Opbouw van een Bagheera

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1565
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Sat May 26, 2012 10:53 pm

Ik ken dat soort fustraties, ik kwam bij het monteren van het voordak van de Rancho er pas achter dat de montageplaat van de reservewieldrager verkeerd om geplaatst was... deze kon ik weer losslijpen en opnieuw vastlassen... en spuiten. :evil:

Maar goed, minimaal 1 grote misstap hoort blijkbaar bij een complete restauratie... succes met het oplossen, en maak er een mooie Bagheera van. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

benny
Posts: 3207
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Mon May 28, 2012 10:11 am

Nu moet ik hopen dat ik het dak kan losmaken zonder te schenden,want siliconekit los snijden met een snaar zal niet eenvoudig zijn gezien de vorm van het metalen frame.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8456
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Tue May 29, 2012 6:18 am

Het gaat niet altijd hoe we willen. Soms zit er al iets tegen, gelukkig is het nog op te lossen. Succes.
Veel beterschap met je gezondheid.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
matrafan
Posts: 1676
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan » Tue May 29, 2012 9:30 pm

Soms valt het tegen; soms valt het mee.

De kunst is om het vol te houden.

Spoedig herstel met je gezondheid.

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Wed May 30, 2012 8:34 am

Dat is balen Benny.
Een hoop werk om het terug goed te krijgen lijkt me.
Ik heb op de Murena ook van die gaten in de dorpels.
Alleen zijn ze bij mij niet zo netjes.
Ze zijn inderdaad gemaakt om een drevel op de bout van de draagarm te zetten om de bout uit te kloppen.
Niet origineel, maar wel gemakkelijk als je draagarmen uit moet bouwen.

Beterschap
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

benny
Posts: 3207
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Thu Jun 21, 2012 2:52 pm

Kent iemand een manier om de kleefkit los te maken zonder het polyester te veel te beschadigen? Ik ga straks een snaar halen waarmee ze ruiten uitsnijden maar ik vrees dat ik door de vorm van het metalen kader in de polyester zal uitkomen op den duur.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8456
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Thu Jun 21, 2012 8:51 pm

Ik kan je niet aan snelle oplossing helpen. Inderdaad door het profiel van het dak denk ik ook dat je met een snaar vlug in het polyester zult zitten.
Misschien met een scherp mes of een zaagblad.
Succes.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Fri Jun 22, 2012 11:31 am

Dit zou een uitdaging zijn voor ultrasonic snijden met een multi-cutter..
Daar zie je hele wonderlijke dingen van.
Zie je in vele vormen.

voorbeeld

http://www.youtube.com/watch?v=W_DH3rbS ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Z4_7vsub ... re=related
Last edited by oetker on Fri Jun 22, 2012 12:00 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

benny
Posts: 3207
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Fri Jun 22, 2012 11:38 am

Mooi, maar kan je er mee achter het hoekje snijden, want dat is juist het grootste probleem?

User avatar
Urbain
Posts: 886
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain » Fri Jun 22, 2012 11:58 am

Benny,

En opwarmen zoals in het werkplaatshandboek beschreven staat?
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

benny
Posts: 3207
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Fri Jun 22, 2012 12:37 pm

Het dak is gekleefd met silicone-kleefkit. Ik weet niet hoe die reageert op hoge temperatuur. Ik kan het proberen op een proefstuk, maar ik vrees dat ook het polyester te warm zal krijgen.

User avatar
Urbain
Posts: 886
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain » Fri Jun 22, 2012 9:17 pm

Laat Google eens zoeken naar siliconen verwijderen, misschien vind je iets...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

benny
Posts: 3207
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Fri Jun 22, 2012 9:43 pm

Urbain, ik kan de plaat waar het dak vastgekleefd is, niet rechtstreeks verwarmen. Dus daar zit ik met een probleem. Op internet heb ik gelezen om wasbenzine te proberen. Dat zal ik eens proberen. Thinner is uit den boze of ik zou geen dak meer over hebben.

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Fri Jun 22, 2012 9:50 pm

Thinner lost geen siliconen op.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

benny
Posts: 3207
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sat Jun 23, 2012 7:26 pm

Ik heb een fietsremkabel gehaald om te proberen. En het werkt wonderwel. De kabel gaat mooi langs de polyester zonder in de polyester te snijden. Morgen zal het dak en de hele achterpartij los zijn. Oef. :D :D :D

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Jun 23, 2012 8:05 pm

Soms zit het mee, en dat mag ook best wel een keer.
We zullen het onthouden voor als we eer zlf een keer voor staan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1565
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Sat Jun 23, 2012 10:48 pm

benny wrote:Ik heb een fietsremkabel gehaald om te proberen. En het werkt wonderwel. De kabel gaat mooi langs de polyester zonder in de polyester te snijden. Morgen zal het dak en de hele achterpartij los zijn. Oef. :D :D :D


Proficiat, dat zal een hele kopzorg minder zijn... heb je eindelijk ook weer eens een goede nachtrust. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

benny
Posts: 3207
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sat Jun 23, 2012 11:32 pm

Inderdaad Muddy, een zorg minder.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8456
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Jun 24, 2012 9:40 am

Verwonderlijk dat dat gelukt is.
Gelukkig voor je.

Ik heb in de week twee zijruiten van een 100 nx verwijdert met een snaar die gemaakt is voor ruiten uit te snijden.
Ik kan je zeggen dat het niet meeviel. Echt moeten sleuren om die ruitjes er uit te krijgen.
Ik had het me eenvoudiger voorgesteld.
Attachments
zijruit verwijderen.JPG
zijruit verwijderen.JPG (143.97 KiB) Viewed 4592 times
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7485
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Jun 24, 2012 9:47 am

Die Jappen bouwen dingen voor altijd.
Super kwaliteit kit.
Dat ondervond ik met de sloop van de rode Sunny.
Was al een gevecht om de achterlichten uit te bouwen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

benny
Posts: 3207
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sun Jun 24, 2012 11:02 am

Daarom dat ik eerst met een remfietskabel geprobeert heb. Zo'n snaar snijdt langs alle kanten maw in het verlengde van je trekkracht. En bij de Bagheera kon ik dat zo goed als niet doen. Ik heb wel in mijn enthousiasme mijn schouder een beetje geforceerd. Hopelijk gaat de pijn snel over.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8456
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Jun 24, 2012 11:04 am

Ja, die Jappen moet je niet onderschatten. Ze bouwen zeer goede auto's en niet alleen auto's.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
GODFRIED
Posts: 8456
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Jul 15, 2012 6:30 pm

Benny, weet je of er nog veel plaatwerk voor de bagheera 2 te verkrijgen is bij Simon.

Hans zoek nog wat plaatwerk.
Matra Bagheera S - 1977

benny
Posts: 3207
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sun Jul 15, 2012 6:39 pm

Er is nog plaatwerk verkrijgbaar, maar wat weet ik niet. Je moet voor plaatwerk normaal een mail sturen naar Simon om te weten of hij de onderdelen heeft of niet.Indien ze bij Simon de onderdelen niet hebben, kan je bij HB-pièçes proberen.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8456
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Fri Jul 20, 2012 7:11 am

Bedankt. Ik zal het zo aan Hans doorgeven.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3554
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Fri Jul 20, 2012 11:06 pm

Wat heeft hij nodig?

User avatar
GODFRIED
Posts: 8456
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sat Jul 21, 2012 8:40 am

ALAIN VAN AKEN wrote:Wat heeft hij nodig?


Ik zal het hem eens vragen. Aan de foto's te zien veel!!!!heel veel!!!

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2569
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1565
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Sat Jul 21, 2012 5:46 pm

Zoals elke te restaureren Bagheera of Rancho: ongeveer ¾ chassis aan plaatwerkdelen, 30 kg lasdraad en een jaar vakantie. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

benny
Posts: 3207
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sun Aug 26, 2012 7:25 pm

Vandaag opnieuw het dak en de achterkant van de Bagheera gekleefd. Het ziet er dit keer goed uit. Duimen maar.

benny
Posts: 3207
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Mon Sep 24, 2012 8:09 pm

Tijdens het weekend verder gewerkt aan de Bagheera. Een collega kwam mij helpen om de boord boven de voorruit aan te pakken. Verder heb ik gemerkt dat de polyester last heeft van osmose. Met andere woorden: alles afwrijven, desnoods tot op de glasvezerpolyester.
Attachments
Die vervloekte osmose op het dak. Allemaal kleine putjes..JPG
Die vervloekte osmose op het dak. Allemaal kleine putjes..JPG (15.51 KiB) Viewed 4482 times
De lak wegwrijven om de osmose te verwijderen.JPG
De lak wegwrijven om de osmose te verwijderen.JPG (36.08 KiB) Viewed 4482 times
Eerste laag met metaalpolyester.JPG
Eerste laag met metaalpolyester.JPG (28.69 KiB) Viewed 4482 times
Beginnen aan de afwerking van de boord.JPG
Beginnen aan de afwerking van de boord.JPG (28.17 KiB) Viewed 4482 times

Post Reply