Page 2 of 2

Posted: Wed Jan 26, 2011 5:11 pm
by Toine
Was wel een nieuwe tank komt van een lpg boer in Arkel, heeft al een tijd in opslag gelegen

Posted: Wed Jan 26, 2011 7:31 pm
by oetker
Maar heb je het certificaat er bij?

Posted: Wed Jan 26, 2011 9:46 pm
by Toine
Als het goed is wel, alleen nu nog de vraag waar ik het ergens weg gelegd heb, anders wordt het een kopie opvragen

Posted: Wed Jan 26, 2011 9:55 pm
by oetker
Ja is wel belangrijk.
Je moet het bij de keuring laten zien.
De tank mag niet ouder als 10 jaar zijn, en de vulslang niet ouder als een jaar en alles moet aan de 67-01 norm voldoen.
Dat staat op alle onderdelen vermeld zoals verdamper, vulnippel, multiventiel.

Posted: Thu Jan 27, 2011 5:02 am
by GODFRIED
Ondertussen heeft Toine niet stilgezeten. Wat je doet doe je goed, daar ga je nog veel plezier aan beleven. Dit wordt een prachtig gerestaureerde murena.
Indien de murena op gas ligt zal je hem ook veel meer gebruiken, misschien als dagelijks voertuig??
Ik zou er wel dagelijks mee willen rijden alleen het verbruik valt dan tegen.
Succes met de restauratie.

Posted: Thu Jan 27, 2011 8:09 am
by hendrik
Godfried, je kan toch ook gas in je murena leggen.




grt harry de matra.

Posted: Thu Jan 27, 2011 5:49 pm
by Toine
Ik heb toch maar vandaag even nagekeken hoe oud de tank is, hij is van 2002 dus wordt het tijd dat hij klaar komt anders kost het mij een nieuwe lpg tank.
De rechter radiator slang paste niet meer goed vanwege gastank, als vervanging een flexibele slang genomen zodat dit in ieder geval goed funtioneert.

Voor op de dorpels wil ik in het midden in de uitsparing een gegraveerde plaat zetten met het serienummer erop als finishing touch
Image
Alleen dan in het koper of aluminium met de gegevens zoals in het voorbeeld hierboven en misschien nog enkele gravures voor in de motorruimte.

Posted: Thu Jan 27, 2011 8:09 pm
by oetker
Hier een samenvatting van de regels.

http://www.vogelsautogas.nl/inbouwvoorschrift/

Nieuwe tanken kosten niet zo veel en zeker de standaard ronde vallen erg mee.
ook kun je de tank na 10 jaar laten herkeuren.
Mijn hele Installatie voor de Honda was nieuw bij elkaar nog geen €300.- met een platte tank.

Posted: Thu Jan 27, 2011 8:35 pm
by Toine
Ik had al rekening gehouden met de inbouwvoorschriften, zal dan ook geen probleem zijn om de tank te laten herkeuren is namelijk nog nieuw, is nog gevuld met perslucht.

Het enigste dat afwijkt met inbouw van andere is dat er nog een wielbak is en dat het frame waarop het bevestigt zit, aan de onderzijde zit

Posted: Thu Jan 27, 2011 9:27 pm
by oetker
Een soepele keurmeester is altijd prettig als je weet dat er hiaten zijn.
In Den Bosch is me dat goed bevallen.
Hij was kritisch maar mocht een kleinigheid gelijk aanpassen (bocht van de gasleiding lag iets te dicht langs de stuurkogel en moest nog een beugeltje bij zetten op die plek wat ik later heb geplaatst).

Posted: Mon Jan 31, 2011 4:26 pm
by Toine
Het is nu te koud om in de garage te werken zonder verwarming
maar heb alvast de een turbo opgehaald zodat deze ij de montage van
het blok meteen geplaatst kan worden. Heb ook al een oliekoeler gescoord alleen
nog uitdokteren hoe het beste een koelfan in de motorruimte te plaatsen.
Image
Image
Turbo zal moeten gaan werken met een minimale druk van maximaal druk 0,4 bar, kan dan zonder verder aanpassingen aan motor gemonteerd worden. Moet dan ook geen probleem geven met lpg moet alleen misschien een ander mengstuk hebben, een die tussen spruitstuk en carburator komt. Op deze manier rijden er een legio aan oude volvo's rond.

Posted: Mon Jan 31, 2011 5:56 pm
by GODFRIED
Van wat type komt die turbo, gaat dat passen?
Dat zal wel veel aanpassen worden. Succes.

Posted: Mon Jan 31, 2011 6:11 pm
by Toine
Komt van een N9T blok past gewoon op het blok , luchtfilterhuis omkeren voor luchtinlaat turbo en van turbo uitgang naar slang carburator. Boost control ertussen zodat de druk niet te hoog kan worden. Het enigste wat aangepast moet worden is flens uitlaat, maar hier zijn gewoon standaard flensen voor te verkrijgen.

Posted: Mon Jan 31, 2011 6:19 pm
by GODFRIED
Komt dan van de Peugeot 504 turbo??
Ook niet gemakkelijk te vinden!!

Posted: Mon Jan 31, 2011 6:27 pm
by Toine
Dat viel wel mee komt van Renee die heeft al verschillende turbo murena gebouwd maar heeft nu andere hobbies waar al zijn tijd aan op gaat, heb er nog een reserve bij voor onderdelen. Het is in ieder geval een origineel spruitstuk en geen bak en braad stuk zoals je vaak ziet.

op deze manier heeft de firma Mosselman in het verleden standaard murena's voorzien van een turbo.

Posted: Mon Jan 31, 2011 6:46 pm
by oetker
Ik ben benieuwd wat dat gaat worden en hoe goed het werkt.
We zien het wel gebeuren hier denk ik.
Die 505 turbo's worden ook erg dun gezaaid.
Ik heb er maar 1x ene te koop gezien de afgelopen 2 jaar.

Posted: Tue Feb 01, 2011 3:26 am
by GODFRIED
Dit zullen we zeker volgen. Succes.

Posted: Wed Feb 02, 2011 10:52 pm
by Toine
Vandaag de portieren verwijderd alleen de rechter portier wouden de inbouten niet los komen dus de spanbuizen maar verwijderd, kan nu beginnen om het dak en de raamstijlen in de spuitprimer te zetten. Meteen het gat van de antenne in het dak dichtgemaakt, nieuwe antenne wordt een electrische op het achterscherm

Posted: Thu Feb 03, 2011 6:57 am
by GODFRIED
Als die boutjes vastgeroest zijn kan het tegen zitten. Deze uitboren is niet zo eenvoudig.

Posted: Thu Feb 03, 2011 8:32 am
by Toine
Had gelukkig de juiste maat drijver en omdat de voorschermen en de dorpels eraf liggen kun je er vrij goed bij. De stalen spanstiften er uit slaan en vervolgens kun je alsnog de portier eruit nemen. Nu is een kwestie van de koppen uitboren schanier deel verwijderen en de boutresten verwijderen. Uitboren met de portier ernog in hangend is echt geen optie omdat je gewoonweg niet recht uit kunt boren. Het is belangrijk dat je gewoon bij montage alle bouten in het vet doopt voordat je ze erin draait.

Posted: Thu Feb 03, 2011 8:34 am
by hendrik
Ja die boutjes kunnen je de duivel aan doen.Voor dat ik die terug heb gezet heb ik er wat vet aan gedaan, als ik ze dan in de toekomst nog eens los moet hebben zal het wat gemakkelijker gaan.




grt harry de matra.

Posted: Thu May 29, 2014 10:31 am
by Toine
Deze matra komt niet meer terug op de weg is geheel gesloopt
en wordt verkocht in onderdelen.
De kosten om de auto weer geheel niet in verhouding met de werkelijke
waarde vandaar deze rigoureuze beslissing.

Posted: Thu May 29, 2014 11:34 am
by oetker
Ik zag de spullen al op E-bay voorbij komen.
Waarde is inderdaad niet meer in verhouding.
Sloop brengt het echter ook niet al te veel op.
Het is niet zeldzaam genoeg schijnbaar.

Omstandigheden waren debet aan je restauratie stop.
Verwachte eigenlijk dat je het later wel weer op zou pakken.
Jammer.

Herman

Posted: Thu May 29, 2014 11:49 pm
by Toine
Herman ik heb niet alle hobbies opgegeven maar heb wel een andere
klassieker gekocht namelijk een fiat x 1/9 uit de vs met injectie en airco. Omdat dit de laatste
serie is gemaakt door bertone zit er al een ververde electrische installatie
in en niet zo krokant als de fiatjes. Het grote voordeel hiervan is dat de onderdelen een fractie kosten van de matra.