Page 1 of 3

Fjodor/ murena 2.2 1982 rood/VF853C432CX657911

Posted: Sun Apr 11, 2010 12:16 pm
by fjodor 2.2
Hallo matrafanaten,

Ik ben ook maar weer eens maar wat gaan doen aangezien de matra toch geschorst is voor de wegen belasting.
Dit omdat de keurings datum begin maart was.
Er staat al een tijdje nieuwe schokbrekers en nieuwe wishbones te wachten in de la!
Even wat foto's gemaakt voor de beeld vorming.

Image

Image

Image

Image

Nu moet alleen nog in het werkplaats handboek gaan bladeren hoe ik de bussen in de nieuwe wishbones krijg :-? :-?

word vervolgd!

Posted: Sun Apr 11, 2010 12:32 pm
by ALAIN VAN AKEN
Leuk om je verhaal hier te kunnen volgen :D
En bedankt voor het aanpassen van de topic titel

Posted: Mon Apr 12, 2010 9:24 am
by oetker
Moet er zo afgetrokken worden.
Zal wel wat roest tussen hangen.

Posted: Mon Apr 12, 2010 9:41 am
by GODFRIED
Dit heb ik nog niet vervangen maar zal vroeg of laat ook aan de beurt zijn. Dus ik zal je werkzaamheden volgen. Het is veel gemakkelijker als ieman anders het je voordoet.

Waar heb je die bussen gekocht, zijn deze duur?
Succes. :wink:

Posted: Mon Apr 12, 2010 9:48 am
by oetker
Ik had er van Cor overgenomen, en heb ook nog wat goede gebruikte liggen.
Volgens mij had Fjodor ze daar ook gehaald.
Bij zijn ze nog goed, dus wat in reserve.

Posted: Mon Apr 12, 2010 6:32 pm
by GODFRIED
Meestal is alles bruin van de roest maar daarom niet versleten. Bij mij is dat niet anders.

Posted: Tue Apr 13, 2010 8:19 pm
by fjodor 2.2
Herman,

Ik heb nieuwe wish bones en het rubber bussen en de as heb ik ook nieuw.
Maar nog steeds niet de tijd gehad om in het boek te bladeren hoe nu verder!

Posted: Tue Apr 13, 2010 8:58 pm
by oetker
Zou in ieder geval de kogels even controleren die daar zitten.
Die zaten bij mij zo ongeveer vastgerot.
Waren haast niet te bewegen.
Waarschijnlijk droog gelopen.
Heb ze bij mij maar vervangen.

Posted: Sun Apr 25, 2010 4:21 pm
by fjodor 2.2
Daar was ik weer!
één kant zit er op inclusief nieuwe schokbreker.
Het is alleen jammer dat er in werkplaats handboek niets staat over hoe je die bussen op zijn plek krijgt. Staat alleen haal bovenste draag arm eraf en zet hem er weer op :-?
Dus zelf maar een bus gemaakt. 8) De volgende doe ik anders. Maar dat laat ik nog zien.

Image

Image

Image

Posted: Sun Apr 25, 2010 4:47 pm
by oetker
Ik denk dat ze een bepaalde dosis eigen inzicht verlangen :wink:
Zo te zien is het toch gelukt.
De schokbrekers van Monroe bevallen mij uitstekend.
Zal de voortrein wat minder hard maken.
Gaat lekker zo.

Posted: Sun Apr 25, 2010 6:07 pm
by GODFRIED
Hé Fjodor.

Dat heb je mooi en vakkundig gedaan.
Wat zou je anders doen? Mij staat deze karwei ook nog te wachten, dus als je een betere manier weet! Dan sta ik daar voor open.

Posted: Sun Apr 25, 2010 6:13 pm
by fjodor 2.2
Laat ik je zien als ik ermee verder ga uitleggen met foto's is makkelijker

Posted: Mon Apr 26, 2010 7:10 am
by GODFRIED
Bedankt :wink:

Posted: Sun May 23, 2010 6:32 pm
by fjodor 2.2
Beste Matrafielen,

Ben weer verder gegaan met de voorwiel ophanging.

Deze keer op de volgende manier gedaan met de as als geleiding. Want als je dit zonder doet gaan rubbers scheef zitten. Ik heb een buis gebruikt en dop om hem een beetje voor beetje naar binnen te krijgen.

Doe de moeren er nog niet op want de draag arm buigt gewoon heb ik gemerkt. Als dit evenzal die wel terug komen maar het wel het mooiste niet onder spanning te doen. Zorg ook dat de as verf vrij is dit werk makkelijker. Ik bedoel de as waar de rubber demper over heen schuift.

Image


Image

Image

Image

Image

Het probleem van de oude rubber proppen beide zijden was dat ze altijd terug gingen naar oude positie. Als je hier nog geen aandacht aan wil geven moet je gewoon de bouten oplossen van de rubbers dan zal het al een stuk soepeler gaan.


Ik heb er nog niet mee gereden van de auto moet eerste apk gekeurd worden. Hoop dit in de komende weken te bewerk stelligen.

Heeft u nog vragen stel ze gerust?

Posted: Mon May 24, 2010 8:43 am
by GODFRIED
Mooie foto's en duidelijke uitleg. Hier hebben we iets aan.
Fjodor, dat heb je prachtig gedaan. :wink:

Posted: Mon May 24, 2010 9:08 am
by hendrik
Ja fjodor, dat heb je zeer mooi gedaan prachtig werk.




grt harry de matra.

Posted: Mon May 24, 2010 5:51 pm
by GODFRIED
Die bussen begint een zeldzaamheid te worden. Meestal zijn ze aangetast door roest maar niet versleten. :cry:

Posted: Tue May 25, 2010 8:58 pm
by fjodor 2.2

Posted: Tue May 25, 2010 9:00 pm
by fjodor 2.2

Posted: Tue May 25, 2010 9:01 pm
by fjodor 2.2

Posted: Tue May 25, 2010 9:02 pm
by fjodor 2.2

Posted: Tue May 25, 2010 9:04 pm
by fjodor 2.2

Posted: Thu Jul 08, 2010 9:52 pm
by fjodor 2.2
Beste Matra fanaten,

Een maand geleden de matra maar eens naar de APK keuring gebracht.
En helaas voorbanden voor versleten. Ik heb de voor bridgestones gekozen omdat de vorige bevielen. Wel weer naar de orginele maat gegaan dus van 55 naar 60.
Vanavond de eerste proef rit gemaakt en reed best goed. Het even wennen met de voortrein die ik heb aangepakt. Hiervoor stuiterde de voortrein als je over en hobbel reed dat is nu een stuk beschaafder geworden. Bedankt Herman :D
Ik heb helaas alleen nog maar op de binnenwegen gereden omdat de banden nog moeten worden gebalaceerd. Ja je raad het al dat is niet zo makkelijk daar mag je voor terugkomen wantdan moeten ze het balanceer apparaat helemaal ombouwen :evil:

Posted: Thu Jul 08, 2010 10:02 pm
by oetker
Pas op met de Bridgestone.
Lees even het topic Rubber.
Voor de voorzijde zal het wel werken, maar zeker niet achter zetten.
Alle Eco banden zijn bagger voor de Murena.

We hebben bij de garage een adapter voor de balanceerder laten maken.
Hier kunnen we prima Murena wielen uitbalanceren.
Als je toch achter voor de Bridgestones wil gaan (af te raden), heb ik hier nog 2 nieuwe voor een zacht prijsje.

Posted: Thu Jul 08, 2010 10:03 pm
by fjodor 2.2
Het zijn geen eco banden, ik had je topic gelezen.

Posted: Thu Jul 08, 2010 10:09 pm
by oetker
Weet je dat zeker?
Bij mij zat een klein stempel in het rubber waar dat opstond.
De niet Eco banden zijn volgens mij niet meer leverbaar in 195 versie.

Posted: Fri Jul 09, 2010 8:20 pm
by fjodor 2.2
Stempel niet gevonden.
Hoe ziet dat eruit.
Ben wel nieuws gierig.

Posted: Fri Jul 09, 2010 8:35 pm
by oetker
Valt bijna niet op.
Image

Posted: Sun Jul 11, 2010 6:06 pm
by fjodor 2.2
Op de buiten zijde staat het ieder geval niet.
Maar bedankt voor de foto.

Sproeier bezetting 2.2

Posted: Sun Oct 03, 2010 1:26 pm
by fjodor 2.2
Beste matra fanaten,

Ik heb op advies van Herman maar even mijn sproeiers nagekeken. Dit omdat met de rond rit in reuver ik het ideee had dat ik wat vermogen miste!
De bezetting was als volgt:
- De sproeier boven op is 105 solex
- De pen sproeier aan de zijkant is 60
Dit is de carburator zoals ik hem bij carjoy heb gekocht.

Ik heb mijn oude carburator er even bij gepakt.
En deze bezetting is als volgt:
- De sproeier boven is 130 solex
- De pen sproeier aan de zijkant is 60

Image

Ik ga zo een stukje rijden kijken of het verbetering heeft gegeven.

Met dank alvast aan herman :P :P