Page 1 of 20

Opbouw van een Bagheera

Posted: Thu Jul 31, 2008 9:37 pm
by benny
Ik ben begonnen aan de opbouw van mijn Bagheera. De voorste ophanging is ondertussen na een grondige opknapbeurt gemonteerd, samen met het stuurhuis. Ik heb vandaag de lagers van de voorste wielassen vervangen. Ik moet toegeven dat mijn hydraulische pers het een eenvoudig werkje is. De volgende dagen wil de voorste ophanging voorzien van nieuwe chappen en de achterste ophangingen reiningen en monteren.

Posted: Thu Jul 31, 2008 10:00 pm
by ALAIN VAN AKEN
Goed bezig Benny, hou ons vooral op de hoogte (eventueel met de nodige foto's)

Posted: Sun Nov 15, 2009 11:52 am
by GODFRIED
Mooi Benny,

Ik weet wat anderen niet weten!! Je hebt je vrijwillig opgeofferd om iemand anders zijn murena helpen in orde te zetten. Je hebt daar een pak tijd ingestoken.
Doe het hem maar eens na! Zelf een bagheera staan hebben die hij in orde wil maken en dan al zijn vrije tijd in iemand anders zijn project steken.

Met deze vind ik dan ook dat je een dikke proficiat verdient. :) :) :)

Veel succes met de opbouw en als het kan laat ons je werken mee volgen en plaats af en toe een foto. :wink:

Posted: Sun Nov 15, 2009 5:46 pm
by benny
Ik zal de vorderingen op de site plaatsen. Nu moet ik eerst nog moeder de vrouw tevreden houden en enkele huistaken die blijven liggen zijn inhalen. Je weet wel "de kerk in het midden???? houden". Maar ik zie er al naar uit om verder te werken aan de Bagheera.

Posted: Mon Nov 16, 2009 9:18 pm
by oetker
Soms moet je een ander projectje doen om motivatie te krijgen voo je eigen spullen.
Heb ik momenteel ook een beetje.
Zit veel bij de garagist op het moment, bakken in golfjes bouwen, remmen, apk gein en dat soort fun.
Voor wat hoort wat, dus dat soort dingen komt er bij.
Hij staat immers altijd voor mijn vage klussen klaar.
Goede training als volgende maand de Murena weer uit zijn schuilplaats komt.
We zien wel wat je er van gaat maken benny.
Hou ons maar op de hoogte.
Dat zien we graag.

Posted: Tue May 11, 2010 8:40 pm
by benny
Ik heb de Murena voor één dagje aan de kant gezet. De Bagheera van onder het sto gehaald. De remleidingen zijn vervangen door nieuwe exemplaren. De anti-rolstang vooraan geplaatst en de voorste schokdempers geplaatst. Morgen de achterste dempers plaatsen en dan opnieuw de Murena aanpakken.

Posted: Tue May 11, 2010 8:52 pm
by oetker
Je hebt het maar druk met al die Matra's 8)
Ziet er weer gelikt uit.
Die remkrachtverdeler in de Bagheera, zijn daar de technische gegevens van bekend?
Bij welke druk die werkzaam is en zo?

Posted: Wed May 12, 2010 6:54 am
by GODFRIED
Komt die rembekrachtiger en de rempomp uit een murena?
Bij de laatste bagheera's hebben ze ook deze rembekrachtiger gebruikt.
Je ziet het omdat de bevestigingsschroeven van de rempomp bij de bagheera horizontaal staan en die van de murena, tussen horizontaal en vertikaal in. Dus onderling wisselen gaat niet of je moet ze samen wisselen, bekrachtiger en pomp.

Mooi werk, beter dan nieuw.

Posted: Wed May 12, 2010 9:02 am
by benny
De onderdelen komen uit een Bagheera van eind 79.Ik had indertijd een nieuwe rempomp gekocht. Doch bleek die niet te passen op de servo. Dus maar de nieuwe pomp met de originele teruggesturd naar Simon-Auto. Groot was mijn verrassing toen ik enkele dagen later een nieuwe pomp met daaraan een nieuwe servo in mijn bus vond. Blijkbaar is de oude pomp van de Bagheera niet meer verkrijgbaar en is de enige oplossing een pomp met een servo kopen. Wat Simon-Auto gedaan heeft voor mij: petje af.

Posted: Wed May 12, 2010 9:12 am
by GODFRIED
Inderdaad dat kom je maar weing tegen van een handelaar.
Ik heb 10 jaar geleden al moeite gehad om een nieuwe bagheerapomp te vinden, nu zou ik ook een murenapomp plaatsen. :wink:

Posted: Mon Jul 26, 2010 8:09 pm
by benny
Vandaag een beetje verder gedaan aan de Bagheera. Heb mijn ...... afgedraaid om draad te tappen in de gaten die gevuld zijn met zink. Wat een smerig spul is dit. Morgen kan ik verder draad tappen en hopelijk nog iets opbouwen. Ook de leidingen gecontroleerd van het ontkoppelingsmechanisme. Eén was beschadigd door iets scherps die er langs gegaan was, en de andere is afgedraaid aan de werkpomp. Dus voorlopig geen leiding voor de bediening van de koppeling. Ook drie werkcilinders mogen weggooien wegens roest. Is er leiding voor de bediening van de koppeling ergens te koop per lopende meter?

Posted: Mon Jul 26, 2010 8:12 pm
by oetker
Is dat ook die kunststof leiding?
Die heeft Simon tegenwoordig in het programma.

Posted: Mon Jul 26, 2010 8:21 pm
by oetker

Posted: Mon Jul 26, 2010 8:37 pm
by benny
bedankt Herman

Posted: Wed Apr 20, 2011 6:27 pm
by benny
Vandaag de elektriciteit in orde gebracht (maar nog niet van de radio). Ik heb wel vooraan in de neus 4 blauwe draden over en ik weet langs geen kanten waarvoor ze dienen. Alles werkt vooraan dus het zijn waarschijnlijk draden die voor andere landen met andere specificaties dienen (De bedrading is van een Bagheera X).
Vandaag een 1442-motor open gedaan maar die is onbruikbaar. Twee zuigers zijn gebarsten. In de cilinder zijn verdachte plekken te zien ( begin van een vastloper) en de krukas was onder de lagerschelpen ingesleten. Niet erg maar ik vertouw het zaakje niet meer. Nu zal ik een tweede motor controleren en die zou moeten goed zijn want ik heb hem horen draaien en het was als een naaimachientje. Vingers kruisen.

Posted: Wed Apr 20, 2011 7:58 pm
by hendrik
Ja benny, dat ziet er niet goed uit he.




grt harry de matra.

Posted: Wed Apr 20, 2011 8:27 pm
by matrafan
Die zou het inderdaad niet lang meer vol gehouden hebben.

Hopelijk is de volgende beter.

Die draden hangen bij mijn bagheera ook vrij, geen idee waar deze voor dienen.

Posted: Wed Apr 20, 2011 8:40 pm
by oetker
Daaruit blijkt maar weer dat je eigenlijk nooit weet wat je koopt als je een gebruikte motor overneemt.
Het kan er van buiten prima uit zien.maar zou ook altijd de motor uiteen nemen om te controleren.
Meestal is er toch wel wat aan te doen als ze die leeftijd hebben.
Het is lastiger die er weer uit te moeten halen als de auto klaar is.

Posted: Wed Apr 20, 2011 8:53 pm
by benny
Herman, ik had die motor gekregen. Dus het enige wat ik verloren heb, is tijd. De andere motor daar heb ik meer vertrouwen in? Morgen zal ik het zien want dan doe ik hem open om te controleren.

Posted: Thu Apr 21, 2011 12:57 am
by Muddy Bandit
Dat onderblok is rijp voor een dure revisie, of oud ijzer.
Is de cilinderkop nog goed?

Posted: Thu Apr 21, 2011 6:09 am
by GODFRIED
Ja die werkcilinders zijn meestal niet voor restauratie vatbaar door de roest op de cilinderwand. Als je nieuwe zet en ze een beetje insmeert met cilindervet ben je zeker dat ze weer 20 jaar meegaan.

Deze motor zou je waarschijnlijk op een ongepast moment in de steek laten.
Een motor horen draaien is niet altijd een teken dat deze in orde is.
Wie weet hoeveel motors met zo een verborgen gebrek nog draaien en doen denken dat alles is ok is.
Ik heb dit ook bij mijn Matra's niet gecontroleerd. Dit had ik waarschijnlijk beter wel gedaan. Voorlopig draaien ze nog zeer goed maar je weet maar nooit.

Het wordt tijd dat ik mijn murena onder het stof haal. Ik heb toch nog steeds de voorkeur voor mijn bagheera. Misschien ook omdat ik na 350km met de murena aan de pomp sta. Valt dat tegen vergeleken met de bagheera, daar rij het dubbel aantal km mee. Ja, ik heb er wel iets meer vermogen voor, maar heb ik dat nodig!! Toch zou ik hem veel meer willen gebruiken. Er spookt al een tijd een gastinstallatie door mijn hoofd.

Posted: Thu Apr 21, 2011 8:10 am
by benny
Muddy, het blok zou kunnen uitgeboord worden tot een overmaatse 1442 of tot een 1592-blok. De cilinderkop is nog in orde.

Posted: Thu Apr 21, 2011 9:55 am
by JEAN
Amaai zie je al vroeg bezig zie je het zitten heb je een boost gekregen of gewoon teveel redbuls gedronken hahahaha aléé succes met de werken zal wel nog eens binnenspringen om de vorderingen te bekijken :wink:

Posted: Thu Apr 21, 2011 9:58 am
by JEAN
Godfried je mag altijd de murena S naar west-vlaanderen brengen zal ik wel een beetje mee rondtoeren.
Ge weet toch dat stilstaan nie goe is hé en dat je soms het stof van de cilinders moet afdoen en dat is nu juist mijn specialiteit :wink: hahahaha

Posted: Thu Apr 21, 2011 11:41 am
by benny
De andere motor is OK. Alle lagerbussen zien eruit als nieuw, maar één cilinder heeft een heel klein krasje maar die zal wel uitslijten tijdens gebruik. Ik moet enkel de klepstelen vervangen.

Posted: Thu Apr 21, 2011 11:46 am
by benny
Jean, hier een mooie voor jou met 142 pk aan een betaalbare prijs


http://www.leboncoin.fr/voitures/191813424.htm?ca=17_s

Posted: Thu Apr 21, 2011 9:18 pm
by benny
Alle onderdelen zijn gereinigd en zijn klaar om opnieuw gemonteerd te worden. De cilinderkop is weg om gevlakt te worden, er zijn nieuwe klepsteeldichtingen en een nieuwe distributieset besteld. Een nieuwe waterpomp is al in voorraad.

Posted: Thu Apr 21, 2011 9:27 pm
by oetker
Mooi bouwpakket.
Je word er onderhand specialist in Benny.

Posted: Fri Apr 22, 2011 6:45 am
by GODFRIED
Benny, hoe ver ga je daar mee? Steek je ook nieuwe segmenten, lagerschalen of kun je die na controle nog gebruiken. Ik kan me voorstellen als je zo ver bent dat je niets meer aan het toeval overlaat.

Had je niet een 1.6 motor voor de bagheera?
Zover heb ik een motor nog nooit uitelkaar gehaald, moet ik ook eens doen. Ik heb er genoeg liggen. Misschien eens een reserve reviseren, maar waarschijnlijk heb ik die nooit nodig!!!!

Groetjes, Succes

Posted: Fri Apr 22, 2011 9:07 am
by benny
De lagerschalen zien er nog uit als nieuw en de segmenten vallen nog binnen de toleranties. Dus deze hoef ik niet te vernieuwen. De 1.6 is er hoor voor de Bagheera maar eerst verder werken aan de wagen. Kwestie van de kerk een beetje in het midden te houden want er moeten nog enkele specificaties gebeuren aan de 1.6 die geld kosten ( uitboren, blok en cilinderkop afvlakken, waarschijnlijk ook lagerschalen en segmenten vervangen, lichter vliegwilel die dan moet uitgebalanceerd worden samen met de krukas, een nokkenas Gr2 en een dichtingsset).