Opbouw van een Bagheera

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by ALAIN VAN AKEN »

Heel mooi Benny, super gedaan .... eindmeet komt in zicht.
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Gisteren de deuren voorzien van nieuwe raamgeleiders. De oude zijn verkleurd en ze zijn een vervormd. Vandaar dat ik besliste om nieuwe te monteren. De afmetingen zijn 13.5 mm x 14.5 mm. Ook het raammechanisme gecontroleerd en gemonteerd. Het raam gaat perfect op en neer. Weer een punt dat ik kan aanvinken als gedaan.
Attachments
81oNDavKZxL._AC_SL1500_.jpg
81oNDavKZxL._AC_SL1500_.jpg (130 KiB) Viewed 1756 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

Benny, is dat een standaard raamrubber? Nummer type? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Je kan die kopen aan de lopende meter op amazon: https://www.amazon.nl/dp/B0734C55HF?ref ... 931_dpLink
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

benny wrote: Thu Aug 31, 2023 10:00 am Je kan die kopen aan de lopende meter op amazon: https://www.amazon.nl/dp/B0734C55HF?ref ... 931_dpLink
Bedankt, handig om te weten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Het nieuwe PVA-plaatje is toegekomen. Niet van het origineel te onderscheiden. Prachtig werk.
Attachments
pva.jpg
pva.jpg (14.57 KiB) Viewed 1733 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

benny wrote: Tue Sep 12, 2023 11:50 am Het nieuwe PVA-plaatje is toegekomen. Niet van het origineel te onderscheiden. Prachtig werk.
Waar heb je dat laten maken?
Prachtig gedaan. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Toen ik de achterruit monteerde zag ik hoe de polyester naast de scharnieren op en neer ging. De montage van de scharnieren bij een type 1 is niet zoals de type 2. De type 2 heeft een metalen versterking wat niet het geval is op een type 1. Ik moest dus een oplossing zoeken die zo dicht mogelijk bij dat van het type 1 zou aansluiten. De moeilijkheid was dat op het frame van een type 2 er grote rechthoekige gaten ter hoogte van de scharnieren en bij het type 1 zijn 2 gaten waar er M5 bouten doorgaan. Dan maar metalen platen gevormd die die groten gaten bedekten en waar de draadstangen doorheen kon en zo de scharnieren konden vastgezet worden. Na montage van alles en testen was het resultaat zeer bevredigend want de polyester naast de scharnieren bewoog niet meer. Weer een aanpassing tot een goed einde gebracht.
Attachments
De ruit is gemonteerd en past mooi met de carrosserie.
De ruit is gemonteerd en past mooi met de carrosserie.
6.jpg (340.79 KiB) Viewed 1712 times
De versterking vast gemaakt aan het frame en in het midden de draadstangen die er voor zorgen dat de scharnieren niet meer bewegen.
De versterking vast gemaakt aan het frame en in het midden de draadstangen die er voor zorgen dat de scharnieren niet meer bewegen.
7.jpg (276.87 KiB) Viewed 1712 times
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Verder gedaan aan de elektriciteit. De kabelboom moest aangepast worden in de koffer van het type 2 naar het type 1. De kabelboom zit nog niet op zijn plaats want ik wacht nog op de kofferverlichting en de nummerplaatverlichting. Je ziet ook de bekabeling voor de achteruitrijcamera. De behuizing voor de achterlichten is ook gemonteerd en alles werkt naar behoren.
Attachments
5.jpg
5.jpg (342.08 KiB) Viewed 1711 times
De nieuwe kabelboom maar die ligt nog niet op zijn plaats
De nieuwe kabelboom maar die ligt nog niet op zijn plaats
4.jpg (860.41 KiB) Viewed 1711 times
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Toen ik de M5 klinknagelmoeren wilde aanbrengen op de deurpanelen kwam het volgende probleem naar boven. De bouten van de spiegels zijn M5 en ik wilde de klinknagelmoeren M5 aanbrengen. Helaas maar de gaten in de deurpanelen waren te groot en ik moest een andere oplossing vinden. Een dikke ijzeren plaat was te dun om voldoende draad te hebben. Plaatjes uitsnijden met 6-7 mm gaten en dan moeren aan de onderkant lassen was ook geen optie want die zouden vervormen door de hitte. Maar ik heb wel de volgende oplossing toegepast. Ik heb een conische boor en ik boorde gaten in een dikke plaat tot die net iets groter waren dan de afmetingen van de M5-moeren. Aangezien de gaten conisch waren klopte ik de moeren in de gaten en zaten ze muurvast in die dikke plaat. Ik had 2 supports waarmee ik de spiegels kon monteren. Na ze met hammerite geschilderd te hebbben waren ze klaar om de spiegels te plaatsen wat zeer gemakkelijk gegaan is. Op de foto's de zelfgemaakte supports en de geplaatste spiegels.
Attachments
De onderkant van de support
De onderkant van de support
3.jpg (324.28 KiB) Viewed 1711 times
De bovenkant van de support
De bovenkant van de support
2.jpg (317.24 KiB) Viewed 1711 times
De spiegels geplaatst.
De spiegels geplaatst.
1.jpg (268.68 KiB) Viewed 1711 times
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by hendrik »

Dat word een mooie Bagheera Benny prachtig gedaan.





grt harryde matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

Benny,
Het ziet er allemaal eenvoudig uit tot je er aan begint, er is steeds iets wat tegenzit of niet past zoals verwacht.
Gelukkig ben je een handige jongen met heel wat klus ervaring. :wink:
Mooi gedaan, goed opgelost. :)
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by ALAIN VAN AKEN »

Finish komt in zicht, nog wat kleinigheden oplossen.
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Omdat de plastic print met de geleidingen achteraan de tellerpartij zeer fragiel is, heb ik de beslissing genomen om op de bedrading connectoren te plaatsen. Zo moet ik nooit nog ( allez, dat is de bedoeling) de zwarte connector achteraan op de tellerpartij losmaken en is de kans op beschadiging van de geleidingen op die plaats verdwenen. Het zorgt er ook voor dat er genoeg plaats is om de connectoren te verbinden zonder te moeten sleuren aan de kabelboom of te tellerpartij.
Attachments
tellerpartij.jpg
tellerpartij.jpg (201.49 KiB) Viewed 1694 times
User avatar
matrafan
Posts: 2152
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by matrafan »

Als ik dat zo lees Benny is er voor alles een oplossing. :o :o

Het plaatje van de spiegels heb destijds ook zo gemaakt.

De verlenging van de kabels bij de kilometerteller is ook een goed idee.

Telkens ik deze bij mij moet demoteren is er allicht iets dat weer niet werkt.

Misschien in de toekomst ook eens monteren. :D :D
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Ik heb wel van een tweede kabelboom de zwarte connector weggenomen met zo lang mogelijke bedrading eraan en van de bedrading die moest blijven, heb ik de zwarte connector zo kort mogelijk afgeknipt. Zo had ik 2 x lange bedrading om op de nieuwe connectoren vast te maken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

benny wrote: Sun Sep 24, 2023 11:04 pm Ik heb wel van een tweede kabelboom de zwarte connector weggenomen met zo lang mogelijke bedrading eraan en van de bedrading die moest blijven, heb ik de zwarte connector zo kort mogelijk afgeknipt. Zo had ik 2 x lange bedrading om op de nieuwe connectoren vast te maken.
Ik heb hier gelukkig nog geen problemen mee ondervonden maar dat het allemaal zeer fragiel gemaakt is daar valt niet over te discuteren.
Ik heb indertijd alle lampjes vervangen door nieuwe. Dat instrumentenpaneel wil je inderdaad niet regelmatig verwijderen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Godfried, op dit moment probeert er iemand zo'n mica-print te verkopen en je ziet op de foto dat er al koperen banen waar de zwarte connector erop schuift enkele al los gekomen zijn. En als je weet hoe veel druk die connector op die mica uit oefent dan weet je dat die het lang gaan volhouden. Het wordt eerder een kwestie van geluk hebben.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

benny wrote: Mon Sep 25, 2023 9:20 am Godfried, op dit moment probeert er iemand zo'n mica-print te verkopen en je ziet op de foto dat er al koperen banen waar de zwarte connector erop schuift enkele al los gekomen zijn. En als je weet hoe veel druk die connector op die mica uit oefent dan weet je dat die het lang gaan volhouden. Het wordt eerder een kwestie van geluk hebben.
Ik heb er ook al gezien die flink geoxideerd waren. :(
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Je zou toch verwachten dat alle Bagheera's gelijk zouden zijn. Bijvoorbeeld dat alle vormen van de koffer of de bumper gelijk zouden zijn. Maar dat is blijkbaar verkeerd gedacht van mij. Ik heb2 achterbumpers. Ik heb de beste van de 2 opgelapt. Ik moest niks ernstig doen. Alle metalen delen bleven gewoon op hun plaats zitten. Het was eigenlijk meer cosmetisch. Bij het monteren op de auto zag ik dat aan de rechterzijde er een opening gaapte tussen de bumper en de flank en dat de gaten op de zijkant helemaal niet overeen kwamen met de bumper. Het montageijzer zat ook al tegen de polyester zodat ik zelfs de zijkant van de bumper niet kon dichter trekken door de bouten aan te draaien. Een paar keer gevloekt en uit nieuwsgierigheid de andere geplaatst. Wat schept mijn verbazing? Die bumper past perfect op de auto en alle gaten zitten op de juiste plaatst. Die tweede bumper kwam van de dezelfde auto als de body. Vraag mij niet hoe de body eruit zag van de wagen waar ooit die 2de bumper op gemonteerd geweest is. Of bij Matra keken ze niet zo nauw met de afwerking. In ieder geval heb ik een bumper die waar werk aan is vooraleer ik die kan monteren op de Bagheera. Maar dat is voor over 3 weken want ik vertrek morgen naar Spanje/
Attachments
De originele bumper die op die body vanuit fabriek gemonteerd was.
De originele bumper die op die body vanuit fabriek gemonteerd was.
bumper goed.jpg (116.18 KiB) Viewed 1643 times
De bumper die van een andere Type 1 afkomstig was.
De bumper die van een andere Type 1 afkomstig was.
bumper slecht.jpg (72.72 KiB) Viewed 1643 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

Vreemd! Ik kan me niet voorstellen dat er verschillende types van bumpers zijn voor de Bagheera 1. Maar volgens je foto lijkt dat wel zo.
Is het bevestiging ijzer niet geplooid? Is dat links en recht zo? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Godfried, aan de linkerkant is het goed. Hoe dat mogelijk is, is voor mij een raadsel. Maar ja, Matra is op zich soms een raadsel.
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Bij nader onderzoek denk ik dat er ooit een ongeval gebeurt is rechts achteraan met een Bagheera. Men heeft die bumper hersteld samen met de polyester body. Met dit rampzalig resultaat als gevolg. De flank van die Bagheera zal er ook eigenaardig uitgezien hebben.
Attachments
binnenkant bumper.jpg
binnenkant bumper.jpg (19.68 KiB) Viewed 1632 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

benny wrote: Sun Oct 01, 2023 11:55 am Bij nader onderzoek denk ik dat er ooit een ongeval gebeurt is rechts achteraan met een Bagheera. Men heeft die bumper hersteld samen met de polyester body. Met dit rampzalig resultaat als gevolg. De flank van die Bagheera zal er ook eigenaardig uitgezien hebben.
Dat moet dan nogal een raar zicht geweest zijn als je ziet hoeveel het afwijkt van het originele.
Dat is een goede stukadoor geweest. Ik heb ook ooit een Opel Gt gekocht die was ook zo bewerkt. Daar zaten kg plamuur op en ik had dat niet gezien :x
Ik was toen verblind door haar schoonheid en moest deze hebben. Daar heb ik toen heel veel werk aan gehad en na meer dan 15 jaar verkocht omdat die ook bleef roesten van binnenuit :o :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by ALAIN VAN AKEN »

Kon bijna niet anders dan ongeval en slechte reparatie zijn.
Dit geeft je weer extra werk om de andere bumper klaar te maken.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by oetker »

Voor de Murena verkochten ze zelfs halve bumpers.
Die kun dan zelf in de vorm van de aanrijding montere.
Zal voor de Bag ook we; mogelijk zijn geweest
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

Dat ziet uit als een stalen bumper. Maar eenmaal gelakt zie je dit niet meer! :o
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3845
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by benny »

Ik heb een plastiek bescherming boven de relais gekleefd. Die afdekking met ribben sluit helemaal niet af. Het is gewoon een stuk om een gat te dichten. Het gevolg is, dat wanneer de wagen in contact komt met water door regen, buien of tijdens het wassen, er gewoon water in de voorste ruimte binnen dringt dicht in de buurt van de relais.
Attachments
bescherming.jpg
bescherming.jpg (9.37 KiB) Viewed 1260 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Opbouw van een Bagheera

Post by GODFRIED »

Dit zal dan bij alle Bagheera's 1 zo zijn! Tijdens het rijden in regen zal je verschieten hoe ver water overal doordringt. :o
Maar ik denk niet je veel in de regen gaat rijden met zo een mooie auto, alhoewel deze Bagheera verzinkt is en er wel tegen kan. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply