Page 3 of 7

Posted: Mon Jul 18, 2011 11:38 pm
by benny
Dat doosje zou normaal nog moeten werken. Ik zat enkel met de vraag of het wel de electronisch oliepeilstok was of niet, want op de grijze fiche zitten 6 draden en op de electronische unit zitten maar 5 banen. Wat ik niet meer kan herstellen is de grijze fiche. De connectors zijn er nog maar het grijze plastiek omhulsen is onherstelbaar beschadigd

Posted: Sat Jul 23, 2011 8:44 pm
by benny
Ondertussen verder gedaan aan de Bagheera. Eergisteren heb ik de remklauwen gemonteerd. Groot was mijn verbazing dat de remflexibels achteraan niet dezelfde draad hadden als de bout op de vaste leiding. Vooraan was alles normaal verlopen maar een dag zonder problemen kan blijkbaar niet. Gelukkig had ik een reserveset liggen voor mijn tweede Bagheera. De diameter van de bouten was gelijk maar de spoed was blijkbaar anders want die flexibles pasten perfect. Ik moest dus de vaste remleidingen achteraan vervangen. Wat niet gemakkelijk was doordat alles reeds gemonteerd was en de remleiding voor het linkerachterwiel overal achter zit. Na veel vloeken en zweten is het dan uiteindelijk toch gelukt. Gisteren heb ik de leiding voor het bedienen van de koppeling gemonteerd en kon ik beginnen aan het ontluchten van de rem- en koppelingsleiding. Met behulp van mijn zoon viel dat werkje mee.
Vandaag heb ik de motor afgeregeld. Ik heb een set synchrometers gekocht op internet en zo kon ik de carburatoren perfect afregelen. Daarna was de versnellingsbakbediening aan de beurt. Nu kan ik met de wagen rijden. Hij heeft een draaiende motor, een vernsellingbak die kan bediend worden en remmen die werken. Wat wil je nog meer?

Posted: Sun Jul 24, 2011 10:46 am
by GODFRIED
Waarschijnlijk hebben ze bij het maken van de remleidingen een verkeerde aansluiting gebruikt. Gelukkig heb je het kunnen oplossen.

Posted: Sun Jul 24, 2011 10:57 am
by benny
Het volgende ben ik nog vergeten: de aandrijfassen. Ik heb de draagarmen moeten demonteren anders kreeg ik de assen niet op hun plaats.

Posted: Sun Jul 24, 2011 5:41 pm
by GODFRIED
Vreemd ik heb de aandrijfassen van mijn bagheera al enkele keren uitgebouwd zonder de wielarmen te verwijderen. De wielarm omlaag drukken en aan de versnellingsbak eruit nemen.
De wielarmen verwijderen bij een bagheera is niet zo eenvoudig als bij de murena. Die torsiestangen kunnen nogal tegenwerken.

Posted: Sun Jul 24, 2011 9:21 pm
by matrafan
Heb deze de laatste tweemaal gedemonteerd door ze aan de motorzijde uit elkaar te halen.

Aantekenen op welke positie en na demontage terug op dezelfde plaats moteren.

Kreeg ze zo niet gedemonteerd ook al had ik de wielarm volledig naar beneden gedrukt.

Veel succes.

Posted: Mon Jul 25, 2011 10:41 am
by benny
Ik vind het ook eigenaardig want indertijd van mijn eerste Bagheera had ik op de voorgeschreven manier de assen eruit gehaald. Nu moet ik twee ronde dekseltjes met een boordje maken om de torsiestaven van de achterste vering af te dekken. Ze zijn waarschijnlijk niet meer te krijgen ( toch niet meer bij Simon)

Posted: Mon Jul 25, 2011 7:40 pm
by bassboss
Op zogenaamde "verlengde weekends" komt bij de meeste Matra-bezitters de wekenlang onderdrukte drang naar boven om zich eindelijk weer eens te kunnen laven aan hun favoriete hobby.
Sommigen duiken de werkplaats in, anderen halen de Matra van stal en er zijn er die gelijkgezinden gaan opzoeken om hun zieleroerselen kwijt te raken.
Tot die laatste kategorie behoorden Stef Lemans en ikzelf toen we op de nationale feestdag naar West-Vlaanderen trokken om Benny, de Bagheera-man van Matramania, met een bezoekje te vereren.
Benny kan men het beste omschrijven als "ne flandrien", geen man van grote woorden maar iemand die al veel kasseien heeft gereden.
"Niet gaan, bestaat niet", is een spreuk die je zo uit zijn blik kan aflezen als men hem het vuur aan de schenen probeert te leggen met een moeilijk technisch probleem.
Allebei gewapend met een fotocamera en een bloc-note ging het richting Izegem.
Dat dit bezoekje de verre afstand ruimschoots compenseerde, mag blijken uit het volgende relaas, opgetekend door Stef:

"MATRA-MEKKA" ............................

Bezoek aan de workshop van Benny in Izegem ( stef en bart)

Toen we een afgestoomde gele bagheera neussectie op een gazon zagen liggen, wisten we meteen dat we waren toegekomen op de juiste bestemming.
Benny kwam ons tegemoet en opende gastvrij zijn Heiligdom.
Naast alle "matragoodies" die je er vindt, komt je ook het water in de mond als je de uitrusting bekijkt, van halfautomaatlasser over plooibank tot electrische lier en smeerput, om nog niet te spreken van de "room to move" in deze garage.
Hier kunnen probleemloos twee wagens resideren, maar de Bagheera verblijft er op zijn eentje.
Daar waar Benny zich de vorige seizoenen concentreerde op demontage van de Bagheera en het galvaniseren van het chassis, beëindigde hij nu net een andere belangrijke fase, de gereviseerde motor werd terug ingebouwd en draait nu als een zonnetje.
Het is een titanenwerk, waarbij Benny zijn opleiding in electrotechniek hem natuurlijk stevig voordeel en inzicht opleverde.
Op de zolder toont hij ons ook nog een authentiek geel deurpaneel van de rechterdeur waar toen, bizar genoeg, slechts aan één zijde "Matra Simca Bagheera" werd op aangebracht.
Het is de configuratie zoals dit type op de présentation de presse in 1973 aan de wereld werd voorgesteld in Le Mans.
De Franse simca concessionarissen konden er toen allen hun éérste gele Bagheera ophalen, op een mega grote parking, volgepakt met 500 gele Bagheera's.
Een 50-tal mochten voor de 24 u race een promo-parade rijden op het circuit van de 24 u, die matra dat jaar ook nog eens won !!!!!!!!!!
Benny houdt van gemoedsrust, zo vind je een viertal spare motorblocks, verschilende paar deuren, 4 daken en maar liefst zes !!!!!! neussecties in zijn persoonlijke stock. Tja, als je dan nog geen "ease of mind" hebt...
Eén ding is zeker, deze Bagheera wordt zeker een mooie aanvulling bij het reeds knappe Matramania-patrimonium.
Na de "garage-grease-gossip" was er nog een gezellige koffiebabbel tussen de schaalmodellen in de living.

Foto's en tekst: Stef De Wit
Publicatie en transport: Bart Van der Cruys

De meester opent zijn heiligdom

Image

De Heilige Graal

Image

De volledig herwerkte voorkant

Image

Starten met afstandsbediening

Image

De achterpartij als pasvorm

Image

Gele remklauw

Image

The master himself met een origineel deurpaneel

Image

Een voorraad "neuzen"

Image

"Artist Impression" by Stef

Image

Showroom op de salontafel

Image

Matra line-up tegen de keukenmuur. Elke ochtend, terwijl hij zijn koffie naarbinnen slurpt, bekijkt Benny deze poster en denkt: "Wat wordt mijn volgende project?"

Image

Posted: Mon Jul 25, 2011 8:17 pm
by ALAIN VAN AKEN
Mooi verslag.
Benny kan je de sticker "Bagheera" op het polyester onder de achterruit nog redden?
Ik zou deze graag laten bijmaken maar ben opzoek naar een correct voorbeeld. Trek een foto, probeer hem heel te verwijderen, stuur me de maten,....... . De sticker achteraan is groter dat deze vooraan op de bumper, maar hoeveel groter.
Ik hoor het graag van je.

Posted: Mon Jul 25, 2011 11:35 pm
by benny
OK Alain, ik zal ervoor zorgen. Als er op de gele achterkant ook een sticker staat zal ik die ook bezorgen. Ik zal ook van de zijsticker een tekening maken zodat die ook kan nagemaakt worden.

Posted: Tue Jul 26, 2011 5:27 am
by GODFRIED
Wat een prachtig verhaal.
Bedankt mannen dat we mogen meegenieten.

Weinigen die een bagheera zo tot in de puntjes kunnen en zullen restaureren. Je moet meer dan bezeten zijn om dit vol te houden. Onbeschrijflijk hoeveel tijd en energie hier insteekt.
Dat hij een hart heeft voor Matra is hier wel heel duidelijk. Het zijn deze mensen die er voor zorgen dat Matra niet volledig zal verdwijnen.
Benny, prachtig wat je doet. Ik zou het niet meer kunnen, wel willen!!!
Ik kijk er al naar uit om deze mooie bagheera te mogen aanschouwen.

Doe zo verder. :wink:

Posted: Tue Jul 26, 2011 8:27 am
by oetker
Mooie reportage jongens en zo kunnen we een kijkje nemen in de keuken van een Matra ethousiast.
In de wandelgangen heb ik gehoord dat de 5 voorkanten voor de volgende 5 restauraties geplanned zijn :)

Dat met die sticker aan 1 kant is wel raar.
Dat was zeker de kant van het circuit waar de fotografen zaten bij de introductie?
De andere kant was dan de zichtkant voor de goedkope plaatsen daar :wink:

Posted: Tue Jul 26, 2011 9:42 am
by jo
Dat is een garage die iedereen wel wilt. 8)

Posted: Tue Jul 26, 2011 5:05 pm
by Muddy Bandit
Inderdaad, dit is de ideale werkplek waar we allemaal van dromen. 8)
Mag ook wel, gezien het juweeltje wat hierin weer herboren wordt... veel succes toegewenst met de verdere opbouw!

Posted: Tue Aug 02, 2011 10:15 am
by benny
Ik had nog één deel tekort. Dat was de luchthapper die voor de radiator gemonteerd is. Gelukkig was er Geert, van wie ik het originele onderdeel mocht van lenen om na te maken. Op het eerste zicht was er niks moeilijk aan, maar wanneer het niet allemaal rechte hoeken zijn, dan is het toch iets moeilijker. Ik heb er twee gemaakt en wat bleek? De onderdelen pasten helemaal niet. De radiator van een type 1 is hoger gemonteerd dan die op een type 2. Ik heb dus twee luchthappers gemaakt, waar ik niet mee kon doen. Dus maar een ander gemaakt die wel paste. De montage moest ik ook aanpassen. Daarvoor heb ik de montagepunten gebruikt van de type 2 en een support gemaakt naar de luchthapper. En past het zaakje mooi en is hetstevig gemonteerd zodat het niet kan trillen. De luchthapper is 6 mm van de radiator gemonteerd om schuren en dus gaten tegen te gaan.

Chokekabel

Posted: Tue Aug 02, 2011 10:20 am
by benny
Ik heb 3 chokekabels en alle 3 zijn ze kapot. En allemaal hebben ze hetzelfde probleem: de witte kunststof die de kabel op zijn plaats moet houden is kapot. Ik er een hersteld door gebruik te maken van extreem sterk polyester. En nu werkt de chokekabel opnieuw zoals het hoort.

Posted: Tue Aug 02, 2011 2:43 pm
by JEAN
Begint rap te veranderen de bagheera 2de adem gevonden :D :wink:

Posted: Tue Aug 02, 2011 7:19 pm
by Muddy Bandit
Mooi opgelost, zowel de choke-kabel als de luchthapper. (zal wel de nodige gasontwikkeling gegeven hebben tijdens het lassen, gezien de verzinkte plaat... :wink: )

Posted: Tue Aug 02, 2011 7:38 pm
by benny
De gasontwikkeling valt reuze mee. De plaat is electrolitisch gegalvaniseerd ipv gemetaliseerd, speciaal voor carrosseriewerk. Heb ooit gemetaliseerde plaat gelast en dat was een nachtmerrie om zowel te lassen als door de gasontwikkeling.

Posted: Tue Aug 02, 2011 10:22 pm
by jo
Maar toch die witte pluimpjes die de lucht in gaan zijn zwaar vergif.
Toch krijg je van mij een pluim, een dikke want het ziet er goed uit. :lol:

Posted: Wed Aug 03, 2011 5:49 am
by GODFRIED
Het is al moeilijk genoeg om een originele bagheera te restaureren, als je dan een ombouw doet zoals Benny kom je zeker voor verrassingen te staan. Gelukkig laat Benny zich door niets tegenhouden.
Mooi opgelost.
De beste roestpreventie is galvaniseren en dit merk je ook als je die plaat wil lassen, laat zich bijna niet doen.

Posted: Thu Aug 11, 2011 11:46 am
by benny
Nu alle werken gedaan zijn in de motorruimte was het tijd om de metalen afschermplaten te plaatsen.

Posted: Thu Aug 11, 2011 11:48 am
by benny
Een mysterie van de Bagheera:
De dorpels hebben terhoogte van de achtervering een ronde opening. Dit heb ik nog nooit gezien. Is dit exemplarisch of weet iemand daar meer over?

Posted: Thu Aug 11, 2011 11:55 am
by matrafan
Heb hier wel een stuk of 6 dorpels liggen maar geen enkele voorzien van zo'n opening.

Lijkt me niet origineel.

Posted: Thu Aug 11, 2011 1:49 pm
by GODFRIED
Werd waarschijnlijk gedaan om de bout van de wielarm te kunnen werwijderen. Waarschijnlijk ooit uitgebouwd en de bouten verkeerd gezet.

Posted: Thu Aug 11, 2011 3:05 pm
by benny
Simon-auto heeft mij gemaild dat het niet origineel is. Dus dichten die troep.

Posted: Thu Aug 11, 2011 9:04 pm
by oetker
Of een dopje op maken.

Posted: Fri Aug 12, 2011 10:04 am
by bassboss
Ik denk ook eerder dat het achteraf geboorde gaten zijn. Bij de dorpels op mijn wagen + dewelke die ik liggen heb, zitten ook geen gaten.

Posted: Sat May 26, 2012 12:00 pm
by benny
Terwijl ik mijn kas aan het opfretten ben van frustratie (geopereerd aan de schouder en 3 maand buiten strijd), merk ik nu dat het dak niet juist gekleefd is. Het ligt te veel naar achter, dus opnieuw losmaken :evil: :evil: :evil: reinigen en opnieuw kleven. Aangezien het een type 1 is, moet de koffer en de zijflanken ook losgesneden worden. :evil: :evil: :evil: Zal maar gaan uitkijken naar een snijsnaar.

Posted: Sat May 26, 2012 1:59 pm
by Urbain
Dat is inderdaad brute pech Benny. Nog een geluk dat je het merkt voordat het spuitwerk gedaan is. Je hebt nu wel de tijd om je mentaal voor te bereiden op deze klus, al blijft het een spijtige zaak.
Verder een voorspoedig herstel gewenst, en hopelijk niet teveel afzien tijdens de revalidatie.