zien___medium__174.jpg
begint_er_weer_netjes_uit_te_zien___medium__174.jpg (96.94 KiB) Viewed 1287 times
Matra Bagheera S - 1977

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by benny » Tue Oct 09, 2018 9:18 am

Godfried, de kettingspanner is onder controle. Het is wel zo dat je de juiste volgorde bij demontage en montage moet gebruiken om geen problemen te hebben. Ik heb ondervonden dat je best eerst de carterpan afneemt en dan pas de deksels over de distributie. Wel eerst de kettingspanner in geblokkeerde stand zetten vooraleer de deksels af te nemen. Kan je je herinneren uit welke materie de dichting tussen de oliepomp en het motorblok bestond? Ik vind dat de ketting nogal veel speling heeft en wil die een beetje meer aanspannen.

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by benny » Tue Oct 09, 2018 6:25 pm

Hoeveel mag de ketting van de oliepomp heen en weer gaan? Bij Carjoy zeggen ze: afblijven.

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by benny » Tue Oct 09, 2018 6:26 pm

Godfried, is dat met hittebestendige verf van motip dat je de onderdelen gespoten hebt.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8517
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by GODFRIED » Wed Oct 10, 2018 8:57 am

Benny, wat soort dichting er tussen de oliepomp zit weet ik niet meer. Maar zie de foto van de motor. Bekijk de oliepomp ketting en je ziet dat deze ook iets doorhangt. Ik heb deze zo gelaten en geen probleem ondervonden.

Op de motor heb ik hittebestendige verf gebruikt. Speciaal voor kachels te verven. Van Harry de Matra gekregen.Die kachel man hier in de gemeente verkocht mij geen verf of ik moest er een kachel bijnemen. Op de kleppendeksel en nog wat onderdelen heb ik verf uit de Aldi gebruikt. Geen spuitbussen deze vond ik dun moet je meerdere keren spuiten om een mooi resultaat te krijgen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7529
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by oetker » Fri Oct 12, 2018 4:00 am

Ik heb bij de 1.6 ook al is een boutje los in het filterhuis terug gevondenvan de plaat bij de Murena van Yoran.
Vastzetten met Locktite is de boodschap want vibraties zijn daar soms behoorlijk aanwezig.
Er zit geen pakking tussen oliepomp en motor bij de 2.2
Bij het vervangen van de carter-pakking bij de 2.2 was ook bij mij veel speling op de kleine ketting..
Ik heb er 2 papier pakkingen (ik dacht 0.4mm zo uit mijn hoofd) bij gezet tussen pomp en motor.
Een rammeltje in de motor is daarbij opgelost.

Bij mij bleef het gas van de 2.2 ook geregeld hangen op 1200 toeren.
De veer bij het gaspedaal was los geschoten op de 2.2 en bij de 1.6 was die zelfs gebroken.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by benny » Fri Oct 12, 2018 10:21 am

Ik denk dat ge gaspedaal bleef hangen omdat het boutje tussen het carburatorhuis en de vlinderklep zat. Maar de gaskabel wordt ook vervangen. Die had bij inspectie ook zijn beste tijd gehad.

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by benny » Fri Oct 12, 2018 6:43 pm

Vandaag de achterarmen gecontroleerd. De verf zag er nog goed uit, maar wat eronder zat was niet goed. Hier en daar nog mooi maar over de grootste oppelrvlak roest. Het is alsof de armen voor het verven niet ontvet geweest zijn. Morgen die aanpakken met hammerite. In de armen is er wel olie. Dus toch nog iets goed.

User avatar
oetker
Posts: 7529
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by oetker » Fri Oct 12, 2018 6:57 pm

De roest komt meestal van binnen uit in de draagarmen.
Dat komt door condens van opwarmen en afkoelen.
Als er olie in zit is dat een goede bescherming.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Vastgelopen waterpomp

Post by benny » Sat Oct 13, 2018 1:59 pm

De 4 cilinders vertonen zo goed als geen slijtage. Er is amper iets voelbaars ( geen boord) bovenaan in de cilinders. Straks worden ook de draagarmen onder handen genomen zodat ze er weer voor meerdere jaren goeie dienst kunnen bewijzen. Met een leeg blikje tussenplaatjes gemaakt om minder speling te hebeen op de ketting van de oliepomp. Het zullen 3 of 4 plaatjes worden.

Post Reply