Opbouw van een Bagheera

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Murenanimal
Posts: 311
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by Murenanimal »

Benny en Herman,
;-) Een kameleon kan zich verstoppen in het decor, maar een gele Bagheera is een "opvallend" roofdier om ermee kilometers op te vreten. ;-)
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

De motor draait niet naar mijn gedacht. Ik heb een programmeerbare 123-ontsteking gekocht in de hoop dat ik daarmee de motor op zijn 4 cilinders zal draaien. Ik heb ook een CO-meter gekocht om de wagen voor te bereiden op de technische keuring. De remmen worden deze week ook nog eens nagezien want na die lange stilstand zal er wel iets vaster zitten dan normaal.
Attachments
bagheera klaar2.jpg
bagheera klaar2.jpg (1.68 MiB) Viewed 167 times
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

De 123 ontsteking is geplaatst en er is al een groot verschil op gebied van starten en van hernemen. De bougie van cilinder 1 was niet goed, vandaar diat hij niet op 4 cilinders werkte. De fijne afregeling moet nog komen. De remmen nagezien en ze zijn weer in orde. Er was niet veel aan de hand. De achterste linkerklauw moest er wel af omdat die vast zat. Maar dat is geen groot probleem geweest. De Co afregeling viel tegen. Mijn meter gaf een vreemde aanduiding en die anomalie is doorgestuurd naar de fabriek. Het is afwachten voor dit punt; Dan was er nog een olieverlies. Ik zag zo de olie van het carter druppelen. Ik keek onder de wagen en het tussencarter was nat van de olie. Aan de ene kant was ik blij dat het niet de dichting was op de krukas achter het vliegwiel. Maar het olieverlies was zo groot dat het niet de dichting kon zijn die tussen het motorblok en het tussencarter zit. De logica zegt dat vloeistoffen altijd naar beneden lopen dus zocht ik het hoger. Volgens mij ligt de oorzaak aan de benzinepomp. Toen ik alles daar reinigde en de motor startte, was de boord onderaan het blok die een beetje een goot vormt gevuld met olie. Dus ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb. Ik heb beslist om een elektrische benzinepomp te installeren. Een nieuwe mechanische originele pomp kan al vele jaren oud zijn en de membraam in niet te beste staat. Daarbij weet ik niet hoe de membraam in de toekomst zal reageren op de E5 of E10 benzine. De elektrische pomp zou het starten ook veel beter moeten maken. Het einde is in zicht en kan ik naar de technische controle gaan.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

Het einde is in zicht nu begint het aangename " rijden in de zon ". Veel aangename kilometers. :wink:
Een elektrische benzinepomp gaat het starten bij lange stilstand veel eenvoudiger maken. Gedaan met meerdere keren starten, contact op, even wachten tot de carburator vol zit wat pompen en daar gaat die. :D
Ps, ik druk het pedaal 10 tot 15 x in tot onder en dan slaat die dadelijk aan. Waarom zoveel keer heb ik niet kunnen achterhalen!!!!!!!!!!!!! :o
Eenmaal gestart is dat niet meer nodig alleen bij stilstand van enkele dagen, weken, maanden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

De elektrische benzinepomp is onderweg en de producent van de CO-meter is bezig te onderzoeken wat er verkeerd gaat met zijn toestel.
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Het is deze benzinepomp geworden. Hopelijk is ze veel stiller dan de vorige in de Murena 1.6. De goedkopere hebben maar een aanzuighoogte van 30 cm wat ik veel te weinig vind.
Attachments
De nieuwe benzinepomp
De nieuwe benzinepomp
benzinepomp.jpg (183.76 KiB) Viewed 156 times
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by oetker »

in de 2.2 heb ik de pomp op de motor gezet schuin omhoog wijzend .
De opvoerhoogte is dan lager. Ikheb bem eigenlijk nooit gehoord als de motor eenmaal loopt
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

Deze heb ik geplaatst.
Attachments
ellektrische benzinepomp Bagheera.JPG
ellektrische benzinepomp Bagheera.JPG (1.45 MiB) Viewed 143 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Alsof de duivel er mee gemoeid is. Ik heb de benzinepomp geplaatst. Even getest en zag dat er geen benzinelekken waren en de pomp was stil aan het zoemen. Ik startte de motor en die was direct weg. Maar de motor deed heel raar. De motor stil gelegd want het was etenstijd. Terug bij de auto proberen te starten maar er zat helemaal geen leven meer in de motor. Na onderzoek bleek de benzinepomp niet meer te werken niet tegenstaande er spanning op stond. Alle heiligen hebben hun naam horen passeren. Mail gestuurd en ik wacht op antwoord dat ik morgen verwacht. Ik had ook een CO-meter aangeschaft, maar die blijkt ook rare kuren te vertonen. De verkoper heeft de fabrikant gecontacteerd en heeft hen alle details van het probleem samen met een filmpje doorgegeven. En nu is het zeer stil van hun kant. Verdorie, de laatste zaken om de wagen klaar te krijgen voor de technische controle willen niet lukken. En ik moet ook nog hopen dat ik het olieverlies ook opgelost heb maar omdat de motor niet werkt kan ik dat nu ook niet controleren. Shit happen!
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by hendrik »

Ja dat is kut hé benny succes er mee. Ik moet deze week ook naar de keuring met mijn Murena. Ik heb ook een CO meter en die gaat goed.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

Soms kan het tegenzitten, even stoppen en een koffietje nemen of voor de liefhebbers een biertje en dan komt dat weer goed.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

De nieuwe elektrische benzinepomp is geplaatst en die werkt perfect. Later zal ik nog een veiligheid plaatsen zodat de pomp stilvalt bij een grote schok. De oorspronkelijke plaats heb ik afgedicht met een dikke metalen plaat. De motor heeft reeds lang gedraaid en er is voorlopig geen olieverlies meer te bespeuren. Gisteren wilde ik nog eens de CO regelen maar mijn nieuwe CO-meter had weer rare kuren. Ik heb er een filmpje van gemaakt en dat is doorgestuurd naar de fabrikant. Nu hopen dat die eindelijk toegeven dat er iets verkeerd is met het toestel. Ik heb de mechanische benzinepomp gecontroleerd en er was inderdaad een olieverlies aan de pomp. Gelukkig kon de benzine en de olie zich niet vermengen. De auto is zo goed als klaar. De CO nog regelen, ik wel de auto vooraan nog een beetje hoger zetten en hij/zij moet nog uitgelijnd worden en dan is die klaar voor de technische keuring.
Attachments
De plaat die in de plaats van de mechanische benzinepomp zit
De plaat die in de plaats van de mechanische benzinepomp zit
plaat benzinepomp 2.jpg (584.1 KiB) Viewed 108 times
De elektrische benzinepomp
De elektrische benzinepomp
elektrische benzinepomp 2.jpg (904.25 KiB) Viewed 108 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

Heb je ook een veiligheidsrelais geplaatst? Ik heb jaren rondgereden zonder die beveiliging maar uiteindelijk toch maar geplaatst voor de gemoedsrust. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Vandaar ook de losse bedrading. Komt misschien slordig over maar het is eigenlijk de voorbereiding om die veiligheid te plaatsen en niet meer met de bedrading te moeten prutsen bij het plaatsen.
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Goed nieuws en slecht nieuws. Mijn CO-meter wordt vervangen in garantie wegens niet meer herstelbaar. Het slechte nieuws: ze zijn pas terug leverbaar in juni. Shit!!!!!!
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by hendrik »

Als je niet zo ver woonde kon je de mijne lenen Benny.




grt harry de matra.
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Ik heb daarstraks nog eens geprobeerd en heb toch een getal op het display gekregen. Ik ga straks naar mijn garagist voor een afspraak om daar nog een test te doen. Hopelijk slaat zijn meter niet tilt zoals de vorige keer.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by hendrik »

Ja het is me wat hé succes er mee.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by oetker »

We hebben hier een proffesionele meter maar daar moet je geregeled bepaalde onderdelen als onderhoud preventief vervangen en dat komt ieder jaar terug.
Doe je dat niet dan leest de meter niet betrouwbaar.
Je kunt met luisteren en ruiken ook ver komen. en bij de keuring mag dat getal heel hoog zijn hier.
We hebben hem mar verkocht want dat onderhoud is prijzig.
Bij de apk maag ik de meterkast ven de garage gebruiken maar op gehoor en reuk gaat ook goed
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Op gehoor kan ik hem perfect afregelen maar mag ie maar 3.5% co hebben en dat is zeer weinig. De meeste eigenaars van een Bagheera die uitgerust was met 2 dubbele carburatoren moesten de carburatie zeer arm zetten om door de technische keuring te raken. Na de keuring werd alles terug normaal gezet om het beste uit de motor te halen. Dat heb ik moeten doen in 1990 en 91
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

benny wrote: Sun Mar 17, 2024 12:42 am Op gehoor kan ik hem perfect afregelen maar mag ie maar 3.5% co hebben en dat is zeer weinig. De meeste eigenaars van een Bagheera die uitgerust was met 2 dubbele carburatoren moesten de carburatie zeer arm zetten om door de technische keuring te raken. Na de keuring werd alles terug normaal gezet om het beste uit de motor te halen. Dat heb ik moeten doen in 1990 en 91
Mijn Bagheera werd nog niet afgekeurd voor een te hoge co, maar het blijft een gok als je niet kunt meten. Ik heb de twee originele dubbele carburators op mijn Bagheera staan en geef ook steeds wat minder benzine voor ik naar de keuring ga. Ik juni moet mijn Bagheera terug gekeurd worden. Ook de remmen kun je zonder een testbank niet goed testen. Ze kunnen goed aanvoelen en toch niet goed zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Dag Herman. Jou professionele meter, moet die ook eerst een tijdje opwarmen?
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by hendrik »

Dat moet altijd denk ik Benny die van mij moet ook ongeveer een 15 m opwarmen voor ik die kan gebruiken.





grt harry de matra.
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Bedankt Hendrik. Ik heb vandaag de Bagheera vooraan 2.5 cm hoger gezet. De kans dat de banden de wielkastrand zouden raken was te groot.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by hendrik »

Ja het is ook niet zo fijn rijden als ze te laag licht hé het is dan wel weer mooi.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by matrafan »

benny wrote: Sun Mar 17, 2024 12:42 am Op gehoor kan ik hem perfect afregelen maar mag ie maar 3.5% co hebben en dat is zeer weinig. De meeste eigenaars van een Bagheera die uitgerust was met 2 dubbele carburatoren moesten de carburatie zeer arm zetten om door de technische keuring te raken. Na de keuring werd alles terug normaal gezet om het beste uit de motor te halen. Dat heb ik moeten doen in 1990 en 91
Ik ben in December 2023 naar de Technische keuring geweest met mijn Bagheera.

Als ge met O-platen rijdt wordt CO "NIET" gemeten.

Op dag dagelijkse platen mag het CO gehalte 4,5% bedragen. (wordt dan wel gemeten)

Controleur heeft mijn CO gemeten omdat hij niet direct gezien had dat ik op O-platen reed.

Mijn CO gehalte bedroeg 4,2% zonder dat ik iets aan de carburator geregeld heb .
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by hendrik »

Jos, ik ben pas met mijn Murna geweest en ze hebben de CO wel gemeten hier in AS. Een vriend van mij is wel 3 maal terug moeten gaan omdat zijn co niet goed was.



grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by hendrik »

Jos, ik ben pas met mijn Murna geweest en ze hebben de CO wel gemeten hier in AS. Een vriend van mij is wel 3 maal terug moeten gaan omdat zijn co niet goed was.



grt harry de matra.
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

1. Oldtimers vóór 15-06-1968 :
vrijgesteld van de viergassentester (CO, CO2, O2 en HC)

2. Voertuigen/oldtimers ingeschreven vóór 01-10-1986:
max 4.5 % CO- uitstoot hebben bij stationair toerental.

3. Voertuigen/oldtimers ingeschreven tussen 01-10-1986 en 31-12-1997:
max 3.5 % CO- uitstoot hebben bij stationair toerental.

4. Voertuigen/oldtimers ingeschreven van 01-01-1998 t.e.m. 30-06-2002:
max 0.5 % CO- uitstoot hebben bij stationair toerental en max 0.3 % bij verhoogd toerental tussen 2000 – 2500 tr/min

5. Voertuigen ingeschreven vanaf 01-07-2002:
max 0.3 % CO- uitstoot hebben bij stationair toerental en max 0.2 % bij verhoogd toerental tussen 2000 – 2500 tr/min
Vedrive
Posts: 270
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by Vedrive »

oetker wrote: Sat Mar 16, 2024 8:33 pm
Je kunt met luisteren en ruiken ook ver komen. en bij de keuring mag dat getal heel hoog zijn hier.
Ter info een mooi overzicht van de NL RDW over CO eisen in Nederland.
CO test APK is in NL pas nodig met autos na '73. Heb hier wel eens problemen mee gehad dat auto onterecht was afgekeurd op CO.
(Inmiddels "opgelost" in NL daar autos ouder dan 50 jaar niet meer APK plichtig zijn.)

Bijlage RDW zie link
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... CDz46jpSQW
Post Reply