Page 1 of 2

Matra KD-54-TZ

Posted: Thu Jan 27, 2011 10:46 pm
by Remco007
Gisteren is de Matra voor de APK gegeaan. Helaas een hele waslijst;

- Fuseekogelhoes boven LV defect
- Uitlaatspruitstuk lek
- Remleiding van voor naar achter vervangen
- Remleiding RA vervangen
- Remschijf LA met veel roest
- Remverschil achter
- Koplampen afstellen

Al met al weer wat werk. Helaas valt de APK altijd in de winter. Ik heb de Matra dus maar geschorst en ga over een paar maandjes de APK opnieuw laten uitvoeren dan valt de APK voortaan in het voorjaar.

De Kever staat nu in de garage in afwachting van een nieuwe benzinepomp.

Balen maar we geven niet op.

Posted: Thu Jan 27, 2011 10:54 pm
by Toine
Is mooi balen zijn nu eenmaal niet de goedkoopste punten waar hj op afgekeurd is.

Posted: Thu Jan 27, 2011 10:56 pm
by hendrik
Ja Remco, dat is inderdaad balen.Maar het is dan ook wel een waslijst wat je allemaal moet doen he. Succes er mee het komt wel goed met je matra.






grt harry de matra.

Posted: Thu Jan 27, 2011 11:03 pm
by Remco007
Ik weet het. Als de dagen weer wat langer worden gaat het weer beter.

De carburateur is ook afgesteld.... even zelf opnieuw doen na de APK, het is nu waardeloos. Sommige dingen moet je op gevoel doen en niet met een CO-meter.

Posted: Fri Jan 28, 2011 12:58 am
by oetker
Inderdaad balen, maar het houd je weer even van de straat.
Na 30 jaar heeft de auto gewoon systematische vervanging nodig van al dat soort delen, anders blijft het een bron van terugkerende problematiek.
Dat kost wat maar daar zal plezier voor terug komen.

Posted: Fri Jan 28, 2011 9:29 am
by benny
Die werken die er nog moeten gebeuren vallen eigenlijk nogal mee. Een fuseekogel vervangen is eigelijk nog het moeilijkste. De remleidingen vervangen is eenvoudig en kan je laten namaken. Door de roest op de achterste schijf krijg je automatisch een onbalans. En de koplichten regelen is nu ook geen ramp. Dus het ziet er helemaal niet slecht uit. Veel succes met de wagen weer in orde te zetten.

Posted: Sun Jan 30, 2011 11:04 am
by Remco007
Het is ook wel te overzien alleen met de vorst kan je zo weinig doen.
Dit probleem had ik vorig jaar ook al dus heb ik besloten de APK maand te verschuiven naar het voorjaar. Kan ik ondertussen wat spullen verzamelen.

Posted: Sun Jan 30, 2011 12:29 pm
by oetker
Quote Remco.
-----------------
Dit probleem had ik vorig jaar ook al dus heb ik besloten de APK maand te verschuiven naar het voorjaar
=================================================================

Wel opletten met de datum van die APK.
Ze sturen tegenwoordig gewoon een bekeuring als de auto niet geschorst is en geen APK heeft.

Posted: Sun Jan 30, 2011 12:44 pm
by Toine
Nou Herman dat zal nog wel meevallen, de auto van mijn buurvrouw is al vanaf juli vorig niet meer gekeurd en rijd nog steeds vrolijk rond. Ze heeft vorig jaar auto laten keuren na een proces bij controle auto afgekeurd en rijdt vrolijk verder. Schijnt niets uit te maken voor de verzekering en voor een bon waarvan de pakkans tot nu redelijk klein is krijg je afgekeurde auto niet klaar voor de keuring. Al met al het hele apk systeem werkt vor geen meter en is alleen voor braverikken bedoeld.

Posted: Sun Jan 30, 2011 12:51 pm
by oetker
De computer bij de RDW genereert random bekeuringen.
Mij is een geval bekend van een paar weken ongekeurd en de bon in de bus.
Beter rekening mee houden, het kan je treffen bovendiien ben je dan niet meer verzekerd.

http://verkeersboetes.blogspot.com/2010 ... uring.html

Posted: Wed May 11, 2011 11:16 pm
by Remco007
Na alle puntjes nagelopen te hebben is vandaag de Murena opnieuw naar de keuring geweest. Helaas weer een afkeur:

- Uitlaatspruitstuk lek
- Aandrijfashoes links binnen lek
- 3 van de vier wielen lopen zwaar
- Een te korte bout bij de linker draagarm
- Middelste gordel.

Vanavond gelijk maar de uitlaat gedemonteerd. In het hart waar de vier buizen samenkomen zat een lek. Ik heb het geheel maar dichtgelast en getest met perslucht en zeepsop. 99,9% dicht.

De bout van de linker draagarm snap ik niet. Eén bout is te kort om de borgmoer goed te vatten maar ik weet niet welke ik dan omgewisseld heb. Morgen maar een langere halen.

De aandrijfashoes is de lastigste. Ik heb hier e.e.a. voorbij zien komen. Is er een universele hoes die ik kan plaatsen zonder de as volledig te demonteren?

Het zwaar lopen van de wielen heeft volgens mij te maken met de te lange stilstand. Ik zal voor de keuring maar even een ritje maken met veel remmen.

Heeft iemand nog een gordel voor de middelste stoel over?

Ik hoop volgende week de nieuwe keuring te laten plaatsvinden.

Posted: Thu May 12, 2011 12:10 am
by oetker
Je hebt de remmen al uit elkaar gehad , ontroest en de zuigers eruit zoals in mijn uitgebreide topic beschreven staat?

Als je een klein gaatje in de ashoes hebt kun je die dichtsmeren met Wyns gasket kit.
Heeft bij mij 2 jaar gezeten en nog dicht.
Als er echter een scheur zit dan vervangen en links binnen kun je wel een uni hoes zetten
Ik heb bij Bart Maztra gezien dat hij hem gewoon over de blikken bus trok en vastzette.

Wat heb je nodig?
Wijs maar aan, want zelf ben ik daar nog niet geweest dus kan niet definieren wat waar hoort.

Posted: Thu May 12, 2011 7:13 am
by GODFRIED
Ja, een oldtimer is niet alleen pret, ook af en toe wat ergenis hoort erbij.
Regelmatig controleren en de nodige onderdelen vervangen is gewoon noodzakelijk . Veel onderdelen zijn gewoon volledig op na al die jaren.
Succes. :wink:

Posted: Thu May 12, 2011 8:20 am
by hendrik
Aan een oldtimer blijf je ook altijd sleutelen dat is ook de hobby ervan.





grt harry de matra.

Posted: Thu May 12, 2011 8:15 pm
by Remco007
Herman,

Ik kan het niet goed zien op de foto. Het gaat om de gordel van de middelste stoel. De gordelgeleider zit haks op de achterwand.
Bij mij is een stukje van de gordel beschadigd.

Wat betreft de remmen. Ik heb niet alles gedaan. Ik ga nog eens goed lezen.

Posted: Thu May 12, 2011 8:29 pm
by oetker
Remco, maak even een foto van die gordel, want heb de auto pas volgende week hier om te kijken.
Doe die remmen maar volgens topic, die hebben klemmende zuigers als je dat niet uit elkaar hebt gehad.
Kan het zijn dat alle gordels hetzelfde zijn?

Posted: Thu May 12, 2011 8:29 pm
by benny
Dan zit het oprolmechanisme op schouderhoogte?

Posted: Thu May 12, 2011 10:56 pm
by Remco007
Het blijkt dat de gordels praktisch gelijk zijn. In het midden zit echter een bevestigingssteun aan het chassis.

Het oprolmechanisme zit laag achter de stoel.

Herman, kan ik er één van je overnemen? Geef maar een PB

Ik heb wel een universele welke ik voor de keuring kan plaatsen maar ik heb graag origineel.

Posted: Fri May 13, 2011 7:59 am
by oetker
Ja hoor, Je hebt een PM

Posted: Sat May 14, 2011 11:31 am
by Remco007
De universele hoezen heb ik opgehaald. Ik denk niet dat deze over de blikken bussen past. Kan ik dit eenvoudig demonteren?

Posted: Sat May 14, 2011 11:51 am
by hendrik
Remco, je moet ze eerst in heet water leggen dan gaat het wel.





grt harry de matra.

Posted: Sat May 14, 2011 12:25 pm
by oetker
Zeker weten dat het kan.
Misschien met wat hulpmiddelen.
En zo als Harry zegt, warm water zacht laten worden.
Vaseline er op helpt ook.

Posted: Sun May 15, 2011 11:25 pm
by Remco007
Vanavond weer even bezig geweest. Ik weet niet hoe anderen het flikken maar de hoes kreeg ik niet over het blikken omhulsel heen.

Ik heb er 1,5 cm afgezaagd en de lagers losgehaald.

Dat was een stuk gemakkelijker. Daarna de hoezen erop geschoven en de ring teruggeplaatst.

De draagarm hangt er weer onder. Morgen even de laatste bouten van de draagarm monteren.

Nu alleen nog de gordel (Herman dank) en koplamp afstellen.

De uitlaat is lekdicht en zit er al weer onder.

Posted: Sun May 15, 2011 11:33 pm
by oetker
Wij doen het zo, maar gaat niet met de originele hoes, wel met universele.

http://www.youtube.com/user/pikvanmanus ... alHxo2VIhk

Posted: Sun May 15, 2011 11:44 pm
by Remco007
Herman,

Ik had het al gezien maar dit soort spullen heb ik helaas niet.
Ik moet zeggen dat het zo niet tegen valt.

Posted: Mon May 16, 2011 12:08 am
by Muddy Bandit
Hopelijk heb je er wel rekening mee gehouden dat de tappen van deze triploidkoppeling onder een hoek van ongeveer 60 graden t.o.v. de tegenoverliggende koppeling teruggeplaatst moet worden?
Het geeft anders trillingen en overbodige slijtage in de aandrijflijn....

Posted: Mon May 16, 2011 8:06 pm
by Remco007
uhm, uhm, zit er verschil in dan?...... (ik blijf een hobbyist).

Hoe kan ik dat zien en hoe moet het zitten?

Had ik maar merktekens geplaatst maar ik dacht dat er geen verschil in zit.

Posted: Mon May 16, 2011 8:23 pm
by oetker
Ik denk dat Muddy gelijk heeft.
Bij de Bagheera schijnt het ook zo te zijn.
Ik heb ze echter uit elkaar gehad een tijdje terug en ze op de kogels uit elkaar gehad aan 1 kant en dan maakt het niet uit.
De hoek blijft dan hetzelfde.
Ik weet niet hoe dat bij jou gegaan is?

Posted: Mon May 16, 2011 8:27 pm
by Remco007
Herman, Misschien heel knullig maar de tripoid heb ik van de as afgetikt (ging heel gemakkelijk). Daarna hoezen geplaatst en de tripoid met hoes weer terug geplaatst. Uiteraard maar één kant los gehaald.

Posted: Mon May 16, 2011 8:32 pm
by oetker
Ik weet niet of er dan nadelige gevolgen zijn, maar in zo'n geval zou ik toch even controleren.
beter save dan jammer.
In principe heb je op een as 6 kogels en 6x 60 graden is 360 graden.
Dan is het cirkeltje rond.
Dat betekend dat de tegenoverliggende kogels op 1 as er precies tussenin moeten liggen.
Hoop dat het duidelijk is.

PS de gordel is onderweg.