Page 1 of 1

Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Sun Apr 16, 2017 2:45 pm
by bart_heemskerk
Image

Image

Hieperdepiep hoera voor de Maztra!
wankel mazda/matra

Het is alweer 10 jaar geleden dat de motor ombouw geweest is. En sindsdien (op één dingetje na dan :roll: ) is ze een fijne betrouwbare maat gebleken. Al 40.000 kilometers lang en meerdere tripjes naar Oostenrijk, Engeland, Italie en Frankrijk 8)

:roll: Eén keer ben ik gestrand met een vastgelopen motor, maar dat was vlak bij huis. Dat was daags na terugkomst van vakantie uit Oostenrijk. Maar dat was mijn eigen stomme schuld, want ik had niet de tweetakt olie bijgevuld. Maar toch fijn dat de maztra besloot vast te lopen vlak bij huis, en niet langs de autobahn.

Ik heb er nooit spijt van gehad van deze ombouw. Ik heb de ombouw gedaan zonder aan de auto te lassen/slijpen. De motor hangt aan de originele motorsteunen. De originele 1.6 motor kan er zo weer in als ik wil.

Wat ik zo fijn vind aan de wankel is de trillingsvrije loop. En hoe meer toeren, hoe fijner de motor dat vind. Zoals op deze video.
https://vimeo.com/213409956
Een sprinter is het niet. Maar eenmaal op gang gaat de versnelling maar door en door. 240kmh haalt ie wel, maar het baasje durft er niet zo hard mee.....
Tot 4000 toeren is het een brave wagen, waar het comfortabel mee rijden is. Binnen is het erg stil. Er is geen resonantie, zoals gebruikelijk bij een normale motor.
Maar trap bij 4000 toeren het gas op de bodem en de hooligan wordt wakker. En dan gáán!

Kortom, ik ben nog altijd blij met mijn maztraatje.

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Wed Apr 19, 2017 1:44 pm
by oetker
Gefeliciteerd met het jubileum van je Maztra.
240 km/h zijn echte sportwagen snelheden.
Die ga ik voorlopig niet halen en lijkt me ook niet verstandig om te rijden.
Het is natuurlijk wel leuk dat deze auto dat kan.
Je hebt er een hoop werk aan gehad maar het loont zich.

Groet Herman

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Tue Jul 25, 2017 8:46 am
by GODFRIED
Ik kan me voorstellen dat dit een prachtige motor is om mee te rijden. Zelf heb ik in gedachten al meerdere keren de motor van mijn bagheera vervangen. Maar als je van het originele afwijk kom je meestal voor onvoorziene verrassingen te staan. Dus je moet een doorzetter zijn. :wink:

Dan de Belgische wetgeving. Hier kun je daar problemen mee krijgen. Een andere motor krijg je hier niet gekeurd.Stil gezegen wat dat zou doen met de verzekering bij een ongeval. :o
De motor van mijn bagheera heeft naar mijn gevoel iets te weinig kracht.Een enorm verschil met een 1.6 murena. Ik begrijp niet waarom!! :cry:
Ik heb ooit even met een 1.6 murena gereden van een vriend en dat is me steeds bijgebleven. De soepelheid van die motor. Helemaal niet te vergelijken met een bagheeramotor.

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Tue Jul 25, 2017 8:31 pm
by matrafan
Ik zit hier zowat met hetzelfde idee te vechten Godfried.

Heb hier een gereviseerde motor van 1600 Murena op een statief staan klaar om te monteren, compleet met diff. en versnellingsbak (4-bak).

Wat houd me tegen: ik weet het niet de tijd / de originaliteit / de verzekering annex keuring, ik weet het niet??

Misschien dat ik er deze winter toch aan begin.

Anderzijds waarom moet die sneller, het zijn tenslotte oldtimers en geen racemachines.

Ik rijd bijna elk weekend samen met een TR6 / Jensen Healey / BMW 1602, stuk voor stuk zwaardere motoren toch kunnen deze maar mondjesmaat volgen dus zie ik niet direct het nut in van een snellere wagen.

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Tue Jul 25, 2017 10:20 pm
by benny
Om een 1600 in een Bagheera te plaatsen moet je het volgende doen: de 2 steekassen aanpassen. De bediening van de versnellingsbak omkeren als het een bak van een Solara is en een steun maken kant versnellingsbak. Heb dit vele jaren al eens gedaan.

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Wed Jul 26, 2017 10:10 pm
by matrafan
benny wrote:Om een 1600 in een Bagheera te plaatsen moet je het volgende doen: de 2 steekassen aanpassen. De bediening van de versnellingsbak omkeren als het een bak van een Solara is en een steun maken kant versnellingsbak. Heb dit vele jaren al eens gedaan.
Ik heb de vierbak van de bagheera behouden Benny.

Dit was eenvoudiger (alleen enkele gaten van het differentieel aanpassen).

Daar ik bijna nooit autostrade's maak zie ik niet direct het nut in van een 5de versnelling.

Wanneer ik de motor ga inbouwen is nog een vraagteken?

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Thu Jul 27, 2017 8:15 am
by GODFRIED
matrafan wrote:Ik zit hier zowat met hetzelfde idee te vechten Godfried.

Heb hier een gereviseerde motor van 1600 Murena op een statief staan klaar om te monteren, compleet met diff. en versnellingsbak (4-bak).

Wat houd me tegen: ik weet het niet de tijd / de originaliteit / de verzekering annex keuring, ik weet het niet??

Misschien dat ik er deze winter toch aan begin.

Anderzijds waarom moet die sneller, het zijn tenslotte oldtimers en geen racemachines.

Ik rijd bijna elk weekend samen met een TR6 / Jensen Healey / BMW 1602, stuk voor stuk zwaardere motoren toch kunnen deze maar mondjesmaat volgen dus zie ik niet direct het nut in van een snellere wagen.
Jos, Je staat dan al heel ver met de verandering. Alleen nog plaatsen.Die 5 bak zou voor mij ook overbodig zijn.
Ik weet niet of je ooit met een murena 1.6 gereden hebt!! Maar je kunt die motoren niet met elkaar vergelijken. Een onbegrijpelijk enorm verschil. Zo is het toch bij mij overgekomen.
Of het allemaal nodig is!! waarschijnlijk niet. Maar het rijden is zo veel aangenamer. :wink:
Persoonlijk ga ik deze aanpassing niet doen. Ik heb er de energie niet voor maar ik zou het wel willen. :roll: :)
PS, Niemand gaat opmerken dat je daar een andere motor in hebt geplaatst. Bij veranderingen aan de ophanging is dat een ander verhaal.

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Thu Jul 27, 2017 10:31 am
by benny
Zopas een Bagheera-bak proberen op een 1.6 te plaatsen. Dat gaat zeker niet. Wat je wel kan doen: Je 1442 uitboren tot een 1.6 en een cilinderkop van een 1.6 plaatsen.

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Thu Jul 27, 2017 11:47 pm
by matrafan
benny wrote:Zopas een Bagheera-bak proberen op een 1.6 te plaatsen. Dat gaat zeker niet. Wat je wel kan doen: Je 1442 uitboren tot een 1.6 en een cilinderkop van een 1.6 plaatsen.
De enige aanpassing dat ik heb gedaan zijn de onderste gaten(degenen waar de paspennen in zitten) van het differentieel ovaal gemaakt.

En ik dacht maar ben daar niet zeker van het kleine lager/busje in de krukas vervangen door een groter of kleiner model.
Blijkbaar verschilt de dikte van de priemas.

Ik moet er wel bij vermelden dat deze combinatie op een motorsteun staat en ik hier geen testrit mee gedaan heb.

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Fri Jul 28, 2017 9:04 am
by GODFRIED
Ik weet niet of de primaire as ver genoeg in de motor steekt. Misschien is het mogelijk om een plaat te maken die tussen de motor en de versnellingsbak komt. Ik denk dat 6 mm dikte al genoeg moet zijn.
Jos, Je hebt dus geen aanpassingen moeten doen aan de starter? :wink:

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Fri Jul 28, 2017 10:15 am
by benny
Wat is de diameter van je vliegwiel?

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Fri Jul 28, 2017 6:20 pm
by matrafan
GODFRIED wrote:Ik weet niet of de primaire as ver genoeg in de motor steekt. Misschien is het mogelijk om een plaat te maken die tussen de motor en de versnellingsbak komt. Ik denk dat 6 mm dikte al genoeg moet zijn.
Jos, Je hebt dus geen aanpassingen moeten doen aan de starter? :wink:
Niks aanpassingen gedaan aan de starter, past perfect.

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Fri Jul 28, 2017 6:26 pm
by matrafan
benny wrote:Wat is de diameter van je vliegwiel?
Ik heb de hele boel hier in mekaar gebouwd op een motorsteun.

Beetje moeilijk om het vliegwiel na te meten.

Ik vermoed dat de diameter idem als deze van de bagheera aangezien de starter ook zonder aanpassingen paste (zie vraag Godfried).

Lengte priemas was ook even lang als die van de Murena enkel de diameter op het uiteinde van de as verschilt.

Ik weet wel niet meer of ze dikker of dunner was,, ik dacht dat ze dikker was aangezien ik het lagertje vervangen heb door een zelfsmerend bronzen busje.

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Fri Jul 28, 2017 10:28 pm
by benny
Dan is er iets eigenaardig. Dan zou dat een 1600 zijn die waarschijnlijk voorzien was van een 4-bak en dus een kleiner vliegwiel en koppeling heeft, want hier kan het gedeelte waar de lange steekas ingaat niet voorbij het vliegwiel van de 1600 die een 5-bak had. Welk nummer staat er op het motorblok?

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Fri Jul 28, 2017 11:29 pm
by matrafan
benny wrote:Dan is er iets eigenaardig. Dan zou dat een 1600 zijn die waarschijnlijk voorzien was van een 4-bak en dus een kleiner vliegwiel en koppeling heeft, want hier kan het gedeelte waar de lange steekas ingaat niet voorbij het vliegwiel van de 1600 die een 5-bak had. Welk nummer staat er op het motorblok?
Ik zal morgen eens kijken of er nog een plaatje op zit.
Als dit zo is begin ik te twijfelen of dit wel een 1600 Murena motor is??

Nochtans heb ik destijds onderstaande onderdelen besteld bij Carjoy en gemonteerd in deze motor:

01009A - Murena zuigerveren 1.6 standaard
Matra Automobile partnumber: 064055 25,00€

01058 - Koppakking Murena 1.6
Matra Automobile partnumber : 0209.54 .. 22,00€

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Sat Jul 29, 2017 8:18 am
by GODFRIED
Jos,
Daar kan toch geen twijfel over zijn als je die 1.6 onderdelen gemonteerd hebt.
Deze 1.6 motor komt misschien niet uit een murena?? Alhoewel ik denk dat die Simca motoren dezelfde zijn. :o

Het vliegwiel van een murena is misschien uitwisselbaar met dit van de bagheera!! Maar dan zou de starter niet mogen passen!!

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Sat Jul 29, 2017 10:16 am
by benny
De vliegwielen zijn niet omwisselbaar. De gaten zijn anders ingedeeld. Wat was de diameter van de zuigers?

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Sat Jul 29, 2017 10:17 am
by benny
Zouden we niet beter de discussie voeren op een andere topic? Bij techniek: Ombouwen.

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Sat Jul 29, 2017 5:08 pm
by GODFRIED
Ok. Open maar een nieuwe topic.
Waar staat hij? :wink:

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Sat Jul 29, 2017 5:56 pm
by benny
Staat bij techniek.

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Sun Aug 18, 2019 9:40 pm
by bart_heemskerk
360 graden camera filmpje
https://youtu.be/cgazouqkQGM

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Mon Aug 19, 2019 7:09 am
by oetker
Bart, gefeliciteerd met deze mijlpaal (12 jaar inmiddels).
Het vermogen van deze ombouw komt in de Murena goed tot zijn recht.
Wat gelijk opvalt in het filmpje zijn je raceschoenen.
Poolse vrachtwagenchauffeurs hebben ze meestal ook.
Not done, in mijn opinie is daarmee de veiligheid in het gedrang.

Groet Herman

Re: Maztra 10 jaar wankelen

Posted: Mon Aug 19, 2019 8:55 am
by GODFRIED
Kort maar mooi duidelijk. :wink: