Page 1 of 2

Restauratie matra murena 2.2 Toine 07-1981 nr X5552-BX611993

Posted: Thu Mar 25, 2010 9:04 pm
by Toine
Geinspireerd door fanatieke clubleden besloten om ook maar een topic bij te houden over de vorderingen van mijn murena. Ik heb de wagen gekocht in augustus 2007 nadat de ruwbouw van mijn garage klaar was. Vanaf die tijd is de garage meteen in gebruik genomen.
Image
De auto had inmiddels al ruim 13 stil gestaan als export object. We hebben eerst de motor weer lopend gemaakt waarna de auto geheel gedemonteerd is. Alles wat vast zit, zit vast na het lange stilstaan. Aangezien dit gecombineerd moet worden met renovatie woonhuis staat dit project zeer vaak op een laag pitje. Nu is het een voor een alle onderdelen gangbaar maken en netjes maken. Heb in de loop wel al wat onderdelen verzameld zoals een complete nooit gebruikte lpg installatie, een trekhaak, brons glazen kantel schuifdak van 81x53 cm (past net). Voor de rest nog wat onderdelen via ebay. Ben nu begonnen aan de revisie van de motor.

Posted: Sat Mar 27, 2010 2:57 pm
by GODFRIED
Dag Toine,
Post regelmatig een foto en hou ons op de hoogte van de werkzaamheden. Ik zal het zeker volgen.
Dat wordt interessant. :wink:

Posted: Sat Mar 27, 2010 7:34 pm
by hendrik
Ja Toine, zeker regelmatig wat fotos posten want ik volg dat ook graag.
Succes met je werkzaamheden.



grt harry de matra.

Posted: Sat Mar 27, 2010 9:55 pm
by Toine
Zal ik zeker doen aan inspiratie kom je hier niet tekort. Zal van de week de foto's erop zetten van het gestripte chassis en gedemonteerde motorblok.

Dat is nu eenmaal het nadeel als je iets koopt wat zo lang heeft stil gestaan, de onderdelen zijn wel goed maar moeten allemaal gangbaar gemaakt worden. Het voordeel hiervan is dat je hter wel wat moois voor terug krijg.

Posted: Sun Mar 28, 2010 10:29 am
by hendrik
Ja met mijn grijze murena heb ik ook nog wat werk aan die heeft ook te lang stil gestaan.




grt harry de matra.

Posted: Sun Mar 28, 2010 10:39 am
by GODFRIED
Inderdaad Toine, je krijgt er iets moois voor terug.
Zo te lezen ga je het grondig aanpakken, is toekomstgericht ook de beste aanpak. Je gaat uiteindelijk jaren kunnen genieten van de werkzaamheden die je nu gaat doen. Zeker en vast geen bevlieging dat is duidelijk.

Posted: Wed Apr 21, 2010 8:18 pm
by GODFRIED
Toch nog niet opgegeven???

Posted: Wed Apr 21, 2010 8:31 pm
by Toine
Nee Godfried, maar moet nog steeds foto's maken intussen ligt het gehele motorblok gedemonteerd op de werkbank. Moet in de tussentijd ook nog een huis verbouwen dus het staat voorlopig op een laag pitje en werk er alleen aan als ontspanning wat goed werkt.

Posted: Wed Apr 21, 2010 8:36 pm
by GODFRIED
Toine af en toe een foto maken, je doet dit niet dagelijks.
Foto's zijn mooi om later nog eens te bekijken.
Succes.

Posted: Thu Apr 22, 2010 7:09 pm
by Toine
Hier enkele foto's zoals het er nu bij staat.


Motor geheel gedemonteerd
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Typegekeurde trekhaak die ook meteen geplaatst wordt
Image
Image
Spullen die in het rek liggen te wachten om behandeld te worden dit is de tol van lang stilstaan
Image
Image
Kale motorruimte die ik nu geheel kan behandelen welk hard nodig is
Image
Image
Image
Image
Image
Dus voorlopig nog genoeg te doen voordaat er aan de rest van de carrosserie begonnen kan worden

Posted: Thu Apr 22, 2010 7:35 pm
by hendrik
Ja toine, je bent goed bezig nog veel susses met de werkzaamheden.
En laat de fotos maar komen we zien dat graag. Achter een maand of twee ga ik de motor van mij grijze murena er ook uithalen wand daar is ook nog wat werk aan.



grt harry de matra.

Posted: Thu Apr 22, 2010 9:53 pm
by GODFRIED
Dat wordt een totale restauratie. Ik hoop dat het Matravirus je goed te pakken heeft want je gaat dat nodig hebben om te volharden en niet op te geven. Het is te zien dat de murena al lange tijd stil staat. De koelkanalen van de motor zijn geroest, spijtig dat er geen koelvloeistof meer in de motor aanwezig was, want dan was die roest er niet geweest. Hier zul je extra aandacht aan moeten geven zodat’ zeker alle koelkanalen open zijn’.
Je hebt de motor al flink gesloopt. Maak veel foto’s , dat is handig als je terug aan het opbouwen bent, maar anders zijn wij er nog.


Toine heb je al ervaring met restaureren of is dit je eerste restauratie?
Vooral geduldig zijn en als je het niet meer ziet zitten alles een tijdje stilleggen om te herkomen. Haast en spoed is zelden goed.
Als je raad of onderdelen zoekt horen we het wel.
Daar is iets moois van te maken, maar..... je moet al goed gek zijn om daar aan te beginnen. Geloof me maar een bagheera restaureren is nog veel erger, hier voor moet je stapelgek zijn. Laat die foto's aan niet te veel van je vrienden zien want dan verklaren ze je gek.
Waarschijnlijk een project dat enkele jaren zal duren eer je het gewenste resultaat hebt.
Veel succes met de restauratie van deze murena. Het wordt een stuk van je leven. :wink:

PS, Dat open dakje is het zelfde als ik gekocht heb van Harry.

Posted: Thu Apr 22, 2010 10:46 pm
by oetker
Dat ziet er naar uit dat er nog aardig wat moet gebeuren.
Heeft de auto soms een tijd buiten gestaan?
In ieder geval gaat het een grondige aanpak worden.
Je hebt er de ruimte voor, en dat is heel wat waard.
Succes met het project, en houd ons maar op de hoogte van de vorderingen.
Dat horen en zien we graag.

Posted: Thu Apr 22, 2010 10:52 pm
by Toine
Heb een opleiding motorvoertuigentechniek gehad met als extra machinebankwerken dus dat zal wel lukken blok is geheel oldscool. Het enigste moderne dat er opzit is de electronishe ontsteking. Het belagrijkste is alles goed reinigen en de toleranties checken en indien nodig vervangen.

Hij had inderdaad meer als 10 jaar stil gestaan. Heb wel eerst de motor laten lopen met een compleet afgesloten vacuum systeem. De motor liep goed had alleen veel olie en smurrie op het blok dus had wel olielekkages vandaar dat alle pakkingen en keeringen preventief worden vervangen zeker nu het blok toch uitgebouwd moest worden omdat het anders niet mogelijk was om de motorruimte onderhanden te nemen.

Posted: Thu Apr 22, 2010 10:57 pm
by Toine
Niet buiten maar in een boerenschuur met een onverharde vloer en jammer maar helaas afgedekt met een plastic zeil. De voorzijde had de meeste schade stond tegen de buitenzijde aan, maar met goed luchtgereedschap en een brander heb ik toch alles los kunnen krijgen.

Het is maar goed dat je je eigen tijd niet hoeft te betalen want daar is veel tijd in gaan zitten

Posted: Thu Apr 22, 2010 11:05 pm
by oetker
Een zeil is zowiezo funest.
Dan krijg je op een gegeven moment de paddestoelen er op staan.
Best is gewoon een deken of paardedeken, en de ramen een stukje open.

Posted: Fri Apr 23, 2010 12:25 am
by Toine
Het interrieur was gelukkig wel netjes op de stank van mottenballen na

Posted: Fri Apr 23, 2010 9:31 am
by GODFRIED
Kennis is er meer dan voldoende, dus je gaat van deze murena een prachtige wagen maken. Gelukkig heb je al een goed interieur, die zijn ook zeldzaam.
Veel succes.

Posted: Fri Apr 23, 2010 12:59 pm
by matrafan
Dat gaat inderdaad een hels karwei worden.

Maar het begin is al gemaakt en de boodschap is volhouden.

Heb zelf een bagheera opgemaakt, denk niet dat er nog gekker mensen op de wereld zijn om aan zoiets te beginnen.

Of misschien toch: de mannen van de rancho's, da's practisch hetzelfde.

Veel succes gewenst met de verdere restauratie en laat de foto's maar komen, altijd mooi om te volgen.

Posted: Fri Apr 23, 2010 1:03 pm
by oetker
quote
-------
Het interrieur was gelukkig wel netjes op de stank van mottenballen na.
================================================

Daar ruik ik zelf al jaren naar.
Misschien moet er bij mij ook is iets uit het stof gehaald worden. :lol:

Posted: Thu May 13, 2010 9:03 pm
by lemans
hey toine ,

ik deed net een motorblok compleet .... het kostte me anderehalve maand.. ik kocht een oud blok bij george vanhevele van matramania,
demonteerde het blok compleeeeeeeeeet tot het laatste stuk
reviseerde alles , met spares van simon andreas , liet het de culasse vlakken kleppen afpersen op sluiting en bouwde met advies van godfried
alles terug op , ik kreeg enkele weken een hoekje en pneumatische
tools in een peugeotgarage en tijdens het recent verlengd paasweekend
huurde ik er een liftbrug af en demonteerde het oud blok en transplanteerde ik het nieuw samen met een oude mecanicien ,
ik deed alles zelf behalve het torken van de culasse en de kleppenregeling
ondertussen rij ik al enkele weken er mee rond te roderen onder
de locale kerktorens ;...nu de grote foltering , ik schreef in voor bastogne
dit weekend ,ik ga zien of ik er geraak ;..en terug ... I"ll keep you posted..
fotos tezien op mijn item stef lemans een motor gevraagd voor stef

groeten
als extra machinebankwerken dus dat zal wel lukken blok is geheel oldscool. Het enigste moderne dat er opzit is de electronishe ontsteking. Het belagrijkste is alles goed reinigen en de toleranties checken en indien nodig vervangen.

Hij had inderdaad meer als 10 jaar stil gestaan. Heb wel eerst de motor laten lopen met een compleet afgesloten vacuum systeem. De motor liep goed had alleen veel olie en smurrie op het blok dus had wel olielekkages vandaar dat alle pakkingen en keeringen preventief worden vervangen zeker nu het blok toch uitgebouwd moest worden omdat het anders niet mogelijk was om de motorruimte onderhanden te nemen.[/quote]

Posted: Tue Jan 25, 2011 7:57 pm
by Toine
Na enkel maanden weer aan de auto begonnen. Inplaats van popnagels blindklink moeren plaatsen met tegenring achterzijde zodat ik niet iedere keer de popnagels moet uitboren. Aanpassingen gemaakt voor LPG tank voorin. 2 kokers geplaats waar het frame van de gastank opkomt.
Image
De wielbak verbouwt zodat deze weer gewoon gebruikt kan worden
Image
Image
6 kwadraat rode flexibele draad na kofferebak trekken voor accu aansluiten voor op kabelschoen einde kabelboom.

Posted: Tue Jan 25, 2011 10:11 pm
by hendrik
Toine, dat heb je goed gezien om die blindklink moeren te gebruiken. Als ik die bak er ooit nog eens uit moet pakken dan zet ik ook van die blindklink moeren er in.





grt harry de matra.

Posted: Tue Jan 25, 2011 11:44 pm
by oetker
Ik heb ze ook liggen hier.
Heb er een paar testjes mee gedaan maar weet nog niet of ik ze ga gebruiken
Ze draaien nog al snel door in polyester.
Nu heb ik er laatst een paar gemonteerd met wat 2 componenten lijm, en toen ingeklonken.
Deze kunnen wat meer hebben.
Je moet de boel toch vast kunnen draaien.

Goed idee om de gastank in de bak te polyesteren.

Je hoeft de draad 6mm niet helemaal naar de kofferbak te trekken.
Die kun je bij de startmotor of dynamo ook aansluiten.
Daar vandaan gaat de startmotor kabel naar de accu en klaar.

Posted: Tue Jan 25, 2011 11:58 pm
by Toine
Ik heb aluminium blindklinkmoeren M5 boren met 7,2 en revetten opgeboord tot 7,2 voor aan de achterzijde. In principe heb je dan geen last van meedraaien van de blindklindmoer.
Voor de zekerheid bouten met vet erin gedraaid.

Posted: Wed Jan 26, 2011 8:12 am
by lemans
Toine wrote:Ik heb aluminium blindklinkmoeren M5 boren met 7,2 en revetten opgeboord tot 7,2 voor aan de achterzijde. In principe heb je dan geen last van meedraaien van de blindklindmoer.
Voor de zekerheid bouten met vet erin gedraaid.
mijn motor-herbouw en swap deed ik vorig jaar op de murena,
maar mijn wielbak is ook gescheurd en is een job voor de zomer,
maar ik heb niet zo"n dikke rivet tang , dus die blindmoeren die
zichzelf vasttrekken vind ik interessant , kan u er een fotootje van plaatsen aub en het merk vermelden ev?
danku
stef : lemans

Posted: Wed Jan 26, 2011 2:49 pm
by Toine
De tang die ik hiervoor gebruik is van het merk lobster en kost rond de € 70 destijds. Bij fabory hebben ze hier een groot assortiment in van zowel blindklinkmoeren als tangen.
Image

Image
Image
Frame bevestigt in de oude wielbak en lpg tank geplaatst, past precies langs ruitensproeier reservoir Afvoer slang voor lekkage geplaatst komt met een doorvoer onder de wielbak uit.
Image
Nog plaatsen gasleiding en en vulslang leiding.

Posted: Wed Jan 26, 2011 2:54 pm
by lemans
[quote="Toine"]De tang die ik hiervoor gebruik is van het merk lobster en kost rond de € 70 destijds. Bij fabory hebben ze hier een groot assortiment in van zowel blindklinkmoeren als tangen

dankuwel voor snelle fotos en info, dat gaat van pas komen en toevalµ
of niet in leuven op 10 km van mij thuis is er een fabrory zaak

danku stef lemans

Posted: Wed Jan 26, 2011 3:39 pm
by jurgen M
Ah, Murena op gas... Ook lang van gedroomd. Benzine is zo duur tegenwoordig... En als je dagelijkse auto's beiden op gas lopen, blijft de Murena te vaak aan de kant... :(

Posted: Wed Jan 26, 2011 3:49 pm
by oetker
Mooi gedaan Toine.
Als ik zo de tank bekijk is het geen nieuwe.
Je weet dat je een Euro-cetificaat van deze tank moet overleggen bij de keuring op gas?
Deze moet aan de 67-01 norm voldoen.